Permalänk
Medlem

Internethandel

Vet inte vart jag skulle skriva det här så jag kör på i det här forumet..
Hur gör ni som betalar spel/annat på internet, kör ni med samma konto som ni har de mesta av era pengar på eller har ni 2 olika konton för att betala på internet med?
själv känner jag mig inte riktigt säker med att betala på internet jag öppnade ett till konto för att jag trodde jag kunde föra över pengar till det och betala med men de visade sig vara någon form av sparkonto så det gick åt skogen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

jag har mitt kort länkat till mitt personkonto, men alla mina pengar ligger på kapitalkontot. så är mitt "skydd"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder en tjänst som kallas e-kort som iaf swedbank och sparbankerna har, man skapar ett kortnummer som gäller i en månad och som har en bestämd summa pengar på det så om jag ska handla något för 250 kr så gör jag ett e-kort med köpgräns på lite mer än 250 (säg 275 eller så) och betalar med det. Riskfritt, sett till delen att de kan inte handla för mer än gränsen jag har satt då det inte finns något mer att handla för.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Samma som @Christley, men kör med ett icke låst sparkonto så jag får meningslösa 0.10% ränta. Sen anv jag paypal (bra för köpare, suger för säljare) när det går.

Permalänk

Själv kör jag med kortet kopplat till Steam, Amazon, PayPal. Har haft så i flera år och köpt bra mycket saker över nätet, har aldrig råkat ut för några problem. Lär väl slå tillbaka någon gång Betalar även mycket annat med kortet, i Sverige är det ofta Klarna som står för överföringen så det skall väl en liten säkerhet i sig att inte kortets nuffror kommer i fel händer. Har en liten säkerhet på mitt kort genom Länsförsäkringar, måste skriva in ett lösenord om jag gör en betalning över internet. Men den rutan kommer inte alltid upp, kan vara att de bara gäller för betalningar i Sverige?

Kör du Swedbank så har de en tjänst e-kort eller vad det kallas, så du bara för över den summa du behöver när du väl skall behöva så du inte sprider ditt riktiga kortnummer överallt. Brorsan kör med det och fungerar bara fint.

Men man ska vara vaksam, du gör helt rätt att vara försiktig.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skaffa ett OKQ8 VISA (eller liknande)... det är gratis, ingen årsavgift. Minsta kredit är 500:- men man kan fylla upp med cash och använda det mer som ett debit kort.
Annars kanske paypal är ett alternativ? (på ebay funkar det klockrent iaf.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokker:

Du kan ju alltid skaffa ett OKQ8 VISA (eller liknande)... det är gratis, ingen årsavgift. Minsta kredit är 500:- men man kan fylla upp med cash och använda det mer som ett debit kort.
Annars kanske paypal är ett alternativ? (på ebay funkar det klockrent iaf.)

är det kortet något man måste beställa eller? eller är det något kort som bara funkar tills pengarna är slut på det?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@TheStudent: Det måste beställas https://www.okq8.se/kort/visa/ansok/ så det blir väl sedvanlig kreditupplysning etc. Tar dock lite tid att föra över pengar dit då det sker via bankgiro.
Kanske finns bättre kort... Du kan jämföra kort här: https://kortio.se/ (Lätt att lista kort utan årsavgift)