Microsoft lägger ned Lionhead Studios – utvecklingen av Fable Legends upphör

Permalänk
Medlem

Så I princip samma som vad EA gjorde med Generals.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Jag och en polare har gjort en petition om detta skulle varit grymt ifall ni skrev upp er !

https://www.change.org/p/microsoft-bring-back-lionhead-studios-fable-legends

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om vi tar exemplet då med artister så har jag inte sagt att artist X ska sluta sälja skiva Y bara för att den inte är så poppis. Han kan gott tillhandahålla den även om just den skivan går dåligt, eftersom han i stort går med vinst.

Du har helt klart en poäng. För att ta ett helt annat och kanske mer jordnära exempel i samma anda (alltså, kring kedjereaktioner som kan uppstå "när man amputerar ett mindre organ ur något större"):

...Jag brukade köpa nötter på lösvikt av märket Pick & Mix, och brukade komponera påsen med kanske 8 sorter. En dag försvann min favoritsort (Wasabiärtor) från Willysbutikerna. Och helt plötsligt blir jag tvungen att gå till Hemköp för att köpa mina nötter. Inte nog med att jag slutade köpa nötter på Willys, utan hela inhandlingen uteblev. Konkurrenten Hemköp blev nog dock inte missnöjda över dom extra hundralapparna jag spenderade på mat i samband med nötterna jag var ute efter. Numera har leverantören Pick & Mix amputerat bort wasabiärtorna helt och hållet, och förlorade därmed mig som kund eftersom jag anser den ingrediensen som essentiell i mitt val av nötleverantör.

Samma kan alltså även hända Microsoft, i viss skala. Det sägs att PC-spel var en av dom stora anledningarna varför PC dominerade över Mac som persondatorplattform på 90-talet. MS borde ha lärt sig något av denna historia. Nu amputerar man alltså bort en av DX12's flaggskeppstitlar från marknaden, och precis som i mitt exempel ovan kan det bränna många potentiella kunder som står i valet och kvalet med tex XBONE/Win10.
Det finns säkert ett ganska stort antal som väljer PS4 nu istället, samt att redan besvikna Win10 användare kan gå tebax till Win7/8 när DX12 ändå bara används i så liten skala. Detta kan ju givetvis i sin tur få snowballeffekten att försäljning av övriga XBONE/Microsoft Store titlar uteblir.
...Så återigen är ditt exempel helt legitimt, kring när man kan tvingas göra en förlustaffär på en komponent för att rädda upp ett större system som helhet.

PS. Samma sak kan även sägas om SAAB vs Sverige. Var det rätt att lägga ner ett förlusttyngt företag, när alternativet var massarbetslöshet med A-kassa/Socialbidrag som följd, bortkastade "dyra" utbildningar/barnomsorg (dyrt för staten) där studenterna ändå i slutändan ändå inte kommer få jobb i Sverige, kompetens/teknologi/industri-förfall i Sverige, mindre export, mer import. Där kan man också fråga sig vilken utgång som egentligen var bäst för Sverige, ur helheten sedd.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@lastninja: Jag tillhör dom som planera att köpa en Xbox One(har ägt alla deras andra system men avvakta lite denna generation) men nu ser väldigt liten poäng i det, MS går inte att lita på alls. Och som beta testare till Fable Legends så förstår jag ännu mindre varför dom lägger ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackstorm:

Jag och en polare har gjort en petition om detta skulle varit grymt ifall ni skrev upp er !

https://www.change.org/p/microsoft-bring-back-lionhead-studios-fable-legends

Jag spelade betan, precis lika dåligt som alla andra Fable spel, om inte värre. Fable Legends är inte värt en krona, B&W från 2001 däremot! Riktigt klassiker

Personligen tycker jag dom skulle sälja av Lionhead istället för att lägga ner, att dom skrotade Fable är inget att bry sig om.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis så är det!

Man får jämt höra att "jamen de har ju rätt att göra så". Hål i huvudet. Nu, ja... Men diskussionen som jag för handlar ju om hur jag tycker att det borde vara, inte hur det är precis just nu. Jag blir så trött på sådant här.

OK om man tycker att nuvarande system är bra, men då ska man kunna motivera det med annat än att det är så systemet ser ut just nu.

Jag tycker inte att företag skall tillåtas ha vinst som enda syfte. De ska framförallt se till att samhället och människor mår bra och blir det pengar över så fine by me. "Ja lycka till att få folk att driva företag i så fall". Jävla dumt argument.. Jag vill ju inte att folk som är gnidna as som bara tänker på pengar ska få driva företag så det är ju bara bra i så fall att de låter bli. Människor uppfan saker och hade sysselsättning långt innan någon kom på korporativismen. Det fixar sig,.

Man försökte med detta I kommunistländerna. Gick sådär. Till och med Kina har låtit sina företag gå med vinst för att locka de mest drivna till att göra just detta.
Företag ägs av faktiska individer och de förväntar sig något av sin investering. Hade de inte fått något så hade de gjort något annat med pengarna.
Finns ingen anledning att prata fiktivt om onda företag. Det är bara att utgå från sig själv. Tycker man världen fungerar på fel sätt kan man ju börja med att förändra sig själv.

Kapitalismen är inte det bästa systemet och I framtiden kommer vi nog titta tillbaka på denna era och skratta got åt hur dum den var. Men faktum kvarstår att av alla system vi prövat hittils är just kapitalism det system som gått segrande hittils. Så att backa till gamla system och hävda att just de är bättre funkar sådär.

Personligen föredrar jag system som vi hade I Sverige for där alla viktiga system som skolor, sjukvård, vägnät, energy osv osv ägs och leds av staten. Är det bättre nu när det privatiserats och drivs med vinstintresse? Nja.

Det perfekta systemet har inte uppfunnits än och kommer nog aldrig uppfinnas.

Du har givetvis rätt till din åsikt, men vi har nog absolut noll koll vad som ligger bakom nedläggningen. Kanske var produkten såpass undermålig att det bedömdes att det på längre sikt är bäst att inte lansera den och förstöra varumärket. De kanske var grymt missnöjda sedan länge på talangen som fanns kvar inom företaget. Har man förlorat alla med spetskompetens så finns det inte mycket värde kvar. Varumärket Fable har man ju kvar.
För att dra en parallel. Gearbox äger varumärket Duke Nukem. Var det smart av dem att släppa Duke Nukem Forever? Det sålde ju helt OK, men hur bra kommer en uppföljare sälja? Istället hade de kunnat välja att släppa nån beta, fortsätta bygga hype och några år senare släppa ett helt annat spel med samma och antagligen starkare varumärke.
Affärsbeslut tas inte på måfå av onda människor. Det finns en anledning till varför man tar dem. Anledningar som vi inte alltid förstår. Ibland för vinst på kort sikt och ibland för vinst på lång sikt. Vi vet inte.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av wownije:

Men men men!
Black and White
Hoppas verkligen att något annat företag köper upp rättigheterna.

Med tanke på att det var 11 år sen ett Black & White-spel släppts var det väl inte någon högoddsare att det skulle släppas ett nu snart ändå.

Gissningsvis gör de som med Dungeon Keeper; sitter och håller på licensen i år, för att sen släppa ett Pay 2 Win-androidspel som riktar sig till en publik som inte ens känner till licensen. Sen gör någon annan en själslig uppföljare till spelet fast under ett annat namn, och det blir mycket bättre än de som köpt licensen förmodligen hade klämt fram.

Titeln Black & White kan gott få dö om du frågar mig, ett likadant spel kan vem som helst klämma fram om de känner för det, och om de tror att det finns marknad för det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vad skiljer vinstdrivande företag från vinstdrivande privatpersoner. Varför väljer du att ta mer lön än vad du precis klarar av att leva på?

Vinstdrivande företag har större ekonomiska muskler att kunna göra någonting bra, men väljer ofta att stoppa de pengarna i fickan på just privatpersoner i form av ägarutdelning och annat. Jag ser mycket hellre att man räddar kvar en omtyckt avdelning så att de kan släppa ett spel som många väntat på, än att en vit, medelålders man får ytterligare några miljoner på sitt redan svullna konto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vad skiljer vinstdrivande företag från vinstdrivande privatpersoner. Varför väljer du att ta mer lön än vad du precis klarar av att leva på?

Företaget kan göra det genom att trampa alla på tårna och vara idioter. Med copyright rättigheter så kan du inte göra mycket åt detta.

Privatpersonen som trampar alla på tårna kommer att bli arbetslös och ersatt. Man måste förtjäna sin lön, både med kunskap och med arbete för att få mer lön.

Detta är problemet idag. Att man som företag kan göra en jävla massa skit och komma undan med det med folk som häver ur sig "de är vinstdrivande, så de har rätten att bete sig som idioter". Bra framtid det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

"Vi bryr oss om spelarna" - Microsoft

Skrivet av Equilibrium:

Så I princip samma som vad EA gjorde med Generals.

Jag gissar att det faktiskt är precis så. Spelet blev inte bra nog och det kom fram i betan.

Så de omvärderade väl hela alltet och insåg att det inte var värt att fortsätta med det.

Att döma av vad folk sagt i tråden så verkade betan ingen höjdare. Kanske var bäst såhär - nu kommer jag ihåg Fable med ett mysigt leende istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vinstdrivande företag har större ekonomiska muskler att kunna göra någonting bra, men väljer ofta att stoppa de pengarna i fickan på just privatpersoner i form av ägarutdelning och annat. Jag ser mycket hellre att man räddar kvar en omtyckt avdelning så att de kan släppa ett spel som många väntat på, än att en vit, medelålders man får ytterligare några miljoner på sitt redan svullna konto.

Att dömma av spelrecensioner på lionhead spel de senaste 10+ åren så verkar det vara att ta i rejält att kalla det en omtyckt avdelning. Nostalgiskt sätt, sure. Men inte som en studio som fortsatt leverera med hög kvalitet. Hur många väntade verkligen på detta spel? De jag sätt som prövat det verkade inte gilla det. Det enda som fanns kvar av det Lionhead som skapade Black and White var namnet. Är det så viktigt att bevara nostalgi för något som ändå inte existerat på över 10 år? Personerna bakom Lionheads storhetsstid hade ändå gått till andra studios för länge sen. Skulle man tvingat dessa personer att stanna på Lionhead för att de var omtyckta där? Varför måste Lionhead fortsätta existera, om personerna som gjorde Lionhead inte är kvar där?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

De har aldrig, enligt mitt tycke, producerat ett bra spel, därmed inget jag kommer förlora sömn över.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att de inte har gjort ett bra spel sedan 2005, B&W2 och Fable 1. Det kanske skulle ha gjort B&W3 istället för dåliga Fable spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Att dömma av spelrecensioner på lionhead spel de senaste 10+ åren så verkar det vara att ta i rejält att kalla det en omtyckt avdelning. Nostalgiskt sätt, sure. Men inte som en studio som fortsatt leverera med hög kvalitet. Hur många väntade verkligen på detta spel? De jag sätt som prövat det verkade inte gilla det. Det enda som fanns kvar av det Lionhead som skapade Black and White var namnet. Är det så viktigt att bevara nostalgi för något som ändå inte existerat på över 10 år? Personerna bakom Lionheads storhetsstid hade ändå gått till andra studios för länge sen. Skulle man tvingat dessa personer att stanna på Lionhead för att de var omtyckta där? Varför måste Lionhead fortsätta existera, om personerna som gjorde Lionhead inte är kvar där?

Som Emil skriver tidigare i tråden så är det märkligt att de bara lägger ner med tanke på att Spelet blivit något av ett "poster child" för DX12.

Rent PR-mässigt känns det också korkat då det kan tolkas som att inte ens Microsoft själva tror på DX12.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Elias79:

Lägg ner win10 win8.2

Rättat!

Permalänk
Skrivet av AerisArchon:

Hade inte direkt jättestora förhoppningar om Legends ändå. De senaste Fable-spelen har väl varit sådär, och Molyneux lämnade ju Lionhead för ett par år sedan. Uppskattade dock Anniversary-remastern, även om den var ganska laggig på 360:n, eftersom originalet fortfarande är ett av mina favoritspel.

Karln kan ju inte göra annat än mediokra spel numera och även det första Fable spelet var väl bara en blek skugga av hur det borde ha varit?

Permalänk

http://www.dualshockers.com/2016/03/07/lionhead-studios-devs-...

Skönt att se andra studios som går ut med att erbjuda Lionhead teamet jobb!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var tråkigt att höra. Lionhead har alltid framstått som en såndär spelstudio som folk har kul på jobbet på. Nu går en epok i graven.

Tråkigt att de bara lägger ner istället för att hitta köpare. Men med tanke på den neoliberalism som växer sig allt starkare bland folk så kommer väl de flesta bara tycka att Microsoft såklart får göra som de vill och att det viktigaste är att aktieägarna får sin utdelning.

På svenska heter det Nyliberalism och som anhängare till den känner jag att jag inte riktigt förstår vad du klagar på? Vad är problemet i att Microsoft lägger ner istället för att sälja? Nyliberalism betyder att staten inte lägger sig i kapitalismen utan låter den klara sig själv. Om det hade funnits nyliberalism så kunde Du, Din granne, ett annat spelföretag utveckla ett spel vid namn "Fable Legends" eller "B&W 3". Så länge ni inte skadar andra lägger sig staten helt enkelt inte sig i vad ni väljer att kalla era spel för. Om ni på något sätt hade kommit över källkoden till "Fable Legends" är det fortfarande fritt fram för er att sälja spelet bäst ni vill. Microsofts enda motangrepp blir att försöka hitta den som stal koden från början, resten är lagligt enligt Nyliberalismen.

Jag TROR att du är rädd för att Microsoft inte säljer rättigheterna till spelen osv osv osv? Det är ett problemet som enbart existerar på grund av statliga regleringar och det har inget med nyliberalism att göra. Som du sannolikt själv inser skulle aktieägarna bli otroligt arga om det någonsin införs nyliberalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

På svenska heter det Nyliberalism och som anhängare till den känner jag att jag inte riktigt förstår vad du klagar på? Vad är problemet i att Microsoft lägger ner istället för att sälja? Nyliberalism betyder att staten inte lägger sig i kapitalismen utan låter den klara sig själv. Om det hade funnits nyliberalism så kunde Du, Din granne, ett annat spelföretag utveckla ett spel vid namn "Fable Legends" eller "B&W 3". Så länge ni inte skadar andra lägger sig staten helt enkelt inte sig i vad ni väljer att kalla era spel för. Om ni på något sätt hade kommit över källkoden till "Fable Legends" är det fortfarande fritt fram för er att sälja spelet bäst ni vill. Microsofts enda motangrepp blir att försöka hitta den som stal koden från början, resten är lagligt enligt Nyliberalismen.

Jag TROR att du är rädd för att Microsoft inte säljer rättigheterna till spelen osv osv osv? Det är ett problemet som enbart existerar på grund av statliga regleringar och det har inget med nyliberalism att göra. Som du sannolikt själv inser skulle aktieägarna bli otroligt arga om det någonsin införs nyliberalism.

Problemet är att neoliberalism hellre ser fritt spelrum för företagen än fritt spelrum för individer. Jag tror att statlig inblandning behövs, mer än idag. Fungerade det som jag ville så skulle i det här fallet t. ex staten gått in och förbjudit, eller åtminstonne bötfällt Microsoft såpass att det inte vore genomförbart att lägga ner. Människor förlorar här jobbet för att Microsoft vill tjäna mer pengar när de i stort går med vinst. Det är hemskt.

OM det vore så att Microsoft gick med förlust... Visst, då kan man börja titta på att lägga ner saker, men då ska det vara först efter att man skurit i aktieutdelningar, bonusar, chefslöner etc etc, och sedan får man titta på vilka avdelningar som ställer till det minst för folket, inte vilka som Microsoft godtyckligt "vill" lägga ner. Nej, det är inte kommunism. I kommunismen har ju staten alla företag rakt av, och så vill jag inte ha det. Jag ser hellre att staten är ett kontrollorgan som ser till att företag håller sig på mattan och inte tar till fulknep vars enda syfte är ökad vinst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Absolut! Jag är dock för kapitalismen, därför jag ifrågasätter ert tänkande.

Frågan är väl dock hur bra fungerar kapitalismen i längden.. du behöver bara titta på tillverkare av processorer och gpu's till grafikkort..
där det är totalt 3 företag kvar.. även på hårddiskar är konkurensen väldigt liten. Antar att det kan vara liknande med tillverkare av RAM. Kapitalismens slutmål är väl monopol, vilket kanske inte är direkt optimalt för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att neoliberalism hellre ser fritt spelrum för företagen än fritt spelrum för individer. Jag tror att statlig inblandning behövs, mer än idag. Fungerade det som jag ville så skulle i det här fallet t. ex staten gått in och förbjudit, eller åtminstonne bötfällt Microsoft såpass att det inte vore genomförbart att lägga ner. Människor förlorar här jobbet för att Microsoft vill tjäna mer pengar när de i stort går med vinst. Det är hemskt.

OM det vore så att Microsoft gick med förlust... Visst, då kan man börja titta på att lägga ner saker, men då ska det vara först efter att man skurit i aktieutdelningar, bonusar, chefslöner etc etc, och sedan får man titta på vilka avdelningar som ställer till det minst för folket, inte vilka som Microsoft godtyckligt "vill" lägga ner. Nej, det är inte kommunism. I kommunismen har ju staten alla företag rakt av, och så vill jag inte ha det. Jag ser hellre att staten är ett kontrollorgan som ser till att företag håller sig på mattan och inte tar till fulknep vars enda syfte är ökad vinst.

Det finns ju fortfarande några gamla sovjetstater kvar där I stort sätt total kommunism fortfarande gäller, det är så många som klarar på systemet men verkar inte inte att det bara är att flytta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det finns ju fortfarande några gamla sovjetstater kvar där I stort sätt total kommunism fortfarande gäller, det är så många som klarar på systemet men verkar inte inte att det bara är att flytta

Skickades från m.sweclockers.com

Läs vad jag skriver istället för att fåna dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att neoliberalism hellre ser fritt spelrum för företagen än fritt spelrum för individer. Jag tror att statlig inblandning behövs, mer än idag. Fungerade det som jag ville så skulle i det här fallet t. ex staten gått in och förbjudit, eller åtminstonne bötfällt Microsoft såpass att det inte vore genomförbart att lägga ner. Människor förlorar här jobbet för att Microsoft vill tjäna mer pengar när de i stort går med vinst. Det är hemskt.

OM det vore så att Microsoft gick med förlust... Visst, då kan man börja titta på att lägga ner saker, men då ska det vara först efter att man skurit i aktieutdelningar, bonusar, chefslöner etc etc, och sedan får man titta på vilka avdelningar som ställer till det minst för folket, inte vilka som Microsoft godtyckligt "vill" lägga ner. Nej, det är inte kommunism. I kommunismen har ju staten alla företag rakt av, och så vill jag inte ha det. Jag ser hellre att staten är ett kontrollorgan som ser till att företag håller sig på mattan och inte tar till fulknep vars enda syfte är ökad vinst.

Om folk tycker att det är så extremt viktigt att Lionhead fanns kvar så borde de köpt deras spel. Uppenbarligen var intresset för Lionheads spel de senaste 10 åren rätt lågt, annars hade de funnits kvar. Varför ska de få vara kvar om de inte gör ett bra jobb(skriv gärna vilka bra spel de gjort sen typ black and white 2 som kom ut 2005.) De förlorade sitt jobb för att de inte lyckades att leverera. Om de hade fortsatt att göra bra spel, då hade spelen fått bra recensioner och sålt bra, vilket hade gjort att avdelningen haft anledning att finnas kvar. Varför har inte personerna som gör spelen något ansvar enligt dig? Jag ser inte hur det är hemskt att folk som inte gör ett bra jobb förlorar jobbet. Det är ingen mänsklig rättighet att behålla ditt jobb oavsett hur du presterar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

lol orka denna tråd.

Spelar folk faktiskt spel här eller sitter folk bara och pappegojar gammat skräp som de läst på ngt forum någonstans för att verka "inne" och "hardcore"?

Lionhead studios? Vem bryr sig, Peter "lögnaren full med oförfyllda löften" Molyneux har hoppat ur studion för länge sedan, det har också en stor del annat skickligt folk som utgjorde studion.

Om du är "fan" av Fable så har du väl självklart spelat Fable 2 or och Fable 3 va?
Hur kan du ens fortfarande ha höga förväntningar av Fable Legends ifall du har spelat 3an?
Med tanke på hur mediocre 3an var bör det automatiskt har sätt nivån av förväntningar för framtida spel någonstans mellan medel och låg. Speciellt med tanke på att det ägs av Microsoft. När var det en spelstudio från Microsoft sist släppte något bra? Kolla bara på Rare - har ju bara gått söderut sedan Microsoft fick tag på de. Killer Instinct, kanske, nä den var bara så så.

M-men det heter Lionhead Studios! De har släppt Black and White!!! Seriöst?
Om Bolag A som bemannas av Arbetsgrupp A och sen ersätter man en stor del av det med Arbetsgrupp B istället. Vad finns det som garanterar att det Bolag producerar är av samma kvalitet som förut? Inget. Varför tror folk då att Lionhead Studios skulle vara ett undantag från denna princip? Använd huvudet folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om folk tycker att det är så extremt viktigt att Lionhead fanns kvar så borde de köpt deras spel. Uppenbarligen var intresset för Lionheads spel de senaste 10 åren rätt lågt, annars hade de funnits kvar. Varför ska de få vara kvar om de inte gör ett bra jobb(skriv gärna vilka bra spel de gjort sen typ black and white 2 som kom ut 2005.) De förlorade sitt jobb för att de inte lyckades att leverera. Om de hade fortsatt att göra bra spel, då hade spelen fått bra recensioner och sålt bra, vilket hade gjort att avdelningen haft anledning att finnas kvar. Varför har inte personerna som gör spelen något ansvar enligt dig? Jag ser inte hur det är hemskt att folk som inte gör ett bra jobb förlorar jobbet. Det är ingen mänsklig rättighet att behålla ditt jobb oavsett hur du presterar.

Det är jag den första att skriva under på. Är ju bla därför jag är emot kulturstöd och kassettskatt och allt vad det är. Men det är en annan diskussion.

Hur som helst så handlar det ju här om ett nästan klart spel som tydligen var efterlängtat, och som dessutom Microsoft redan spenderat pengar på att hypa upp. Då kunde de fått finnas kvar tills spelet släppts och så får man se sen.. Idiotiskt att lägga ner en produkt man inte ens gett chansen att generera inkomster än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är jag den första att skriva under på. Är ju bla därför jag är emot kulturstöd och kassettskatt och allt vad det är. Men det är en annan diskussion.

Hur som helst så handlar det ju här om ett nästan klart spel som tydligen var efterlängtat, och som dessutom Microsoft redan spenderat pengar på att hypa upp. Då kunde de fått finnas kvar tills spelet släppts och så får man se sen.. Idiotiskt att lägga ner en produkt man inte ens gett chansen att generera inkomster än.

Varför anser du annorlunda just i detta fall då? Det är som att vara musiker, om man släpper en bra skiva, och sen bara mediokra saker i 10 år, då får man räkna med att man kanske inte kan försörja sig som artist längre. Exakt samma som spelutvecklare.

Du fortsätter säga att spelet var efterlängtat. Men jag har inte sätt särskilt många som verkade längta efter det. Från de som jag hört/läst som spelat betan så har jag inte hört om någon som tyckte att det verkade bra och att det är synd att det inte kommer. Snarare så verkade det efterlängtat när det först announcades på E3(har jag för mig), och sen har den hypen dött ut väldigt mycket, speciellt efter att betan kom. Till att hypen var närmast oexisterande när spelet väl lades ned.

Fast det är inte idiotiskt att sluta lägga resurser på något om man inte tror att man kommer tjäna igen de resurserna. Extremt många korkade ekonomiska beslut görs snarare tvärt om, för att man fortsätter lägga pengar på något "då jag ändå lagt så mycket på det redan". Om du har lagt 200kr på något, och det skulle kosta 5kr till att göra klart det, men du tror att endast skulle få in 4 kr på försäljningar när den väl är klar. Då är det smarta beslutet att lägga ner det. Utvecklarlöner är inte billiga, och inte de andra som behövs heller, så jag gissar att MS kollade på beräknade kostnader för att göra klart spelet, och beräknade inkomster, och kom fram till att de inte hade tjänat igen pengarna. Då är det smarta ekonomiska beslutet att lägga ner. Även om man redan lagt massor med pengar redan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Peter Molyneux lämnade Lionhead/Microsoft 2012. Ni som vill ha spel i samma anda som Black and White och de fösta Fablespelen hade ändå inget att hämta från det Lionhead som nu går i graven. Följ då i stället följa vad han gör med sin nya spelstudion 22cans och håll tummarna för att det inte bara blir massa blajspel för telefoner med in app purchase.

Permalänk
Skrivet av mrwu:

lol orka denna tråd.

Spelar folk faktiskt spel här eller sitter folk bara och pappegojar gammat skräp som de läst på ngt forum någonstans för att verka "inne" och "hardcore"?

Lionhead studios? Vem bryr sig, Peter "lögnaren full med oförfyllda löften" Molyneux har hoppat ur studion för länge sedan, det har också en stor del annat skickligt folk som utgjorde studion.

Om du är "fan" av Fable så har du väl självklart spelat Fable 2 or och Fable 3 va?
Hur kan du ens fortfarande ha höga förväntningar av Fable Legends ifall du har spelat 3an?
Med tanke på hur mediocre 3an var bör det automatiskt har sätt nivån av förväntningar för framtida spel någonstans mellan medel och låg. Speciellt med tanke på att det ägs av Microsoft. När var det en spelstudio från Microsoft sist släppte något bra? Kolla bara på Rare - har ju bara gått söderut sedan Microsoft fick tag på de. Killer Instinct, kanske, nä den var bara så så.

M-men det heter Lionhead Studios! De har släppt Black and White!!! Seriöst?
Om Bolag A som bemannas av Arbetsgrupp A och sen ersätter man en stor del av det med Arbetsgrupp B istället. Vad finns det som garanterar att det Bolag producerar är av samma kvalitet som förut? Inget. Varför tror folk då att Lionhead Studios skulle vara ett undantag från denna princip? Använd huvudet folk.

Det är svårt att spela de spelen då dom inte har släppts till PC och jag kommer aldrig att köpa en Microsoft spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det är svårt att spela de spelen då dom inte har släppts till PC och jag kommer aldrig att köpa en Microsoft spelkonsol.

????? Fable 1, B&W, B&W 2 finns alla till PC. Det är fortfarande bra spel om inte något åldrat.

edit: såg inte hela inlägget. Synd för dig, 2an är inte helt skit men inte fantastiskt heller. 3an inte bättre än 2an. Tur för mig att polaren var "hardcore fable fan" och köpte de så att jag inte behövde slösa pengar på de. Han vart besviken några dagar efter han fick hem 2an..

Permalänk
Medlem

De kan skrota Fable Legends till 100%, det är jag med på men va fasen, de gamla goa LionHead behöver de inte skrota :'(
Hur ska vi nu få en vettig Fable uppföljare