Permalänk
Medlem

Sapphire r9 390 prischeck

Hejsan allesammans!
Köpte ett r9 390 8gb från sapphire för inte så länge sedan (17 feb. från netonnet) och är inte nöjd. Vill istället försöka få detta sålt och köpa ett 970 istället. Vad tror/tycket ni att jag kan få/begära för det? Kostar 3279 nytt. Kan även tänka mig byta kanske till ett 970.
Länk till kortet : https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Tacksam för alla svar och tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007duber:

Hejsan allesammans!
Köpte ett r9 390 8gb från sapphire för inte så länge sedan (17 feb. från netonnet) och är inte nöjd. Vill istället försöka få detta sålt och köpa ett 970 istället. Vad tror/tycket ni att jag kan få/begära för det? Kostar 3279 nytt. Kan även tänka mig byta kanske till ett 970.
Länk till kortet : https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Tacksam för alla svar och tips

Får jag fråga varför du vill byta ner dig :)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007duber:

Hejsan allesammans!
Köpte ett r9 390 8gb från sapphire för inte så länge sedan (17 feb. från netonnet) och är inte nöjd. Vill istället försöka få detta sålt och köpa ett 970 istället. Vad tror/tycket ni att jag kan få/begära för det? Kostar 3279 nytt. Kan även tänka mig byta kanske till ett 970.
Länk till kortet : https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Tacksam för alla svar och tips

Du kan lämna tillbaka kortet, "Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 30 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan. " Sålänge du har allt kvar ska det inte vara några problem

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

Vad är du inte nöjd med? Designen?

Permalänk
Medlem

@Pamudas: hade inte gjort så mycket research innan jag köpte kortet, och gillar egentligen nvidia mer än AMD, lättare att använde och gillar deras features som t.ex. shadowplay osv. 970 och 390 presterar ungefär likadant och r9 390 är dyrare. sen gillar jag inte att det är så himla stort, har inte plats för ett till om jag vill köpa fler grafikkort i framtiden, sen blir kortet väldigt varmt under load, t.ex. witcher 3 och rainbow 6

Permalänk
Medlem

@UsAndThem: Kortet blir väldigt varmt och backplaten är hur het som helst, känns som att det hettar upp andra komponeter i systemet. Det var ett förhastat köp och trodde att 8gb skulle visa skillnad till 4gb, men det gör det ju egentligen inte i 1080p, märks mer i 1440 och 4k. Sen är kortet väldigt stort och det får inte plats med ett till om jag ska uppgradera i framtiden. Känner också att jag betalat för mycket för onödiga grejer.

Permalänk
Skrivet av 007duber:

Hejsan allesammans!
Köpte ett r9 390 8gb från sapphire för inte så länge sedan (17 feb. från netonnet) och är inte nöjd. Vill istället försöka få detta sålt och köpa ett 970 istället. Vad tror/tycket ni att jag kan få/begära för det? Kostar 3279 nytt. Kan även tänka mig byta kanske till ett 970.
Länk till kortet : https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Tacksam för alla svar och tips

Har du tur hittar du någon som vill bli av med sitt 970 och vill ha AMD så kan du göra byte. Jag bytte själv ut mitt 970 till ett R9 290 för jag behövde AMD för att nyttja freesync på skärmen. Så i princip samma byte som du vill göra fast år andra hållet

Men att Nvidia kort skulle vara " lättare att använde " förstår jag inte? Handlar det om att du inte lärt dig hitta i menyerna? I så fall löser det sig ju med tiden. Jag har i alla fall inga problem med varken Nvidia eller AMD bådas mjukvara är idag lika jobbiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007duber:

@Pamudas: hade inte gjort så mycket research innan jag köpte kortet, och gillar egentligen nvidia mer än AMD, lättare att använde och gillar deras features som t.ex. shadowplay osv. 970 och 390 presterar ungefär likadant och r9 390 är dyrare. sen gillar jag inte att det är så himla stort, har inte plats för ett till om jag vill köpa fler grafikkort i framtiden, sen blir kortet väldigt varmt under load, t.ex. witcher 3 och rainbow 6

r9 390 dyrare? vart hittade du det? kollar man prisjakt eller andra sidor så är 99% av alla r9 390s billigare än 970 och presterar bättre i vissa spel också och är bättre för framtiden. 970 har 3,5gb vram + 0.5 segt så jag förstår inte varför du vill ha det

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 007duber:

@UsAndThem: Kortet blir väldigt varmt och backplaten är hur het som helst, känns som att det hettar upp andra komponeter i systemet. Det var ett förhastat köp och trodde att 8gb skulle visa skillnad till 4gb, men det gör det ju egentligen inte i 1080p, märks mer i 1440 och 4k. Sen är kortet väldigt stort och det får inte plats med ett till om jag ska uppgradera i framtiden. Känner också att jag betalat för mycket för onödiga grejer.

Fast ett 390 är ju inte dyrare än ett 970 generellt. Sapphire nitro kylaren är kanske den bästa 390 kylaren, ett motsvarande 970 ligger på 3490kr. Var medveten om att du byter ner dig i prestanda till ett minst lika dyrt kort.
Men visst, har du stora värmeproblem och måste använda dig av shadowplay så är det väl bara byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007duber:

@UsAndThem: Kortet blir väldigt varmt och backplaten är hur het som helst, känns som att det hettar upp andra komponeter i systemet. Det var ett förhastat köp och trodde att 8gb skulle visa skillnad till 4gb, men det gör det ju egentligen inte i 1080p, märks mer i 1440 och 4k. Sen är kortet väldigt stort och det får inte plats med ett till om jag ska uppgradera i framtiden. Känner också att jag betalat för mycket för onödiga grejer.

Skrivet av TheStudent:

r9 390 dyrare? vart hittade du det? kollar man prisjakt eller andra sidor så är 99% av alla r9 390s billigare än 970 och presterar bättre i vissa spel också och är bättre för framtiden. 970 har 3,5gb vram + 0.5 segt så jag förstår inte varför du vill ha det

Förstår det inte heller. Ett R9 390 presterar av allt att döma betydligt bättre i DX12 än GTX 970, om man nu inte kommer med obskyra bortförklaringar som vissa gör, och kommer således tjäna dig väl även i de nyare spelen som kommer.

Backplaten blir varm på de flesta kort och så det är inget onormalt. Bra att det leder bort värme från kortet väl?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår det inte heller. Ett R9 390 presterar av allt att döma betydligt bättre i DX12 än GTX 970, om man nu inte kommer med obskyra bortförklaringar som vissa gör, och kommer således tjäna dig väl även i de nyare spelen som kommer.

Backplaten blir varm på de flesta kort och så det är inget onormalt. Bra att det leder bort värme från kortet väl?

Backplaten på de flesta kort hjälper inte med att forsla bort värme utan snarare förhindrar det. Backplaten är i de flesta fall endast där för kosmetiska ändamål.

Permalänk
Medlem

Du har ju AMD Raptr som fungerar precis lika bra som Shadowplay. Jag hade inte gjort det bytet men det är jag det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig bytt om jag var du. Har du kollat på AMD raptr?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Du har ju AMD Raptr som fungerar precis lika bra som Shadowplay. Jag hade inte gjort det bytet men det är jag det.

Använder detta själv och det fungera kanon bra för utom en sak...
Jag fyller mina diskar för fullt med allt jag spelar in

Men det ska fungera väldigt likt shadowplay vad jag vet, och tar inte mycket systemresurser att använda heller.

Om TS nu inte är nöjd dock så är han inte nöjd. Men öppetköp som föreslogs tidigare gäller endast icke öppnade/använda produkter.

Men du kan säkert hitta någon som vill byta sitt 970 mot ett sapphire 390...

Permalänk
Medlem

Är du ute efter streaming med shadowplay? Annars vet i fan om det är värt att gå från ett 390 till ett 970. Men som @paddanx skriver så lär du inte ha några problem att byta ett 390 emot ett 970 med någon här på Sweclockers t.ex.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Använder detta själv och det fungera kanon bra för utom en sak...
Jag fyller mina diskar för fullt med allt jag spelar in

Men det ska fungera väldigt likt shadowplay vad jag vet, och tar inte mycket systemresurser att använda heller.

Om TS nu inte är nöjd dock så är han inte nöjd. Men öppetköp som föreslogs tidigare gäller endast icke öppnade/använda produkter.

Men du kan säkert hitta någon som vill byta sitt 970 mot ett sapphire 390...

Raptr är lite sämre än Shadowplay. Kvalitetsmässigt ingen skillnad men filerna blir större.

TS:
"dealbreakern" för mig var att filerna från raptr inte fungerade i Adobe Premiere. Om Shadowplay är viktigt för dig, ta ett 970. Men annars är det en nedgradering.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett kanonkort. Gå inte över till den onda gröna sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Raptr är lite sämre än Shadowplay. Kvalitetsmässigt ingen skillnad men filerna blir större.

TS:
"dealbreakern" för mig var att filerna från raptr inte fungerade i Adobe Premiere. Om Shadowplay är viktigt för dig, ta ett 970. Men annars är det en nedgradering.

Hmm, inte tänk på det, men det kanske stämmer. Jag kör dock 25MB/s, för jag sparar det jag vill, inte hela sessioner.

Ang Adobe så har jag dock hört att shadowplay inte alltid är bra där heller... om du inte får 60 fps, så spelar den in i lägre fps, men adobe läser ändå in det som det vore 60... du får mao fullständigt kaos i uppspelningshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, inte tänk på det, men det kanske stämmer. Jag kör dock 25MB/s, för jag sparar det jag vill, inte hela sessioner.

Ang Adobe så har jag dock hört att shadowplay inte alltid är bra där heller... om du inte får 60 fps, så spelar den in i lägre fps, men adobe läser ändå in det som det vore 60... du får mao fullständigt kaos i uppspelningshastigheten.

Du menar om grafikkortet inte klarar av att hålla 60fps gränsen? Borde inte vara några problem för 960 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Backplaten på de flesta kort hjälper inte med att forsla bort värme utan snarare förhindrar det. Backplaten är i de flesta fall endast där för kosmetiska ändamål.

Nja kan vara kosmetiskt men ofta är det för att stadga upp kortet så det är mindre svikt i det och skydda kortet från skador pga svikten, det är även till viss del ett skydd mot damm m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Du menar om grafikkortet inte klarar av att hålla 60fps gränsen? Borde inte vara några problem för 960 och uppåt.

Beror helt på spelet och situationen. Vet en youtubare som fått gå över till fraps för spelet går inte att få mer än 40-50 fps på ett 980 OC.
Har du G-sync så bryr man sig inte lika mycket heller. Sen har alla spel "spikar" där du kommer under 60 fps, vilket kommer ge problem.

Så jag ser det inte som fungerande lösning, om det inte fungerar till 100%.

Permalänk

Runt 2000kr hade jag betalat för ett begagnat. Finns antagligen tokar som är villiga att betala mer.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/