Permalänk

Corsair H80i vs Corsair H100i GTX

Jag har för närvarande en H80i och undrar om det är värt att investera i en H100i GTX , för att överklocka min 6700K

Jag hittar endast jämnförelser mellan H80i GT och H100i GTX.
Är det någon som vet var det finns tester från de nyaste vattenkylarna mot de äldsta?

Permalänk
Medlem

Att jämföra en 120mm radiator mot en 240mm går inte.
Större kylyta, ger bättre prestanda.

H100i är bättre, om det är värt pengarna eller ej, kan bara du svara på.

Permalänk
Medlem

Jag hade H80i och H100i GTX innan jag byggde custom-vattenkylning.
H80i presterade riktigt dåligt, medans H100i GTX presterade riktigt bra.
Kommer tyvärr inte ihåg dom exakta tempsen nu.

Permalänk

@Falcon: Det är precis det jag ville, ha en jämförelse, att genom något test få se prestandan.
Och utan att ha prestandan framför mig som jag efterfrågade , är det nämligen inte så lätt att avgöra om det är värt det eller inte.

@walste
Det var det jag gissade på, skulle vara väldigt intressant att se skillnaderna i siffror dock.
Som sagt så har jag endast hittat siffror där de jämför de nyare modellerna med varandra.

Permalänk
Inaktiv

@r_Larzzon:

Kan detta vara något?
http://www.performancepsu.com/the-best-aio-corsair-h80-vs-h11...

Runt 4:10 kommer lite siffror.
https://www.youtube.com/watch?v=bFstDuftJow

Jag slår ett slag för H110i GTX. Väldigt bra AIO med tyst pump. För att tysta ner paketet än mer så kopplade jag fläktarna till PWM kontakterna på moderkortet och satte låg kurva i UEFI. Dom kör på ett par 100RPM t.om. under tunga spel sessioner och processorn är ändå sval och fin. Du kan koppla fläktarna och justera pumpens hastighet via Corsair Link, men efter vad jag har läst så är det minst sagt en tvivelaktig mjukvara.

Men vad gäller kylningen så är H110i GTX jäkligt kompetent.

Permalänk

@KaffeMedKotlett:

Tackar! Det är nämligen så att jag i dagsläget har en h80i. Till min 6700K (har dock inte satt ihop systemet ännu) och på Permancepsu.com står det följande "What’s almost instantly clear is the H80i cannot handle the heat output of Intel’s 6700K when overclocked".

Därav börjar jag kolla efter någon alternativ kylare, helst en begagnad för att hålla priset nere.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r_Larzzon:

@KaffeMedKotlett:

Tackar! Det är nämligen så att jag i dagsläget har en h80i. Till min 6700K (har dock inte satt ihop systemet ännu) och på Permancepsu.com står det följande "What’s almost instantly clear is the H80i cannot handle the heat output of Intel’s 6700K when overclocked".

Därav börjar jag kolla efter någon alternativ kylare, helst en begagnad för att hålla priset nere.

Det kan jag hålla med om. Gjorde en OC med BCLCK vid ett tillfälle, och det ger inte många mhz, men värmen sköt i höjden. En H80 är ju 120mm radiator och storebror H90 ger en 140mm. Kan inte säga något om H90 då jag inte använt det. Men H110i ska iaf klara en stadig överklockning, även om en custom loop är bättre om du ska köra riktigt rejäl OC.

Permalänk

@KaffeMedKotlett:

Tanken var att ha en inte all för extreme klockning. Jag har hur som helst varit väldigt nöjd med all-in-one lösningen som h80i erbjudit mig. Därav har jag helt enkelt inte kikat på andra lösningar, Så länge kylningen i ett h100i GTX fyller mitt syfte så trorjag att det blir att försöka hitta en billig sådan.

Sneglade på Fractal Design Kelvin S36 men blir lite begränsad om jag ska ha radiatorn i topp på mitt air 540