Permalänk
Avstängd

AIRBAG Lampa lyser

Hade precis inne min bil på skadeverkstad pga vandalisering av bilen. Det som gjordes var att höger/vänster backspegel byttes samt så lackades vänster framdörr och skärm om.

Mycket bra jobb.

Nu till problemet.
När jag hämtade ut bilen så lyser Airbag lampan i bilen, jag påpekar detta och får en kaffe medans en medarbetare kör bilen till Audi runt hörnet och gör en felkodssökning.
När han kommer tillbaka så säger han att vänster dörr visar felkod på sensor och att han skall kolla med verkstads folket om dom tagit bort dörren eller liknande så han skulle hör av sig efter helgen. Sagt och gjort, Idag så fick jag prata med honom och han berättade att verkstaden berättade att bilen rapporterat felkod på Airbag sensorn i Januari förra året också, men att det var en temporär kod som gick att ta bort med verktyg, och att det nu har blivit en Statisk felkod och därför visas hela tiden.

Varpå jag påpekar att den lyste ju inte innan jag lämnade in bilen, Och att dom har ju uppenbarligen bytt ut kabelhärva till backspeglarna pga vandaliseringe...
Vad gör man? någon som känner till vart denna sensorn sitter? Felet var inte där innan jag lämnade in bilen.. Dom hävdar felkod för över ett år sen som nu helt plötsligt efter arbete på Audi där dom uppenbarligen varit på dörren, tycker det är konstigt att dom inte tar bort dörren dessutom när dom gör en omlackering vilket dom gjort.

Vet inte riktigt hur jag ska approacha detta.

Bilen är en Audi S4 av 2006 års modell.

Hjärnerror
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

ABS-sensorn bör ha föga med dörrkablaget att göra, tycker jag. En ABS-sensor läser av hjulets rotation.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

MMMM... Hjärnsläpp allanballan.. Menade Airbaglampan

Skrivet av blomqvist:

ABS-sensorn bör ha föga med dörrkablaget att göra, tycker jag. En ABS-sensor läser av hjulets rotation.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ska finnas en kontakt under förarstolen. Kolla om den sitter löst.

Länk

Permalänk
Medlem

Kan sitta sidokrocksensorer i dörrarna.
Om dom har bytt kablaget kan dom mycket väl ha glömt att koppla den, eller så har dom trasat sönder något.
(klämt kablage i panelen, böjt ett stift etc.)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Som jag skrivit. Felkod visar fel på sensor.. Det jag undrar är lite hur jag skall gå till väga med verkstan då problemet uppstod efter besök hos dom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Felkod kan mycket väl vara att sensorn inte svarar pga att kontakt är lös.

Permalänk
Medlem

Om dom har bytt backspegel så har den troligtvis en egen kabelhärva Länk som kopplas ihop med dörrens.

Jobbar själv på Skadeverkstad och tycker det verkar oproffsigt att inte kontrollera felkoder när man haft lös elektriska delar. Har dom testat radera felkoden? Det kan räcka med att sensorn får fel värde en gång så lägger den en felkod, ofta kan det hända när bilen är inne på verkstad där den körs korta sträckor och batteriet blir urladdat. När batteriet är dåligt laddat kan man få vilka felkoder som helst.

Be om att få se protokollet från felkodssökningen.
Löser det sig inte så ska du kontakta försäkringsbolaget som bör hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Slutet gott allting gott,

Det visade sig att jag i efterhand även märkte att Fönsterhissen på förardörren inte funkade, Åkte in igen till Verkstaden och då visade han mig ett protokoll som han hävdar lämnats in innan arbete påbörjats, Där står det i protokoll att , Airbag lampa Lyser, Samt Förar fönsterhiss ur funktion.. VAFAN, Då blir jag irriterad och säger va fan, Jag VET att Airbag lampan inte lyste när jag lämnade in bilen, Och fönster hissen har funkat tidigare, Använder ju inte den varje dag och inte på vintern men vet att jag använt den detta året innan skada. Får till svar att han kan inte göra något mer än att lämna detta vidare till sin Chef som får höra av sig till mig.. Sen märker jag YTTERLIGARE problem, Passagerare kan inte använda sina elhissar utan endast kontroll från förarpanelen, även fast jag testade med fönsterlåsningsknappen.. SUUCK..

Får prata med Chefen senare som säger att skadan var registrerad innan påbörjad reparation av huvudskada, och att dom går med på att göra en felsökning för att se vad eventuella koder visar och isåfall ta ställning om det är ytterligare skada som skett och om det är försäkringsärende etc.

Efter mycket om och Men så har jag idag varit och lämnat in bilen för felsökning igen.. Får tillbaka nycklarna efter ca 40 minuter..

Det visar sig att Det var en kontakt i förardörren som glappat vid reparation av grundproblemet. Det glappet gjorde att massa konstiga elfel och saker slutade funka i bilen, även airbag lampa.. Så när nu kontakt är i ordentligt har dom kunnat släcka felkoden och allt funkar finemang....

Nu är jag både lättat att det är löst samtidigt förbannad att någon tekniker uppenbart ljugit om att Airbag lampa lyst vid inlämnings tillfället samt att elhiss på förardörr också inte funkat vid inlämnings tillfälle eftersom problemet berodde på glappet..

Nåväl.-

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Slutet gott allting gott,

Det visade sig att jag i efterhand även märkte att Fönsterhissen på förardörren inte funkade, Åkte in igen till Verkstaden och då visade han mig ett protokoll som han hävdar lämnats in innan arbete påbörjats, Där står det i protokoll att , Airbag lampa Lyser, Samt Förar fönsterhiss ur funktion.. VAFAN, Då blir jag irriterad och säger va fan, Jag VET att Airbag lampan inte lyste när jag lämnade in bilen, Och fönster hissen har funkat tidigare, Använder ju inte den varje dag och inte på vintern men vet att jag använt den detta året innan skada. Får till svar att han kan inte göra något mer än att lämna detta vidare till sin Chef som får höra av sig till mig.. Sen märker jag YTTERLIGARE problem, Passagerare kan inte använda sina elhissar utan endast kontroll från förarpanelen, även fast jag testade med fönsterlåsningsknappen.. SUUCK..

Får prata med Chefen senare som säger att skadan var registrerad innan påbörjad reparation av huvudskada, och att dom går med på att göra en felsökning för att se vad eventuella koder visar och isåfall ta ställning om det är ytterligare skada som skett och om det är försäkringsärende etc.

Efter mycket om och Men så har jag idag varit och lämnat in bilen för felsökning igen.. Får tillbaka nycklarna efter ca 40 minuter..

Det visar sig att Det var en kontakt i förardörren som glappat vid reparation av grundproblemet. Det glappet gjorde att massa konstiga elfel och saker slutade funka i bilen, även airbag lampa.. Så när nu kontakt är i ordentligt har dom kunnat släcka felkoden och allt funkar finemang....

Nu är jag både lättat att det är löst samtidigt förbannad att någon tekniker uppenbart ljugit om att Airbag lampa lyst vid inlämnings tillfället samt att elhiss på förardörr också inte funkat vid inlämnings tillfälle eftersom problemet berodde på glappet..

Nåväl.-

Så jävla trött man blir.. nu har dom väl tappat en kund efter strulet och du tittar dig om efter ett annat serviceställe i framtiden? för vem vet om de gör samma sak nästa gång och får rätt för något de orsakat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Råd för framtiden oavsett vad för tjänst man utnyttjar, så är det att dokumentera med video och bild innan, samt spela in alla samtal. Det är det enda som fungerar. De är inte så jävla kaxiga sen i domstolen... dock trist att man inte kan lita på folk nu för tiden.