Permalänk

Mobil -Arm linux

Hej swec jag har funderat på en grej ett tag nu.
Grejen jag har funderat på om det går att "installera" ARM fedora på sin mobil även om inte man kan smsa eller ringa hade det varit rätt kul!
Offer mobilen är Nexus 5 om det gör skillnad!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är ju höjden av meningslöshet så det går säkert. Men innan du funderar på det skall du fråga dig om du klarar av att installera linux från scratch utan distribution för annars tvivlar jag att du kommer klara det.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Ubuntu finns till mobiler, och så här gör du för att installera det, och så här gör du för att installera Debian GNU/Linux på en Nexus S, kanske går på en 5:a också

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Det är ju höjden av meningslöshet så det går säkert. Men innan du funderar på det skall du fråga dig om du klarar av att installera linux från scratch utan distribution för annars tvivlar jag att du kommer klara det.

Meningslöst skulle jag inte säga att det är, kan du utväcka VARFÖR det är "meningslöst"?

Skrivet av evilsin:

@TheBasicOne: Ubuntu finns till mobiler, och så här gör du för att installera det, och så här gör du för att installera Debian GNU/Linux på en Nexus S, kanske går på en 5:a också

Ubuntu phone är inte mycket till alternativ då man får välja mellan uppdateringar eller terminal, stödet är rätt kasst det med, man måste nästan dra ner allt från deras "app store".
Har hittat för Nexus 4a och Fedora innan, hittade inte den nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Meningslöst skulle jag inte säga att det är, kan du utväcka VARFÖR det är "meningslöst"?
Ubuntu phone är inte mycket till alternativ då man får välja mellan uppdateringar eller terminal, stödet är rätt kasst det med, man måste nästan dra ner allt från deras "app store".
Har hittat för Nexus 4a och Fedora innan, hittade inte den nu dock.

En telefon som inte går att ringa på är tämligen meningslös då dess syfte är att ringa på. Dock är det i linje med "går det att köra linux på det så skall du köra linux på det"-tänket

Permalänk
Medlem

Teoretiskt så bör det fungera, men om det är praktiskt att göra det.. Allt kommer att vara smått (ikoner, knappar m.m.), att röra musen blir svårt m.m.

Det du kan dock göra är att installera t.ex. Cyanogenmod, de inkluderar en terminal via en app som man kan göra lite roliga saker med. Det kanske redan finns terminal-appar man kan ladda ner via Google Play, men jag är osäker om de fungerar likadant.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med drivrutiner, men det finns ju program till linux så att man kan använda inbyggd sim-kort i datorn exempelvis.

EDIT: Så om du lyckas och allt skulle funka, så ta en titt kanske man kan smsa etc.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Teoretiskt så bör det fungera, men om det är praktiskt att göra det.. Allt kommer att vara smått (ikoner, knappar m.m.), att röra musen blir svårt m.m.

Det du kan dock göra är att installera t.ex. Cyanogenmod, de inkluderar en terminal via en app som man kan göra lite roliga saker med. Det kanske redan finns terminal-appar man kan ladda ner via Google Play, men jag är osäker om de fungerar likadant.

Tänkte mig något i stil med GNOME desktop, hade gärna gjort detta på en platta istället men jag har ingen så det går inte, men det måste ju finnas någon form av scale funktion, och jag har även otg sladd så tangentbord går att koppla in.
Min första tanke var ägg faktiskt köra mobilen som en vnc server (vet att detta går med vmware osv) men som man faktiskt kan ta med sig..

Mobilen rullar just nu cataclysm för batteriets skull, jag har dock en Samsung som jag planerat att använda därför är inte ring och SMS funktion så viktig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spel565:

Vet inte hur det är med drivrutiner, men det finns ju program till linux så att man kan använda inbyggd sim-kort i datorn exempelvis.

EDIT: Så om du lyckas och allt skulle funka, så ta en titt kanske man kan smsa etc.

Drivrutiner kan ju bli ett problem, hur är Qualcomm med sina?
Linux har vad jag vet stöd för sim kort direkt i oset (lyckades IAF med fedora 17 för ett bra tag sedan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aluser:

En telefon som inte går att ringa på är tämligen meningslös då dess syfte är att ringa på. Dock är det i linje med "går det att köra linux på det så skall du köra linux på det"-tänket

Tänk att jag har den som en surfplatta med 4G i och liten skärm, för jag har andra telefoner som ska användas under tiden.

Telefonera syfte idag är så mycket mer än bara ringa..:)

Skickades från m.sweclockers.com