Permalänk

IPS skärm för datorspel

Jag gillar när färgerna är fina och fulla, när svart är svart och vitt är vitt. Vill gärna ha en skärm till bra pris, vad ska man kolla på?

Någon kanske har rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis Dell UltraSharp U2515H och är nöjd med denna. Lite svårt när du inte skriver budget eller hur stor du tänker dig.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Jag köpte precis Dell UltraSharp U2515H och är nöjd med denna. Lite svårt när du inte skriver budget eller hur stor du tänker dig.

Jag vet inte hur stor skärm jag vill ha och jag vet inte vad som är rimligt att lägga på en skärm. Vad är en billig skärm? Vad är en dyr skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp första bästa IPS skärm. Verkar rimligt med tanke på resonemanget.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

Köp första bästa IPS skärm. Verkar rimligt med tanke på resonemanget.

Svarstid och färg varierar väl ganska mycket beroende på skärm och prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightingalesBlackAce:

Svarstid och färg varierar väl ganska mycket beroende på skärm och prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

allting varierar beroende på skärm och prisklass..

Du behöver specifiera vilka typer av spel du gillar att spela. Vilken budget du har på ett ungefär och kanske även vilket grafikkort du har.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag har en sådan här skärm, funkar bra om man inte har stora krav på 144FPS eller 1080P+.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3035680

För priset är den bra :), man får ingen HDMI-kabel med!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

allting varierar beroende på skärm och prisklass..

Du behöver specifiera vilka typer av spel du gillar att spela. Vilken budget du har på ett ungefär och kanske även vilket grafikkort du har.

Tack för hjälpen!

Jag har ett GeForce GT960 4GB SC gaming. Jag gillar att spela spel som LoL och WoW och spel som Dark Souls, Shadow of Mordor och Witcher 3.

Jag vill inte ha ur billigaste prisklassen och jag vill lägga pengarna på prestanda och inte märke eller annat oväsentligt. Svarstid 1-5 ms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NightingalesBlackAce: svarstiden / delay är den största skillnaden på en billig ips och en dyrare. Rimlig skärm enligt mig är 27'' ips/pls 1440p <6ms, de ligger väl på 4000kr. Eller om du vill ha 24'' vilket jag tycker är för litet efter man har vant sig vid 27'' kostar det kanske 800-1000 mindre.
kolla efter erbjudanden på skärmar inom dina önskemål så kan du spara runt 1000kr när du köper.

Permalänk
Skrivet av agitax:

@NightingalesBlackAce: svarstiden / delay är den största skillnaden på en billig ips och en dyrare. Rimlig skärm enligt mig är 27'' ips 1440p <6ms, de ligger väl på 4000kr. Eller om du vill ha 24'' vilket jag tycker är för litet efter man har vant sig vid 27'' kostar det kanske 800-1000 mindre.
kolla efter erbjudanden på skärmar inom dina önskemål så kan du spara runt 1000kr när du köper.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Oringen: du kan inte köra 144hz med hdmi ändå

Permalänk
Skrivet av agitax:

@Oringen: du kan inte köra 144hz med hdmi ändå

Jag spelar rätt lite CS:GO och liknande spel så jag tror inte det gör något om hertzen är lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid kolla efter begagnat också exempel som jag såg här på swec
http://www.sweclockers.com/marknad/124260-eizo-ev2736w-bk-27-...

Permalänk
Bildexpert 📺

@NightingalesBlackAce: Ett GTX960 ska klara av att driva 144 Hz över HDMI eftersom ett GTX960 ska vara kapabelt till 600 MHz pixelklocka. Skärmar som kan drivas i modern hastighet över HDMI är dock fortfarande sällsynta. De IPS/AHVA-144Hz-kapabla skärmmodeller som finns handlar om 2560x1440-skärmar och där ligger en GTX960 lite väl i underkant för att orka med spel. Domänen av full HD och 144 Hz ägs av TN-paneler.

Specificerad responstid säger inget om de faktiska eftersläpen utan det måste testas fram.

@lakej har ett ganska tydligt svar på vad som gäller. Jag skulle flika in att undvika även de allra billigaste IPS/PLS/AHVA-modellerna med 1920x1080 pixlar då de också visar upp tydliga budgetegenskaper och inte alltid motsvarar den förväntan man har från bättre modeller.

Men nöjer du dig med 60 Hz, vill ha färgkvaliteten, låg latens och normal nivå på eftersläp har jag i alla fall testat nämnda Dell U2515H

Ett GTX960 har dock fortfarande svårt att driva runt nya, krävande speltitlar i 2560x1440. Du måste offra en del grafikkvalitet där.

Permalänk
Entusiast

@agitax:
Vad jag vill minnas så hade Dell väldigt bra gaming lägen på sina gamla IPS skärmar(till exempel U2312HM) där input lag ansågs som låga för tiden Länk. Dessa gick loss på hälften av dina 4k. Har det ändrats?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NightingalesBlackAce:

Jag gillar när färgerna är fina och fulla, när svart är svart och vitt är vitt. Vill gärna ha en skärm till bra pris, vad ska man kolla på?

Någon kanske har rekommendationer?

Svart kommer aldrig vara svart på en IPS, det är en av nackdelarna med tekniken. Men färgerna kommer se förträffliga ut. Har inget bra tips men vill bara förbereda dig så att du inte blir besviken på en IPS skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

@Oringen: du kan inte köra 144hz med hdmi ändå

Juste, glömde bort det

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Jag anser mig själv ganska kräsen och har tidigare suttit med skärmar för 5k+.

Nu använder jag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2535106

Om man inte vet skillnaden på TN, IPS, PLS och allt vad det heter så tror jag inte heller man blir missnöjd med vad skit som helst.

Dells IPS skärmar för 2-3k är nog lagom om du inte är ute efter super super.

Visa signatur

lolclockers