Revit, Dialux Evo - Arbetsstation BÄRBAR

Permalänk
Medlem

Revit, Dialux Evo - Arbetsstation BÄRBAR

Hej,

Autodesk rekommenderar Quadro grafikkort för Revit.
Det är en prisklass för hög för mig.
Prisbild 20-30kkr

Vi byggde en dator som fungerar för det här ändamålet, det är en stationär men klarar att driva och arbeta i programmen.
Här har ni spec:
Asus x99-a S-2011-V3 ATX HWE
Intel Core I7 5820K 3,3GHZ 15MB S-2011-v3 HWE
Kingstone 16gb (4-kit) DDR4 3000 MHZ CL15 XMP PREDATOR
Asus strix GTX970 DC2OC-4GD5 GTX 970 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP
600W Fractal Agg
cdrom etc...

Kan någon ge mig ett bärbart exempel.
Behöver varken stor eller högupplöst skärm, batteritid, eller design utan ren funktion.
Bör går bra med I5, jag anser att ramen är lagom men att CPU kanske är aningen för kraftfull då den inte jobbar speciellt hårt på de bärbara.

Ett viktigt krav är en dockningsstation eller liknande som man kan ansluta datorn, tangentbord + mus och två skärmar till.

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig? Personligen eller inom yrke har jag aldrig haft eller ägt en bärbar dator så området är helt nytt för mig.
Jag tackar för att ni läste tråden och tackar ytterligare om någon har ett värdigt och bra exempel.

Hoppas ni fick all information som behövs, säg till om jag missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Hej,

Autodesk rekommenderar Quadro grafikkort för Revit.
Det är en prisklass för hög för mig.
Prisbild 20-30kkr

Vi byggde en dator som fungerar för det här ändamålet, det är en stationär men klarar att driva och arbeta i programmen.
Här har ni spec:
Asus x99-a S-2011-V3 ATX HWE
Intel Core I7 5820K 3,3GHZ 15MB S-2011-v3 HWE
Kingstone 16gb (4-kit) DDR4 3000 MHZ CL15 XMP PREDATOR
Asus strix GTX970 DC2OC-4GD5 GTX 970 4GB PCI-E DVI/HDMI/DP
600W Fractal Agg
cdrom etc...

Kan någon ge mig ett bärbart exempel.
Behöver varken stor eller högupplöst skärm, batteritid, eller design utan ren funktion.
Bör går bra med I5, jag anser att ramen är lagom men att CPU kanske är aningen för kraftfull då den inte jobbar speciellt hårt på de bärbara.

Ett viktigt krav är en dockningsstation eller liknande som man kan ansluta datorn, tangentbord + mus och två skärmar till.

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig? Personligen eller inom yrke har jag aldrig haft eller ägt en bärbar dator så området är helt nytt för mig.
Jag tackar för att ni läste tråden och tackar ytterligare om någon har ett värdigt och bra exempel.

Hoppas ni fick all information som behövs, säg till om jag missat något.

Jag är superuser för Tekla men var tidigare även norden ansvarig för Revit användare på min gamla firma. Jag körde med en Dell Precision Mobile Workstation M4800 vilket funkade mkt bra. Tung som ett as bara.
Inga problem att ansluta fler skärmar via docka. Jag körde 4 skärmar.

Lite beroende på vad du ska göra så kan jag förutom grafiken varmt rekommendera 32gb minne och större SSD. Jag satte i så jag hade en TB SSD istället. Kör du mycket databaser och macron kommer i5an inte orka heller.

Nu kör jag enbart stationärt och fjärrstyr med en padda på möten osv.

Permalänk
Medlem

@kex:
Tack för svar och det verkar som du vet vad du pratar om.
Jag kommer nog vara med ute och rita utomhusmiljöer i Dialux Evo till och från men fortfarande vilja ha möjligheten att sitta på kontoret och använda Revit och vanliga autodesk.

Dell Precision Mobile Workstation M4800 ligger runt 30kkr när jag googlar, den har ju även quadro grafikkortet som jag ansåg vara onödigt.

När jag kollar igenom dells sida hittar jag inget som motsvarar det du skickade till mig, har det gått ur sortimentet?

Permalänk
Medlem

@Sturgis
Jag förstår. Skaffa en bra datorväska som är skön att bära.
Nu känner jag inte till dina exakta behov men jag ser till att alla våra användare alltid har quadro kort. Stora modeller (tänk flygplatser och sjukhus) kräver det utan tvekan. På mindre projekt kanske det inte är lika viktigt. Om du skall använda datorn för att göra renderingar för presentationer osv skall du absolut satsa på quadro kort.

Vad menar du att du inte hittar? M4800 har 32gb minne och en 250gb ssd som standard. Men jag bad vår it-avd pilla i en större ssd (inte alltid du kan garantera bra hastighet till servern där projektet ligger, då vill du kunna arbeta lokalt för att sedan synka upp, och då räcker inte 250gb långt). Dockstation finns men jag har ingen aning om produktnamn, be din inköpare ta reda på det bara i så fall.
Anledningen till att jag nämde i5an var att jag en kort stund testade Lenovos ena workstation med i5 och quadrokort. Där slog cpun i taket när det blev mycket armering så den åkte tillbaka efter 2 dagar.

BTW: M4800 kostar 19999 på dustin såg jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

@Sturgis
Jag förstår. Skaffa en bra datorväska som är skön att bära.
Nu känner jag inte till dina exakta behov men jag ser till att alla våra användare alltid har quadro kort. Stora modeller (tänk flygplatser och sjukhus) kräver det utan tvekan. På mindre projekt kanske det inte är lika viktigt. Om du skall använda datorn för att göra renderingar för presentationer osv skall du absolut satsa på quadro kort.

Vad menar du att du inte hittar? M4800 har 32gb minne och en 250gb ssd som standard. Men jag bad vår it-avd pilla i en större ssd (inte alltid du kan garantera bra hastighet till servern där projektet ligger, då vill du kunna arbeta lokalt för att sedan synka upp, och då räcker inte 250gb långt). Dockstation finns men jag har ingen aning om produktnamn, be din inköpare ta reda på det bara i så fall.
Anledningen till att jag nämde i5an var att jag en kort stund testade Lenovos ena workstation med i5 och quadrokort. Där slog cpun i taket när det blev mycket armering så den åkte tillbaka efter 2 dagar.

BTW: M4800 kostar 19999 på dustin såg jag nu.

Tack för hjälpsamt förslag och länk.

Tror du på Gen 4 CPU eller ska man försöka efterfråga Gen 6?
Jag tar I7 som du rekommenderar och sen ska jag fråga om man kan gå till en ssd 1tb direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Tack för hjälpsamt förslag och länk.

Tror du på Gen 4 CPU eller ska man försöka efterfråga Gen 6?
Jag tar I7 som du rekommenderar och sen ska jag fråga om man kan gå till en ssd 1tb direkt.

Ingen fara!

Såklart är det så att "ju värre desto bättre" men det skall ju inte vara overkill heller. I7-4910MQ fungerar alldeles utmärkt till ändamålet.

Gör så, och köp en bra väska direkt annars kommer du få ont i ryggen

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Ingen fara!

Såklart är det så att "ju värre desto bättre" men det skall ju inte vara overkill heller. I7-4910MQ fungerar alldeles utmärkt till ändamålet.

Gör så, och köp en bra väska direkt annars kommer du få ont i ryggen

Lycka till!

Mycket bra tips, ska se vilka dockningsstationer som finns tillgängliga också.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har hittat denna istället som jag tror uppfyller mina krav mer i nästan samma prisklass.

https://www.dustin.se/product/5010897188/precision-m7510

Dockningsstation var densamma för båda:
https://www.dustin.se/product/5010899700/thunderbolt-dock-180...