Black Desert prestanda problem.

Permalänk

Black Desert prestanda problem.

Tja jag har nyligen börjat lira Black Desert, men jag är mycket besviken med prestandan när jag
lirar trots att jag har en "monster" dator.

Specs:

Asus x99a moderkort.
Intel i7 5820 klockad till 4.5ghz.
2x Nvidia Geforce Titan X.
16gb ram. (bara 12 tillgängligt enligt datorn)
1000Wpsu 80+cert.

Kör en Rogue swift 1440p skärm.

Ligger på skitdålig fps när jag är inne i städerna osv, men ute i naturen är det ju hyffsat men ändå inte bra.

En sak jag har sett är att min cpu ligger o jobbar på 10-15% och grafikkorten ligger mellan 50-65% enligt MSI afterburner.

Har läst mycket att det är dåligt optimerat men borde inte CPU'n ligga o jobba lite mer ?

Permalänk
Medlem

Cpu används för vissa beräkningar och gpu för andra, beroende på hur de programmerat liret.
Jag kör bara ett 970 och det fungerar hyfsat men måste hålla mig runt medium... blir nytt kort när 16nm nvidia eller 14nm amd kort kommer...
Du skulle kunna testa att inte köra crossfire men också testa att köra windowed och inte windowed för att se, kanske är deras stöd för multipla kort kast? Lite underligt dock så här 2016 för ett lir som i mycket annat sätter andra mmos på skam, antalet personer som kan vara på en yta osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

@IceDread: Har testat utan sli och med fullscreen och windowed men inget tycks funka :S

Lite kontigt, mina värden är bra i 3Dmark Firestrike och in ungine valley.

Permalänk
Medlem

@Handiiman
Ok.
Du är inte den enda som har prestandaproblem från vad jag hört dock om än tråkigt. Låter som att de måste själva ta tag i problemen eller hoppas på att nvidia/amd gör nya drivare för just BD.
Jag undrar, går det att konfigurera en profil i nvidias mjukvara för liret eller söka efter om folk har gjort det, kanske isf kan vara något?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kör med GTX 970 ( mer info i sig ) på max förutom high end mode påslaget, har runt 60 FPS så länge det inte är riktigt många personer runt on mig T.ex. städer där du finner 10000000+ mounts överallt,. där har jag ändå förvånansvärd bra prestanda på så got som nästan max ~30 FPS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handiiman:

Lite kontigt, mina värden är bra i 3Dmark Firestrike och in ungine valley.

Värt notera att prestanda i benchmark och spel är två helt separata värden. T.ex. så drar få spel nytta av mer än 4 kärnor medans benchmarks är designade för att göra just det. Bara Crysis 3 som jag kan nämna såhär på rak arm som gör det ordentligt.

Sen finns ju även spel som främst bryr sig om single-core prestanda (Arma, Elder Scrolls Online, Guild Wars, etc) så 10-15% med en 6C/12T prolle låter inte alltför otänkbart, även med en bra OC (om nu Black Desert är kodad lika idiotiskt).

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av IceDread:

@Handiiman
Ok.
Du är inte den enda som har prestandaproblem från vad jag hört dock om än tråkigt. Låter som att de måste själva ta tag i problemen eller hoppas på att nvidia/amd gör nya drivare för just BD.
Jag undrar, går det att konfigurera en profil i nvidias mjukvara för liret eller söka efter om folk har gjort det, kanske isf kan vara något?

Jo det finns lite guider på profiler man kan köra, men har inte fått något bättre resultat direkt.

Ska testa o köra lite sök på profiler nu när en ny drivrutin släppts.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en bug i fullscreen-läget. Mitt grafikkort vägrar jobba när jag kör i fullscreen, slår jag på windowed-fullscreen så händer det grejer.

Om man får skitdålig fps så är det värt att testa windowed-fullscreen

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

som sagt, slå av high-end mode.