Jobba extrajobb som student hemifrån?

Permalänk
Medlem

Jobba extrajobb som student hemifrån?

Som studerande sjuttonåring med en hel del fritid som inte utnyttjas effektivt plus ett intresse för cad insåg jag att jag kanske borde leta efter ett extrajobb/deltidsjobb som jag skulle kunna hålla på med hemifrån.

Hur går man tillväga för att hitta sådana småjobb? Speciellt om man vill kunna jobba själv 100% hemifrån, märker att många jobb som skulle passat mig kräver att jag ska vara på plats.

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli svårt. Jag antar att du inte har så mycket i ditt CV ännu med tanke på att du fortfarande är så ung och studerar, så även om du skulle hitta en sådan jobbannons är tyvärr chansen inte speciellt stor. Inte ens kvalificerade kandidater kan så lätt få ett sånt förmånligt jobb. Däremot om du sänker kraven från att du måste jobba hemifrån kan det ju finnas möjligheter.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd

Lycka till att hitta en arbetsgivare som skulle anställa en sjuttonårig gymnasieelev utan en utbildning, utan arbetslivserfarenhet, utan referenser och som endast vill jobba hemifrån. Det kommer inte att hända.

Med det sagt så är det inget som hindrar dig från att starta något själv. Själv drygade jag ut studiebidraget genom att starta en enskild firma och göra hemsidor under gymnasietiden. Men det var på den tiden då wordpress m.fl inte existerade och du kunde ta rejält med betalt för ett par dagars jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Tror det kan bli svårt. Jag antar att du inte har så mycket i ditt CV ännu med tanke på att du fortfarande är så ung och studerar, så även om du skulle hitta en sådan jobbannons är tyvärr chansen inte speciellt stor. Inte ens kvalificerade kandidater kan så lätt få ett sånt förmånligt jobb. Däremot om du sänker kraven från att du måste jobba hemifrån kan det ju finnas möjligheter.

Kan inte säga att jag inte förväntade mig detta, även ifall jag tycker att jag är bra på det jag gör så vet jag varken ifall jag kan klassa mig som kunnig eller hur arbetet faktiskt utförs.
Men ifall vi bortser från den minimala chansen att faktiskt hitta någonting så är jag fortfarande nyfiken på hur det skulle gå till att söka deltidsjobb som studerande (vi kan låtsas att jag har mer erfarenhet) om man nu skulle vilja jobba hemifrån eller är det ovanligt utanför heltidsjobb?

Skrivet av Barren Wuffet:

Med det sagt så är det inget som hindrar dig från att starta något själv. Själv drygade jag ut studiebidraget genom att starta en enskild firma och göra hemsidor under gymnasietiden. Men det var på den tiden då wordpress m.fl inte existerade och du kunde ta rejält med betalt för ett par dagars jobb.

Jo, att jobba på ackord var nog det jag siktade på från början och att hålla i det själv skulle innebära att jag kan arbeta hemma. hur bra betalt det skulle vara var egentligen inte så viktigt, jag värderar möjligheten att lära mig och erfarenheterna inom intresset högst och en inkomst skulle bli en bonus.

Tack för råd

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ritar... Jag uppfattar att det finns ett intresse att få sina bygglovsritningar "professionella", dvs inte för hand. Har sett blocketannonser där dom vill ha mellan 1500-3000 för en ritning. Det är enligt mig rätt bra betalt för lite fasad och planlösning.
Hade jag inte haft fullt upp med egna studier så hade jag nog försökt dryga ut kassan med det.

Vet dock inte hur det är med licenser på CAD program? Jag använder revit och för mig står det klart och tydligt att man inte får arbeta professionellt med en studentlicens. Det blir väldigt tydligt när man skriver ut en ritning, då det står att det är en student licens...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju diverse telefonförsäljarjobb som kan passa in på önskemålen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter CAD-göra så tror jag som ovan att bygglovsritningar är det enda realistiska så satsa på det! var på hugget nu på vårkanten då folk ska bygga altaner, atterstighus etc. under sommaren.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Vet dock inte hur det är med licenser på CAD program? Jag använder revit och för mig står det klart och tydligt att man inte får arbeta professionellt med en studentlicens. Det blir väldigt tydligt när man skriver ut en ritning, då det står att det är en student licens...

Skickades från m.sweclockers.com

Aj då, hur kunde jag glömma detta? Gäller för Autodesks produkter också, så tillbaks till ruta ett. Kanske får nöja mig med att självständigt utveckla erfarenheter tills tiden är inne.

Tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GibForce:

Aj då, hur kunde jag glömma detta? Gäller för Autodesks produkter också, så tillbaks till ruta ett. Kanske får nöja mig med att självständigt utveckla erfarenheter tills tiden är inne.

Tack för påminnelsen.

Jag är också sjutton och har extrajobbat rätt mycket samt jobbar en gång i veckan. Nu har jag visserligen haft tur med att kunna få arbeten genom föräldrarna, men varför går du inte ner till typ ICA? Skulle gissa att mer än hälften i min klass har jobb på McDonals, Ica, Coop etc. Det är ju bra betalt med OB och sånt på helger.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@Ludzee: Jo, det är ett alternativ. Men det jag var ute efter var att kunna utvecklas inom ett intresse och möjligtvis få en slant för det. Så egentligen vill jag effektivisera den tid jag redan spenderar på cad för att få ut lite mer av det ifall man kan säga så.
Sedan borde jag även fixa ett vanligt deltidsjobb på t.ex ica, det handlar kanske mer om motivation och drivkraft där ^^

Permalänk
Medlem

Om du vill komma igång direkt med ett jobb så skulle jag rekommendera Studybuddy. Du jobbar som läxhjälp och får runt 125:- i timmen med 60:- per timme i reseersättning. Dock så måste du vara på plats och vara någorlunda bra på de grundläggande ämnena i grundskolan.

Att jobba hemifrån som 17-åring utan arbetslivserfarenhet är dessvärre inte så realistiskt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

Håller inte alls med om att det är orealistiskt att folk jobbar hemifrån som 17 år.

Känner många som jobbade hemifrån med att bygga hemsidor, fixa med datorer, högtalare och en del annat då de var 17. De var dock väldigt duktiga på vad de gjorde. Notera dock att de inte var anställda av något företag men instället drev eget / konsultade.