Permalänk
Medlem

Andersson-tv med dåliga kondensatorer?

Hej!
Jag köpte en ny Andersson-tv 2012 på NetOnNet. Den har fungerat klanderfritt till det senaste året då den har börjat spöka lite. Detta tar sig form utav att den ibland blinkar vitt, brusar, ibland stänger av sig, och bara beter sig underligt. Vad jag läst är att dessa "budget" lcd-tv har underdimensionerade kondensatorer, och att det med tiden uppstår ett sådant problem. Snål smålänning som jag är, ser jag hellre att det gick att förlänga tvns livslängd med något år så att det går att budgetera för en lite trevligare tv.
Jag har idag skruvat i den och undersökt lite smått. Vad jag kan se har inga kondensatorer läckt, eller liknande. Bifogar bilder här så att också kan kika och se om ni ser något fel. Mina finelektronikkunskaper är inte fantastiska, och därmed är jag mycket glad att det går att vända sig till ett sådant eminent forum som SWEC för lite välbehövlig vägledning. Om jag förstått rätt bland andra med liknande problem, är det nätdelens kondensatorer som krånglar och är undermåttliga.

Bilder finns här: http://postimg.org/gallery/1lc2xq4k8/

Så vad säger ni? Är det värt att försöka, eller är det bara att kasta den? I så fall är detta inget projekt jag vill ge mig på själv, det kanske finns firmor eller privatpersoner som utför sådant här?

Mycket tacksam för svar,
Trevlig kväll. Mvh Anton

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Vive la liberté!

Kondningar kan ju bli dåliga utan att det syns.
Byt ut alla elektrolytkondningar i störmförsörjningen, dock är det ingen garanti för att det löser sig. Om det är värt att försöka bygger på hur lätt du har för att få tag i ersättnings kondningar, hur bra du är på att löda och hur du värderar din tid.

Permalänk
Medlem

Underdimensionerade vet jag inte om man ska kall dom.
Skräp är ett bättre ord och det är lååååååååååååååååååååååångt ifrån enabrt andersson och billiga tv som har skräp kondingar.

Tex samsung är ökända för att ha skräp i alla sina tv dyra som billiga och det trots att samsung själva tillverkar rätt bra kondingar.
Och tack vare att samsung kallt räknar med att dom kommer få sälja en ny tv om ca 2-3år så använder dom betydligt sämre kondingar än vad dom själa tillverkar.

LG/panasonic/etc är inte mycket bättre dom heller men det kan dock leta sig in nägra hygglig akondingar på deras dyrare serier och panasonic använder sina egna till dyrare tv och dessa är bland dom bästa på marknanden men på billiga panasonic så är det skräp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Släng på nya... kostar några ören fast en jävla frakt.

Du kan använda mer volt än dom gamla... Så om det står 1000uF 35V så kan du slänga på en 1000uF 50V om du vill det...

Det viktiga är bara att dom måste sitta åt rätt håll--- Minuspinnen på rätt ställe.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Håkis:

Hej!
Jag köpte en ny Andersson-tv 2012 på NetOnNet. Den har fungerat klanderfritt till det senaste året då den har börjat spöka lite.

Ahh,, det klassiska Vestel 17PW25-4, ett mirakel till dåligt konstruerad nätdel, men det är nog uttänkt, grejorna får ju inte hålla för länge, om apparaterna pajar efter 2-3 år, så får de ju sälja mer av sina skräp tv.
Och för att förvilla kunderna ännu mer, sälj samma skit, men skifta märke och modellnamn så att kunden tror sig göra ett klipp..

För reparationstips, Googla 'Vestel 17PW25-4', så finns det en hel del.
Kan ju ev vara dåliga caps, men största problemet med detta chassi är dålig konstruktion, komponenter (dioder) som är underdimensionerade, och vid fel blir det följdverkningar som knäcker något dussin komponenter, men finns repsatser man kan köpa.

tex.
http://www.chsinteractive.co.uk/electrical-components/tv-ente...

Och för de som inte vet vad Vestel är för något, det är ett elektronikföretag i Turkiet, som tillverkar billig hemelektronik under en massa olika märkesnamn.
Googla 'Vestel Turkiet', så finns det lite info om dem där.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Underdimensionerade vet jag inte om man ska kall dom.
Skräp är ett bättre ord och det är lååååååååååååååååååååååångt ifrån enabrt andersson och billiga tv som har skräp kondingar.

Tex samsung är ökända för att ha skräp i alla sina tv dyra som billiga och det trots att samsung själva tillverkar rätt bra kondingar.
Och tack vare att samsung kallt räknar med att dom kommer få sälja en ny tv om ca 2-3år så använder dom betydligt sämre kondingar än vad dom själa tillverkar.

LG/panasonic/etc är inte mycket bättre dom heller men det kan dock leta sig in nägra hygglig akondingar på deras dyrare serier och panasonic använder sina egna till dyrare tv och dessa är bland dom bästa på marknanden men på billiga panasonic så är det skräp.

håller med, de bästa komponenterna kommer från japan.

Permalänk
Medlem

kontrollerat så att du inte har dålig antennsignal? Kör du analogt eller Digitalt?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hela nätagget ser budget ut, men detta är mycket vanligt. Lätt värt att byta kondensatorer, även om det inte säkert är det som spökar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.