mSATA - SATA adaptrar?

Permalänk
Medlem

mSATA - SATA adaptrar?

Jag har eventuellt blivit ägare till (defekt) en Samsung T1 250gB. Det är ett ganska litet plastskal, med en mSATA Samsung 850 Evo i. Anledningen till att jag fått hand om den är helt enkelt för att man på något sätt har dödat kontakten, (Inga synliga skador, och ägaren hävdar att den aldrig fungerat) så det går inte att ansluta USB kabeln.
Det ska undersökas om man har några garantier att utgå ifrån, annars blir den helt enkelt min.

Eftersom jag inte har någon mSATA slot i någon dator, så blir det mest troligt att jag letar reda på någon adapter. Så här kommer frågan jag inte blir klok på.
Det finns allt från kabel med mSATA kontakten i ena ändan och ström / SATA i andra, till kretskort med ett par ytmonterade komponenter i form av ett par trissor, kondensatorer, och motstånd. "Premium" versioner verkar ha lite mer komponenter, men bidrar de med något? Jag lutar åt att det blir något från eBay, men det är ju ett beslut som inte är taget. Däremot är jag ganska säker på att jag vill ha en adapter som kommer med chassi, för att göra det till en "vanlig" 2.5" enhet. De finns från strax under 50 spänn, till 200:-. och frågan är om det högre priset bidrar med något för att ge en en bättre / mer lämpad produkt.

Eftersom mSATA är en mer och mer vanligt förekommande formfaktor så bör jag ha minst en adapter liggande i alla fall, så jag kan försöka felsöka skiten som kommer in... Så jag köper antagligen minst en, möjligen en extra, beroende på vad man lyckas gräva fram i form av garantipapper.

Någon som har testat en, eller flera adaptrar får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Tack för er tid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har själv ett antal mSATA till SATA adaptrar, med varierande "tillbehör" av komponenter. Samtliga fungerar som de ska.

Sata ström har 12V och 5V, men inte alltid 3,3V (adaptrar mm)
mSata har 5V och 3,3V och vissa mSAta vill ha 3,3V, vissa 5V.

De med bättre komponentval behöver inte vara bättre, då det enda du egentligen behöver är en spänningsregulator och kondensator för att göra 3,3V till mSatan. Dock är det vissa som kör regulator och vissa som gör "andra sätt" för att få 3,3V eller tom mer, som dock gör allt dyrare. Så de med mer komponenter behöver inte vara bättre, utan det kan vara tidigare rev av designen bara. Troligen har den 200kr adaptern både regulator för 5V och 3,3V, något som är bortkastat om du vet att du har bra 5V matning, som tex från en PCs nätagg. Är det bra nog för en 2,5" SSD måste det väl vara bra nog för en mSATA, eller?
Om de har rätt extra komponenter så kan det vara för skydd eller annat dock, men det är mest viktigt om du har dålig strömförsörjning.

Jag har inte haft något problem med någon av de enklare mSata lösningar, utan alla har fungerat för mig, och detta allt från chassi alternativ till de minsta adapterkorten som endast har regulator och kondning av väldigt enkel och tidig rev.

Det finns de som hade bara regulator, utan konding. Dessa hade jag nog undvikit, då du kan få rätt varierande spänning vid last på 3,3V. Visserligen har enheterna tolerans för det, men är lite dumsnålt då det inte direkt behövs några stora kondingar direkt för att det ska bli bra.

Tittar man dock på din 850 EVO SSD så drivs den av 5V, så du kan nog tom kunnat köra utan några komponenter alls och bara koppla till nätaggets 5V
Allowable Voltage: 5V ± 5%

PS. Behöver du låna en så säg till, för testning iaf

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att mitt nätagg har den orangea sladden i sATA kontakterna, så 3.3v finns. Det spelar nog inte så stor roll om tillverkaren har förutsatt att det inte finns, då har de helt enkelt inte anslutit den, och levererar egen via trissa/kondensator. På gott och ont.

Så i grund och botten spelar det ingen roll vilken jag kör med för evo'ns skull, men för "framtida behov" vill jag ha en som klarar 5 & 3.3v.
Nice.

Har du sett någon prestandaskillnad mellan olika varianter, eller de gör samma jobb rent funktionsmässigt? Det BORDE vara identiskt, eftersom det är stendumma pin-adaptrar, utan logik. Fungerar de borde de ge samma resultat. Borde. Möjligen kan olika varianter vara mer eller mindre störningskänsliga.

Jag sneglade på den du länkar till, men "valde" att länka till en marginellt dyrare, eftersom den hade hål för SSD'n i kretskortet. Tanken från min sida är att en SSD som faktiskt blir varm (vilket inte 850 Evo blir) kanske mår bättre av en sådan lösning. Återigen korkat "what if" resonemang inför framtiden.
Addonics (den dyra) är gammal, från 2011, och 9mm tjock, i stället för 7. Men de är kända för att göra hyfsat bra kvalitet, så jag är lite sugen i alla fall.

Jag hade gärna lånat en adaptor och testkört SSD'n med, men faktum är att det kostar mer att köra och hämta den i Malmö, eller posta den fram och tebax, än att köpa den dyra varianten på eBay. Och då ska du fortfarande ha tebax det lånade exemplaret förr eller senare ;- ) Tack för erbjudandet dock.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt säker på att mitt nätagg har den orangea sladden i sATA kontakterna, så 3.3v finns. Det spelar nog inte så stor roll om tillverkaren har förutsatt att det inte finns, då har de helt enkelt inte anslutit den, och levererar egen via trissa/kondensator. På gott och ont.

Så i grund och botten spelar det ingen roll vilken jag kör med för evo'ns skull, men för "framtida behov" vill jag ha en som klarar 5 & 3.3v.
Nice.

Så länge de har både 5v och 3,3V på något sätt så ska de vara "framtidskompatibla", även om mSata är döende, där M.2. ersätter den.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du sett någon prestandaskillnad mellan olika varianter, eller de gör samma jobb rent funktionsmässigt? Det BORDE vara identiskt, eftersom det är stendumma pin-adaptrar, utan logik. Fungerar de borde de ge samma resultat. Borde. Möjligen kan olika varianter vara mer eller mindre störningskänsliga.

Inte mätbar, nej.
Det är ju direkt samma Sata anslutning rakt igenom, pinne för pinne, på samtliga av dem.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag sneglade på den du länkar till, men "valde" att länka till en marginellt dyrare, eftersom den hade hål för SSD'n i kretskortet. Tanken från min sida är att en SSD som faktiskt blir varm (vilket inte 850 Evo blir) kanske mår bättre av en sådan lösning. Återigen korkat "what if" resonemang inför framtiden.

Det fanns inte alla alternativ när jag köpte mina heller, då de smidigare har kommit senaste året typ. Klart du ska ta den som passat ditt behov bäst... några kronor hit eller dit är ju inte lönt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Addonics (den dyra) är gammal, från 2011, och 9mm tjock, i stället för 7. Men de är kända för att göra hyfsat bra kvalitet, så jag är lite sugen i alla fall.

De tillverkar adaptrar till highend special utrustning, där du inte vet vad du har för stabil input. Kan vara 5,x v från en transformator eller så. Därför överdimensionerar de också sina produkter till att fungera med "allt". För vanlig PC bruk är de overkill dock, då du har kanon spännings reglering i nätaggregatet

Jag har nån Addonics CF RAID adapter. Sätt i 2 bra CF kort, välj mellan RAID 0, 1 och JBOD
Var en tidig SSD för mig
Är faktiskt fräckt att de kunde göra sådana lösningar som fungerar med alla UDMA CF kort, (typ).

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag hade gärna lånat en adaptor och testkört SSD'n med, men faktum är att det kostar mer att köra och hämta den i Malmö, eller posta den fram och tebax, än att köpa den dyra varianten på eBay. Och då ska du fortfarande ha tebax det lånade exemplaret förr eller senare ;- ) Tack för erbjudandet dock.
B!

Om jag bara hittar en extra som jag inte behöver hade du kunnat behålla den, men visst är det intressant att det kostar lika mycket att beställa en vara från kina, inkl frakt, som det kostar för mig att skicka min betalda vara från Malmö till Helsingborg

PS. Annars kanske detta är av intresse?
http://www.ebay.com/itm/Mini-mSATA-to-USB-3-0-SSD-Hard-Disk-B...

Jag köpte bra 24-32GB mSata SSDer (sådana de sätter med Intels Rapid Response i laptops) och nått sådant. Kanon externt USB "minne", med bra prestanda (speciellt 4k). Har tom portabelt Windows på ena, som reovery enhet

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig har jag hellre 250gB SSD i burken än i en USB låda, så det blir inget externt kabinett. Ångrar jag mig i framtiden har jag flera sATA kabinett, och adaptern lär jag ju ha kvar...
Hade det varit frågan om en mindre enhet hade det varit mer attraktivt att göra ett fungerande USB minne av den.

Det blir två av varianten "med hål i" helt enkelt.
Tack för ditt input.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har fått hem två. Eller, ja., en. Den med hål. Och sen en med massa logik på, för att köra msATA i 2.5" pATA baserade system. Mest för att jag var nyfiken. Där är det då garanterat ingen 3.3v, så det får skapas, och inte är det 1:1 på pin-konfigurationen i heller... Bara testat som hastigast, och... det verkar fungera. Däremot "ser" inte mjukvaran disken, så Samsungs mjukvara med RAPID mode fungerar inte. Kanske inte en enorm chock, om jag ska vara ärlig. Det fungerade dock med msATA - sATA adaptorn.

Så har jag rapporterat mitt resultat. Det avslutar tråden för den här gången, hoppas informationen kan vara någon till nytta i framtiden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att en PATA adapter inte ser den är ju för att där finns logik instruktionsöversättare som mer eller mindre översätter SATA instruktionerna till PATA och tvärt om, så den blir allt annat än genomskinlig.
Men ja.. det fungerar i övrigt, förvånansvärt bra faktiskt. Har använt en del "liknande" för att göra IDE brännare till SATA eller sätta Sata diskar på IDE portar på gamla datorer.
(Hitta en som importerade dessa i bulk från Kina för ca 30 kr st, vilket var betydligt billigare än att byta DVD enhet när man inte hade IDE port längre, eller en 500GB IDE HDD som skulle leva kvar lite längre.)

Kul att mSata/Sata adaptern fungerar som den ska iaf.

Permalänk
Medlem

Det finns mSATA adaptrar som på samma sätt som med CF tillåter dig att köra RAID direkt på adaptern. Har sett adapterkort som tar upp till åtta mSATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

(Hitta en som importerade dessa i bulk från Kina för ca 30 kr st, vilket var betydligt billigare än att byta DVD enhet när man inte hade IDE port längre, eller en 500GB IDE HDD som skulle leva kvar lite längre.)

Sådana har jag använt, fast på andra hållet. Det fungerar så där, XboX'en vill ha fungerande SMART, annars bråkar den. Och jag vill fortfarande ha tag i större diskar till den mina boxar... Bläh. Så det är du som sitter och tjuvhåller på alla gamla pATA 500+ gB diskar. Skäms, ta mig fan ;- )

Skrivet av Celebmir:

Det finns mSATA adaptrar som på samma sätt som med CF tillåter dig att köra RAID direkt på adaptern. Har sett adapterkort som tar upp till åtta mSATA.

Jag såg iofs bara för parvis montage, men jag räknar helt kalt med att aldrig få så stora antal att jag vill köra dem i RAID, oavsett vilken typ de utlovas köra i, speciellt inte med den typen av hårdvara. Det fungerar säkert, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sådana har jag använt, fast på andra hållet. Det fungerar så där, XboX'en vill ha fungerande SMART, annars bråkar den. Och jag vill fortfarande ha tag i större diskar till den mina boxar... Bläh. Så det är du som sitter och tjuvhåller på alla gamla pATA 500+ gB diskar. Skäms, ta mig fan ;- )

De jag hade kunde dock läsa smart och allt. Beror väl på chippet i dem antar jag, vilka stöd de har.

Tror jag har några gamla IDE diskar kvar, just i fall något som kräver dem, rasar. Dock tror jag att de kommer åka snart, då det är bättre att byta utrustningen som rasat istället
Bytte förra veckan äntligen min gamla PIII Router mot en modern ASUS router. Hittills är jag nöjd iaf, och jag slipper problemet med den gamla maskinen.
(Har bytt en del saker genom åren på den, inkl jag fick rota fram ett gammalt 128MB SDRAM minne, då det ena tydligen fick bitfel efter 10+ års drift. Roliga är att 64MB USB minnet på den fortfarande fungerar med alla inställningar.
(Hade inställningarna där för den hade mekaniskt skrivskydd, så även om någon skulle ha hackat den så kunde jag bara starta om maskinen, och allt återställdes)

Nostalgi antar jag...
Mer imponerande var ju att den trots att den var i "vänteläge" kunde göra alla jobben, och ge mig 11,8MB/s på 100Mbit lina och 100Mbit NICs. Inte illa pinkat faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De jag hade kunde dock läsa smart och allt. Beror väl på chippet i dem antar jag, vilka stöd de har.

Kan vara, men jag har testat många. XboX'en vill dock ha tillgång till att låsa disken, en halvobskyr funktion, så det kan vara just det som inte fungerar. Dock har jag för mig det är i det närmaste en standardfunktion på sATA diskar.
Jaja, skit samma. Slutresultatet är / var, att det inte ville fungera. Egentligen skulle man köpa en ny p-sATA brygga i dag, och testa igen. Funktioner som bara fanns i de dyraste finns garanterat i det billigaste skitet i dag.

Skrivet av Paddanx:

Tror jag har några gamla IDE diskar kvar, just i fall något som kräver dem, rasar. Dock tror jag att de kommer åka snart, då det är bättre att byta utrustningen som rasat istället

När du kommer så långt får du höra av dig. Jag tror jag har 6-7 XboXar jag inte kan göra något med pga brist på vettig HD.

[quote postid="16050768" userid="242041" name="Paddanx"]Bytte förra veckan äntligen min gamla PIII Router mot en modern ASUS router. Hittills är jag nöjd iaf, och jag slipper problemet med den gamla maskinen. Jag har ett par PIII'or kvar för diagnostik, men inget i drift. Egentligen skulle man hiva allt det där, risken för att man ska behöva felsöka så gammalt är ju liten. Men hivar jag dem, så kommer det någon bara dagar senare, det svär jag på. Och visst är det som du skriver... Nostalgi.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kan vara, men jag har testat många. XboX'en vill dock ha tillgång till att låsa disken, en halvobskyr funktion, så det kan vara just det som inte fungerar. Dock har jag för mig det är i det närmaste en standardfunktion på sATA diskar.
Jaja, skit samma. Slutresultatet är / var, att det inte ville fungera. Egentligen skulle man köpa en ny p-sATA brygga i dag, och testa igen. Funktioner som bara fanns i de dyraste finns garanterat i det billigaste skitet i dag.

Problemet idag är väl att de är svårare att hitta. Men det stämmer att de från början var mer inriktade på tvärt om (dvs köra IDE enhet i SATA port). Idag är det väl mer tvärt om, att kunna koppla in moderna Sata enheter i IDE portar. Det som kan ställa till det då är väl sk Cable Select, vs Master/Slave. I övrigt ska det inte vara någon stor skillnad skulle jag tro, men självklart är specialhårdvara så som den är.

Skrivet av -=Mr_B=-:

När du kommer så långt får du höra av dig. Jag tror jag har 6-7 XboXar jag inte kan göra något med pga brist på vettig HD.

Kan ta en titt. Om något så behöver jag inte många 160GB och så, utan det räcker med nån enstaka 300GB+ som "reserv".

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ett par PIII'or kvar för diagnostik, men inget i drift. Egentligen skulle man hiva allt det där, risken för att man ska behöva felsöka så gammalt är ju liten. Men hivar jag dem, så kommer det någon bara dagar senare, det svär jag på. Och visst är det som du skriver... Nostalgi.
B!

Heh jo visst är det så. Jag hivade en massa Printerport till LAN (Axis printerserver) enheter för nått år sedan, med tolkningen "skräp" (den kommer jag alllldrig behöva). Och naturligtvis för 4 mån sedan så havererade ett nätverkskort till en gammal printer (som kör på gammal hårdvara, och används så sällan så det inte är lönt att köpa ny)... så jahapp. Aldrig säga Aldrig

Permalänk
Medlem

Det blev beställt ett par "adaptrar" bland annat den som är länkad för en 50-lapp i första inlägget. Den kom i dag, och verkar fungera som förväntat. Men jag är trots det besviken. Bara lite, men i alla fall. Det står klart och tydligt i beskrivningen att chassit ska vara av aluminium, det är naturligtvis plast... Meh.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det blev beställt ett par "adaptrar" bland annat den som är länkad för en 50-lapp i första inlägget. Den kom i dag, och verkar fungera som förväntat. Men jag är trots det besviken. Bara lite, men i alla fall. Det står klart och tydligt i beskrivningen att chassit ska vara av aluminium, det är naturligtvis plast... Meh.
B!

Underligt. Mina 3 är aluminium...
Antar att det är därför de kanske lyckats spara 10-15kr till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Underligt. Mina 3 är aluminium...
Antar att det är därför de kanske lyckats spara 10-15kr till

Fast just där hade jag varit villig att betala den där extra 10'an.
Jaja.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Först i dag har det blivit av att man har tagit den här 850 Evo'n i drift.
Så här långt verkar det fungera som förväntat. SMART värdena rapporteras tydligen lite annorlunda, 8 av 14 SMART värden (14 är allt den rapporterar) är "unknown attribute", men allt det viktiga är där... Inklusive "Power on count" 11 timmar. 15 uppstarter. Flyttade sektorer, Hårdvaru ECC, och DMA CRC, de tre som egentligen är "viktigast" de är med.
I det här läget funderar jag lite på om TRIM är aktivt och fungerar som det ska, eftersom evo'n uppenbarligen har en lite speciell firmware.
Så jag tankade TRIM check som kan testa individuella diskar, så att det faktiskt fungerar för just den disken. Och... "Tada!" det fungerar. Jag vet inte varför jag var förvånad, men så pass är det alltså.

Nå, vi får se hur det fungerar över tid, men för stunden har jag flyttat alla mina VM's, och ett par spel till den här. Skönt att det inte är något viktigt man förlorar, jag har ju backupper, men i alla fall...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Först i dag har det blivit av att man har tagit den här 850 Evo'n i drift.
Så här långt verkar det fungera som förväntat. SMART värdena rapporteras tydligen lite annorlunda, 8 av 14 SMART värden (14 är allt den rapporterar) är "unknown attribute", men allt det viktiga är där... Inklusive "Power on count" 11 timmar. 15 uppstarter. Flyttade sektorer, Hårdvaru ECC, och DMA CRC, de tre som egentligen är "viktigast" de är med.
I det här läget funderar jag lite på om TRIM är aktivt och fungerar som det ska, eftersom evo'n uppenbarligen har en lite speciell firmware.
Så jag tankade TRIM check som kan testa individuella diskar, så att det faktiskt fungerar för just den disken. Och... "Tada!" det fungerar. Jag vet inte varför jag var förvånad, men så pass är det alltså.

Nå, vi får se hur det fungerar över tid, men för stunden har jag flyttat alla mina VM's, och ett par spel till den här. Skönt att det inte är något viktigt man förlorar, jag har ju backupper, men i alla fall...
B!

Visst är det kul med projekt som verkar lyckas

Ang TRIM så det ju helt klart bra att det också fungerar

Permalänk
Medlem

Projekt som går hem är ren bonus.
Samsung svarade föredömligt snabbt med att 'De har tyvärr ingen "vanlig" firmware som går att flasha till den här disken, så mjukvaru-uppdateringar är inte att förvänta sig, osv'
Efter den vanliga friskrivningen skrev de att de inte såg något problem i att använda disken så här, vilket ju knappast kommer som en överraskning.
Nåja, den får gå med sin märkliga firmware.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Projekt som går hem är ren bonus.
Samsung svarade föredömligt snabbt med att 'De har tyvärr ingen "vanlig" firmware som går att flasha till den här disken, så mjukvaru-uppdateringar är inte att förvänta sig, osv'
Efter den vanliga friskrivningen skrev de att de inte såg något problem i att använda disken så här, vilket ju knappast kommer som en överraskning.
Nåja, den får gå med sin märkliga firmware.
B!

Är bara hårdvaran under frisk så ser jag inga problem i så du kör den heller.
Risken är nog mer att TRIM eller andra funktioner riskerar få problem utan rätt FW, så jag säger: ift it aint broken, dont fix it"

btw, här har du en av mina 850 EVO (vanliga) så kanske du kan lista ut var de olika SMART värden är (också 14 st). https://s13.postimg.org/3qty65wuf/850_EVO_1.png

Tog bilden egentligen för att diskutera med en annan ang dens udda B7 värde. Misstänker att min har haft en halvdålig sektor, som rättat till sig pga den 99an.

Permalänk
Medlem

Testar runt lite med olika SMART verktyg, och de ger olika resultat. CDI, som du använt till din screenshot, ger samma resultat som du har fått, bara kända värden.

Andra alternativ, vet inte riktigt vad disken rapporterar, och ger därför märkliga rapporter. Värdet går ju att läsa, men man får ingen info om det. Antar att jag helt enkelt får uppdatera verktygsbiblioteket till att använda CDI i stället. Jaja. Det var för övrigt HDtune som var sämst, och inte har koll på 8 av attributen. När jag blev nyfiken och tittade efter rapporterar den samma värden som okända för min 830 med.
B!

Edit
Undrar om det är mitt system, eller min SSD som inte stödjer DevSlp.
Energisparfunktion. Kan kvitta. Men man blir lite nyfiken.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Testar runt lite med olika SMART verktyg, och de ger olika resultat. CDI, som du använt till din screenshot, ger samma resultat som du har fått, bara kända värden.
http://i67.tinypic.com/mwfspl.jpg

Andra alternativ, vet inte riktigt vad disken rapporterar, och ger därför märkliga rapporter. Värdet går ju att läsa, men man får ingen info om det. Antar att jag helt enkelt får uppdatera verktygsbiblioteket till att använda CDI i stället. Jaja. Det var för övrigt HDtune som var sämst, och inte har koll på 8 av attributen. När jag blev nyfiken och tittade efter rapporterar den samma värden som okända för min 830 med.
B!

Det är inget mer än att programmet inte har kategoriserat vad tex B1, B3, B5, B6 osv betyder. CDI är inte alltid rätt dock, och även den stöter på okända, men den är helt klart en av de som ofta får uppdaterade versioner, som "kan mer" så att säga.

Den kan dessutom läsa SMART från de flesta USB diskar, även de som många andra inte kan.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Edit
Undrar om det är mitt system, eller min SSD som inte stödjer DevSlp.
Energisparfunktion. Kan kvitta. Men man blir lite nyfiken.
/Edit

Det är ju en specifik SATA funktion. Kan ha o göra med FW eller att den är portabel i grunden och aldrig var tänkt att ha den funktionen.

Den disken ser dock ut att ha mycket liv kvar... inga fel, låg Wear Leveling och bara 260GB skrivet. Bra fynd du gjort

PS. Tror Disk E: och F: behöver lite kärlek
Om du ska använda CDI så kan du klicka på den gula/blåa rutan för hälsostatus och justera varningsnivåerna. Är bra om man har en disk tex med få skadade sektorer, så sätter man varningen till 1 högre och den går tillbaka till "bra", men ger ny varning om det ökar.

Du kan även i Inställningar/Grafik se historik på hur diskarna har ändrats. Alla har tyvärr inte RAW värden, men många har, och de andra har du logiska SMART värdet istället på. DS.

Permalänk
Medlem

E & F ska pensioneras. Den ena har haft 14 dåliga sektorer i 4-5 år, den andra har 5 pending, 5 offline, men inga relocation events, efter samma tidsrymd. De gick för varmt en sommar. Jag har använt dem som scratch-diskar så de skrivs och töms kontinuerligt.

SMART... Tillverkarna är ju inte riktigt överens om vad de olika värdena betyder alla gånger, så det är svårt för folk att läsa ut infon, och ge ett meningsfullt attribut. Det har iofs blivit mycket bättre de senaste 15 åren eller så, men "förr" var det ju inte sällsynt att tillverkarna använde samma SMART attribut till olika saker.

Det är alltid bra att rädda folks grejer, och sen få behålla det som blivit... "över". Den här gången behövde jag inte ens gräva fram förlorade data, disken var aldrig använd, eller åtminstone aldrig använd som lagring, de 11 timmarna driftstid kan vara, åtminstone delvis, från när jag stoppade den i adaptern, och testade den som hastigast, i våras.
Trist för den ursprungliga ägaren, så klart, men oavsett vad han säger så tror jag att han lyckats knäcka den inre delen av kontakten när han skulle sätta fast kabeln, att den skulle vara defekt från fabrik känns... osannolikt. Och hur som helst vägrade de hjälpa till med en reklamation, och hävdade att kunden handskats felaktigt med enheten på egen hand. Sen fick jag den, tack så mycket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

E & F ska pensioneras. Den ena har haft 14 dåliga sektorer i 4-5 år, den andra har 5 pending, 5 offline, men inga relocation events, efter samma tidsrymd. De gick för varmt en sommar. Jag har använt dem som scratch-diskar så de skrivs och töms kontinuerligt.

Nu är det panik. Måste verkligen ta tag i, och pensionera F. Jag har alltid hävdat att när antalet skadade sektorer är stabilt, kan man mer eller mindre leva med det, för "icke kritiska data", men när det växer, är det dags att göra något. Sedan den värsta sommarvärmen gjort sitt, har disken 15, inte 14 trasiga sektorer... Skitdisk. Njut av värmen för fan, klaga inte.
E, hävdar fortfarande 5-5. 5 pending, och 5 uncorrectable.

Nästa gång jag bestämmer mig för att rota i datorn ska jag försöka ersätta diskarna med något annat. Det tar säkert bara något år...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är det panik. Måste verkligen ta tag i, och pensionera F. Jag har alltid hävdat att när antalet skadade sektorer är stabilt, kan man mer eller mindre leva med det, för "icke kritiska data", men när det växer, är det dags att göra något. Sedan den värsta sommarvärmen gjort sitt, har disken 15, inte 14 trasiga sektorer... Skitdisk. Njut av värmen för fan, klaga inte.
E, hävdar fortfarande 5-5. 5 pending, och 5 uncorrectable.

Nästa gång jag bestämmer mig för att rota i datorn ska jag försöka ersätta diskarna med något annat. Det tar säkert bara något år...

Hehe... jag har en gammal Seagate som jag har kvar mest för skojs skull. Har en klon på den redo att plugga in, samt backup på allt sedan klonen. Mer för jag vill se "hur" den går sönder och samla lite data på det.

Har gått från 14 till typ 45 sektorer nu och ökar varje vecka... she is sinking captain
2 pending som jag inte kan få bort.

Snart dock... är jag HDD fri i alla datorer. Tar nog också bara något år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... jag har en gammal Seagate som jag har kvar mest för skojs skull. Har en klon på den redo att plugga in, samt backup på allt sedan klonen. Mer för jag vill se "hur" den går sönder och samla lite data på det.

Bättre ursäkt än min... Jag har ingen klon, ingen backup, (scratch disk) och orsaken till att den inte är bytt är att jag inte hittat en ersättare här i röran, och varit för lat för att verkligen leta...

Skrivet av Paddanx:

Har gått från 14 till typ 45 sektorer nu och ökar varje vecka... she is sinking captain
2 pending som jag inte kan få bort.

Ja, det låter värre än mina två. Här händer det inget om det inte är 40+ i vardagsrummet.

Skrivet av Paddanx:

Snart dock... är jag HDD fri i alla datorer. Tar nog också bara något år

Det kommer jag nog aldrig bli. Släpar runt på för mycket gammal skit. har 2 NAS'ar, plus 6 tB i datorn på roterande media, och skitdiskarna.
Däremot är ju nästa logiska uppgradering på diskfronten att ersätta scratch-diskarna med SSD'er. Det kommer nog. Budget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bättre ursäkt än min... Jag har ingen klon, ingen backup, (scratch disk) och orsaken till att den inte är bytt är att jag inte hittat en ersättare här i röran, och varit för lat för att verkligen leta...

Säger så här... jag har haft HTC Vive i snart 1 år... den har spenderat mesta delen av tiden i sin låda. För jag är för lat för att montera upp det. Jag har 1TB SSD liggande i hyllan... men är för lat för att byta ut befintliga diskar.

I rest my case

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kommer jag nog aldrig bli. Släpar runt på för mycket gammal skit. har 2 NAS'ar, plus 6 tB i datorn på roterande media, och skitdiskarna.
Däremot är ju nästa logiska uppgradering på diskfronten att ersätta scratch-diskarna med SSD'er. Det kommer nog. Budget.

Notera.. jag sa datorer.. inget om någon NAS. Dessa kommer ju ha HDD i nån generation till misstänker jag. Mitt mål är dock att samtliga vanliga PC ska bara ha SSD. Hittills är det typ 3/4 diskar SSD och en HDD med SSD cache.

Permalänk
Medlem

60+ sektorer nu... vad tror du, håller den ens en månad till innan den börjar få mer allvarliga fel?

Permalänk
Medlem

15 sektorer i veckan... Den klarar sig till jul nästa år, innan den får slut på ersättningssektorer ju...
Men frågan är vad som orsakar felen. Det kan helt klart var hög tid.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

15 sektorer i veckan... Den klarar sig till jul nästa år, innan den får slut på ersättningssektorer ju...
Men frågan är vad som orsakar felen. Det kan helt klart var hög tid.

Ja, förutsatt att ökningen är kontant.
Men det verkar ju som att disken plattor har fått någon form av skada, då de ökar som de gör.

Jag har för skojs skull kört tex diskfresh på den, vilket gjorde deras ECC värde i SMART mm bättre... men den spottar sektorer ändå, så jag misstänker fysisk skada som sprids.

När väl nya Windows FU (jepp.. jag kallar den det), väl har visat sig bra nog så ska jag installera om denna maskinen ändå. Så jag kan då skifta disk. Tills dess får den tugga på, om den inte rasar innan dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja, förutsatt att ökningen är kontant.

Mm... Det ger sig, du får skvallra.

Skrivet av Paddanx:

Jag har för skojs skull kört tex diskfresh på den, vilket gjorde deras ECC värde i SMART mm bättre... men den spottar sektorer ändå, så jag misstänker fysisk skada som sprids.

Allrig hört talas om innan, så bara för det tankade, och provkör för stunden, diskfresh. Det blev alla roterande diskar i den här burken + rapport, så man ser vad den gör, vad den hittar på, och hur lång tid det tar. Antar att den kommer hitta på något med någon av de dåliga diskarna.

Skrivet av Paddanx:

När väl nya Windows FU (jepp.. jag kallar den det), väl har visat sig bra nog så ska jag installera om denna maskinen ändå. Så jag kan då skifta disk. Tills dess får den tugga på, om den inte rasar innan dvs.

Jag har för avsikt att stoppa i en 25gB 850 evo efter att uppdateringen hittat hem, jag är nere på 6gB ledigt utrymme på min 120gB OS disk. (830)
Men de båda 500'orna får nog snurra ett tag till. Får eventuellt tag på ett gäng nya iom en uppgradering av familjeföretagets kontorsdatorer, och i så fall blir de kanske utbytta då... Kanske.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.