Permalänk
Medlem

Sony Z3+ eller Z5

Hej! Jag står inför ett nytt mobilköp. Har riktat in mig på Sony. Nu står det mellan Z3+ och Z5. Det som talar för Z3+ är priset, men det som talar emot är överhettningsproblemen med Qualcomm Snapdragon 810 processorn. Det som talar för Z5 är mindre överhettning och fingeravtrycksläsare, men den är dyrare. Är Z3+ överhettningsproblem så stora att jag bör rata den? Någon som har den och kan säga!? Ska jag betala mer och få en Z5 utan dessa problem? Är det i övrigt stor skillnad mellan dessa?

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle jag personligen satsa på en Z2 eller Z3 då SD810 har ordentliga problem. Jag får ut 6-7 timmars display on-tid i verklig användning (Konstant användning, 5-10 minuter max per gång, och någon timme på kvällen), och 8-11 timmars batteritid om jag använder den under flera, längre perioder. Det brukar gå ungefär 2 dagar mellan laddningarna, ibland 3.

Om du verkligen vill ha SD810, kör på en Z5 Compact. Vanliga Z5 och Z3+ har båda väldigt dålig batteritid, även med stamina mode. Som grädde på moset har Z3+ också rätt så allvarliga överhettningsproblem, i Z5 åtgärdades detta genom att slänga in ytterligare en heatpipe. Jag hade själv en Z5 och en vanlig dag kunde jag maximalt klämma ut 3 timmars display on time, och 4 timmars användning i sträck på senaste firmware innan Android M kom ut.

Eller... Så satsar du på en SD820-telefon! Min personliga rekommendation, snart kommer en hel drös, däribland LG G5, Sony X-serien som ersätter Z-serien och så vidare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XFTality:

innan Android M kom ut.

När fick du Android M?

Permalänk

Skulle säga så här(efter erfarenhet), fundera på en annan tillverkare. Min Sony fick vattenskador som sony aldrig täckte + att telefonen hade gått sönder sisådär 4-5 gånger innnan allt på garanti och inte mitt fel. Detta var en Sony z3 compact. I mitt fall aldrig mer Sony men du bestämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

När fick du Android M?

Själv har jag inte kvar min Z5, men morsan fick den igår.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Jag kör nog på Z5an då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

När fick du Android M?

Jag fick Android M idag till min Z3+. Såg att den var släppt på Sonys hemsida, fick inget via OTA men genom Xperia companion till PC så fick jag den direkt.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag och mina nära har alla Z5 Compact, jag är extremt nöjd, batteritiden är för mig iaf sådan att jag klarar två dagar innan jag måste ladda, den drar upp till 80% på ingen tid alls och det håller över ett dygn. Screen time under den tiden brukar ligga runt 5-6+ timmar har dock inte full brightness och kör mest FB/mail/mess/youtube samt ringer i snitt kanske 1-2 timmar under en dag, det är lätt och smidig och måste säga att det är utan tvekan all around en av de bästa telefonerna jag haft. Det har lite små skit som alla telefoner men inget som jag iaf märker av vid vanlig användning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Har en Z5, batteritiden var bedrövlig i början men efter MM-updateringen så blev det riktigt bra. Märkligt nog så blev batteritiden bättre utan Stamina när den var på L. Mellan Z3+ och Z5, definitivt Z5. Annars kan du lika gärna försöka hitta en Z3 i min mening.

Visa signatur

[CENTER]Specs: Define XL, AX1200i, Asrock Z68 Fatal1ty Pro gen3, i7-2700K@4,6ghz, Archon P&P, Asus GTX Titan, 16GB Vengeance HP, Plextor M3 Pro, 840EVO, X-Fi Titanium HD, W8 Pro.
Kringutrustning: Quickfire Rapid, Zowie AM/WMO, AD700/Q701 (Modmic/Fiio E9), LG W2363D.