Permalänk

Samsung S34E790C och FPS spel?

Hej,

Ber om ursäkt om det skulle finnas en sådan här tråd men jag har sökt runt överallt även i andra forum efter samma fråga.
Hittade liknande svar men inte riktigt ändå. Så jag gör ett försök här tänkte jag.

Jag undrar om någon som har Samsung S34E790C monitorn spelat snabba FPS spel? CS:GO t.ex.?
Är nämligen sugen på att införskaffa mig en sådan. Anledningen för 34" är för jag vill ha en skärm istället för att köra 2-3 skärmar.

Läste att BF4 fungerar utmärkt på den men har inte sett några tester på snabbare shooter spel.

Sitter själv med en Dell 24" 60-Hz skärm idag så lär väl inte märka någon skillnad när det kommer till 60hz.

Spelar bla CS:GO, Dota2, BF4, GW2 samt D3. Mest CS:GO och Dota2 i dagsläget.
Känner man av FPS lagg på denna skärmen eller det är som vilken 60Hz skärm som helst?

Riggen:
i7 Skylake 6700
EVGA 980Ti
32GB RAM

Tack på förhand

Mvh,
Unnotized

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Hedersmedlem

Jaa du. Bra fråga. Jag har en sådan skärm och kör en del dirty bomb vilket väl får anses som ganska snabbt FPS och jag tycker det fungerar hur bra som helst.
Men man behöver ställa av skärmens "overdrive" så att den står på standard (ej faster eller fastest) för att inte få trista eftersläpningar. Tror den står på faster som standardinställning (yes, confusing).

Största problemet med skärmen som jag upplever det är dess posterering. Gråskalor återges med rätt tydliga kanter tyvärr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaa du. Bra fråga. Jag har en sådan skärm och kör en del dirty bomb vilket väl får anses som ganska snabbt FPS och jag tycker det fungerar hur bra som helst.
Men man behöver ställa av skärmens "overdrive" så att den står på standard (ej faster eller fastest) för att inte få trista eftersläpningar. Tror den står på faster som standardinställning (yes, confusing).

Största problemet med skärmen som jag upplever det är dess posterering. Gråskalor återges med rätt tydliga kanter tyvärr.

Hej Söderbäck,

Tack för input!

Intressant, har läst att man även måste ställa om färger. Funderar just nu på om man går på 27" "gaming" skärm eller om man kan köra samsungen då man får ganska mycket arbetsyta på den! Gillar dock inte eftersläpningar ,hade en dell skärm tidigare som inte gick att köra något spel utan eftersläpningar. Det är lite trist om man vill köra lite casual gaming

Några andra som har mer input? Testat CS:GO eller Dota2 osv?

Går det att skala ner spel förresten?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk

Vet inte riktigt vad jag ska skriva riktigt mer än att det är individuellt vad man märker och stör sig på.

Har du läst recensioner av de olika ultrabreda skärmar som finns? Samma paneler återkommer normalt sett i många modeller. Generellt sett så är VA-paneler rätt mycket långsammare än IPS-paneler. Det borde ha tagits upp i åtminstone några recensioner.

Just den här modellen var dessutom recenserad av Prad.de, sajten som skriver de kanske mest utförliga skärmrecensionerna på planeten.
Tyvärr var det inga många som förstod att man kanske måste vara beredd att betala för kvalitet emellanåt, så de översätter inte längre sina recensioner till engelska.
Men ta hjälp av någon som läst tyska om du inte gjort det själv.

http://www.prad.de/new/monitore/index2.html

Sen bör du givetvis också gnälla hos din lokala elstormarknad eller datoraffär och påpeka att de borde ha fler skärmar framme så man kan uppleva dem själv, i verkligheten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vet inte riktigt vad jag ska skriva riktigt mer än att det är individuellt vad man märker och stör sig på.

Har du läst recensioner av de olika ultrabreda skärmar som finns? Samma paneler återkommer normalt sett i många modeller. Generellt sett så är VA-paneler rätt mycket långsammare än IPS-paneler. Det borde ha tagits upp i åtminstone några recensioner.

Just den här modellen var dessutom recenserad av Prad.de, sajten som skriver de kanske mest utförliga skärmrecensionerna på planeten.
Tyvärr var det inga många som förstod att man kanske måste vara beredd att betala för kvalitet emellanåt, så de översätter inte längre sina recensioner till engelska.
Men ta hjälp av någon som läst tyska om du inte gjort det själv.

http://www.prad.de/new/monitore/index2.html

Sen bör du givetvis också gnälla hos din lokala elstormarknad eller datoraffär och påpeka att de borde ha fler skärmar framme så man kan uppleva dem själv, i verkligheten.

Hej,

Har läst recensionerna men ingen som riktigt skriver om snabba FPS spel. Mer om witcher,GTA och BF4.

Har även läst att det inte är någon Glow i VA panelen jämfört med IPS panelerna.

Men får väl gå till någon butik och se om de kan sätta upp en för display.. Eller avvakta fram till sommaren för att se om det dyker upp något kul på marknaden.

Läste att många av de 27" IPS skärmarna har oturligt nog mycket black bleed och glow så många har fått returnera / byta skärmar.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

Hej,

Har läst recensionerna men ingen som riktigt skriver om snabba FPS spel. Mer om witcher,GTA och BF4.

Har även läst att det inte är någon Glow i VA panelen jämfört med IPS panelerna.

Men får väl gå till någon butik och se om de kan sätta upp en för display.. Eller avvakta fram till sommaren för att se om det dyker upp något kul på marknaden.

Läste att många av de 27" IPS skärmarna har oturligt nog mycket black bleed och glow så många har fått returnera / byta skärmar.

läst det jag med .. därför jag inte " vågar köpa ips ännu. får nog köra på min tn 144 hz ett tag till.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North