Hjälp med val av Surroundförstärkare

Permalänk

Hjälp med val av Surroundförstärkare

Halloj!
Jag planerar att köpa en ny förstärkare till min anläggning som jag framförallt använder till musik, samt film och spel. Har i dagsläget en gammal Technics SA 160 men känner att det kan vara värt att byta upp sig, dels då denna förstärkare inte är särskilt stark samt då jag har lite andra krav på funktionaliteten.

Har tittat i prisklassen runt 2-3 tusen och hittat följande tre förstärkare:

Yamaha RX-V479 3190 kr.
Onkyo TX-SR444 2490 kr.
Pioneer VSX-430 2890 kr.

Använder för nuvarande endast stereo 2.0 men planerar att skaffa surroundhögtalare och köra 5.1 i framtiden.

Krav är att förstärkaren har fjärrkontroll och bluetooth, samt att effekten per kanal är över 80W, och under 190W.

Av ovanstående är jag egentligen mest sugen på Pioneern då den ligger på ett bra pris samt fyller alla mina krav och verkar redig, men vill vara säker på min sak innan jag köper någon. Alla förslag och tips välkomnas!

Permalänk

@Raverlily: Hej!

Först, du behöver inte sätta någon övre gräns gällande effekten. I dom här prisklasserna är det nog ingen risk heller, men för framtida köp. Givetvis kan det vara ett sätt att sålla ut produkter från mängden, men det bör inte ses som en dealbreaker.

Nästa grej. Om man kan lite på uppgifter som fås från prisjakt kan vi titta lite på en jämförelse här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3142232,3217562,3144297

Bläddra ganska långt ner så ser du olika sätt att mäta effekt på. Där ser man att alla tre har mätvärden där följande förutsättningar gäller:

Endast en kanal används, vilket betyder att strömkällan endast behöver leverera ström till ett slutsteg istället för två eller alla.
Mätningen sker i fullregister vilket talar för att det är den effekt förstärkaren klarar att leverera då du spelar upp t.ex. musik.

Kruxet nu är att vi bara får reda på mätvärdet för två samtida kanaler hos receivern från Yamaha. Alltså är det bara den som vi vet levererar 80w då du spelar musik. Vad t.ex. Onkyo eller Pioneer lämnar vet vi inte.

Om vi lämnar mätvärden och istället tittar på funktioner.
Alla tre verkar klara Bluetooth som du efterlyser.
Jag förmodar att det är för att kunna streama musik från t.ex. mobilen.
Då ska man tänka på att musiken avbryts så fort mobilen vill spela upp något annat, och därför tycker jag du ska titta på funktionaliteten hos Yamaha istället för Pioneer.

Utöver Bluetooth har den stöd för AirPlay och Spotify Connect. Förutsatt då att du har någon nytta av dessa är det klart bättre att spela musik via t.ex. Spotify Connect eftersom du då kan använda mobilen till annat samtidigt.
Anslutningen går både via kabel och wifi.

Andra egenskaper går att väga fram och tillbaka. Yamaha har sex hdmi ingångar medan dom andra två har fyra. Onkyo har 7.1 medan dom andra två har 5.1.

Sammantaget beror det såklart på vad du värdesätter.

Ljudmässigt är det ju mer en bedömningssport såklart.
Apparater ändras ju lite för varje år som går, men personligen rankar jag såhär av dessa MÄRKEN, inte specifika produkter:

Musik: Yamaha
Film: Onkyo
Gillar inte: Pioneer

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

I den prisklassen får man oftast rätt klena saker. Mitt tips är att kika på begagnat, du kan ofta få en bara nåt år gammal modell med allt Hdmi-lull för samma pris, men som kostade nära det dubbla som ny

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Raverlily:

Just ja, det var du som funderade på dom Canton-högtalarna va?

Är det dom du vill driva med en ny förstärkare? Jag tror att dessa instegsmaskiner är lite för klena tyvärr.

Missförstå mig rätt. Det kommer så klart att låta, och förmodligen ganska bra. Men om du köper en ny förstärkare just för att kunna driva dom högtalarna så är detta kanske inte rätt väg att gå.

Om du istället tänker att du ska ha ett antal mindre men fortfarande bra högtalare och en sub till så är du nog på helt rätt väg!

Så, hur ser planen ut?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

10-20W räcker väldigt långt i extremt många fall (typ +95%).

Instegsmodeller är INTE för klena, däremot kan de lida av andra designkompromisser för att hålla nere priset och samtidigt hålla uppe antalet funktioner.

Börjar bli riktigt trött på att höra missledande påståenden om vad förstärkare "orkar med" eller att det "krävs effekt för att basen ska blomma ut". Billiga förstärkare kan ha brister men häng för fan inte upp dessa på effekten.

Är effekten verkligen ett problem så är oddsen extremt höga att man inte behöver fråga om saken.

Mindre högtalare har f.ö. ofta lägre känslighet än större diton med fler element, om det nu verkligen är effekten på förstärkaren som begränsar vilken ljudstyrka som kan uppnås [utan för mycket jobbig distorsion eller blödande öron].

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första gången jag lyssnade på mina golvare (89dB känslighet) så drevs dom av ett Mark Levinson ML11, ett slutsteg på 50W från 80-talet. Dessa grejor spelades i ett ganska stort vardagsrum. Vet inte exakt hur stort men åtminstone 30kvm skulle jag säga. Öppen planlösning också så totalt lär det ha varit uppåt kanske 40-45kvm.

Vi spelade på riktigt rejält, mycket högre än vad jag normalt lyssnar på. Själv så driver jag dom med en HK3490 specad till 120W. ML11 är dock i en helt annan liga när det gäller kvalitet och det hördes, främst i basen. ML11 hade mycket bättre kontroll på basen, det lät mycket tightare och kraftfullare. Har hört samma skillnad när jag provade driva dom med en Onkyo 607. Den lät mycket "slappare" än min HK3490. Provade även med en HK AVR355 och den lät som min HK3490, mycket tightare än Onkyon men ändå inte samma nivå som ML11.

ML11 50W
HK3490 120W
Onkyo 607 110W
HK AVR355 65W

I övrigt, som Olegh säger så räcker 10-20W oftast väldigt långt. Jag gjorde faktiskt ett litet test idag med mina stativare (4" bredbandselement, 85dB känslighet och 20W effekttålighet). Spelade så pass högt att jag fick huvudvärk och om jag pratade i normal samtalston så hörde jag inte min egen röst. Driver dom med min HK3490 så jag hade kunnat grilla talspolarna om jag hade dragit på ännu mer men man hör ungefär när det börjar bli för mycket för elementen. Gissar att jag toppade kanske 15W när jag spelade på som starkast, och då är det ändå rätt trögdrivna högtalare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Olegh:

10-20W räcker väldigt långt i extremt många fall (typ +95%).

Instegsmodeller är INTE för klena, däremot kan de lida av andra designkompromisser för att hålla nere priset och samtidigt hålla uppe antalet funktioner.

Börjar bli riktigt trött på att höra missledande påståenden om vad förstärkare "orkar med" eller att det "krävs effekt för att basen ska blomma ut". Billiga förstärkare kan ha brister men häng för fan inte upp dessa på effekten.

Är effekten verkligen ett problem så är oddsen extremt höga att man inte behöver fråga om saken.

Mindre högtalare har f.ö. ofta lägre känslighet än större diton med fler element, om det nu verkligen är effekten på förstärkaren som begränsar vilken ljudstyrka som kan uppnås [utan för mycket jobbig distorsion eller blödande öron].

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kalium:

Första gången jag lyssnade på mina golvare (89dB känslighet) så drevs dom av ett Mark Levinson ML11, ett slutsteg på 50W från 80-talet. Dessa grejor spelades i ett ganska stort vardagsrum. Vet inte exakt hur stort men åtminstone 30kvm skulle jag säga. Öppen planlösning också så totalt lär det ha varit uppåt kanske 40-45kvm.

Vi spelade på riktigt rejält, mycket högre än vad jag normalt lyssnar på. Själv så driver jag dom med en HK3490 specad till 120W. ML11 är dock i en helt annan liga när det gäller kvalitet och det hördes, främst i basen. ML11 hade mycket bättre kontroll på basen, det lät mycket tightare och kraftfullare. Har hört samma skillnad när jag provade driva dom med en Onkyo 607. Den lät mycket "slappare" än min HK3490. Provade även med en HK AVR355 och den lät som min HK3490, mycket tightare än Onkyon men ändå inte samma nivå som ML11.

ML11 50W
HK3490 120W
Onkyo 607 110W
HK AVR355 65W

I övrigt, som Olegh säger så räcker 10-20W oftast väldigt långt. Jag gjorde faktiskt ett litet test idag med mina stativare (4" bredbandselement, 85dB känslighet och 20W effekttålighet). Spelade så pass högt att jag fick huvudvärk och om jag pratade i normal samtalston så hörde jag inte min egen röst. Driver dom med min HK3490 så jag hade kunnat grilla talspolarna om jag hade dragit på ännu mer men man hör ungefär när det börjar bli för mycket för elementen. Gissar att jag toppade kanske 15W när jag spelade på som starkast, och då är det ändå rätt trögdrivna högtalare.

Ok, jag är inget proffs på detta, men..

Effekt har dom nog så att det räcker, men frågan är bara hur pass bra dom klarar låga impedanser.

Vad jag har förstått så spelar det ganska stor roll för hur en förstärkare klarar att driva en viss högtalare. Om högtalaren har kraftiga dippar i impedanskurvan som jag tolkar som vanligt hos basreflexhögtalare så krävs det ju att en förstärkare kan fortsätta att leverera den ström som krävs. Då räcker det kanske inte att den kan leverera 100w i 6 Ohm. Om lasten hos en högtalare sjunker till 3 Ohm och förstärkaren går i skyddsläge så fungerar det ju inte. Däremellan kanske det blir ett rejält underskott av effekt och det måste ju såklart märkas i slutresultatet.

Det är väl snarare detta problem som många förstärkare lider av, inte att den absoluta toppeffekten är för låg.

Med t.ex. en sub/sat lösning kan man komma undan mycket av detta genom att dela av ljudet långt över frekvensen där basreflexporten börjar jobba, och på så sätt slippa dom värsta dipparna i impedanskurvan.

Återigen, jag är ju ingen expert men av alla tester och grafer osv man har läst om högtalare och förstärkare så är detta något som jag ser som ett litet samband. Kan ju naturligtvis vara fel, men i så fall ser jag ingen riktig mening med att alls bygga kraftiga nätdelar till förstärkare.

Vad gäller känslighet så stämmer det nog bra att det är vanligt att högtalare med flera element har högre känslighet, men jag tror som sagt inte att det är just där problemet ligger, utan snarare hur väl strömresurserna räcker till.

Har jag kallat det för att effekten är för låg så får jag väl ta det då.. Jag tror fortfarande inte att en receiver av denna kaliber är rätt val om den specifikt skall användas för en högtalare typ Canton gle490, som jag tror är fallet. Givetvis om man väljer att dela över frekvensen där basreflexen börjar jobba, men då försvinner ju lite idén med att ha stora golvhögtalare med bra basegenskaper.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Visst, man klarar sig långt på låg effekt, rent teoretiskt behöver du ju bara ett tiotal watt för att spela normal musikvolym, men det finns många aspekter att ta hänsyn till.

Impedansen som nämns ovan är t.ex. sällan linjär över frekvensspannet, och dippar impedansen så måste du ha en rejäl transformator som kan leverera tillräckligt med ström, vilket inte är självklart i en budget-modell.

Med lägre känslighet på högtalare så krävs mer effekt. En högtalare med 85dB "behöver" exempelvis 4ggr högre effekt än en på 91dB för att spela samma volym eftersom 3dB ökning innebär en fördubbling i ljudtryck (egentligen utvecklas effekten men det tar vi inte här).

Sen vill vi inte bortse från dynamiken i musiken. Peakar om 6dB över nominal volym är inte ovanligt, och väl inspelad klassisk musik kan komma upp i ännu högre peakar. Och som sagt är 6dB ingen dålig ökning för förstärkaren.

Sen får vi inte glömma att du inte vill överbelasta en transistorförstärkare. Om en transistor överlastas så klipper den och sinusvågen blir istället rak =likspänning. Kör du likspänning ut från förstärkaren så har du snabbt inga diskanter kvar. Rörförstärkare är en helt annan femma som gärna får överbelastas för att få fram dess karaktäristiska harmoniska distorsion...

Lägg ihop ovanstående och du inser att det kan vara mycket trevligt för musikupplevelsen att ha en förstärkare som orkar med och inte håller tillbaks högtalarna.

Jag har själv varit uppe och nosat nära max på min Marantz 5002 tillsammans med mina Dynaudio, visst jag spelade högt, men det var mest rädslan för att ha sönder högtalarna som stoppade mig...

Edit: Nu blev det här långt, och det är på tok för tidigt på morgonen, så jag kan ha missat något men det får ni stå ut med
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kommer med ett tips på ställe att titta ikväll istället för tips angående de produkter du har nämnt.
Komplett har en 6h rea ikväll och de brukar altid ha någon Onkyo och Pioner på listan, kan vara bra att titta på.
https://www.komplett.se/kampanj/5270/6h-super-rea

Permalänk

Uppskattar alla svar och åsikter. Det var intressant att läsa vad vissa begrepp betyder och vad man rekommenderas att köpa.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Raverlily:

Just ja, det var du som funderade på dom Canton-högtalarna va?

Är det dom du vill driva med en ny förstärkare? Jag tror att dessa instegsmaskiner är lite för klena tyvärr.

Missförstå mig rätt. Det kommer så klart att låta, och förmodligen ganska bra. Men om du köper en ny förstärkare just för att kunna driva dom högtalarna så är detta kanske inte rätt väg att gå.

Om du istället tänker att du ska ha ett antal mindre men fortfarande bra högtalare och en sub till så är du nog på helt rätt väg!

Så, hur ser planen ut?

Planen ser för tillfället ut som följer. Jag har idag ett par Cs 997 högtalare och en Technics SA 160 förstärkare som jag använder i mitt "allrum", där jag framförallt lyssnar på musik och tittar på film.

Tanken är att, då jag riktigt snurrat in mig på ljud, försöka byta ut och uppgradera min nuvarande utrustning till något jag kan uppskatta bättre både nu och i framtiden.

Anledningen till denna förändring är för att jag gått från att lyssna på 160 kHz Spotify på min anläggning till att få höra hur det låter med ordentliga grejer med flac, och jäklar vilken skillnad.

För nuvarande har jag tänkt att köpa mina komponenter lite eftersom då jag inte har ekonomi att köpa allt på en gång. Jag börjar med förstärkare, ska senare köpa högtalare, troligtvis Canton Gle 490 som jag talat om i en annan tråd.

Trots detta så vill jag inte lägga multum på anläggningen och har fått tips på ungefär hur jag ska tänka. Gällande förstärkare är min maxgräns 4 tusen, med eller utan rabatter.

Vad hade du valt i min situation? Föredrar inte secondhand.

Skrivet av Olegh:

10-20W räcker väldigt långt i extremt många fall (typ +95%).

Instegsmodeller är INTE för klena, däremot kan de lida av andra designkompromisser för att hålla nere priset och samtidigt hålla uppe antalet funktioner.

Börjar bli riktigt trött på att höra missledande påståenden om vad förstärkare "orkar med" eller att det "krävs effekt för att basen ska blomma ut". Billiga förstärkare kan ha brister men häng för fan inte upp dessa på effekten.

Är effekten verkligen ett problem så är oddsen extremt höga att man inte behöver fråga om saken.

Mindre högtalare har f.ö. ofta lägre känslighet än större diton med fler element, om det nu verkligen är effekten på förstärkaren som begränsar vilken ljudstyrka som kan uppnås [utan för mycket jobbig distorsion eller blödande öron].

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskattar kontrasten. Kul att se att alla inte har samma åsikter.

Skrivet av The Door:

Kommer med ett tips på ställe att titta ikväll istället för tips angående de produkter du har nämnt.
Komplett har en 6h rea ikväll och de brukar altid ha någon Onkyo och Pioner på listan, kan vara bra att titta på.
https://www.komplett.se/kampanj/5270/6h-super-rea

Stort tack för tipset. Som den tekniknörd jag är ska jag hålla koll på annat också. Tackar tackar!

Permalänk
Skrivet av Raverlily:

Planen ser för tillfället ut som följer. Jag har idag ett par Cs 997 högtalare och en Technics SA 160 förstärkare som jag använder i mitt "allrum", där jag framförallt lyssnar på musik och tittar på film.

Tanken är att, då jag riktigt snurrat in mig på ljud, försöka byta ut och uppgradera min nuvarande utrustning till något jag kan uppskatta bättre både nu och i framtiden.

Anledningen till denna förändring är för att jag gått från att lyssna på 160 kHz Spotify på min anläggning till att få höra hur det låter med ordentliga grejer med flac, och jäklar vilken skillnad.

För nuvarande har jag tänkt att köpa mina komponenter lite eftersom då jag inte har ekonomi att köpa allt på en gång. Jag börjar med förstärkare, ska senare köpa högtalare, troligtvis Canton Gle 490 som jag talat om i en annan tråd.

Trots detta så vill jag inte lägga multum på anläggningen och har fått tips på ungefär hur jag ska tänka. Gällande förstärkare är min maxgräns 4 tusen, med eller utan rabatter.

Vad hade du valt i min situation? Föredrar inte secondhand.

Hej igen!

Ursäkta att jag glömde svara dig.

Om vi förutsätter...
*att du vill ha funktionerna som en hembioreceiver ger, t.ex. bildväxel, surroundljud, tidskompensation mellan högtalare osv.
*samt att du senare kommer köpa dom högtalarna vi pratat om eftersom du verkar få ett bra pris.

...så tycker jag inte du ska hålla tillbaka bara på grund av att jag anser att en sådan förstärkare kanske inte kan driva dom fullt ut.
T.ex. kan du välja att använda en separat subwoofer och dela högtalarna vid t.ex. 80Hz som är vanligt. Då avlastas förstärkaren rejält mycket och tillåts spela renare.
Vill du inte använda en subwoofer och upplever problem med den tänkta setupen går det ju i värsta fall att dela av högtalarna ändå. Alltså du kan sätta en delningsfrekvens som fortfarande låter dig spela den bas du behöver, men kanske tar bort lite av dom lägre frekvenserna som kan börja innebära problem, t.ex. ungefär där basreflexporten börjar jobba.
Givetvis vill man normalt sträva efter att spela med en så rak frekvensgång som möjligt, men du kan ju testa att laborera lite med delningsfrekvenser så märker du kanske att mycket bas ligger långt högre i frekvens än vad man tror.

Observera att du inte _måste_ få problem med den tänkta setupen, men om det skulle bli bekymmer så finns det ju alltså lite lösningar/nödlösningar.

I framtiden kanske du vill uppgradera igen, och då kanske du väljer att gå på en kraftigare förstärkare och då har du ju redan ett par bra högtalare!

Sist men inte minst tror jag att du kommer uppleva en enorm skillnad i ljud jämfört med dom gamla högtalarna du har nu. Helt enkelt eftersom dom inte verkar speciellt välbyggda enligt bilder man får upp vid en sökning. Detta även om det inte blir "perfekt"

Visa signatur

.:bjorn