Google släpper förhandsversion av Android N

Permalänk
Melding Plague

Google släpper förhandsversion av Android N

Sökjätten Google överraskar och släpper en förhandsversion av Android N för Nexus-enheter. Bland nyheterna märks optimeringar för prestanda, batteritid och stöd för multitasking.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redan? Oj vad tiden går fort.. Känns som om man uppgraderade till Marshmallow igår

EDIT: Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Konsolgrävare

Ni som vill ha Förhandsversionerna via OTA kan göra det via denna hemsida: https://www.google.com/android/beta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Nope, inte previewen.
Men Nexus 4 fick inte förhandsversionen av Lolipop heller och ändå fick den Lolipop i slutändan så hoppet är definitivt inte ute för Nexus 5.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

N som i Nutella?

Skrivet av Icte:

Redan? Oj vad tiden går fort.. Känns som om man uppgraderade till Marshmallow igår

EDIT: Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Jag uppgraderade till marshmallow igår.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Och jag som sagt bokstavligen uppdaterade farsans mobil (Z5 Compact) till Marshmallow igår
Min G4 har haft det sen strax efter jul eller nåt, känns lite väl fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nope, inte previewen.
Men Nexus 4 fick inte förhandsversionen av Lolipop heller och ändå fick den Lolipop i slutändan så hoppet är definitivt inte ute för Nexus 5.

Jo minns det, uppgraderade själv till Nexus 5 från 4 under slutet av 2014. Lite synd dock att denna toppenlur har nått "slutskedet av sitt liv" (d.v.s. slutet på uppdateringar från Google).

Skrivet av Thomaseron:

Jag uppgraderade till marshmallow igår.

Grattis, riktigt bra uppgradering som har bl.a. ökat standby-tiden från en-två dagar till 4-5!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är vi av med Material Design nu, eller? Fullkomligt avskyr eländet. Krångligt och mera tryckningar för att åstakomma samma resultat med hälften av trycken i KitKat. För att inte tala om att allt är gräsligt bländande vitt (Vad hände med mörka menyer/teman?!) och kantigt.

Och den dära "snabbknappen", vad den nu kallas, som dyker upp i alla applikationer nere till högre; bara ivägen och helt värdelös. Har aldrig använt den med flit utan kommer bara åt den av misstag titt som tätt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nope, inte previewen.
Men Nexus 4 fick inte förhandsversionen av Lolipop heller och ändå fick den Lolipop i slutändan så hoppet är definitivt inte ute för Nexus 5.

Tråkigt att Nexus 5 inte får detta till preview. Men den borde komma vid skarp lansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Är vi av med Material Design nu, eller? Fullkomligt avskyr eländet. Krångligt och mera tryckningar för att åstakomma samma resultat med hälften av trycken i KitKat. För att inte tala om att allt är gräsligt bländande vitt (Vad hände med mörka menyer/teman?!) och kantigt.

Och den dära "snabbknappen", vad den nu kallas, som dyker upp i alla applikationer nere till högre; bara ivägen och helt värdelös. Har aldrig använt den med flit utan kommer bara åt den av misstag titt som tätt.

Har du appen Clean Master installerad? För den där "snabbknappen" du skriver om låter som iSwipe som medföljer Clean Master, men som kan stängas av i inställningarna där. Har f.ö. inget sådant på min Nexus 5!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har du appen Clean Master installerad? För den där "snabbknappen" du skriver om låter som iSwipe som medföljer Clean Master, men som kan stängas av i inställningarna där. Har f.ö. inget sådant på min Nexus 5!

Nix. Det är en standardgrej som kommer med Material Design i applikationerna enligt Googles design guide.

Exempelvis i SMS applikationen Signal så är det en genväg till att lägga till nya telefonnummer. Helt korkat. Signal är super, men den där knappen tillkom i och med att dom införde MD i den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Då har man nåt att göra
Skall bli skoj att se vad som skilljer

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Grattis, riktigt bra uppgradering som har bl.a. ökat standby-tiden från en-två dagar till 4-5!

Tack. Den fanns inte tillgänglig förrän igår på min Xperia-lur.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Nix. Det är en standardgrej som kommer med Material Design i applikationerna enligt Googles design guide.

Exempelvis i SMS applikationen Signal så är det en genväg till att lägga till nya telefonnummer. Helt korkat. Signal är super, men den där knappen tillkom i och med att dom införde MD i den.

Uppdatering! Jag kom på vad du menade! (:

Kul att de lägger in ännu hårdare kontroller på bakgrundsappar, det är väldigt välkommet. Projekt Svelte var ett bra initiativ och de ska fortsätta med det. Får se om jag orkar trycka in detta på min Nexus 6P senare idag. (:

Permalänk
Medlem

Kommer den komma till samsung galaxy s2 eller? Annars är den ju helt ointressant

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Kommer den komma till samsung galaxy s2 eller? Annars är den ju helt ointressant

Yes. Via cyanogen kan det nog komma. Finns ju marshmallow till den.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tycker detta är en mjukvarunyhet, men men.

Är det förresten någon som vet vad som är det högsta man kan köra på en Samsung S5? Sitter kvar med 5.0 Lollipop, kom på att jag kanske är utdaterad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

Jag ser det snarare som om det är de olika tillverkarna som borde skärpa sig med alla sina anpassningar av systemet som drar ut på tiden, eller leder till att lurarna aldrig blir uppdaterade.

Motorola är ett bra exempel på hur man kan göra - håll systemet mer eller mindre helt rent, lägg till funktioner ovanpå med appar som kan uppdateras via Google Play. Skräckexemplet är Samsung som antingen släpar med uppdateringar i månader för att sedan släppa en riktigt buggig uppdatering, eller så skiter de helt enkelt i att uppdatera lurarna alls och försöker sälja på en ny modell istället.

Om man verkligen vill ha senaste Android-versionen så är det bara Nexus-lurarna som gäller, även om de kanske inte är de flashigaste lurarna så är de bra brukslurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

Problemet är väl snarare att Android OpenSource inte hinner med som jag antar Oneplus använder sig av. Sedan är det väl inget fel att Google fortsätter i bra takt, låt andra buggtesta det åt dig istället eller välj en telefon från Google nästa gång.

Igen detta är fortfarande en preview för ett uppdatering som skall släppas i höst.

Själv väntar jag på CyanogenMod för Oneplus 2 alt Ubuntu Phone.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag vi gör hela tråden till vad N står för. Jag lägger i glassen nogger och noga. Nutella var redan snott 😂
Ot ska bli intressant att se hur Googles premium satsningar blir men är skeptisk då jag tror det kommer kosta mer än det smakar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Via cyanogen kan det nog komma. Finns ju marshmallow till den.

Har provat runt lite med cyano för några år sen men tyckte det verkade som att dåvarande mobil tyckte att nyare system va tungdrivna men det kanske funkar bättre nu för tiden

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Har provat runt lite med cyano för några år sen men tyckte det verkade som att dåvarande mobil tyckte att nyare system va tungdrivna men det kanske funkar bättre nu för tiden

Jaha. Ska det vara bra också? Ja det kan jag inte gå i god för däremot ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har inte multitasking funnits ett tag?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Är vi av med Material Design nu, eller? Fullkomligt avskyr eländet. Krångligt och mera tryckningar för att åstakomma samma resultat med hälften av trycken i KitKat. För att inte tala om att allt är gräsligt bländande vitt (Vad hände med mörka menyer/teman?!) och kantigt.

Och den dära "snabbknappen", vad den nu kallas, som dyker upp i alla applikationer nere till högre; bara ivägen och helt värdelös. Har aldrig använt den med flit utan kommer bara åt den av misstag titt som tätt.

Tycker personligen Material Design är bland det bästa som har hänt Android.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Tycker personligen Material Design är bland det bästa som har hänt Android.

Håller med. Alldeles för mycket "engineer design" på GUI:t i Android innan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

Om tillverkarna slutade att lägga in sina egna custom versioner av Android så skulle alla få uppdateringarna när de släpps av Google, så vill du skylla på någon så skyll på alla tillverkare som vill ha sitt eget skräp på lurarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Ska det vara bra också? Ja det kan jag inte gå i god för däremot ;).

Hehe kan ju vara en fördel om det funkar bra

Nej har funderat på att skaffa en nyare mobil men då tillkommer ju den här faktorn att runt hörnet väntar något värre, så får ju fan ångest, tittar lite på s2an och tycker vi har ett ganska bra liv tillsammans även om batteriet borde få sig en översyn

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Någon som fått SwiftKey att fungera? För mig kommer det inte upp något tangentbord, sen kraschar appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sökjätten Google överraskar och släpper en förhandsversion av Android N för Nexus-enheter. Bland nyheterna märks optimeringar för prestanda, batteritid och stöd för multitasking.

Läs hela artikeln här

...och under tiden lyser Marshmallow med sin frånvaro på S6, yay!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9