PS4, wifi och åldersbegränsning

Permalänk

PS4, wifi och åldersbegränsning

Hej alla!

Bara att erkänna. Jag har betyget IG i PS4 och PSN. Därför måste jag fråga två saker.

Grabben har ju en ps4. Tyvärr används den inte speciellt flitigt för närvarande eftersom vi har problem med två saker.

Dels är det hans ålder. Det gör att det inte går att spela online för honom. Vad är det som gäller och går det att göra något åt detta?
Vissa spel har ju såklart åldersgräns, men t.ex. Battlefront är ju inte så farligt tycker jag. Synd att inte det funkar. Det var lite poängen med konsolen i sig.

Och så är det den bedrövliga uppkopplingen via wifi. Den är klart sämre på ps4'an än på någon annan enhet vi har här hemma. Möjligen att den tidigare ps3'an var sämre.

Nu står konsolen lite ofördelaktigt till, men å andra sidan så klarar sig både laptop, surfplatta å mobiler på samma ställe. Kabel är inte ett alternativ just nu.

Det jag tänker är om det finns någon billig lösning, t.ex. extern wifi-sticka som ansluts via usb?

Annars får det bli accesspunkter vid tillfälle.

Lång text, men jag ville förklara lite omständigheter. Tacksam för svar

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd

Om kabel inte är något alternativ, så blir nog det näst bästa att använda sig av en såkallad homeplug

Permalänk
Medlem

Går det inte att göra ett nytt konto på konsolen, t.ex åt dig, så han kan spela online på det istället? Antar att det är som på PS3, då fungerar spelen på andra konton på samma konsol.

Permalänk

För att lösa åldersproblemet måste någon äldre registrera sig istället. Mitt förslag är att du registrerar dig och använder föräldrarskyddet istället.

Angående nätverket så skulle jag satsa på homeplug eller en brygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är bästa lösningen men jag funderar på att skaffa något liknande denna till tvbänken
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradl...

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Wi-fi på själva ps4an är inget att hurra över. Det optimala är att köra en vanlig tp kabel till den.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Tack för alla svar, jag ska skriva lite mer senare. Är på jobbet nu.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Om kabel inte är något alternativ, så blir nog det näst bästa att använda sig av en såkallad homeplug

Jag ska kika på det. Det verkar trots allt vara en vanlig lösning som kan fungera.
Det som gjort att jag inte redan testat det är oron att den inför latens i onödan. Ungefär som användande av en repeater/extender kan göra.
Homeplug verkar dock mer bara omvandla signalen snarare än att "behandla" den.

Skrivet av m4gnify:

Går det inte att göra ett nytt konto på konsolen, t.ex åt dig, så han kan spela online på det istället? Antar att det är som på PS3, då fungerar spelen på andra konton på samma konsol.

Jo, så har vi nu också, så det går ju att spela. Men det är så synd eftersom hela idén med att låsa upp trofeér (?) och liknande försvinner. Det vore såklart kul att kunna behålla sitt konto några år. Tyvärr heter ju mitt konto något i stil med mitt namn, och grabbens konto är ganska likt hans steam-konto. Vore så att säga roligare om det gick att lösa.

Men, om det inte går att ändra så är det ju så helt enkelt.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

För att lösa åldersproblemet måste någon äldre registrera sig istället. Mitt förslag är att du registrerar dig och använder föräldrarskyddet istället.

Angående nätverket så skulle jag satsa på homeplug eller en brygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar! Som jag skrev ovan så får jag nog kika på en homeplug. Jag har alltså varit lite skeptisk till det eftersom dom ofta rekommenderat's i samma andetag som extenders (speciellt på engelskspråkiga supportforum), men om jag får en rekommendation härifrån kan det vara mer aktuellt!

Skrivet av FlashTec:

Vet inte om det är bästa lösningen men jag funderar på att skaffa något liknande denna till tvbänken
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradl...

Klart intressant idé! Synd att den inte verkar finnas hos Kjell längre, men jag ska kolla om det finns något liknande!

Skrivet av Blackwizard:

Wi-fi på själva ps4an är inget att hurra över. Det optimala är att köra en vanlig tp kabel till den.

Jag förstår det. Det är lite synd för jag har ganska nyligt dragit om en kabel till min router. Jag är inte sugen på att göra om det just nu för att inkludera en dragning till ännu ett rum. Det blir liksom kablar kors och tvärs vilket jag tyckte var ballt förut, men något jag vill komma ifrån nu.
Det vore väldigt skönt att få draget ett uttag i varje rum, men jag tror det kostar mer än det smakar tyvärr

Men med det sagt så tycker jag att det är synd att wifi-delen i ps4'an är så pass dålig trots allt. Dom andra enheterna har inte i närheten av samma problem. Nog för att onlinespel kräver en viss nivå av stabilitet, men det är närmast löjligt tyvärr.

Återigen, tack för alla svar!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Som tidigare sa, en brygga är nog att rekommendera då!
Speciellt en som tar/skickar 802.11ac om du då har en ac router

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Som tidigare sa, en brygga är nog att rekommendera då!
Speciellt en som tar/skickar 802.11ac om du då har en ac router

Tyvärr bara N här hemma, men å andra sidan lär det bli AC nästa gång man byter.

Tack för tipset!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jo, så har vi nu också, så det går ju att spela. Men det är så synd eftersom hela idén med att låsa upp trofeér (?) och liknande försvinner. Det vore såklart kul att kunna behålla sitt konto några år. Tyvärr heter ju mitt konto något i stil med mitt namn, och grabbens konto är ganska likt hans steam-konto. Vore så att säga roligare om det gick att lösa.

Men, om det inte går att ändra så är det ju så helt enkelt.

ändra vad?

är hindret att spelet faktiskt kollar åldern som användaren på kontot registrerat? eller är det att kontot är ett sub-konto?

att försöka ändra ålder kan såklart väcka frågor, men om det är det senare så kan subkonton förutom att få olika rättighetsnivåer som ett sista steg omvandlas till vanliga "vuxenkonton".

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

ändra vad?

är hindret att spelet faktiskt kollar åldern som användaren på kontot registrerat? eller är det att kontot är ett sub-konto?

att försöka ändra ålder kan såklart väcka frågor, men om det är det senare så kan subkonton förutom att få olika rättighetsnivåer som ett sista steg omvandlas till vanliga "vuxenkonton".

Förmodligen är det åldern som har angivits då kontot skapades. Det hjälper inte att lätta på restriktionerna i menyerna.

Klart att det alltid kan uppfattas som tveksamt att vilja spela något man inte har rätt ålder för, men samtidigt är det ju lite väl hårt att ha 16 års gräns på Battlefront om du frågar mig.

Tack för tipset om att ändra subkontot, jag ska kolla på det!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Förmodligen är det åldern som har angivits då kontot skapades. Det hjälper inte att lätta på restriktionerna i menyerna.

Klart att det alltid kan uppfattas som tveksamt att vilja spela något man inte har rätt ålder för, men samtidigt är det ju lite väl hårt att ha 16 års gräns på Battlefront om du frågar mig.

Tack för tipset om att ändra subkontot, jag ska kolla på det!

intressant att det bara hindrar online och inte spelet i sig, som ju har samma åldersgräns. inte för att det finns så mycket att spela offline i det spelet har jag för mig men.

menade inte hur det uppfattas här, bara att det förmodligen skulle bli rätt besvärligt att försöka ändra åldern, om man nu tänkte försöka ta det så långt. men ja, bara innehållsmässigt så tycker jag ju det kunde ha samma gräns som filmerna. men antagligen är det inte spelet i sig som barnhänsyn tas för, utan pga alla mer eller mindre vuxna medspelare som beter sig som sådana.

blev tyvärr lite osäker på om det går nu då det även detta (inte så oväntat iof) verkar ålderskopplat, antog att huvudkontot bara kunde ändra status på det oavsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

intressant att det bara hindrar online och inte spelet i sig, som ju har samma åldersgräns. inte för att det finns så mycket att spela offline i det spelet har jag för mig men.

menade inte hur det uppfattas här, bara att det förmodligen skulle bli rätt besvärligt att försöka ändra åldern, om man nu tänkte försöka ta det så långt. men ja, bara innehållsmässigt så tycker jag ju det kunde ha samma gräns som filmerna. men antagligen är det inte spelet i sig som barnhänsyn tas för, utan pga alla mer eller mindre vuxna medspelare som beter sig som sådana.

blev tyvärr lite osäker på om det går nu då det även detta (inte så oväntat iof) verkar ålderskopplat, antog att huvudkontot bara kunde ändra status på det oavsett.

Ah, missförstod kanske en smula

Det är just det som är grejen. Det är lite märkligt att begränsningen bara verkar gälla online som sagt.
Men, efter att ha googlat lite ser jag att detta problem verkar gälla även för Xbox-användare. Där har vi däremot inte några problem med spel online i övrigt.
Det får mig att tro att det kanske inte är PS4'an som ställer till det utan det faktum att man måste ha ett EA-konto för att spela online.
Jag börjar tro att det är EA som kontrollerar åldern mot den angivna på kontot istället för att utgå från föräldrakontrollerna som ställs in på konsolen.
I så fall lär man ju kunna ändra på kontot bäst man vill om det är så att EA kanske redan har låst åldern i "sitt" system.

Det hela är lite korkat eftersom vi bara har just detta enda spel till konsolen. Det har blivit ett litet löjligt "moment 22" av det hela.
Eftersom det inte har gått att spela online för grabben, åtminstone inte med just detta spelet, har vi inte gjort så stora ansträngningar för att fixa wifi't, och eftersom uppkopplingen är så instabil har vi heller inte köpt några fler spel till den

Lösningen kanske är att skaffa något nytt och se hur det fungerar. Eller kanske ett äldre billigt multiplayer av något slag.

För övrigt är jag helt med på att den totala upplevelsen till följd av t.ex. språkbruk och beteende kan göra en onlineupplevelse värre än vad ett spel är i singleplayer. Håller med helt och hållet här. Men det är synd att inte få testa och bedöma själv!

Trevlig helg alla ni som tagit er tid! Kommer jag på en lösning så uppdaterar jag såklart.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hehe, köpte Destiny begagnat idag för att testa. Det är ett annat spel med 16-års gräns, men kräver däremot inget EA-konto vilket jag alltså misstänker är själva problemet här.

Börjar bra med en uppdateringsfil på 18 gb över den dåliga wifi-länken

Meeen, vi hörs väl om en vecka då!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Då vill jag bara dementera min teorio om att det var EA-kontot som låste ute grabbens onlinespelande.
Efter att ha testat med Destiny kan jag konstatera att samma problem uppstår med samma meddelande som kommer upp då spelet startas.

Som tur är har det gått några dagar och grabben har nu hunnit bli markant äldre. Så gammal att han tydligen får ha ett eget huvudkonto... Inte rätt, men eftersom han inte har tillgång till kontokort osv så känns det rätt ok ändå.

Av någon anledning fungerar även wifi hjälpligt just nu så jag rör inget mer för tillfället.

Tack för all hjälp tidigare!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Som tur är har det gått några dagar och grabben har nu hunnit bli markant äldre. Så gammal att han tydligen får ha ett eget huvudkonto...

alla dessa hormoner och gifter i vattnet nuförtiden ställer till det.

rätt och rätt, det är inte som att ni bryter mot några lagar här. men märkligt ändå att det inte finns en inställning även för detta, möjlighetrna för att kontrollera dessa konton är rätt flexibla annars.

fint det "löste sig" trots allt, och kanske var det ett tillfälle att få ett bättre användarnamn som går att stå ut med även när han är vuxnare på riktigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint