Kan man rädda innehållet på min externa HDD?

Permalänk
Medlem

Kan man rädda innehållet på min externa HDD?

Hej!

Fick detta tråkiga meddelande när jag försökte öppna hårddisken. Finns det något jag kan göra för att rädda datan?

mvh

Permalänk

De goda nyheterna är att disken inte är såpass fucked att datorn inte känner igen den.

Börja med att öppna kommandotolken och köra en CHKDSK D:

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Börja med att öppna kommandotolken och köra en CHKDSK D:


CHKDSK D: /F /X /R
ger även försök till reparation utav funna fel. (Jag är rätt säker att X inkluderar F men skadar inte med extra.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Ta ut USB kontakten, starta om datorn. När datorn är helt uppstartad så sätt i USB kontakten igen. Händer samma sak, gör en diskcheck som sägs ovanför.

Permalänk
Medlem

Om inte Checkdisk fungerar försök med detta.

Öppna CMD och kör som administratör. Väl när du är inne i CMD så skriv in "D:"
Antingen kommer du in eller inte. Om du kommer in kan du köra ett kommando för att kopiera alla filer.

Kommando för att kopiera, XCOPY D:\* C:\Backup\ /s /i

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Vid försök att kopiera data från en skadad skadad disk föredrar jag Unstoppable Copier framför xcopy.

I Unstoppable copier kan du välja att den hoppar över filer som ligger där det eventuellt är skadade sektorer. Du kan även välja att programmet väntar med dessa filer och tar dem sist i kopieringen samt hur många försök den ska göra att försöka läsa om felaktiga sektorer innan den helt struntar i dessa.

Du kan i loggen välja att endast visa filer som den ej lyckats kopiera så du vet om det är något viktigt som den misslyckats med.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

@zekel: Aldrig hört talas om det, kul att man fick lära sig något nytt. Ska testas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack! Medlemmarna på Swec levererar igen!

Permalänk

Bumpar tråden lite...

Jag har ett liknande problem som TS på min externa hårddisk. Finns det några av recovery-programmen som kan kopiera filer från den skadade disken till en annan, i gratisversion?

Sist jag kollade upp detta lite snabbt så verkade alla gratisversioner bara kunna visa vad finns på disken, men inte göra något åt det...

Visa signatur

Peace.

Permalänk

@Palmerskal: Det är exakt det Unstoppable Copier gör. I mitt fall funkade den inte så bra då min disk var fysiskt skadad och därmed lite kinkig när den kom till en skadad sektor - ibland fastnade den oerhört länge på samma ställe och ibland bara kopplade disken ner. Jag hade mer tur med ett annat program jag inte minns namnet på nu, men testa UC först och främst.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@Palmerskal:
@magkliarn:
Och alla andra. Ofta när en extern disk ballar ur, så är det inte disken som ballar ur alls, utan controllern som gör om mellan SATA och USB inne i lådan.
Jag har råkat ut för det flera ggr, var gång har jag öppnat lådan, tagit ut disken (Där inne sitter en helt vanlig hårddisk.) kopplat på SATA och ström internt i min dator och disken lever.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: Bra tips. I mitt fall var det dock tapp rätt ner i golvet under filkopiering så det var bara att kyssa den hårddisken farväl

Kan för övrigt tipsa om att skaffa en hårddiskvagga, kostar kanske 300 kr för en okej USB 3 vagga och det är så oerhört mycket smidigare.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Tack för input! Ska ta och prova Unstoppable Copier.

Problemet uppstod då jag skulle flytta över en massa filer till/från externa hårddisken då hela datorn hängde sig. Efter det vill Windows inte riktigt lira med filsystemet, utan vill formatera om hårddisken. Den dyker iaf fall upp i utforskaren vilket ju är positivt...

Visa signatur

Peace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmerskal:

Bumpar tråden lite...

Jag har ett liknande problem som TS på min externa hårddisk. Finns det några av recovery-programmen som kan kopiera filer från den skadade disken till en annan, i gratisversion?

Sist jag kollade upp detta lite snabbt så verkade alla gratisversioner bara kunna visa vad finns på disken, men inte göra något åt det...

Recuva är gratis att använda och ska klara av alla typer av diskar utom virtuella och ev dynamiska i gratis versionen. Det är dock inget fel i att använda flera olika metoder, för på vissa fel fungerar ena bättre än andra.

PS. Se till att disken är VÄL KYLD. USB diskar har usel kylning normalt sett och oavsett vilket program du använder så kommer du att be disken att jobba hårt under många timmar. Värmen som blir av detta kan döda disken direkt på plats...