S2 ut, men vad sjutton ska in?

Permalänk
Medlem

S2 ut, men vad sjutton ska in?

Hej,

Sitter i dagsläget med en samsung galaxy s2 och tro det eller ej men den gör egentligen sitt jobb bra, då sett till sin ålder.
Har ändå gått och sneglat på en ny mobil ett bra tag men tycker väl att det vore trevligt med en bättre kamera och kanske inte helt fel med en gps som funkar då S2ans börjar balla ur.

Har aldrig haft något tycke för Iphone och sony så dom går bort. 1+ verkade ju lovande men har tyvärr hört för mycket negativt om dom på sista tiden för att kunna lita ordentligt på dom. Vill ha en mobil där man inte behöver oroa sig över att något ska gå sönder, självklart förstår jag ju att allt kan gå sönder, men att köpa något som man från början inte litar på känns bara dumt.

Klämde på chefens S7 edge idag och den gör ju verkligen allt mycket snabbare än vad jag är van vid. Samsung är ett märke som jag genom S2an i alla fall har ett förtroende för. Att S7 dessutom är IP68 certad gör inte saken sämre. Enda negativa som man kanske vänjer sig med är att den kändes väldigt lång, skärmen är ju ungefär lika stor som hela min nuvarande mobil.

Känner väl att om man ska skaffa en ny mobil så kan jag lika gärna skaffa något värre redan nu då den kommer vara kvar i en hel drös med år.

Så är S7an rätt mobil eller finns det något annat jag bör kolla på innan jag bestämmer mig?
"Vanliga" eller Edge?
Har kanterna på Edge någon funktion?

Finns det något annat att tänka på?

Sorry att det blev så mycket text

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har en s6 edge mycket nöjd.
Gillar edge. Känn på dom två olika i butiker som samsung tele2 telia med mera

Permalänk

Kan bara rekommendera Nexus Serien, speciellt Nexus 6P från Huawei. Själv har jag en Oneplus Two, den gör jobbet men tycker att det är mycket snack och lite verkstad från Oneplus sida. Gick från en Nexus 5 till Oneplus Two, och saknar Stock Android samt nyaste uppdateringarna så min nästa mobil kommer nog att vara ifrån Nexus Serien.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om CDON fortfarande har kampanj på Motorola moto x play så är den ett klipp för 2000kr. Till ordinarie pris går den väl bra men inte lika prisvärd då.

Permalänk
Medlem

Har fortsatt kolla lite Reviews på S7 och även jämförelser med andra mobiler, bland annat nexus 6p och några andra. Rent utseendemässigt så är ju S7 edge tvärläcker, såg den i silver titanium, kommer den färgen till Sverige?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Har fortsatt kolla lite Reviews på S7 och även jämförelser med andra mobiler, bland annat nexus 6p och några andra. Rent utseendemässigt så är ju S7 edge tvärläcker, såg den i silver titanium, kommer den färgen till Sverige?

Har s7 edgen. Har haft htc,lg och sony innan.Och denna är nog den telefon jag vart mest nöjd med. Har aldrig gillat samsung innan s6an kom ut då jag tycker dom sett så plastiga ut men s7an är ju ett mästerverk! Vet dock inte om titanium kommer till Sverige :/ Hade själv velat ha den färgen men orkade inte vänta..

Permalänk
Medlem

Köp nån billig kina telefon, samma prestanda som märkes telefonerna men till mindre än halva priset. Xiaomi mi 5 (som egentligen är riktig märkes telefon) är ju en Samsung kopia för 3500kr: http://www.phonearena.com/news/Xiaomi-Mi-5-vs-Samsung-Galaxy-...
Fler alternativ: http://www.phonearena.com/news/Best-Chinese-Android-smartphon...

Finns en svensk butik också som importerar, priserna är lite högre än om du köper från Ali, men däremot får du garanti och snabb frakt:
http://www.tabletkungen.se/smartphone.html

Ska du köpa märkes hade jag satsat på Motorola. Sony, Samsung och LGs flaggskepps modeller är inte värda 8 lax i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Sitter i dagsläget med en samsung galaxy s2 och tro det eller ej men den gör egentligen sitt jobb bra, då sett till sin ålder.
Har ändå gått och sneglat på en ny mobil ett bra tag men tycker väl att det vore trevligt med en bättre kamera och kanske inte helt fel med en gps som funkar då S2ans börjar balla ur.

Har aldrig haft något tycke för Iphone och sony så dom går bort. 1+ verkade ju lovande men har tyvärr hört för mycket negativt om dom på sista tiden för att kunna lita ordentligt på dom. Vill ha en mobil där man inte behöver oroa sig över att något ska gå sönder, självklart förstår jag ju att allt kan gå sönder, men att köpa något som man från början inte litar på känns bara dumt.

Klämde på chefens S7 edge idag och den gör ju verkligen allt mycket snabbare än vad jag är van vid. Samsung är ett märke som jag genom S2an i alla fall har ett förtroende för. Att S7 dessutom är IP68 certad gör inte saken sämre. Enda negativa som man kanske vänjer sig med är att den kändes väldigt lång, skärmen är ju ungefär lika stor som hela min nuvarande mobil.

Känner väl att om man ska skaffa en ny mobil så kan jag lika gärna skaffa något värre redan nu då den kommer vara kvar i en hel drös med år.

Så är S7an rätt mobil eller finns det något annat jag bör kolla på innan jag bestämmer mig?
"Vanliga" eller Edge?
Har kanterna på Edge någon funktion?

Finns det något annat att tänka på?

Sorry att det blev så mycket text

Jag tycker du bör kolla på något annat än S7:an. Anledningar? Pris och mjukvara. Priset är för högt och mjukvaran som visserligen blivit bättre är fortfarande inte bra. Ta tex appdrawern, du sorterar i bokstavordning, installerar en app och den lägger sig i bokstavordning? Nej, den läggs sist. Många sådana saker. Sen är ju bloatware är ju ingen höjdare, flertalet emailappar, fotoappar, musikappar, fitness osv.

Småstutters finns fortfarande ibland(Exynosmodellen, vet inte hur snapdragon är). Men uppdateringar är ju något som jag tycker är viktigt, speciellt säkerhetsuppdateringar.
Jag hade också en s2:a(har kvar den fortfarande) och köpte en nexus 5. Denna flyter på lika bra om inte bättre sedan den köptes för 2 år sedan eller nått. Jag var sjukt nöjd med min s2:a. Dock efter använt nexus 5 i två år så är jag 100 gånger nöjdare med denna.

En enkel rekommendation hade ju varit nexus 5x. Även fast 6p är bättre på många punkter så är den nog lite för stor. Tyckte min nexus 5 var ett rejält steg upp i storlek och den är ändå bara 5".
Men som det ser ut just denna dag så är det tveksamt till att rekommendera nexus 5x. Detta enbart pga många haft problem med prestandan efter 1 månad eller mer.
Det har dock kommit en säkerhetsuppdatering för mars som även skulle inkludera prestandafixar för 5x. Så om detta är löst så skulle jag säga att nexus 5x är det du ska ha. Den är ljusår bättre än en s2:a. Gamla nexus 5 likaså.

Angående s7:an så har jag bara testat en s6 edge och fyfan säger jag bara efter man vant sig vid stock android. Man har blivit bortskämd med hur det flyter och hur snabbt allt är.
En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen. Denna ser snygg ut men jag störde mig enormt på dessa 2 ränder som gick från toppen till botten på vardera sida där kurvorna är. Reflektion av ljuset. Var som att ha 2 vita ränder där. Nu syns det väl inte hela tiden men då jag testade var dessa synliga och vet flertalet som stört sig på detta också.

Samma sak med glas på baksidan, snyggt, eller snyggt ska jag inte säga för den ser förjävlig ut pga av fingeravtrycken som blir. Det är inte lite heller så en mikrofibertrasa och torka av hela tiden är ett måste om man vill att den ska se bra ut. Och nackdelen är ju att risken att telefonen går sönder då man tappar den ökar ju rätt drastiskt så att säga då båda sidor är av glas.

Permalänk
Medlem

s7 edge är ju garanterat de bästa du kan få tag i, även kanske under hela detta året. Den kanske inte är mest prisvärda telefonen dock. Men beror ju helt och hållet vad du är ute efter 8k kr för en telefon är mycket för mig, byter hellre oftare och lägger mig på 4-5k kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp nån billig kina telefon, samma prestanda som märkes telefonerna men till mindre än halva priset. Xiaomi mi 5 (som egentligen är riktig märkes telefon) är ju en Samsung kopia för 3500kr: http://www.phonearena.com/news/Xiaomi-Mi-5-vs-Samsung-Galaxy-...
Fler alternativ: http://www.phonearena.com/news/Best-Chinese-Android-smartphon...

Finns en svensk butik också som importerar, priserna är lite högre än om du köper från Ali, men däremot får du garanti och snabb frakt:
http://www.tabletkungen.se/smartphone.html

Ska du köpa märkes hade jag satsat på Motorola. Sony, Samsung och LGs flaggskepps modeller är inte värda 8 lax i mina ögon.

Hade en hel del koll på kina marknaden fram till förra hösten. Och ja dom är ju på sitt sätt prisvärda helt klart. Var helt inställd förut på att nästa mobil skulle bli en kina historia men funderar på att teckna någon form av abonnemang för första gången i mitt liv, har alltid haft kontantkort förut.

Skrivet av creativ:

Jag tycker du bör kolla på något annat än S7:an. Anledningar? Pris och mjukvara. Priset är för högt och mjukvaran som visserligen blivit bättre är fortfarande inte bra. Ta tex appdrawern, du sorterar i bokstavordning, installerar en app och den lägger sig i bokstavordning? Nej, den läggs sist. Många sådana saker. Sen är ju bloatware är ju ingen höjdare, flertalet emailappar, fotoappar, musikappar, fitness osv.

Småstutters finns fortfarande ibland(Exynosmodellen, vet inte hur snapdragon är). Men uppdateringar är ju något som jag tycker är viktigt, speciellt säkerhetsuppdateringar.
Jag hade också en s2:a(har kvar den fortfarande) och köpte en nexus 5. Denna flyter på lika bra om inte bättre sedan den köptes för 2 år sedan eller nått. Jag var sjukt nöjd med min s2:a. Dock efter använt nexus 5 i två år så är jag 100 gånger nöjdare med denna.

En enkel rekommendation hade ju varit nexus 5x. Även fast 6p är bättre på många punkter så är den nog lite för stor. Tyckte min nexus 5 var ett rejält steg upp i storlek och den är ändå bara 5".
Men som det ser ut just denna dag så är det tveksamt till att rekommendera nexus 5x. Detta enbart pga många haft problem med prestandan efter 1 månad eller mer.
Det har dock kommit en säkerhetsuppdatering för mars som även skulle inkludera prestandafixar för 5x. Så om detta är löst så skulle jag säga att nexus 5x är det du ska ha. Den är ljusår bättre än en s2:a. Gamla nexus 5 likaså.

Angående s7:an så har jag bara testat en s6 edge och fyfan säger jag bara efter man vant sig vid stock android. Man har blivit bortskämd med hur det flyter och hur snabbt allt är.
En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen. Denna ser snygg ut men jag störde mig enormt på dessa 2 ränder som gick från toppen till botten på vardera sida där kurvorna är. Reflektion av ljuset. Var som att ha 2 vita ränder där. Nu syns det väl inte hela tiden men då jag testade var dessa synliga och vet flertalet som stört sig på detta också.

Samma sak med glas på baksidan, snyggt, eller snyggt ska jag inte säga för den ser förjävlig ut pga av fingeravtrycken som blir. Det är inte lite heller så en mikrofibertrasa och torka av hela tiden är ett måste om man vill att den ska se bra ut. Och nackdelen är ju att risken att telefonen går sönder då man tappar den ökar ju rätt drastiskt så att säga då båda sidor är av glas.

Det va ett väldigt utförligt svar som jag tackar och bockar för. Största nackdelen med 6P och 5X känner jag rent spontant är att dom inte har mini-usb längre. För ens egen skull när man är hemma så kvittar det då man har tillgång till laddare men åker jag till exempel ner till gummans släkt i skåne (enkel resa typ 70 mil) och glömmer laddaren hemma så kommer jag stå där som ett fån medans procenten tuggar på mot sitt slut. Om några är antagligen inte detta något problem men känner att det är lite tidigt att slopa mini-usb porten än. Vet inte riktigt hur det är med 5X men 6P har väl EIS istället för OIS vilket jag såg någon jämförelse emellan och där 6P definitivt drog det kortare strået. Åker man i väg på någon trevlig bilutställning eller nåt och vill filma i 4k så är OIS definitivt att rekommendera. Enda fördelen jag kan se är ju som du säger tidiga uppdateringar men samtidigt så kör jag ju min S2 idag och den har ju inte blivit uppdaterad på dom senaste åren

Det här med fingeravtryck har jag också sett på en hel del reviews men då jag jobbar inom industrin så kommer mobilen placeras i ett case, antagligen i någon form av wallet case då jag trivs med att inte behöva ha en separat plånbok bara för några ynka kort. Såg nåt som heter samsung pay som tydligen ska fungera lite överallt, vet dock knappt vad det är och har nog aldrig sett någon använda det.

Skrivet av agitax:

s7 edge är ju garanterat de bästa du kan få tag i, även kanske under hela detta året. Den kanske inte är mest prisvärda telefonen dock. Men beror ju helt och hållet vad du är ute efter 8k kr för en telefon är mycket för mig, byter hellre oftare och lägger mig på 4-5k kr

Att det är mycket pengar den saken är klar och hade jag bytt mobil oftare hade jag också valt något billigare men blir nästa mobil lika seglivad som nuvarande så kommer den vara med i minst tre år och då känns det mera värt att eventuellt lägga mera pengar också.

Nu kanske det låter som att jag har skygglappar för allt utom S7 men riktigt så illa är det inte. Dessutom så finns ju inte edge i silver titanium färgen i sverige än så måste ändå vänta ett tag.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Får slå ett slag för LG G4. Mkt telefon för pengen. Bra och snabb kamera. Lite udda med läderbakstycket, men jag gillar det i alla fall. Har svårt att se att s7an skulle motivera dubbla priset mot vad G4an går loss för idag. Men du kanske föredrar att köpa det absolut senaste?

Permalänk
Medlem

Jag la nyss min S2 i byrålådan efter mååånga år.
Råkade böja den lite på gymmet och av någon anledning gjorde det att den tappade kontakten med sim-kortet. Försökte fixa den men det gick inte.

Jag har ingen privat mobil utan det var jobbets(som jag dock också använder privat...). Har kört Android sedan start, och inte gillat iPhone(tunga, kantiga och fula, med krav på värdelösa itunes). Men jobbet har sedan något år tillbaka en policy som inte tillåter Android, därav fick jag inte köpa någon ny sådan...
Valet stod då mellan iPhone och Windows Phone, och då var valet inte så svårt..
En iPhone 6 blev det och jag är faktiskt otroligt nöjd. Kort sagt den bästa mobilen jag haft. Känns extremt välbyggd(solid men ändå lätt), snygg(rundade hörn!), allt fungerar snabbt och bra och alla appar är klockrena, och ingen lagg.
Enda jag saknar är väl Tasker som jag använde för att automatisera lite lampor och annat hemma, men det är ingen jätteförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Får slå ett slag för LG G4. Mkt telefon för pengen. Bra och snabb kamera. Lite udda med läderbakstycket, men jag gillar det i alla fall. Har svårt att se att s7an skulle motivera dubbla priset mot vad G4an går loss för idag. Men du kanske föredrar att köpa det absolut senaste?

Man kan väl se så här på det, när jag väl handlar något så köper jag inte det billigaste. Utan jag köper en produkt för att den ska hålla länge och sen när den är slut så byter jag ut den.

Hur är LG nu för tiden har dom fortfarande bakåt knappen på vänster sida och meny knappen på höger. Som van samsung användare är jag van med det motsatta så när jag för nåt år sedan erbjöds att ta över en LG kändes det så fel att jag blev kvar på S2an

Skrivet av taliz:

Jag la nyss min S2 i byrålådan efter mååånga år.
Råkade böja den lite på gymmet och av någon anledning gjorde det att den tappade kontakten med sim-kortet. Försökte fixa den men det gick inte.

Jag har ingen privat mobil utan det var jobbets(som jag dock också använder privat...). Har kört Android sedan start, och inte gillat iPhone(tunga, kantiga och fula, med krav på värdelösa itunes). Men jobbet har sedan något år tillbaka en policy som inte tillåter Android, därav fick jag inte köpa någon ny sådan...
Valet stod då mellan iPhone och Windows Phone, och då var valet inte så svårt..
En iPhone 6 blev det och jag är faktiskt otroligt nöjd. Kort sagt den bästa mobilen jag haft. Känns extremt välbyggd(solid men ändå lätt), snygg(rundade hörn!), allt fungerar snabbt och bra och alla appar är klockrena, och ingen lagg.
Enda jag saknar är väl Tasker som jag använde för att automatisera lite lampor och annat hemma, men det är ingen jätteförlust.

Nja iPhone har jag nog aldrig gillat, sen jag började använda en smartphone så har jag nog varit lite av en fanboy av android. Kul att se att det är flera som tills för ganska nyligen sen har använt S2 tycker det faktiskt visar att det egentligen har varit en bra mobil då den hade release för fem år sen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hade en hel del koll på kina marknaden fram till förra hösten. Och ja dom är ju på sitt sätt prisvärda helt klart. Var helt inställd förut på att nästa mobil skulle bli en kina historia men funderar på att teckna någon form av abonnemang för första gången i mitt liv, har alltid haft kontantkort förut.

Går ju, som du säkert vet, att köpa abonnemang separat från mobil.

Annars kan jag starkt rekommendera Moto X Play som Cdon har för 1999kr just nu, antagligen det mest prisvärda du kan få tag på i sverige. Fick MM häromdagen också.
http://cdon.se/mobiltelefoni/motorola_kampanj/?utm_source=fac...

I annat fall om du inte tycker det är något fel på din S2, varför inte öppna bootloadern och dra in en custom rom? Blir antagligen dubbelt så snabb än vad den är idag. Inget som hjälper mot kameran och skärmen såklart, men kanske tillräckligt för att göra ett nytt köp mindre intressant. Eftersom S2:an var(är?) väldigt populär har den fortfarande stort stöd bland hobby utvecklare och får, vad jag vet, fortfarande officiella releaser från de större underhållarna som Cyanogen Mod, Slim, Mookee med mera.

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Knappen på G4an sitter på baksidan dvs inga knappar alls på sidorna

Oj, morgontrötta jag läste helt galet. Bakåtknappen sitter till vänster

Permalänk
Medlem

beror ju på vilken storlek du vill ha med.......själv kör jag med en samsung a3 lite mindre o mycket smidig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går ju, som du säkert vet, att köpa abonnemang separat från mobil.

Annars kan jag starkt rekommendera Moto X Play som Cdon har för 1999kr just nu, antagligen det mest prisvärda du kan få tag på i sverige. Fick MM häromdagen också.
http://cdon.se/mobiltelefoni/motorola_kampanj/?utm_source=fac...

I annat fall om du inte tycker det är något fel på din S2, varför inte öppna bootloadern och dra in en custom rom? Blir antagligen dubbelt så snabb än vad den är idag. Inget som hjälper mot kameran och skärmen såklart, men kanske tillräckligt för att göra ett nytt köp mindre intressant. Eftersom S2:an var(är?) väldigt populär har den fortfarande stort stöd bland hobby utvecklare och får, vad jag vet, fortfarande officiella releaser från de större underhållarna som Cyanogen Mod, Slim, Mookee med mera.

Spenderat morgonen med ännu flera reviews för bland annat moto x play och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, det känns på något sätt som att den hamnar i kölvattnet av det mesta om man ser till spec. Dock så kan jag hålla med dig om att det nog är ett väldigt bra pris med 1999 för den.

Jo custom rom på S2an har jag funderat på, den är redan rootad men kör fortfarande orginal rom på den. Roitade för att kunna köra några appar för ett tag sen nämligen. Som det är idag så behöver den även ett nytt batteri plus att den fått en del problem med värdeutveckling vid användande. Så känner väl ett behov av att byta ut den.

Skrivet av svintooo:

@FlashTec: Knappen på G4an sitter på baksidan dvs inga knappar alls på sidorna

Oj, morgontrötta jag läste helt galet. Bakåtknappen sitter till vänster

Vad säger man, shit happens liksom. Ok då blir det nog ingen LG heller störd vanemänniska som man är

Skrivet av Lauge:

beror ju på vilken storlek du vill ha med.......själv kör jag med en samsung a3 lite mindre o mycket smidig

Omkring 5-5, 5" blir det nog. Gumman har en A5 som hon är hyffsat nöjd med.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Spenderat morgonen med ännu flera reviews för bland annat moto x play och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, det känns på något sätt som att den hamnar i kölvattnet av det mesta om man ser till spec. Dock så kan jag hålla med dig om att det nog är ett väldigt bra pris med 1999 för den.

Jo custom rom på S2an har jag funderat på, den är redan rootad men kör fortfarande orginal rom på den. Roitade för att kunna köra några appar för ett tag sen nämligen. Som det är idag så behöver den även ett nytt batteri plus att den fått en del problem med värdeutveckling vid användande. Så känner väl ett behov av att byta ut den.

Vad säger man, shit happens liksom. Ok då blir det nog ingen LG heller störd vanemänniska som man är

Omkring 5-5, 5" blir det nog. Gumman har en A5 som hon är hyffsat nöjd med.

Du ska inte stirra dig blind på specs.

Angående LG G4 så kan du ställa in hur knapparna där nere ska vara. Vill du ha 3 knappar + en som drar ner notifikationsfönstret så går det också. Vill du bara köra med 3 går det också. Vill du köra med bakåtknappen till höger går det att ställa in också.
För min egen del tog det ungefär 10 min innan jag vande mig med bakåtknappen till vänster.(som det ska vara)

Snapdragon 615 har jag sett från en som recenserar telefoner att telefonerna som kör med denna ofta småhackar i appar osv. HTC A9 eller vad den heter har jag för mig dock fungerade skapligt.

Personligen som sagt så tycker jag mjukvaran är viktigare än hårdvaran. (om vi inte pratar någon telefon med 640*480 osv) Riktigt skabbigt att köpa en "flaggskeppstelefon" och få vänta i ett halvår innan man får en uppdatering som oftast är buggig och man får vänta ytterligare en stund innan det kommer någon fix för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Ta tex appdrawern, du sorterar i bokstavordning, installerar en app och den lägger sig i bokstavordning? Nej, den läggs sist. Många sådana saker.

Är man inte nöjd hur det ser ut/fungerar så är det väldigt lätt att installera en annan Launcher, tex. Nova Launcher.

Skrivet av creativ:

Angående s7:an så har jag bara testat en s6 edge

Nu är det väl ändå S7an vi snackar om och inte S6 Edge? Döm inte en telefon baserat på en ett år äldre modell.

Skrivet av creativ:

En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen.

Lider av? Visst är det en gimmick men telefonen "lider" knappast av något som företaget själv marknadsför. Vill du inte ha Edge så köp istället den vanliga modellen.

Skrivet av creativ:

Sen är ju bloatware är ju ingen höjdare, flertalet emailappar, fotoappar, musikappar, fitness osv.

Allt som man själv inte vill använda kan man avinstallera eller stänga av så att apparna inte används.

Skrivet av FlashTec:

Så är S7an rätt mobil eller finns det något annat jag bör kolla på innan jag bestämmer mig?
"Vanliga" eller Edge?
Har kanterna på Edge någon funktion?

Åk till en butik och känn hur mobilerna känns, alla tycker olika! Både S7Edge och S7 är mycket bra mobiler. Edge är lite av en gimmick som börjar få allt fler användbara funktioner, men det är som sagt inte för alla. Batteriet på 3600mAh är dock väldigt lockande trots att telefonen är aningen stor(5.5") och att jag inte är något 'fan' av just Edge-modellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nja iPhone har jag nog aldrig gillat, sen jag började använda en smartphone så har jag nog varit lite av en fanboy av android. Kul att se att det är flera som tills för ganska nyligen sen har använt S2 tycker det faktiskt visar att det egentligen har varit en bra mobil då den hade release för fem år sen

Samma här, jag var också lite av en Android "fanboy" antar jag. Tyckte det gav mest frihet och funkade bäst, och ville helst fortsätta på det spåret. Men jobbet tvingade mig att prova något annat, och jag är som sagt väldigt nöjd med det.
Med iPhone 6 och nyare har Apple rättat till så gott som allt som tidigare gjort att jag ratat iPhone, och dessutom mycket av det som jag stört mig på i Android.
Sen känns det också som att en iPhone har betydligt längre hållbarhet än en Android. Redan efter ett år börjar de flesta Android-lurar kännas sega och gamla(S2 var ett undantag), medan iPhone håller åtminstone 2-3 år.

Med det sagt så skulle jag aldrig lägga privata pengar på en dyr smartphone, utan då hade det blivit något för runt 2, max 3, tusen. Kanske tom en beggad Nexus eller ngt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Är man inte nöjd hur det ser ut/fungerar så är det väldigt lätt att installera en annan Launcher, tex. Nova Launcher.

Har jag påstått motsatsen eller? Nu kan det ju finnas folk som gillar touchwiz(jag vet att det inte kallas det längre).
Det går ju sminka en gris också om diskussionen skulle handla om det.

Skrivet av Kote:

Nu är det väl ändå S7an vi snackar om och inte S6 Edge? Döm inte en telefon baserat på en ett år äldre modell.

På vilket sätt är mjukvaran annorlunda? Bloatware finns ju fortfarande tex. Småhack verkar ju också finnas ibland, dock sällan men det finns. För en telefon i den prisklassen borde man ju kunna förvänta sig att det ska vara borta totalt. Detta är dock bara baserat på en review.(inte en av de 100 sponsrade videor på youtube)
Vet inte om det enda du ser är "hack" och tror att telefonen skulle hacka konstant och intar försvarställning? Enda jag skrev var småhack ibland. Inte att telefonen är obrukbar.

Skrivet av Kote:

Lider av? Visst är det en gimmick men telefonen "lider" knappast av något som företaget själv marknadsför. Vill du inte ha Edge så köp istället den vanliga modellen.

På vilket sätt påstår du att skillnaden skulle vara på den böjda displayen? Det jag påpekade var reflektionen som blir av denna. Den är alltså helt annorlunda på S7 edge och orsakar inte detta fenomen? Där ser man.
För övrigt är jag tveksam till att Samsung marknadsför reflektionerna som blir längs kanterna som någon slags feature? Ska man resonera på ditt sätt finns det ju inga fel eller liknande på någon produkt i hela världen.
Högt vägljud på en valfri småbil? Inget den knappast lider av då den inte marknadsförs som en lyxbil. Skitslö då den bara har 14hk i motorn? Ingen fara på taket, det räcker gott och väl. Den marknadsförs ju som en bränslesnål bil och då får man ju förvänta sig det.

Skrivet av Kote:

Allt som man själv inte vill använda kan man avinstallera eller stänga av så att apparna inte används.

Mycket kan man ju som sagt inte avinstallera ens. Förstår inte hur man kan tycka om bloatware. Eller iaf försvara det. Säg att en telefon skulle ha 100 bloatware appar. Bara inaktivera dessa ju! Som sagt, bloatware är bloatware och bloatware är dåligt. Även om man skulle kunna avinstallera varenda app skulle det ju förvissa vara ett plus i kanten men fortfarande negativt att skiten fanns där från början. Men folk har tydligen olika uppfattningar om bloatware och utrymme på telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Samma här, jag var också lite av en Android "fanboy" antar jag. Tyckte det gav mest frihet och funkade bäst, och ville helst fortsätta på det spåret. Men jobbet tvingade mig att prova något annat, och jag är som sagt väldigt nöjd med det.
Med iPhone 6 och nyare har Apple rättat till så gott som allt som tidigare gjort att jag ratat iPhone, och dessutom mycket av det som jag stört mig på i Android.
Sen känns det också som att en iPhone har betydligt längre hållbarhet än en Android. Redan efter ett år börjar de flesta Android-lurar kännas sega och gamla(S2 var ett undantag), medan iPhone håller åtminstone 2-3 år.

Med det sagt så skulle jag aldrig lägga privata pengar på en dyr smartphone, utan då hade det blivit något för runt 2, max 3, tusen. Kanske tom en beggad Nexus eller ngt sånt.

Blir ju inte helt bra att jämföra en gammal S2:a med en Iphone 6. Lite som att ha använt en Iphone 4 och nyligen köpt sig en Nexus 6P. Angående att de flesta Androidlurarna börjar kännas sega efter redan ett år ställer jag mig tveksam till. Att det finns är nog säkert, men de flesta ställer jag mig tveksam till.

Då jag själv inte är så insatt i ios, vad har Apple rättat till som stört dig i Android? (kul och se om man stör sig på det också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Har jag påstått motsatsen eller? Nu kan det ju finnas folk som gillar touchwiz(jag vet att det inte kallas det längre).
Det går ju sminka en gris också om diskussionen skulle handla om det.

Inte alls, men eftersom att du la fram det som om att det inte fanns några alternativ så gav jag dig ett.

Skrivet av creativ:

På vilket sätt är mjukvaran annorlunda?

Det är två helt olika operativsystem vi snackar om. S6 har(än så länge i Sverige) Lolipop och S7 har Marshmallow. Skillnaden mellan de två är otroligt stor. Marshmallow rättade till den aggressiva ram-användningen som S6 hade i Lolipop och allt flyter på mycket, mycket bättre i S6 som använder Marshmallow jämfört med en S6 som använder Lolipop.

Så på vilket sätt är mjukvaran annorlunda? På väldigt många sätt.

Skrivet av creativ:

Detta är dock bara baserat på en review.(inte en av de 100 sponsrade videor på youtube)

Herregud. Menar du allvarligt talat att du tror Samsung betalar alla resecenter på Youtube? Det finns en hel uppsjö recensioner som hävdar samma sak ifall du Googlar, men jag antar du tror att även dessa är betalda av Samsung.

Skrivet av creativ:

På vilket sätt påstår du att skillnaden skulle vara på den böjda displayen? Det jag påpekade var reflektionen som blir av denna. Den är alltså helt annorlunda på S7 edge och orsakar inte detta fenomen? Där ser man.

Jag påstod inte på något sätt att det är någon skillnad mellan S6 Edge och S7 Edges "böjda display", utan snarare att ifall man inte tycker om Edge så ska man köpa den vanliga, platta, S7 istället.

Skrivet av creativ:

För övrigt är jag tveksam till att Samsung marknadsför reflektionerna som blir längs kanterna som någon slags feature? Ska man resonera på ditt sätt finns det ju inga fel eller liknande på någon produkt i hela världen.

Du skrev så här: "En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen." och jag svarade med "Lider av? Visst är det en gimmick men telefonen "lider" knappast av något som företaget själv marknadsför. Vill du inte ha Edge så köp istället den vanliga modellen." Varken du eller jag nämner något om reflektionerna så vad får dig att tro att jag menade dem?

Skrivet av creativ:

Mycket kan man ju som sagt inte avinstallera ens. Förstår inte hur man kan tycka om bloatware. Eller iaf försvara det. Säg att en telefon skulle ha 100 bloatware appar. Bara inaktivera dessa ju! Som sagt, bloatware är bloatware och bloatware är dåligt. Även om man skulle kunna avinstallera varenda app skulle det ju förvissa vara ett plus i kanten men fortfarande negativt att skiten fanns där från början. Men folk har tydligen olika uppfattningar om bloatware och utrymme på telefoner.

Återigen, eftersom du inte nämnde något alternativ så gjorde jag det. Det är väl ändå bättre att kunna stänga av bloatware än att behöva ha det påslaget hela tiden? Jag försvarar inte att de installerar boatware på deras telefoner, för det skulle jag gärna slippa, men det finns i alla fall ett bättre alternativ än att låta programmen vara igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga ut 7-8kkr på S7 köp S5 istället: robust, bra batteritid(original) och IP-klassad. Sen kan du skaffa extra batteri och större batteri om det behövs.

Jag är nöjd med min S5 men skaffade S7 Edge till mitt andra nr och jag är hur nöjd som helst med den telefonen.

S5 och S7 kommer va med mig i många år hoppas jag, är riktigt nöjd med båda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Spenderat morgonen med ännu flera reviews för bland annat moto x play och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, det känns på något sätt som att den hamnar i kölvattnet av det mesta om man ser till spec. Dock så kan jag hålla med dig om att det nog är ett väldigt bra pris med 1999 för den.

Jo custom rom på S2an har jag funderat på, den är redan rootad men kör fortfarande orginal rom på den. Roitade för att kunna köra några appar för ett tag sen nämligen. Som det är idag så behöver den även ett nytt batteri plus att den fått en del problem med värdeutveckling vid användande. Så känner väl ett behov av att byta ut den.

Vad säger man, shit happens liksom. Ok då blir det nog ingen LG heller störd vanemänniska som man är

Omkring 5-5, 5" blir det nog. Gumman har en A5 som hon är hyffsat nöjd med.

Specs är inte allt, mjukvara är mycket viktigare än hårdvara vad det gäller telefoner. Min bror har den, tycker det är en väldigt kompetent telefon som klarar allt man behöver.

Om den redan är rootad så har du ju halva jobbet gjort. Dra hem titantium backup, gör en backup på apparna, flasha rom och återställ apparna, tar ju en timme som max. Nytt batteri kostar 80kr på ebay.

Permalänk
Medlem

gå på s7 edge, riktigt nice särskilt om du får med deras vr.
(gick från z3+ (z4) till denna)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Specs är inte allt, mjukvara är mycket viktigare än hårdvara vad det gäller telefoner. Min bror har den, tycker det är en väldigt kompetent telefon som klarar allt man behöver.

Om den redan är rootad så har du ju halva jobbet gjort. Dra hem titantium backup, gör en backup på apparna, flasha rom och återställ apparna, tar ju en timme som max. Nytt batteri kostar 80kr på ebay.

Ja absolut att mjukvara betyder en massa. Dock när det gäller moto x play så går jag nog mycket på Mobil.se recension av den. Och om jag inte minns fel så fick playen bara typ 35k i antutu medans s7 drog in 115k och även om det bara är ett syntetiskt test så tycker jag det säger en hel del om hur länge den kommer stå sig. Dock vette tusan om man kan gå på det testet för enligt mobil.se så ska det skilja 15k mellan s7 och s7 edge. Eller så är det jag som minns helt fel

Ja köper jag en ny mobil så blir s2 en liten leksak som antagligen kommer bli utsatt för en del custom rom.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Herregud. Menar du allvarligt talat att du tror Samsung betalar alla resecenter på Youtube? Det finns en hel uppsjö recensioner som hävdar samma sak ifall du Googlar, men jag antar du tror att även dessa är betalda av Samsung.

Hävdar vad? Att den flyter på helt perfekt 100% av tiden? Som sagt du verkar få det till att jag skrivit att s7:an hackar som en gammal zte blade. Återigen skrev jag bara att telefonen småhackar ibland. Inte alltid. Inte som en gammal zte blade. Sen om du inte fattar att många är sponsrade reviews, jag då har jag inget att säga mer om saken. Ser inte vad det har med saken att göra med att telefonen hackar till IBLAND.

Skrivet av Kote:

Du skrev så här: "En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen." och jag svarade med "Lider av? Visst är det en gimmick men telefonen "lider" knappast av något som företaget själv marknadsför. Vill du inte ha Edge så köp istället den vanliga modellen." Varken du eller jag nämner något om reflektionerna så vad får dig att tro att jag menade dem?

Om du läser hela stycket och inte bara citerar mening ur sammanhanget så skrev jag detta:

En annan grej som störde mig på s6 edge som s7 edge också lider av är den kurvade displayen. Denna ser snygg ut men jag störde mig enormt på dessa 2 ränder som gick från toppen till botten på vardera sida där kurvorna är. Reflektion av ljuset. Var som att ha 2 vita ränder där. Nu syns det väl inte hela tiden men då jag testade var dessa synliga och vet flertalet som stört sig på detta också.

Jag hoppas du förstår att det hela hörde ihop? Om du inte förstår att det handlade om reflektioner så är det knappast mitt problem. Så jag nämde reflektioner. Eller rättare sagt hela stycket handlade om det vilket du började svamla om telefonen knappast lider av det pga något som företaget själv marknadsför.
Och jag brukar uppfatta det som då folk citerar en viss del i ett inlägg så är svaret under detta just ett svar på detta.

Orkar inte tjafsa mer iaf, mitt ursprungliga inlägg var till FlashTec så varken vill eller veta varför du ens svarade på inlägget från början. Skulle jag däremot vara tvungen att gissa så gissar jag på att du har någon Samsungtelefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svintooo:

Får slå ett slag för LG G4. Mkt telefon för pengen. Bra och snabb kamera. Lite udda med läderbakstycket, men jag gillar det i alla fall. Har svårt att se att s7an skulle motivera dubbla priset mot vad G4an går loss för idag. Men du kanske föredrar att köpa det absolut senaste?

Tänk på LG's telefoner lider av brus i hörlurarna om du kör via 3,5mm jacket!

http://www.noach.one/blog/fix-audio-quality-lg-g2-g3/

Nu vet jag inte om G4 får samma problem, dock så har felet följt med alla LG G-serie hittills..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Inaktiv

Använder iPhone för jag behöver iMessage men skulle jag skaffa en android skulle det bli en Nexus 5X!