Asus MG278Q 27" gaming monitor Fråga/problem

Permalänk
Medlem

Asus MG278Q 27" gaming monitor Fråga/problem

Köpte en Asus MG278Q Gaming monitor 27" 2560x1440 problemet är att den visar som generic/allmän PnP Bildskärm. Har installerat om mina drivrutiner för mitt GTX 970 testat 2 olika avinstallerat typ 5 gånger.
Har dubbel kollat mina kablar min förra skärm var inge problem alls den hittade skärmen direkt.

Men denna hittar han inte har dual link kabeln inne har aktiverat Displayport stream till DP 1.2 i monitorn om jag lägger in automatiskt så får jag out of range. Testat stänga av monitorn och datorn dragit ut alla sladdar till datorn och skärmen varit av över 6min.
Återkopplat allt igen men samma får fortfarande bara ut 60hz ur skärmen.

Testade nyss koppla in min gamla skärm där fick jag ut 144hz.
Testade nu koppla in HDMI 2.0 då får jag ut 144hz men inte via min dual link kabel. Eller kan det vara att Dual link kabeln inte klarar 2560x1440 144hz utan jag måste använda HDMI 2.0 kabel för att få ut 144hz? Och dual link kabeln är begränsad till 1920x1080 144hz?

Permalänk
Medlem

tror inte att det går att köra dvi i 1440p 144hz, nej. är ganska trött så du får ursäkta om jag missade det i texten, men varför använder du dig inte utav displayport-kabeln som skärmen kom med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tror inte att det går att köra dvi i 1440p 144hz, nej. är ganska trött så du får ursäkta om jag missade det i texten, men varför använder du dig inte utav displayport-kabeln som skärmen kom med?

Testade koppla in display port kabeln men fick tydligen inge signal testade olika portar på grafikkortet eller ah två styckna. Är det någon skillnad på displayport och hdmi? Kör med hdmi kabeln då får jag ut 1440p 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizm0:

Testade koppla in display port kabeln men fick tydligen inge signal testade olika portar på grafikkortet eller ah två styckna. Är det någon skillnad på displayport och hdmi? Kör med hdmi kabeln då får jag ut 1440p 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

får du ut 1440p 144hz så är det väl bara att tuta och köra. konstigt att du inte skulle få någon bild dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

får du ut 1440p 144hz så är det väl bara att tuta och köra. konstigt att du inte skulle få någon bild dock.

Kan vara att jag kanske satte i fel port på grafikkort men är hdmi bättre än displayport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Displayport krävs för 2560x1440 i 144 Hz och en fåtal skärmar, likt MG278Q, kan även ta emot signalen över HDMI-ingång 1 enligt Asus information

I ditt fall är det vilket som. Skulle du byta till AMD-kort framöver behöver du Displayport för att komma åt Freesync.

DVI är normalt inte kapabelt till 144 Hz i den upplösningen då överföringskravet är långt ovanför specifikationen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen då har jag suttit från halv 6 igår fram till 8 på kvällen som en galning haha o försöka felsöka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Ska försöka hålla det kort. Har samma skärm (MG278Q) som jag har köpt på Komplett. Har använt min skärm felfritt över 1 år men har fått problem med den nu. Skärmen flimrade och hade dålig skärpa. Anmälde till Komplett, blev hänvisad att vända mig direkt mot Asus för snabbast service, fick en "ny" skärm, med det menar jag att troligen fick en skärm som tidigare strulat och sedan lagats, en så kallad refurbished. Även den "nya" skärmen har upplevs dålig bild. Har kontaktat Komplett igen där de vill att jag gör felsökningar samt skickar in bilder på felet. Detta har jag nu gjort och de säger att de inte kan se något ovanligt. Jag har återkopplat med krav på reklamation och väntar nu svar.

Nu behöver jag tips på vad som möjligen kan vara fel med monitorn. Efter mina felsökningar har jag kommit fram till att skärmen är defekt och har länge drivit på för att få en reklamation. Förhoppningsvis så får jag antingen en helt ny monitor eller pengar tillbaka. Det återstår att se.

Problemen:
Tittar man noggrant, väldigt nära skärmen, exempelvis text eller ikoner, så får dessa en slags skarp mörk kontur kring sig. Svårt att beskriva men det ser helt enkelt inte bra ut.

Felsökning:
1. Testat byta ut Displayport-kabeln mot en helt ny. Samma dåliga bild.
2. Testat samma Displayport-kabel mot en annan skärm (DELL) OBS skärm som inte har 144HZ. Får bra bild
3. Testat använda HDMI-kabel istället. Samma dåliga bild.
4. Testat byta till DVI-kabel. Samma dåliga bild.
5. Testat installera om Nvidias-drivrutiner. Har inte löst problemet.

Ikväll kommer en polare med hans dator gejming-dator och ska prova koppla in monitorn till hans PC. Detta måste ändå vara en tillräcklig bra felsökning.

Är det någon som upplevt samma problem eller har några tips på vad som kan göras tar jag gärna emot era förslag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vartanig:

Tittar man noggrant, väldigt nära skärmen, exempelvis text eller ikoner, så får dessa en slags skarp mörk kontur kring sig. Svårt att beskriva men det ser helt enkelt inte bra ut.

I färsta hand låter detta som ett skalnings och/eller flitreringsproblem. Alltså att man inte kör skärmen i sin rätt upplösning. Och/eller att det finns någon form av skärpefilter eller annan pixelprocessning påslagen som ger artefakter i bilden. Typ "Vivid pixel" eller liknande tramsfunktioner som tyvärr spökar till det för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I färsta hand låter detta som ett skalnings och/eller flitreringsproblem. Alltså att man inte kör skärmen i sin rätt upplösning. Och/eller att det finns någon form av skärpefilter eller annan pixelprocessning påslagen som ger artefakter i bilden. Typ "Vivid pixel" eller liknande tramsfunktioner som tyvärr spökar till det för många.

Det va exakt det som va felet! Alltså en inställning som man gör på skärmen som heter Vivid Pixel. Tycker att det är dåligt att Komplett inte kunde hjälpa mig i frågan. Tack som fan Laxpudding!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vartanig: Skönt att höra! Skulle gissa att det är näst intill omöjligt för en support att veta detaljer runt vilka alternativ i menyerna som gör vad. Jag brukar mest kika runt i menyerna, sucka och skaka på huvudet. Samt lägger tiden att i tester peka på vilka alternativ som är användbara.