Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Självklart finns där ingen enskild statistik som ger en precis bild av alla samhällets delar. Dock finns där siffror som kan ge oss en indikation på om vi är på väg mot ruinens brant eller om det går hyfsat bra.

Självklart kan Sveriges ekonomi gå bra även med generös invandringspolitik, men utan den skulle svenskarna ha betydligt mer pengar att spendera som man vill. Jag tillhör inte en av de som tror att vi är på väg mot "ruinens brant" men att det med mycket enkla medel skulle gå att ge varje invånare möjligheten att själv välja hur mycket man vill hjälpa till. Jag är emot att staten utöver våld överhuvudtaget men speciellt i fall där det vore så lätt för staten att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Självklart kan Sveriges ekonomi gå bra även med generös invandringspolitik, men utan den skulle svenskarna ha betydligt mer pengar att spendera som man vill. Jag tillhör inte en av de som tror att vi är på väg mot "ruinens brant" men att det med mycket enkla medel skulle gå att ge varje invånare möjligheten att själv välja hur mycket man vill hjälpa till. Jag är emot att staten utöver våld överhuvudtaget men speciellt i fall där det vore så lätt för staten att inte göra det.

Bra att det sker en saklig diskussion även här.

Håller med dig gällande en del saker, och håller inte med gällande en del andra. Så är det, och det är ju därför vi har en diskussion i detta ämnet.

Det som är så bra med att befinna sig på ett sånt här forum är att i nästa sekund kan man diskutera datorer i en annan tråd och ha jättemycket gemensamt och saker som man håller med varandra om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och när alla kommuner är som Malmö, Södertälje och Botkyrka då? Ska kommunerna med minst underskott skjuta till pengar till de som har störst underskott tills alla är lika mycket under ytan? Det verkar onekligen vara vad du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast så är det ju inte, och det finns inga opartiska källor som pekar på att det kommer bli så heller.

Jag bor i Jönköping. En stad, och Kommun, som alltid tagit stort ansvar i flyktingfrågan. Jag skulle inte säga att staden håller på att gå under. Tvärt om skapas nya jobb för allt byggande som måste göras. Att säga att "det kommer bli si eller så" är att måla fan på väggen i rent propagandistiska syften och sådant vill jag inte befatta mig med.

Skrivet av Snody:

Självklart! Det är samtidigt vår plikt att när vi hjälper se till att varje krona används på rätt sätt och att lejonparten av hjälpen hamnar hos de som behöver den mest. Vi ska samtidigt säkra vår egen framtid och därigenom se till att vi kommer vara ett land som kan hjälpa andra under lång tid framöver.
Jag tror inte att unga män är de som behöver våra pengar och vår hjälp allra mest. Jag tror inte att det er effektivt att använda resurser till ge dessa unga män en levnadsstandard långt över genomsnittet. Jag tror inte det är bra för framtiden att skapa ett enormt överskott av män utan möjlighet att bilda familj. jag tror inte alla dessa svårintegrerade grupper kommer hjälpa oss och förbättra våra möjligheter att hjälp andra i framtiden.
Ett välmånende och väl fungerande Sverige utan intern splittring har möjlighet att hjälpa enormt många fler. En säck ris till svältande är enormt mycket viktigare än godispengar till en ung man på någon av Bert Karlssons anläggningar.

Fast du blir inte mindre skjuten på bara för att du får en påse ris i handen. Här handlar det om att förflytta människor fysiskt från krigshärdar till trygga land, som Sverige.

Skrivet av Ice Frontier:

Är dessa civilisationer jämförbara med 2000-talets Sverige? Och vilka är de länder du nämner och hur vet du att de lyckats för att de "haft en jävla blandning" och inte av andra anledningar?

Kan du ge något exempel på när en modern, tung välfärdsstat som Sverige lyckats kombinera stor invandring från tredje världen?

Och hur länge ska Sverige och svenskarna behöva vänta på att det ska löna sig?

Saxat från "Integration – En beskrivning av läget i Sverige”: från SCB

"År 2011 förvärvsarbetade 82 procent av de inrikes födda och 57 procent av de utrikes födda i åldrarna 20-64 år."

Detta inkluderar således både italienare, indier och jugoslaver. De har varit här i över 30 år i vissa fall. 82% = en Svensk stat. 57% = sämre än Grekland. Så på vilken sikt lönar det sig menar du? Talar vi om flera generationer?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...

Ja vi kan ju ta USA som exempel. De är idag världens enda supermakt och invandring har varit en förutsättning för att göra det möjligt.

Folk överdriver så förbannat..

Här har barnen rätt till skola.. Vi har rent vatten.. 92% av de som vill ha ett jobb får et.. Vi har det väldigt bra och ska dela med oss av det goda tycker jag... Och återigen.. Det är sällsynt att folk faktiskt kan peka på nuvarande personliga konsekvenser av invandringen, utan man är mest uppriven över massa skit man läser om andra, i andra delar av Sverige.

Livet är allt för kort för att gå omkring och vara nervös och klaga på allt jämt. Lev livet och lugna ner er istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast så är det ju inte, och det finns inga opartiska källor som pekar på att det kommer bli så heller.

Jag bor i Jönköping. En stad, och Kommun, som alltid tagit stort ansvar i flyktingfrågan. Jag skulle inte säga att staden håller på att gå under. Tvärt om skapas nya jobb för allt byggande som måste göras. Att säga att "det kommer bli si eller så" är att måla fan på väggen i rent propagandistiska syften och sådant vill jag inte befatta mig med.

Ja, oj, Jönköpings kommun har hela 14,6% utrikes födda*! Sverige i stort har 16% utrikes födda. Malmö kommun drygt 30%. Södertälje 36%. Botkyrka 37%**.

Opartiska källor säger vad då? Om det inte finns någon gräns för mottagande samtidigt som alla kommuner tvingas att ta emot invandrare, menar du att det finns något som säger att alla kommuner INTE skulle gå samma öde till mötes som Malmö, Botkyrka och Södertälje?

Att det skapas jobb därför att befolkningen växer säger sig självt, problemet är att dessa jobb finansieras med offentliga medel, aka skattepengar.

*2014
**2010

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, oj, Jönköpings kommun har hela 14,6% utrikes födda*! Sverige i stort har 16% utrikes födda. Malmö kommun drygt 30%. Södertälje 36%. Botkyrka 37%**.

Opartiska källor säger vad då? Om det inte finns någon gräns för mottagande samtidigt som alla kommuner tvingas att ta emot invandrare, menar du att det finns något som säger att alla kommuner INTE skulle gå samma öde till mötes som Malmö, Botkyrka och Södertälje?

Att det skapas jobb därför att befolkningen växer säger sig självt, problemet är att dessa jobb finansieras med offentliga medel, aka skattepengar.

*2014
**2010

Nu blandar du ihop begreppen. "Flest invandrare per capita" är inte på någon planet samma sak som "obegränsad invandring".

Nu har vi gränskontroller och sämsta tillåtna vilkor för assylsökande i hela EU, så det är knappast "obegränsad invandring". Det som återstår är väl en mur ala Trump med beväpnade väktare posterade i torn typ...

Nu finns dessutom rapporter om att många har tagit tillbaks sin assylansökan och åkt tillbaks till kriget, och det finns återvändandecentrum osv osv, så vi har inte obegränsad invandring och ska inte ha det heller.

Det jag menar är att om vi klarar att ta emot t. ex 80 000 invandrare på ett år, då ska vi ta emot 80 000, inte <valfri lägre siffra> på ren princip.

Var går gränsen för hur många vi kan ta emot? Den är såklart flytande beroende på hur det går.. Men förra årets siffra var nog en smula hög i förhållande till resurserna vi hade. Det är nog alla utom MP och V överens om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Eller 34% efter 15år. (SCB diarienummer 2016:37)
Hållbart Sverige vi lever i.
Vi ser ökad oro och ökade tryck på alla instanser.

Ja detta säger en hel del, att inte få jobb och samma möjligheter om man kommer från ett annat land är skrämmande. Ofta skyller vi på politiker men det krävs var och ens ansvar (på samma sätt som att följa lagarna) att få bukt på problemet. Är du tex egenföretagare och får ett samtal från någon som har brytning och "invandrarklingande namn" som söker praktik ska man inte avfärda den personen pga det.

Ingen av oss vill ha ett segregerat samhälle och enda sättet att lösa det på är att vi blir vänligare mot de vi möter och lägger inte vikt på varandras olikheter, för alla är vi olika på ett eller annat sätt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ja detta säger en hel del, att inte få jobb och samma möjligheter om man kommer från ett annat land är skrämmande. Ofta skyller vi på politiker men det krävs var och ens ansvar (på samma sätt som att följa lagarna) att få bukt på problemet. Är du tex egenföretagare och får ett samtal från någon som har brytning och "invandrarklingande namn" som söker praktik ska man inte avfärda den personen pga det.

Ingen av oss vill ha ett segregerat samhälle och enda sättet att lösa det på är att vi blir vänligare mot de vi möter och lägger inte vikt på varandras olikheter, för alla är vi olika på ett eller annat sätt.

Man kan också tänka sig att diskriminering av den typen ger mer kännbara straff.

Det verkar ju som att folk har inställningen "Invandrare suger på att skaffa jobb", när förklaringen egentligen ligger i "Svenska vita kränkta män har fördommar om invandrare".

Jag tycker att källkritik och fördomsfrihet skall införas som ämne i skolan.

På min tid blev man utskrattad om man inte gjorde ordentliga källhänvisningar med en trovärdighetsanalys, men idag räcker det med "de har ja läst på flassback" så är man hemma sen.

DET är en systemkollaps.. Källkritik värderas inte och folk får panik över skit de läser och lägger ingen som helst värdering i om de blir personligen påverkade eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu blandar du ihop begreppen. "Flest invandrare per capita" är inte på någon planet samma sak som "obegränsad invandring".

Nu har vi gränskontroller och sämsta tillåtna vilkor för assylsökande i hela EU, så det är knappast "obegränsad invandring". Det som återstår är väl en mur ala Trump med beväpnade väktare posterade i torn typ...

Nu finns dessutom rapporter om att många har tagit tillbaks sin assylansökan och åkt tillbaks till kriget, och det finns återvändandecentrum osv osv, så vi har inte obegränsad invandring och ska inte ha det heller.

Det jag menar är att om vi klarar att ta emot t. ex 80 000 invandrare på ett år, då ska vi ta emot 80 000, inte <valfri lägre siffra> på ren princip.

Var går gränsen för hur många vi kan ta emot? Den är såklart flytande beroende på hur det går.. Men förra årets siffra var nog en smula hög i förhållande till resurserna vi hade. Det är nog alla utom MP och V överens om.

Vilken är denna gräns då? Du skriver själv att så länge Sverige tillhör världens top 50 så är det lugnt. Hur många människor per år kan man översätta det till? När är gränsen nådd? Problemet med ditt resonemang, som delas av exempelvis Miljöpartiet, är att ingen kan förklara när nog faktiskt är nog. Det är den inställningen som ledde till regeringens 180-graderssväng.

Om någon tar tillbaka sin asylansökan för att åka tillbaka till Syrien, Irak eller Afghanistan så var det nog inte så illa där ändå. För nog måste väl ändå en krigszon vara värre än ett års väntan på en flyktingförläggning i Dalarna? Det är ett gott skäl till att vara betydligt hårdare med att människor måste kunna identifiera sig, för jag misstänker att dessa inte kommer från krigszoner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Tyvärr är inte inflationen kompenserad, såvitt jag vet är målet 2% och det har följts ganska väl, så att lånefesten ska kunna fortsätta.

Men bra graf, fint med lite fakta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knuppe:

Tyvärr är inte inflationen kompenserad, såvitt jag vet är målet 2% och det har följts ganska väl, så att lånefesten ska kunna fortsätta.

Men bra graf, fint med lite fakta.

Jag valde medvetet ett hämta grafen från en artikel som kritiserade just detta. Därför finns ytterligare en graf infälld som visar en kompletterande bild. Det författaren till artikeln ville artikulera är en i det här sammanhanget oväsentlig omständighet, nämligen att tillväxten i realiteten var högre under S styre än Alliansens, åtminstone enligt den här tolkningen av statistiken.

Om det betyder att det ska tolkas som någon skrev i tråden att BNP/capita "fallit som en sten" eller vad den verkliga orsaken är lämnar jag till er att själva tolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vilken är denna gräns då? Du skriver själv att så länge Sverige tillhör världens top 50 så är det lugnt. Hur många människor per år kan man översätta det till? När är gränsen nådd? Problemet med ditt resonemang, som delas av exempelvis Miljöpartiet, är att ingen kan förklara när nog faktiskt är nog. Det är den inställningen som ledde till regeringens 180-graderssväng.

Om någon tar tillbaka sin asylansökan för att åka tillbaka till Syrien, Irak eller Afghanistan så var det nog inte så illa där ändå. För nog måste väl ändå en krigszon vara värre än ett års väntan på en flyktingförläggning i Dalarna? Det är ett gott skäl till att vara betydligt hårdare med att människor måste kunna identifiera sig, för jag misstänker att dessa inte kommer från krigszoner.

Jag skrev ju pricis att gränsen är flytande beroende på de resurser som finns, och att det är uppenbart för de flesta att förra året var för mycket i förhållande till de resurser som då fanns.

Naturligtvis är det en fördel om folk kan identifiera sig, och nu är det ju ID.kontroll så nu har du fått som du vill.

Men något som du konsekvent duckar för i varenda diskussion där det kommer upp är att det är omöjligt att veta varför de som saknar ID gör det. Om du flyr från en stat kanske det inte är möjligt att få pass eller ID-kort från den staten. Skall man då förvägra de människorna assyl? Lite svinn får man räkna med, eller hur tänker du?

I rättsväsendet är en GRUNDPRINCIP att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Att då automagiskt skyldigstömpla alla som saknar ID och sparka ut dem är ett brott mot den principen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Lögn!

BNP/Capita sjunker som en sten, presentera uppgifterna på att BNP/Capita höjs eller backa på det.

Kommunister vill alltid höja skatten, till slut jobbar vi alla för matkuponger, men det har du inget emot va?

Nej just det, för själv sitter du gärna och sörplar skattepengar som en äkta kamrat, de som inte håller med kan ju råka försvinna precis som på den goda gamla tiden i Sovjet.

redigerat:
Vill gärna lägga till att utan belåningen skulle BNP sjunka som en sten, samt att Sveriges absolut största städer går back, Malmö får över 10 miljarder varje år i utjämningsbidrag för det enorma underskott. Nästa år kommer de få dubbelt så mycket bidrag, det kommer bli en rejäl fest sen när Sthlm och GBG ska ha lika mkt.

"BNP/capita sjunker som en sten"?. Ursäkta men vilken idiotisk källa lyckades blåsa dig så lätt? Det skulle ta dig max 1 minut att googla fram fakta men du misslyckades tydligen med det. Kan du visa den så att vi kan få skratta år den? Eller tror du att alla andra här på forumet har lika dålig koll som du så du kan skriva vilken skit som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev ju pricis att gränsen är flytande beroende på de resurser som finns, och att det är uppenbart för de flesta att förra året var för mycket i förhållande till de resurser som då fanns.

Naturligtvis är det en fördel om folk kan identifiera sig, och nu är det ju ID.kontroll så nu har du fått som du vill.

Men något som du konsekvent duckar för i varenda diskussion där det kommer upp är att det är omöjligt att veta varför de som saknar ID gör det. Om du flyr från en stat kanske det inte är möjligt att få pass eller ID-kort från den staten. Skall man då förvägra de människorna assyl? Lite svinn får man räkna med, eller hur tänker du?

I rättsväsendet är en GRUNDPRINCIP att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Att då automagiskt skyldigstömpla alla som saknar ID och sparka ut dem är ett brott mot den principen.

Migrationsverket har fått mer och mer resurser för varje år som går, så var dras gränsen? Om vi går efter 2006 års budget så hade vi inte ens kommit i närheten av de siffror vi är uppe i nu.

Ja, vi ställer krav på att man ska legitimera sig vid gränsen, men det finns inget krav på att man ska legitimera sig vid ansökan.

Nej, jag räknar inte med något svinn alls. Inget ID, inget inträde och ingen asylansökan. Kan du inte identifiera dig kan vi inte med säkerhet avgöra huruvida du har ett skyddsbehov eller inte. Jag tänker inte spekulera i varför de saknar ID-handlingar, det gör ingen nytta.

Full bevisbörda ligger på åklagaren i ett rättsfall, inte på Migrationsverket. Det är helt fel att Migrationsverket ska behöva bevisa att du inte är den du påstår dig vara om du inte kan styrka din identitet med en giltig ID-handling. Undantaget borde vara minderåriga barn där man kan styrka föräldraskapet via DNA.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

"BNP/capita sjunker som en sten"?. Ursäkta men vilken idiotisk källa lyckades blåsa dig så lätt? Det skulle ta dig max 1 minut att googla fram fakta men du misslyckades tydligen med det. Kan du visa den så att vi kan få skratta år den? Eller tror du att alla andra här på forumet har lika dålig koll som du så du kan skriva vilken skit som helst?

Skolexempel på det jag menar med att folk drar oneliners som låter clatchiga och skrämmande och sedan hoppas de att folk inte orkar leta upp fakta, eller så drar de det inför en redan frälst publik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Migrationsverket har fått mer och mer resurser för varje år som går, så var dras gränsen? Om vi går efter 2006 års budget så hade vi inte ens kommit i närheten av de siffror vi är uppe i nu.

Ja, vi ställer krav på att man ska legitimera sig vid gränsen, men det finns inget krav på att man ska legitimera sig vid ansökan.

Nej, jag räknar inte med något svinn alls. Inget ID, inget inträde och ingen asylansökan. Kan du inte identifiera dig kan vi inte med säkerhet avgöra huruvida du har ett skyddsbehov eller inte. Jag tänker inte spekulera i varför de saknar ID-handlingar, det gör ingen nytta.

Full bevisbörda ligger på åklagaren i ett rättsfall, inte på Migrationsverket. Det är helt fel att Migrationsverket ska behöva bevisa att du inte är den du påstår dig vara om du inte kan styrka din identitet med en giltig ID-handling. Undantaget borde vara minderåriga barn där man kan styrka föräldraskapet via DNA.

Med svinn menar jag människor som har ett skyddsbehov, saknar ID, blir hemskickade och då kan råka illa ut. Återigen duckar du helt och hållet för att det finns situationer då man har ett skyddsbehov men inte kan skaffa sig ett ID.

Var gränsen går kan man inte på förhand säga, utan den är ju dynamisk. Ekonomiskt ser jag ingen gräns alls, utan det handlar mer om tillräckligt med boendeplats, personal, rimliga väntetider osv. Katastrofer går ju inte att förutsäga.

"Tyvärr, vi har inte budgeterat för att inbördeskrig skulle bryta ut i ert land i år, ni får åka hem!".

Så kan man inte ha det, utan man får vara lite pragmatisk.

Jag tror en bra grej som staten nu gör är att successivt ta bort jobbskatteavdraget för de som inte behöver det, som ett exempel. Skattelättnader ska man bara få om man behöver det, tycker jag. Inte om "det är kul med lite extra pengar", som det oftare handlar om. Vi är allderles för generösa mot höginkomsttagare (de som tjänar över skiktgränsen) i det här landet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16042780" userid="166171" name="Ozzed"]

Ja vi kan ju ta USA som exempel. De är idag världens enda supermakt och invandring har varit en förutsättning för att göra det möjligt.

Menar du att du tror att USA är jämförbart med Sverige? Hur stor välfärdsstat finns i USA jämfört med i Sverige menar du? Jämför du migrationen under 1800 talet eller nuvarande?

Skrivet av Ozzed:

Folk överdriver så förbannat..

Vad exakt överdrev jag? Ställde några enkla frågor till dig. Väntar på svar.

Skrivet av Ozzed:

Här har barnen rätt till skola.. Vi har rent vatten.. 92% av de som vill ha ett jobb får et.. Vi har det väldigt bra och ska dela med oss av det goda tycker jag... Och återigen..

I din värld är alltså allt frid och fröjd så länge vi har rent vatten och folk har rätt till skola. Oavsett hur trenden ser ut vad gäller tex ekonomi och trygghet.

Personligen har jag högre krav.

Skrivet av Ozzed:

Det är sällsynt att folk faktiskt kan peka på nuvarande personliga konsekvenser av invandringen, utan man är mest uppriven över massa skit man läser om andra, i andra delar av Sverige.

Menar du att så länge man själv inte utsätts för exempelvis sexuellt våld så är sexuellt våld ingenting att bry sig om?

Skrivet av Ozzed:

Livet är allt för kort för att gå omkring och vara nervös och klaga på allt jämt. Lev livet och lugna ner er istället.

En del av livet är att diskutera politik. Att stoppa huvudet i sanden och ignorera de problem som finns är knappast en bra väg till lycka och framgång. Var det inte du som gnällde på korkade oneliners alldeles nyss?

Eftersom du inte svarade på mina enkla frågor upprepar jag den centrala.. Kan du nämna någon modern välfärdsstat som lyckats kombinera extremt liberal migrationspolitik a la Sverige med just välfärd?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med svinn menar jag människor som har ett skyddsbehov, saknar ID, blir hemskickade och då kan råka illa ut. Återigen duckar du helt och hållet för att det finns situationer då man har ett skyddsbehov men inte kan skaffa sig ett ID.

Var gränsen går kan man inte på förhand säga, utan den är ju dynamisk. Ekonomiskt ser jag ingen gräns alls, utan det handlar mer om tillräckligt med boendeplats, personal, rimliga väntetider osv. Katastrofer går ju inte att förutsäga.

"Tyvärr, vi har inte budgeterat för att inbördeskrig skulle bryta ut i ert land i år, ni får åka hem!".

Så kan man inte ha det, utan man får vara lite pragmatisk.

Jag tror en bra grej som staten nu gör är att successivt ta bort jobbskatteavdraget för de som inte behöver det, som ett exempel. Skattelättnader ska man bara få om man behöver det, tycker jag. Inte om "det är kul med lite extra pengar", som det oftare handlar om. Vi är allderles för generösa mot höginkomsttagare (de som tjänar över skiktgränsen) i det här landet.

Vänta lite här nu. Har svenskarna, som är världens högst beskattade folk, det för generöst med skattelättnader? Är du på riktigt?
Jag är oerhört nyfiken på vad du jobbar med/som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Vänta lite här nu. Har svenskarna, som är världens högst beskattade folk, det för generöst med skattelättnader? Är du på riktigt?
Jag är oerhört nyfiken på vad du jobbar med/som.

Svenskarna är inte världens mest beskattade folk.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetr...

Tråkigt att det klatschiga uttrycket inte fick den effekt du ville? Vad jobbar du själv med när du inte klarade av en enkel googling för att förstå att vi inte är det mest beskattade folket?

Sedan så menade han den absoluta grädden av höginkomsttagare som inte är lika beroende av skattelättnader som den ensamstående mamman med tre barn exempelvis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Ozzed:

Vi är allderles för generösa mot höginkomsttagare (de som tjänar över skiktgränsen) i det här landet.

Nja, min morsa höll på att dö (stroke) p.g.a. att ambulanserna var upptagna för många år sedan när jag bodde hemma och min farsa ringde 112, jag minns det som igår: INGEN AMBULANS?! HÄR BETALAR JAG ÖVER MILJONEN I SKATT VARJE ÅR OCH JAG FÅR INTE EN AMBULANS TILL MIN FRU?! FY FAAAN! *slänger på luren, slänger in mig och morsan i bilen.. Nästa gång kanske de inte kan åka för att de blir utsatta för stenkastning istället..?

Jag ser hellre att jag inte dör när jag är i akut nöd av ambulans. Lägg pengar på rätt saker och enligt mig är det på oss svenska människor (Ja, jag sa svenska människor), än många (inte alls) lyxsökare. Kalla mig vad fan ni vill, men jag orkar fan inte hålla käften längre. Jag har varit med om en jäkla massa skit och patrask i mina dagar, men även min sambo har blivit trakasserad av en jävel som inte gör det längre tack vare att hon hade på sig tårgas. (jag vill inte släppa ut henne på kvällen utan det).

Till ämnet jag sagt innan:

Arbete är det många också snackar om. Självklart är det många av alla som kommer nu tillslut kommer skaffa sig ett jobb, då slåss de på marknaden med oss svenskar också, alltså på en redan trög marknad. Samma sak gäller det med bostäder, ont om bostäder = höga priser, och hyror för de som måste hyra. Det byggs för fullt, men för lite. Ska det då bli mer personer som kommer in i Sverige och skall efter de etablerat sig, skaffa bostad? Grattis, välkommen in i kaoset!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ta hand om de som finns här redan tills merparten av alla som bor här i Sverige, svenskar eller invandrare, har ett jobb, bostad och ett drägligt liv. Efter det vore det logiskt att ta emot stora volymer invandrare. Inte i dagsläget.

Att ta mer mat på tallriken än man kan äta slutar oftast med att maten hamnar i soporna. Och när den väl ligger där så blir den maten sopor med. Det spelar ingen roll om det var en oxfilé-middag från början.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja, min morsa höll på att dö (stroke) p.g.a. att ambulanserna var upptagna för många år sedan när jag bodde hemma och min farsa ringde 112, jag minns det som igår: INGEN AMBULANS?! HÄR BETALAR JAG ÖVER MILJONEN I SKATT VARJE ÅR OCH JAG FÅR INTE EN AMBULANS TILL MIN FRU?! FY FAAAN! *slänger på luren, slänger in mig och morsan i bilen.. Nästa gång kanske de inte kan åka för att de blir utsatta för stenkastning istället..?

Jag ser hellre att jag inte dör när jag är i akut nöd av ambulans. Lägg pengar på rätt saker och enligt mig är det på oss svenska människor (Ja, jag sa svenska människor), än många (inte alls) lyxsökare. Kalla mig vad fan ni vill, men jag orkar fan inte hålla käften längre. Jag har varit med om en jäkla massa skit och patrask i mina dagar, men även min sambo har blivit trakasserad av en jävel som inte gör det längre tack vare att hon hade på sig tårgas. (jag vill inte släppa ut henne på kvällen utan det).

Till ämnet jag sagt innan:

Arbete är det många också snackar om. Självklart är det många av alla som kommer nu tillslut kommer skaffa sig ett jobb, då slåss de på marknaden med oss svenskar också, alltså på en redan trög marknad. Samma sak gäller det med bostäder, ont om bostäder = höga priser, och hyror för de som måste hyra. Det byggs för fullt, men för lite. Ska det då bli mer personer som kommer in i Sverige och skall efter de etablerat sig, skaffa bostad? Grattis, välkommen in i kaoset!

För att en organisation får mer pengar betyder det inte plötsligt att det blir bättre, Arbetsförmedlingen visar det ganska tydligt. Sedan kan vi gå vidare mot bostäder där det byggs otroligt lite mot vad vi har för resurser. Titta runt lite på Polen, Tyskland hur det byggs där. Kvarter hoppar upp på något år medans här så får vi en eller två byggnader på 4 år.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

[quote postid="16042780" userid="166171" name="Ozzed"]

Ja vi kan ju ta USA som exempel. De är idag världens enda supermakt och invandring har varit en förutsättning för att göra det möjligt.

Menar du att du tror att USA är jämförbart med Sverige? Hur stor välfärdsstat finns i USA jämfört med i Sverige menar du? Jämför du migrationen under 1800 talet eller nuvarande?

Vad exakt överdrev jag? Ställde några enkla frågor till dig. Väntar på svar.

I din värld är alltså allt frid och fröjd så länge vi har rent vatten och folk har rätt till skola. Oavsett hur trenden ser ut vad gäller tex ekonomi och trygghet.

Personligen har jag högre krav.

Menar du att så länge man själv inte utsätts för exempelvis sexuellt våld så är sexuellt våld ingenting att bry sig om?

En del av livet är att diskutera politik. Att stoppa huvudet i sanden och ignorera de problem som finns är knappast en bra väg till lycka och framgång. Var det inte du som gnällde på korkade oneliners alldeles nyss?

Eftersom du inte svarade på mina enkla frågor upprepar jag den centrala.. Kan du nämna någon modern välfärdsstat som lyckats kombinera extremt liberal migrationspolitik a la Sverige med just välfärd?

Österike och Tyskland är två bra exempel, och Sverige, för den delen.. Vi har ju välfärd nu, och hög invandring, så det går fint att kombinera.

Om du inte anser att vi har välfärd i Sverige nu.. Vad är din definition? Vad är dina "krav"? Har vi någonsin varit en välfärdsstat i så fall, och då, när?

Självklart ska man inte blunda för våld, men att folk som är mot kvotering i styrelser och tycker att feminism är trams plötsligt börjar vurma för kvinnors rättigheter bara för att de kan kombinera det med lite mysrasism är en smula genomskinligt, tycker jag.

Skrivet av Hamilton83:

Vänta lite här nu. Har svenskarna, som är världens högst beskattade folk, det för generöst med skattelättnader? Är du på riktigt?
Jag är oerhört nyfiken på vad du jobbar med/som.

För det första, så är det draget ur röven att Svenskarna skulle vara världens högst beskattade folk, och det vet du mycket väl om, skäms!

För det andra, så sa jag inte att Svenskarna som helhet har det för generöst med skattelättnader, utan enbart höginkomsttagare, alltså de som ligger över skiktgränsen för att ha förmånen att få betala statlig inkomstskatt. Jag ser gärna att jobbskatteavdraget avskaffas helt för de som har en inkomst över skiktgränsen. (ca 35 850Kr i månaden år 2016). Har man det inte gott ställt vid de inkomstnivåerna är man i mitt tycke kass på att hantera pengar och får skylla sig själv.

Jag jobbar som IT-tekniker och altiallo, typ.. Svårt att förklara. Jag drar in ca 24 000Kr per månad på det, och sedan har vi min musik, som drar in allt från 500-3000Kr per månad lite beroende på hur det går. Vad jobbar du själv med och vad tjänar du? Och varför är det relevant för diskussionen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja, min morsa höll på att dö (stroke) p.g.a. att ambulanserna var upptagna för många år sedan när jag bodde hemma och min farsa ringde 112, jag minns det som igår: INGEN AMBULANS?! HÄR BETALAR JAG ÖVER MILJONEN I SKATT VARJE ÅR OCH JAG FÅR INTE EN AMBULANS TILL MIN FRU?! FY FAAAN! *slänger på luren, slänger in mig och morsan i bilen.. Nästa gång kanske de inte kan åka för att de blir utsatta för stenkastning istället..?

Jag ser hellre att jag inte dör när jag är i akut nöd av ambulans. Lägg pengar på rätt saker och enligt mig är det på oss svenska människor (Ja, jag sa svenska människor), än många (inte alls) lyxsökare. Kalla mig vad fan ni vill, men jag orkar fan inte hålla käften längre. Jag har varit med om en jäkla massa skit och patrask i mina dagar, men även min sambo har blivit trakasserad av en jävel som inte gör det längre tack vare att hon hade på sig tårgas. (jag vill inte släppa ut henne på kvällen utan det).

Till ämnet jag sagt innan:

Arbete är det många också snackar om. Självklart är det många av alla som kommer nu tillslut kommer skaffa sig ett jobb, då slåss de på marknaden med oss svenskar också, alltså på en redan trög marknad. Samma sak gäller det med bostäder, ont om bostäder = höga priser, och hyror för de som måste hyra. Det byggs för fullt, men för lite. Ska det då bli mer personer som kommer in i Sverige och skall efter de etablerat sig, skaffa bostad? Grattis, välkommen in i kaoset!

Tråkigt att höra gällande det som hände med ambulansen osv, men att du betalar över en miljon i skatt betyder per automatik inte heller att du ska få vård snabbare än någon som betalar mindre. Däremot borde givetvis saker funka bättre än de gör och ambulansen borde kommit på minsta möjlig tid naturligtvis.

Man behöver dock inte ställa sjukvård och asylsökande mot varandra då det ena inte på något vis utesluter det andra. Vill politikerna och för den delen invånarna att sjukvården ska få mer resurser så finns det goda möjligheter att se till så att den får det. Det har pågått en effektivisering och privatisering av vården under en hyfsat lång tid i Sverige och givetvis sjunker kvalitén då. Människor vill betala så lite som möjligt i skatt, men ändå få det bästa av den svenska modellen, att inte speciellt många ser problematiken i det är häpnadsväckande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Bidrar med lite mer fakta (då det börjas mattas ut i denna tråd) från Tino Sanandaji. Detta har alltså han skrivit och finns att läsa på facebook.

"Som del av ett Eurostat-projekt genomfört SCB en fördjupningsrapport om invandring. Återigen har Sverige störst sysselsättningsgap i ”I arton av de länder som genomförde undersökningen så hade inrikes födda en högre sysselsättningsgrad jämfört med utrikes födda. Skillnaden var störst i Sverige

En delförklaring är att Sverige har få som invandrat på grund av arbetsmarknadsskäl, rentav näst lägst i Europa efter Lettland.
Arbetskraftsinvandrare brukar åka hem och är därför en låg andel av invandrarpopulationen. Knappt en tiondel av landets invandrare anger att de flyttade till Sverige av arbetsmarknadsskäl. Kanske värdefullt att känna till för liberaler som tror att de lever i Kanada och att jag "vinklar" när jag pratar mer om flykting och anhöriginvandrare.

Andra generationens förvärvsfrekvens är redan känt, men en nyhet är att SCB nu sammanställt andra generationens sysselsättningsgrad. Bland de med svensk ursprung är sysselsättningsgraden 83.6 procent, jämfört med 73.0 procent för andra generationen födda i Sverige med två utrikes födda föräldrar.

En naiv fantasi är att invandring blir lönsamt ”på lång sikt” när andra generationen börjar genererar vinst. Men andel utan arbete är högt även bland andra generationen. Till skillnad från första generationen finns inte heller fördelen att Sverige slipper betala för skola under uppväxt. För lönsamhet krävs därför att andra generationen i praktiken kommer i kap eller går om de med svenskt ursprung, inte bara att de minskar gapet. Eftersom andra generationen också klarar sig sämre är långsiktiga kostnader ännu större än kortsiktiga kostnader.

Känsliga läsare varnas att hatsajten SCB fortsätter prata om ”utländsk bakgrund” trots att Aftonbladets ledarsida slagit fast att begreppet är ”rasbiologi

"

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med svinn menar jag människor som har ett skyddsbehov, saknar ID, blir hemskickade och då kan råka illa ut. Återigen duckar du helt och hållet för att det finns situationer då man har ett skyddsbehov men inte kan skaffa sig ett ID.

Var gränsen går kan man inte på förhand säga, utan den är ju dynamisk. Ekonomiskt ser jag ingen gräns alls, utan det handlar mer om tillräckligt med boendeplats, personal, rimliga väntetider osv. Katastrofer går ju inte att förutsäga.

"Tyvärr, vi har inte budgeterat för att inbördeskrig skulle bryta ut i ert land i år, ni får åka hem!".

Så kan man inte ha det, utan man får vara lite pragmatisk.

Jag tror en bra grej som staten nu gör är att successivt ta bort jobbskatteavdraget för de som inte behöver det, som ett exempel. Skattelättnader ska man bara få om man behöver det, tycker jag. Inte om "det är kul med lite extra pengar", som det oftare handlar om. Vi är allderles för generösa mot höginkomsttagare (de som tjänar över skiktgränsen) i det här landet.

Jag förstår vad du menar, men det ska inte vara Migrationsverkets uppgift att bevisa att du inte är den du säger att du är. Det ska inte på något sätt löna sig att slänga eller gömma sitt pass. Låt det bli känt att, om du vill ha asyl i Sverige, så måste du kunna identifiera dig. Den som inte har ID får söka sig någon annanstans. Du fortsätter att påstå att jag duckar frågan, men det gör jag inte. Antingen visar du ID eller så avvisas du, med undantag för minderåriga barn. Vips får vi ner handläggningstiderna rejält och vi säkrar att personer som inte har skyddsbehov får åka hem igen.

Boendeplats, personal, väntetider, osv är alla beroende av hur mycket resurser vi tillsätter. Det går att bygga modulhus för miljarder, utbilda och anställa allt fler handläggare och så vidare och så vidare. Om pengar inte är ett problem så finns det inte en bortre gräns för hur många som kommer hit. Varför kan du inte vara konsekvent?

Jag tror inte att höginkomsttagare delar din uppfattning, och det gör inte jag heller. Vi har redan världens högsta marginalskatter som det är. Att beskatta företagare för att försörja asylinvandrare på livstid är rätt kasst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja, min morsa höll på att dö (stroke) p.g.a. att ambulanserna var upptagna för många år sedan när jag bodde hemma och min farsa ringde 112, jag minns det som igår: INGEN AMBULANS?! HÄR BETALAR JAG ÖVER MILJONEN I SKATT VARJE ÅR OCH JAG FÅR INTE EN AMBULANS TILL MIN FRU?! FY FAAAN! *slänger på luren, slänger in mig och morsan i bilen.. Nästa gång kanske de inte kan åka för att de blir utsatta för stenkastning istället..?

Jag ser hellre att jag inte dör när jag är i akut nöd av ambulans. Lägg pengar på rätt saker och enligt mig är det på oss svenska människor (Ja, jag sa svenska människor), än många (inte alls) lyxsökare. Kalla mig vad fan ni vill, men jag orkar fan inte hålla käften längre. Jag har varit med om en jäkla massa skit och patrask i mina dagar, men även min sambo har blivit trakasserad av en jävel som inte gör det längre tack vare att hon hade på sig tårgas. (jag vill inte släppa ut henne på kvällen utan det).

Till ämnet jag sagt innan:

Arbete är det många också snackar om. Självklart är det många av alla som kommer nu tillslut kommer skaffa sig ett jobb, då slåss de på marknaden med oss svenskar också, alltså på en redan trög marknad. Samma sak gäller det med bostäder, ont om bostäder = höga priser, och hyror för de som måste hyra. Det byggs för fullt, men för lite. Ska det då bli mer personer som kommer in i Sverige och skall efter de etablerat sig, skaffa bostad? Grattis, välkommen in i kaoset!

SOS-alarm har stora problem med busringningar eller felringningar. Berusade människor som ringer och vill ha taxi. Gamla förvirrade människor som ringer om strömmen går osv osv.. Nu löser det såklart här inte alla problem, men det borde vara minst två års fängelse på att ringa SOS alarm i fel syfte, och information och utbildning om vad SOS-alarm är till för måste bli betydligt bättre.

Sen att du förväntar dig bättre service än andra för att du betalar si eller så mycket i skatt känns lite knäppt. Svensk vård skall vara lika för alla och det ska inte få vara baserat på hur mycket man bidragit eller hur tjock plånbok man har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag förstår vad du menar, men det ska inte vara Migrationsverkets uppgift att bevisa att du inte är den du säger att du är. Det ska inte på något sätt löna sig att slänga eller gömma sitt pass. Låt det bli känt att, om du vill ha asyl i Sverige, så måste du kunna identifiera dig. Den som inte har ID får söka sig någon annanstans. Du fortsätter att påstå att jag duckar frågan, men det gör jag inte. Antingen visar du ID eller så avvisas du, med undantag för minderåriga barn. Vips får vi ner handläggningstiderna rejält och vi säkrar att personer som inte har skyddsbehov får åka hem igen.

Boendeplats, personal, väntetider, osv är alla beroende av hur mycket resurser vi tillsätter. Det går att bygga modulhus för miljarder, utbilda och anställa allt fler handläggare och så vidare och så vidare. Om pengar inte är ett problem så finns det inte en bortre gräns för hur många som kommer hit. Varför kan du inte vara konsekvent?

Jag tror inte att höginkomsttagare delar din uppfattning, och det gör inte jag heller. Vi har redan världens högsta marginalskatter som det är. Att beskatta företagare för att försörja asylinvandrare på livstid är rätt kasst.

Att inte ha pass eller id går inte att likställa med att man inte har skyddsbehov.

Sedan var det väl tur att du hittade åtminstone ett sätt att räkna skatt på där vi var i topp Det behöver dock inte betyda att det är något dåligt, allt handlar om vad man får för pengarna. Personligen är jag inte enbart intresserad av saker för egen vinning utan även av investeringar i andra människor på olika vis när det gäller vad jag betalar in till staten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Människor vill betala så lite som möjligt i skatt, men ändå få det bästa av den svenska modellen, att inte speciellt många ser problematiken i det är häpnadsväckande.

Den svenska modellen är att fack och arbetsgivare kommer överens om lön och arbetsvillkor genom kollektivavtal. Det har ingenting med välfärden att göra, även om folk slentrianmässigt försöker att baka in både det ena och det andra.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att inte ha pass eller id går inte att likställa med att man inte har skyddsbehov.

Sedan var det väl tur att du hittade åtminstone ett sätt att räkna skatt på där vi var i topp Det behöver dock inte betyda att det är något dåligt, allt handlar om vad man får för pengarna. Personligen är jag inte enbart intresserad av saker för egen vinning utan även av investeringar i andra människor på olika vis.

Nej, det går inte att likställa, men det är inte värdlandets uppgift att fastslå din identitet.

Hade jag bara gjort saker för egen vinning hade jag lämnat Sverige dagen jag fyllde 18. Det är löjligt att sitta och påstå att svenskarna inte betalar tillräckligt i skatt eller att de är egoistiska bara för att de inte är beredda att ge upp all sin inkomst. Löjligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Den svenska modellen är att fack och arbetsgivare kommer överens om lön och arbetsvillkor genom kollektivavtal. Det har ingenting med välfärden att göra, även om folk slentrianmässigt försöker att baka in både det ena och det andra.

Låt oss ändra till "det svenska systemet om det gör det hela mer tydligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Låt oss ändra till "det svenska systemet om det gör det hela mer tydligt.

Välfärdsstaten är knappast ett svenskt påhitt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10