"Säker" surf och kommunikation. Vilka OS och program använder ni för att uppnå detta?

Permalänk
Medlem

"Säker" surf och kommunikation. Vilka OS och program använder ni för att uppnå detta?

Som topic antyder så funderar jag sedan en tid på att förbättra säkerheten på surf och kommunikation överlag (inte antivirus och brandväggar). Har även tidigare skummat runt och testat diverse programvaror såsom:
- Tails
- PGP (mail)
- OTR (Chat)
- VPN-tjänster
- Technitium (MAC "Spoofing")
- Comodo kiosk
m.fl

För det mesta faller det på att dessa program gör det lite krångligt att använda då de inte alltid funkar optimalt med varandra och efter ett tag så trillar man tillbaka i gamla hjulspår vilket i stort består av FF med addons (HTTPS everywhere, Adblock Plus, Disconnect och NoScript) samt vanlig webmail....

Mitt nuvarande försök är att använda "Tails" virtualiserat i VMware, vilket inte är helt optimalt ur sekretesshänseende men fungerar utan för mycket krångel och interaktioner med annan programvara.

Men nu driver min nyfikenhet mig till att fråga er andra här på forumet hur era säkerhetslösningar ser ut för surf/mail/chat etc? Har ni dessutom förslag på andra program/lösningar så kör på, bara det inte kräver en master i kärnfysik att använda så är jag öppen för förslag och synpunkter.

// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Som topic antyder så funderar jag sedan en tid på att förbättra säkerheten på surf och kommunikation överlag (inte antivirus och brandväggar). Har även tidigare skummat runt och testat diverse programvaror såsom:
- Tails
- PGP (mail)
- OTR (Chat)
- VPN-tjänster
- Technitium (MAC "Spoofing")
- Comodo kiosk
m.fl

För det mesta faller det på att dessa program gör det lite krångligt att använda då de inte alltid funkar optimalt med varandra och efter ett tag så trillar man tillbaka i gamla hjulspår vilket i stort består av FF med addons (HTTPS everywhere, Adblock Plus, Disconnect och NoScript) samt vanlig webmail....

Mitt nuvarande försök är att använda "Tails" virtualiserat i VMware, vilket inte är helt optimalt ur sekretesshänseende men fungerar utan för mycket krångel och interaktioner med annan programvara.

Men nu driver min nyfikenhet mig till att fråga er andra här på forumet hur era säkerhetslösningar ser ut för surf/mail/chat etc? Har ni dessutom förslag på andra program/lösningar så kör på, bara det inte kräver en master i kärnfysik att använda så är jag öppen för förslag och synpunkter.

// Henrik

Har du testat TOR?

Saken är att ska du surfa anonymt och inte sticka ut så gäller det att du smälter in i mängden.
Idag så är device/machine eller browser fingerprint det hetaste som finns. Med väldigt enkla medel så går det att följa någon fast t.ex. kakorna är avstängda.

Det största problemet med kommunikation är att dina "vänner" kan väldigt enkelt avslöja dig. Ta t.ex true caller som ett exempel.
Det spelar ingen roll att du har ett skyddat nummer och är försiktigt med att inte lämna ut det om din polare har en true caller installerat på sin telefon. Informationen läcker direkt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Som topic antyder så funderar jag sedan en tid på att förbättra säkerheten på surf och kommunikation överlag (inte antivirus och brandväggar). Har även tidigare skummat runt och testat diverse programvaror såsom:
- Tails
- PGP (mail)
- OTR (Chat)
- VPN-tjänster
- Technitium (MAC "Spoofing")
- Comodo kiosk
m.fl

För det mesta faller det på att dessa program gör det lite krångligt att använda då de inte alltid funkar optimalt med varandra och efter ett tag så trillar man tillbaka i gamla hjulspår vilket i stort består av FF med addons (HTTPS everywhere, Adblock Plus, Disconnect och NoScript) samt vanlig webmail....

Mitt nuvarande försök är att använda "Tails" virtualiserat i VMware, vilket inte är helt optimalt ur sekretesshänseende men fungerar utan för mycket krångel och interaktioner med annan programvara.

Men nu driver min nyfikenhet mig till att fråga er andra här på forumet hur era säkerhetslösningar ser ut för surf/mail/chat etc? Har ni dessutom förslag på andra program/lösningar så kör på, bara det inte kräver en master i kärnfysik att använda så är jag öppen för förslag och synpunkter.

// Henrik

Börja med att skilja på säkerhet och anonymitet och skydd mot signalspaning för det är bara kiosk som gör någonting för säkerheten direkt och tails ger en viss säkerhet så tillvida att dina uppgifter inte drabbas om du använder den rätt men resten ger anonymitet och skydd mot signalspaning. Att köra programvaror som Technitium kommer snarare att dra till sig uppmärksamhet.

För säkerhet så gör noscript och adblock plus mer nytta. Att använda dom andra programmen utan pluginen är heller igen ide som du ser av det andra inlägget med undantag för tails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du testat TOR?

Saken är att ska du surfa anonymt och inte sticka ut så gäller det att du smälter in i mängden.
Idag så är device/machine eller browser fingerprint det hetaste som finns. Med väldigt enkla medel så går det att följa någon fast t.ex. kakorna är avstängda.

Det största problemet med kommunikation är att dina "vänner" kan väldigt enkelt avslöja dig. Ta t.ex true caller som ett exempel.
Det spelar ingen roll att du har ett skyddat nummer och är försiktigt med att inte lämna ut det om din polare har en true caller installerat på sin telefon. Informationen läcker direkt.

Truecaller påståendet bygger iofs på att du har ett nummer som är länkat till dig som du vill ge till mottagaren för att personen skall kunna ringa tillbaka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du testat TOR?

Saken är att ska du surfa anonymt och inte sticka ut så gäller det att du smälter in i mängden.
Idag så är device/machine eller browser fingerprint det hetaste som finns. Med väldigt enkla medel så går det att följa någon fast t.ex. kakorna är avstängda.

Det största problemet med kommunikation är att dina "vänner" kan väldigt enkelt avslöja dig. Ta t.ex true caller som ett exempel.
Det spelar ingen roll att du har ett skyddat nummer och är försiktigt med att inte lämna ut det om din polare har en true caller installerat på sin telefon. Informationen läcker direkt.

"Tails" använder sig av TOR för all surf. Dessutom är MAC-SPOOFING aktiverat som default.

Nå, det här handlar ju inte om att vara anonym i ordets rätta bemärkelse för det lär vara en omöjlighet!? Det här handlar mer om att inte "ge bort" information om vad jag gör, när jag gör det eller varför.
Och nej, jag är inte paranoid och inte heller gör jag förbjudna saker. Däremot är jag luttrad över vad som sparas om mina förehavanden utan mitt samtycke och är det något jag åtminstone kan försvåra så är jag nöjd!

Tack för svar. Fick inga avisering ar förrän idag så har missat svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

"Tails" använder sig av TOR för all surf. Dessutom är MAC-SPOOFING aktiverat som default.

Nå, det här handlar ju inte om att vara anonym i ordets rätta bemärkelse för det lär vara en omöjlighet!? Det här handlar mer om att inte "ge bort" information om vad jag gör, när jag gör det eller varför.
Och nej, jag är inte paranoid och inte heller gör jag förbjudna saker. Däremot är jag luttrad över vad som sparas om mina förehavanden utan mitt samtycke och är det något jag åtminstone kan försvåra så är jag nöjd!

Tack för svar. Fick inga avisering ar förrän idag så har missat svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Varje gång du är på nätet så ger du bort mängder av information. Så är det.
Dock så kan man vara restriktiv med allt för personlig information.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

ibland när man läser en del saker här på det här forumet , det går faan till absurdum,....det är ungefär på samma nivå som man skulle ha 40 st kondomer på sig när man har sex tjejen..... om ni greppar metaforen

Permalänk
Medlem

Det du använder låter sannerligen som att skjuta mygg med kanon. Det beror så klart på vad din hotbild är, men det låter överdrivet. Med min "hotbild" så är det i första hand att stoppa riktad reklam, i andra hand en principsak som protest mot massövervakning. Tails till exempel är snarare om du är utsatt för personlig övervakning av någon stat som exempel.

Jag använder: Linux Mint, en VPN, Firefox med Ghostery, ProtonMail och Signal för SMS. Använder även ownCloud istället för Dropbox/Google Drive/etc.

Att använda Bahnhof som ISP hade inte heller skadat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gällade malware gör jag så att jag gör allt riktigt osäkert surfande från Linux i Virtualbox (en VM för varje typ av surf, hjälper även lite mot spårning, i alla fall med VPN). Om du vill gå längre kan du köra Qubes OS.
https://www.qubes-os.org/

Med tanke på att MAC bara används på det lokala nätverket är det inte lönt att spoofa det om du inte kör laptop på offentligt Wi-fi.

Lite tips för att hantera massövervakning mm från EFF:
https://ssd.eff.org/

Vill man vara så säker som möjligt utan att bara koppla bort sig från nätet kan man försöka använda fri mjukvara så mycket som möjligt.
https://www.gnu.org/philosophy/essays-and-articles.html

Köra egna tjänster eller sådana som inriktar sig på att inte samla information hjälper också mot övervakning och datainsamling (t. ex. Proton-mail och Owncloud som redan tagits upp).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är att t.o.m. Tor övervakar sina användare och lider av massvis med buggar som kan äventyra användarnas anonymitet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det du använder låter sannerligen som att skjuta mygg med kanon. Det beror så klart på vad din hotbild är, men det låter överdrivet. Med min "hotbild" så är det i första hand att stoppa riktad reklam, i andra hand en principsak som protest mot massövervakning. Tails till exempel är snarare om du är utsatt för personlig övervakning av någon stat som exempel.

Jag använder: Linux Mint, en VPN, Firefox med Ghostery, ProtonMail och Signal för SMS. Använder även ownCloud istället för Dropbox/Google Drive/etc.

Att använda Bahnhof som ISP hade inte heller skadat.

Nå. Nu använder jag ju inte alla dessa program. Det är exempel på program jagtestat. ☺
Var mest nyfiken på hur andra gör. Och naturligtvis har man Bahnhof hur mycket det nu gör i dagens läge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

uBlock Origin med privacy filter påslaget, uMatrix eller Ghostery, och nån scriptblockerare som NoScript (Firefox) / ScriptSafe (Chromium) bör väl räcka man enbart har som syfte att undvika riktad reklam. Tänk dock på att företaget bakom Ghostery samlar in uppgifter om dina surfvanor och säljer vidare för förmodligen just syftet "riktad reklam."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det sorgliga är att t.o.m. Tor övervakar sina användare och lider av massvis med buggar som kan äventyra användarnas anonymitet.

Tor som projekt övervakar såvitt jag vet ingen så jag undrar vilka belägg du har för detta och på samma sätt skulle jag inte påstå att Tor som programvara lider av massvis av buggar då i princip alla attacker som påvisats har varit mot programvaror som användaren använt bakom Tor.

Det finns på tor nätverket osäkra exitnoder precis som det på internet finns osäkra proxyservrar, vpn-servrar, routerhopp.

Så jag kan inte tolka ditt inlägg som annat än fud.

Permalänk
Medlem

En laptop för just det syftet (inget annat) och sätta sig på ett slumpvist kafé med tails OS.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6