Max internethastighet på mitt nätverkskort?

Permalänk

Max internethastighet på mitt nätverkskort?

Hej! Sitter just nu i telefon med bredbandsbolaget. Jag har precis flyttat och håller på och beställa bredband. Jag vill ha 250/100 men får bara ut 100/100 här hemma vid datorn. Hon i telefonen påstår att jag inte kan få ut mer än 100 via min dator. jag vänder mig nu till er för att kolla detta. Mitt moderkort är ett asus z97-a och nätverkskortet som sitter i där är ett Intel I218-V. Kan detta verkligen stämma eller är det så att jag missat ladda ner någon drivrutin eller liknande?

Kan inte tänka mig att moderkortet som jag betalade 1400:- för ungefär ett år sedan inte kan ta mer än 100 i hastighet. Min dator från 07 tror jag klarade mer när jag va på dreamhack när jag var mindre. Låter märkligt detta. Hjälp tack

Permalänk
Rekordmedlem

Kretsen på moderkortet är Gbit men du kan ju ha låst den till 100Mbit eller ha fel på kabeln och vad har du för router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din dator är det nog inget fel på, däremot sitter du nog troligtvis bakom någon skräp router som antingen endast klarar 100mbit i LAN, eller har gigabit lan men för lite throughput för att klara mer än 100mbit på WAN porten.

Får du mer än 100mbit inom enheter i ditt LAN? isf är det routerns throughput ut till internet som begränsar dig. Maxar du på 100mbit också inom ditt LAN så är det nog så att din router bara klarar 100mbit.

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma moderkort och dilemma men jag tror att det är routern som begränsar oss båda i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Intel® I218V, 1 x Gigabit LAN, JA det ska klara betydligt mer än 100Mbit, det ska ju klara 1000. Men det beror ju på vad du kopplar in det i och vilken kabel du använder, båda enheter ska ju skaka hand med varandra och komma överrens om en hastighet, säger ditt modem den klarar max 100Mbit kommer ditt nätverks kort säga OK då bestämmer vi oss för 100Mbit

Permalänk
Medlem

Det jag tror "hon i telefonen" menar är att du kan inte få en INTERNET lina som är snabbare än 100/100, som t.ex. där jag bor är inte infrastrukturen bygg för att stödja mer än 100/100 per användare. Så jag kan inte hur mycket jag än vill få snabbare hastighet utan att be i detta fallet Gothnet att uppgradera hårdvara i deras nät.

Scenario 2 är väll att du inne i din lägenhet/hus/hydda/vaddunubori har en router som inte stödjer snabbare hastighet (kan vara bra att kolla) sedan kan det vara så att du kanske har en gammal switch nånstans som även den bara stödjer 100/100.

När du kollat Scenario 2 så att all utrustning verkligen stödjer hastigheter över 100, så kolla med leverantörern igen och fråga varför du inte kan få snabbare hastighet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Sen är det lika bra att kolla så kabeln är cat5e eller cat6, står det bara cat5 så kan det vara kabeln som begränsar.

Permalänk

Tack för svar men jag är för tillfället inkopplad direkt i uttaget (har inte fått routern från bbb än). Jag sitter på en cat6 kabel. Jag tror problemet är att jag låst nätverkskortet till 100/mbit. Hur fixar jag det? tack på förhand

Permalänk

Problemet är att jag låst nätverkskortet till 100 mbit. Vet du hur jag löser detta problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agdraömn:

Problemet är att jag låst nätverkskortet till 100 mbit. Vet du hur jag löser detta problem?

Då går du och låser upp detta där du stängde ner den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Minns inte när, var eller hur jag gjorde det tyvärr. Utgår bara från att jag råkat göra det, kan också vara så att jag inte gjort någonting alls. Men det står på asus z97-a specifikationer att det ska gå att få 1000/mbit internet.

Permalänk
Medlem

Är det Windows så ställer du in det i Enhetshanteraren.

Start > Högerklicka på Dator > Hantera > Enhetshanteraren > Nätverkskort

Högerklicka på nätverkskortet och välj Egenskaper och fliken Avancerat, leta upp Speed & Duplex där och se till att det är inställt på Auto Negotiation.

Men känns som att det inte är någon inställning man normalt är inne och pillar på.

Vad har du för router eller switchar i nätverket. Känns mer troligt att det är någon av dessa som inte klarar mer än 100 Mbit.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har pillat på något med just nätverksinställningar? Känns lite lustigt att "råka" låsa sitt nätverkskort till en viss hastighet.

För mig låter detta mer som att du antingen har en kabel som inte klarar gigabit (minst troligt) eller att din router inte klarar gigabit (mer troligt).

Men du kan ju kika vad du har ställt in som bilden visar:

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk

Använder inte Router för tillfället. Direkt in i väggen. Så måste vara något med med nätverkskortet då. Jag anväder en cat6-kabel så bör inte vara den heller?

Behöver dock hjälp att komma in där i den inställningen som på bilden ovan. Jag klickar på "nätverk och internet" -> "nätverks- och delningscenter" -> "ändra inställningar för nätverkskort" -> högerklickar och klickar egenskaper på "anslutning till lokalt nätverk 5" ->

Men sedan kommer problemet, när jag ska klicka på konfigurera så kommer en error ruta upp som säger Adapter properties med texten "error getting the adapter info". Så kommer liksom inte åt mitt nätverkskorts inställningar. Vad det ska krångla...

Permalänk
Hedersmedlem

@agdraömn *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Det går bra att PM:a en moderator ifall tråden ska flyttas.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av agdraömn:

Använder inte Router för tillfället. Direkt in i väggen. Så måste vara något med med nätverkskortet då. Jag anväder en cat6-kabel så bör inte vara den heller?

Behöver dock hjälp att komma in där i den inställningen som på bilden ovan. Jag klickar på "nätverk och internet" -> "nätverks- och delningscenter" -> "ändra inställningar för nätverkskort" -> högerklickar och klickar egenskaper på "anslutning till lokalt nätverk 5" ->

Men sedan kommer problemet, när jag ska klicka på konfigurera så kommer en error ruta upp som säger Adapter properties med texten "error getting the adapter info". Så kommer liksom inte åt mitt nätverkskorts inställningar. Vad det ska krångla...

@zekel förklarar precis hur du ska göra några inlägg upp.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

@zekel förklarar precis hur du ska göra några inlägg upp.

Jag testade den vägen också, men den vägen jag beskrev leder till samma. Oavsett vilken väg jag tar får jag samma felmeddelande - "error getting the adapter info". Jag kommer alltså inte åt mitt nätverkskorts inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag testade den vägen också, men den vägen jag beskrev leder till samma. Oavsett vilken väg jag tar får jag samma felmeddelande - "error getting the adapter info". Jag kommer alltså inte åt mitt nätverkskorts inställningar.

Prova att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet.

Permalänk

De är nerladdade. fortfarande samma problem..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

De är nerladdade. fortfarande samma problem..

Gå in i enhetshanteraren och avinstallera nätverkskortet, starta om datorn och installera den nya drivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Speed & Duplex där och se till att det är inställt på Auto Negotiation." Den var inställd på Auto Negotiation men "hastighet" för "status för anslutning till lokalt nätverk" visar fortfarande bara 100mbit/s. Så om det inte är BBB, inte min dator, då måste det vara sladden antar jag? Problemet är att det är en cat6 så det bör inte heller vara problemet. Kan sladden vara skadad eller vad tror ni är felet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

"Speed & Duplex där och se till att det är inställt på Auto Negotiation." Den var inställd på Auto Negotiation men "hastighet" för "status för anslutning till lokalt nätverk" visar fortfarande bara 100mbit/s. Så om det inte är BBB, inte min dator, då måste det vara sladden antar jag? Problemet är att det är en cat6 så det bör inte heller vara problemet. Kan sladden vara skadad eller vad tror ni är felet?

Sladden kan vara skadad, om den bara ger korrekt kontakt på mittenparen så ställs allt om till 100Mbit, det är ovanligt med en ny färdigköpt kabel men det händer så tekniskt omöjligt är det inte, det kan också vara så att den switch i huset du ansluter emot har porten låst till 100Mbit i den änden, har du inte tillgång till nån annan dator/kabel/valfri nätverksklient med Gbit ethernet som du kan använda för felsökning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att 99.9% av fallen så kommer ditt nätverkskort vara inställt på auto-negotiation som standard så om du inte vet vart du ändrar det, så har du nog aldrig gjort det.

Enklast är om du går in på kontrollpanelen på din dator och till nätverksanslutningar och höger klickar på tex "anslutning till LAN" och väljer status, då ser du vilken länk hastighet du har.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sladden kan vara skadad, om den bara ger korrekt kontakt på mittenparen så ställs allt om till 100Mbit, det är ovanligt med en ny färdigköpt kabel men det händer så tekniskt omöjligt är det inte, det kan också vara så att den switch i huset du ansluter emot har porten låst till 100Mbit i den änden, har du inte tillgång till nån annan dator/kabel/valfri nätverksklient med Gbit ethernet som du kan använda för felsökning ?

Jag tror att så är fallet, att sladden inte fungerar som den ska. Enligt bbb så var inte fallet så. Det skulle gå att få ut mer än 100. Jag har för tillfället inte tillgång till något annat. Har bara min stationära dator och sladden här. När jag får routern från bbb samt tar hit min bärbara så blir det enklare att testa. bbb sa att det går att få ut mer än 100 ur routern också. Märker jag att även routern fastnar på 100 så köper jag en ny internetsladd.

Skrivet av VexedRelic:

Skulle nog säga att 99.9% av fallen så kommer ditt nätverkskort vara inställt på auto-negotiation som standard så om du inte vet vart du ändrar det, så har du nog aldrig gjort det.

Enklast är om du går in på kontrollpanelen på din dator och till nätverksanslutningar och höger klickar på tex "anslutning till LAN" och väljer status, då ser du vilken länk hastighet du har.

Där står det 100mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Där står det 100mbit/s

Prova med en ny kabel, får du fortfarande samma, alltså 100Mbit länkhastighet så kan det vara så att de har hårdställt det till 100Mbit mot utrustningen du är kopplad till, om så är fallet så kommer inte en router att hjälpa.

Om BBB säger att porten du är kopplad mot är ställd på 1Gbit så borde du i sådant fall kolla din dator och drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Cat5/Cat6 stödjer båda gigabit hastigheter så om du inte har en kabel från typ 90 talet har tror jag du kan sluta oroa dig om kabel standarden, enda chansen är om den skulle vara skadad.

Prova med en annan kabel, se dessutom till att anslutningsjacken är rena så du inte har något kontakt problem.

Bästa är nog om du kan få någon referens test, dvs. någon kontakt med en bärbar dator som funkar med gigabit ethernet. Eller om du kan ta din dator någon annanstans o kolla om du har samma beteende.

Permalänk
Medlem

En skrämmande tanke är ju om de bara har 100mbit draget i huset?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Jag ska testa och uppdatera er imorgon, Det enda jag möjligen skulle kunna testa uppkopplingen på är min TV just nu. Vet dock inte om det är något vidare. Verkade inte funka att köra bredbandskollen i TVn åtminstone.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

Jag ska testa och uppdatera er imorgon, Det enda jag möjligen skulle kunna testa uppkopplingen på är min TV just nu. Vet dock inte om det är något vidare. Verkade inte funka att köra bredbandskollen i TVn åtminstone.

Borde gå att koppla ihop tv och dator och se vilken länkhstighet du får, det krävs ingen avancerad kommunikation för att avläsa länkhastighet och om tvn har gbit så borde länken visa Gbit även om du inte får igång nån kommunikation ovanför lager 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova med kabeln rakt in i vägguttaget får du fortfarande inte över 100 så ring din isp och fel anmäl (om dom nu laverar mer en 100 där du bor vill säga)