Sony: "Oculus Rift en bättre upplevelse än Playstation VR – men dyrare"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Oculus Rift en bättre upplevelse än Playstation VR – men dyrare"

I en intervju medger Sony-chefen Masayasu Ito att Oculus Rift sannolikt kommer erbjuda en bättre VR-upplevelse än Playstation VR, men att Sonys dito är bättre lämpad massmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om någons VR-headset kommer att slå, så är det Sony's.
Priset och användarvänligheten kommer att vara det avgörande.

Permalänk
Medlem

Kul med en företag som ser verkligheten och på det sättet kanske förbättrar sig.

Permalänk
Medlem

Sony skulle ljugit om dom sa något annat. Men tror att det är sony som kommer att gå vinnande ur första generationens vr krig. Ett billigt vr headset som alla vanliga svensson kan ha hemma. Rift och htc är inte där ännu...

Permalänk
Avstängd

Jag älskar hur Sony inte ens bemödar sig med att nämna vidundret HTC Vive.
Playstation VR ser estetiskt överlägset ut jämfört med de överprisade PC-varianterna.
Spådom: Winning!

Permalänk
Entusiast

Jag tror att Sony kommer vara väldigt viktiga för om VR slår eller inte. De har den överlägset största potentiella marknaden då det finns fler PS4 ute än det finns datorer som når upp till lägsta hårdvarukraven för Rift och Vive plus att PS VR lär få en betydligt mer human prislapp. Sony har sagt att det kommer kosta ungefär som ett nytt PS4 vilket betyder att ett komplett system med PS4 och Playstation VR antagligen kommer landa på ungefär samma pengar som enbart Vive kostar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar normalt inte fokus på konsoller men hoppas på Sony i det här fallet då Rift och Vive är prissatta så galet att de annars kommer försena VR-utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om någons VR-headset kommer att slå, så är det Sony's.
Priset och användarvänligheten kommer att vara det avgörande.

Tror de 3 stora headseten som kommer i år kommer kunna slå till den nivån att de kan fortsätta expandera och fylla en större VR marknad. Ser ut som att det sålts till eller överförväntan vid startskottet, så det gäller bara att upplevelserna och spelmarknaden ska leverera så kan man räkna med väldigt spritt intresse genom folk som testar VR hos kompisar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Sony skulle ljugit om dom sa något annat. Men tror att det är sony som kommer att gå vinnande ur första generationens vr krig. Ett billigt vr headset som alla vanliga svensson kan ha hemma. Rift och htc är inte där ännu...

Tror Samsung redan vinner det eftersom de bundlar sitt VR headset med alla nya telefon i princip och vanliga svensson spelar på sina mobiler.

men Oculus Rift vs Playstation VR kommer givetvis Playstation VR vinna då det kostar en rejäl summa att driva Oculus Rift både i datorköp och inköp av VR Headset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om någons VR-headset kommer att slå, så är det Sony's.
Priset och användarvänligheten kommer att vara det avgörande.

Tror knappast playstation store kommer att ha någon porr. lit, flopp mao.

skämtåsido så kommer just porren bli det som håller intresset för tekniken. Det kommer att dröja innan vi får se spel som är bra och anpassade för just VR. I början kommer det vara mycket som är anpassat för VR, men är ganska tråkiga spel. dito spel som är bra men inte anpassat för VR. I slutändan läggar folk visiret åt sidan och kör med plattskärm, precis som med 3D brillor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Om någons VR-headset kommer att slå, så är det Sony's.
Priset och användarvänligheten kommer att vara det avgörande.

Fast jag är inte intresserad av "VR light", utan jag vill ha fullfjädrad grafik som bara Rift/Vive kan erbjuda. Är väl risk för att det blir lite av en gimmick annars. Hur länge kommer lågupplösta arkadspel à la London Heist vara kul liksom?

Permalänk
Medlem

Herrejävlar... Masayasu Ito lär inte få jobb på en reklambyrå direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att dessa produkter i det stora hela är riktade mot ganska olika marknader. VR-headset går en enormt ljus framtid till mötes, men inte enbart som en hobbypryl man lattjar med hemma, Sonys variant blir ju aldrig aktuell för exempelvis företag.

Vad Sony gör, som är suveränt, är att de breddar marknaden för VR något enormt, det är mycket positivt. Men rent funktionsmässigt så kan jag inte se att Sony ska kunna tävla med PC-varianterna.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Hur länge kommer lågupplösta arkadspel à la London Heist vara kul liksom?

Tycker mig ha läst vid flera tillfällen att det är det roligaste VR-"spelet" folk har testat.. men det lär väl komma en hel del andra titlar.

Permalänk
Medlem

Känns som att Sony kör med en relativt öppen och ärlig marknadsföring till sina konsumenter nu för tiden. Stort plus enlig mig om man jämför med andra företag (inte bara i spel branshen) som gör sitt yttersta för att dölja alla brister.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt konsoll-headset och PC-headset kommer slåss mot varann ens. Kanske till en början, då det är lite av nyhetens behag. Sen kommer det troligen bli så att de som är konsollfolk kommer köra med ett som passar deras konsollval, och PC-folket kör nåt från PC-sida. Tvivlar på att nån PC-spelare går ut och köper ett PS4 och köper en massa spel (en gång till kanske) bara för VR. Har man en någolunda modern speldator redan så är investeringen i stort sett den samma.

Och konsollspelarna kommer absolut inte gå man ur huse och köpa PC bara för VR.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Herrejävlar... Masayasu Ito lär inte få jobb på en reklambyrå direkt.

Finns ingen anledning för dem att låtsas som att PS VR kommer att erbjuda samma upplevelse som betydligt dyrare varianter till PC
De har redan vinnarkortet i att det är betydligt billigare att få en VR-upplevelse via Playstation.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Ibland är det bättre att bara säga som det är. Att PSVR har mycket lägre instegspris är bra för hela VR marknaden, ser framemot alla VR enheter. Kommer skaffa både PSVR och oculus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen en ärlig person i denna industri, blev sugen att köpa Playstations VR bara för ärligheten!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Tja, med tanke på att det inte finns ett enda AAA-spel som kommer till någon plattform känns VR fullkomligt meningslöst. Hur länge håller Job Simulator? En timme? Endast Vive levererar en ordentlig och fullkomlig VR-upplevelse i och med att man kan gå runt med den och har motion controllers, dock saknar även den SPEL som är lika viktigt som inlevelsen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

En av de viktigare komponenterna i ett VR-headset är skärmen och här anses ofta Sony vara i underläge med sina 1 920 x 1 080 pixlar och ett synfält på 100 grader, att jämföra mot 2 160 x 1 200 och 110 grader för både Oculus Rift och HTC Vive.

Det var inte särskilt stor skillnad i upplösning, får jag säga. Jag kommer vänta med VR tills det närmar sig 4K, tror jag.

Citat:

Det här skulle kunna ses som en kostnadsbesparing, men Sony ser istället att de har ett övertag genom att deras OLED-panel klarar 120 Hz och inte bara 90 Hz.

Men … vad händer med den cinematiska™ känslan då?

Nej, skämt åsido, trevligt att höra att 1080p @ 120 Hz står för dörren på konsolerna …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Yeah right....sony.......zzzzzzzzzzzzzzz

Lägger mina pengar på Palmer Luckey och Oculus Rift any day of the week.
Hade VR ens varit på agendan hos någon annan om inte Palmer hade tagit det steget han gjorde med Oculus på Kickstarter?

Nu ska alla ge sig in i VR-kriget. Man kan nästan dra samma parallel till bilindustrin och elbilar. Nu har alla fått eld i baken när Elon Musk bygger sin drömfabrik Gigafactory1.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Sony skulle ljugit om dom sa något annat. Men tror att det är sony som kommer att gå vinnande ur första generationens vr krig. Ett billigt vr headset som alla vanliga svensson kan ha hemma. Rift och htc är inte där ännu...

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/playstation_4/216101-play...

Det där är ju bara helt galet, vi får se efter release och prisjusteringar vart den landar någonstans men jag hoppas här också, är den bara bra nog och galenskaperna gällande 9k för förhandsbokning lugnar ner sig så är jag också intresserad av Sonys VR.

Visst man kan ju spara ihop och köpa sig en Rift/Vive senare antar jag men svårt att motivera en Vive via förhandsbokning a'la €990 nu med halv knackig ekonomi, därtill ett grafikkort för lika mycket till (om man inte redan har ett såklart).

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Om någons VR-headset kommer att slå, så är det Sony's.
Priset och användarvänligheten kommer att vara det avgörande.

tvivlar på att de kommer kunna hålla ner priset om de kommer vilja ha någon som helst prestanda, det finns helt enkelt inte det för att tugga ut hög FPS (man tittar väl mellan 70-100 på VR?) oavsett hur mycket extra stuff de stoppar in i deras headset så kommer de antingen offra tillgänglighet via pris eller brist på prestanda. 30fps är inte okej, definitivt inte okej med VR.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Precis det vi alla har tänkt. Kul att få det bekräftat från tillverkaren själv åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tja, med tanke på att det inte finns ett enda AAA-spel som kommer till någon plattform känns VR fullkomligt meningslöst. Hur länge håller Job Simulator? En timme? Endast Vive levererar en ordentlig och fullkomlig VR-upplevelse i och med att man kan gå runt med den och har motion controllers, dock saknar även den SPEL som är lika viktigt som inlevelsen.

http://www.vorpx.com/supported-games/

btw: vorpx är fn. Oculus only men Vive support är planerat

// edit: typo

Permalänk

"Marknadsbedömare räknar dock med att det blir lägre än både Oculus Rift och HTC Vive, vilka kostar 699 respektive 899 euro."
Så vi har inget pris och för allt vi vet så kommer de kosta precis lika mycket som en Oculus Rift, och jag ser ändå inte varför Sony skryter med högre Hz skärm då prestandan ändå inte finns där för att driva de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bloodstainer:

"Marknadsbedömare räknar dock med att det blir lägre än både Oculus Rift och HTC Vive, vilka kostar 699 respektive 899 euro."
Så vi har inget pris och för allt vi vet så kommer de kosta precis lika mycket som en Oculus Rift, och jag ser ändå inte varför Sony skryter med högre Hz skärm då prestandan ändå inte finns där för att driva de.

Sony har sagt att de kommer kosta ungefär lika mycket som ett nytt PS4 vilket har uppskattats till $400-500. Vore väldigt konstigt om det kostade lika mycket som Rift med tanke på att hårdvaran är så mycket enklare och därmed billigare. Det är inga som helst problem att driva runt ett spel i 120 Hz på PS4. Det handlar bara om att anpassa grafiken efter den tillgängliga prestandan. Otroligt nog finns det andra designmål än fotorealism och det går att göra snygga spel som går att driva med en brödrost om man bara har lite talang för estetik istället för att gå all in på "realism".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Och konsollspelarna kommer absolut inte gå man ur huse och köpa PC bara för VR.

Jag hade faktiskt tänkt göra det. Ersätta min gamla dator med en Phenom X6, ett radeon 6950 och DDR2-minnen just för att jag inte spelat ett enda spel på den sen jag skaffade min PS4:a (som totalt blåst liv i mitt spelintresse igen, sen får folk säga vad dom vill om hur PC är mer "hardcore"). Sen kom prislappen och prestandakraven, och jag insåg snabbt att PSVR får vara sämre om den vill, det skiter jag i. Är den bättre än Oculus DK2 så duger den för mig, så länge så många spel som möjligt har stöd.

Min dator får stå sig ett tag till helt enkelt