Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Stort tack till supporten på Netonnet som utan tjafs skickade mig en helt ny skärm direkt. Tyvärr hjälpte det inte... Den nya skärmen märkt "November 2015" har precis samma problem som den första. Det ser inte lika illa ut i verkligheten som på fotona nedan men det är iaf problemen jag menar.

Viss BLB...

http://i.imgur.com/im3nIfn.jpg

...men största problemet är ojämn färgåtergivning. Nu är det vänstra övre delen som drar åt gulbrunt, samt nere till höger. Jag kan inte jobba med webdesign och inte kunna se om något är en toning eller en solid färg. Jag packade ner skärmen för retur direkt. Tråkigt!

http://i.imgur.com/MKrQ1QO.jpg

Hur gör du för att få det så där?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Första bilden är helskärm svart bild, oredigerad. Andra bilden är helskärm grå bild, där jag har förstärkt färgerna för att förtydliga ojämnheten i färgnyans.

Permalänk
Medlem

Jag var själv intresserad av denna skärm, tills jag läste om alla problem... Visst, alla tillverkare kommer ha skit som slinker igenom kvalitetskontrollen, men när problemen inte ens avhjälps efter flera returer är det nåt som är fel. De "bra" exemplen jag sett ser inte heller särskilt imponerande ut.

Såhär ser min 9 år gamla Eizo ut (vita pricken är muspekaren):

Då bilder kan vara missvisande kan jag tillägga att största avvikelserna i ljus är 4,8 dE, vilket är för att nedersta delen av skärmen konsekvent är lite mörkare.

Att en modern skärm för 8000Kr presterar så dåligt är ju faktiskt rätt skamligt. Tyvärr är det ju inget unikt för Asus heller (även om uppfattningen jag fått är de har dålig kvalitetskontroll). Verkar mer som att det är det nya. Tryck ut mer skit och hoppas det inte skapar för mycket problem. Som konsument är det bara spela på lotteriet.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen finns det bra exemplar, t. ex. de. som. har skickats ut till recensenter. Men ja att så många får skärmar med så här grova brister på en väldigt dyr skärm är skandal. Jag har en Dell IPS som idag kostar lite över 2000 kr. Bilden är inte perfekt men har iaf inte problem med varken blb eller uppenbara färgskiftningar.

Jag avråder från den här skärmen tills det rapporteras att senare batchar håller förväntad kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bad om att få pengarna tillbaka istället för en tredje skärm, som antagligen också hade hållit undermålig kvalitet, och det gick bra. Netonnet har skött mitt ärende snyggt tycker jag, det är ju inte deras fel att Asus inte har koll på sina grejer. Nu får man invänta att det släpps en motsvarande gamingskärm från nåt vettigt märke som t. ex Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då det kommer fina användarbetyg på ROG Swift PG348Q så hoppas jag att även PG279Q skall komma att levereras fel-fri, har någon köpt den senaste tiden och isåfall finns det någon batch tillverkade 2016?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Idag så upptäckte jag att text ser bra ut på den vänstra tredjedelen av skärmen (på ett ungefär) medan det är suddigt på resterande två tredjedelar.

Jag har startat om datorn och skärmen ett flertal gånger, bytt DP-kabel, bytt drivare. Tog en skärmdump och kollade på mobiltelefonen också så det verkar inte bättre än att skärmen verkligen är knäpp. (vilket iofs inte är så förvånande när man läser i den här tråden)

edit: nu blinkar det i nedre vänstra hörnet också, härligt!

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge

Permalänk
Medlem

har kollat runt lite på skärmar och kommer fram till att denna verkar ha det jag vill ha.. dock ser jag väldigt mycket negativt om skärmen, vad ska man köpa om man vill ha liknande specs? eller har folk bara haft otur och är grinig för att det handlar om så pass mycket pengar?

Permalänk
Medlem

Fick mitt exemplar i fredags. Ser spår av bleed/glow men relativt lite jämfört med andra jag har sett. Ska ta en bild när jag kommer hem, behöver input på om jag ska behålla den eller RMA.

Har sett perfekta exemplar i diverse forum men det verkar väldigt, väldigt sällsynt att få ett med 0% bleed/glow.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag faktiskt inte är nöjd med det här för 8300kr. Beställd från Inet i torsdags, fick den i fredags, så torde vara en relativt färsk batch med.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Måste säga att jag faktiskt inte är nöjd med det här för 8300kr. Beställd från Inet i torsdags, fick den i fredags, så torde vara en relativt färsk batch med.

http://i.imgur.com/0navJLa.jpg

Syns glowen mycket i spel och dylikt? Ser inte alls trevligt ut på bilden du tog :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Det känns som att jag inte är så kräsen när man kikar igenom tråden, vissa av skärmar som folk har RMA såg lite bättre än min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Syns glowen mycket i spel och dylikt? Ser inte alls trevligt ut på bilden du tog :/

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar mycket Black Desert just nu, och dagtid syntes det ingenting. Men så fort det blev natt på spelet (som blir väldigt mörkt nattetid för övrigt) så var det tycärr påtagligt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Spelar mycket Black Desert just nu, och dagtid syntes det ingenting. Men så fort det blev natt på spelet (som blir väldigt mörkt nattetid för övrigt) så var det tycärr påtagligt.

tråkigt.. hmm blir svårt att hitta något annat.. man kanske ska ge sig på en PG348Q, men väntetiden är lång verkar det som..

Permalänk
Medlem

Fick min från inet idag, var ingen rolig syn.. Massiv blb på hela högra sidan. Det konstiga var att jag fick en okt-2015 batch, känns som det var länga sedan någon i tråden fick en sådan?

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Entusiast

Jag skrev i tråden för dagens fynd, men kastar in en kommentar här också.
Hur är QA på dessa skärmar jämte mot PG278Q? Enligt denna tråd så verkar en drös levererade skärmar ha problem. Komplett har REA, därav frågan, funderar nämligen på att köpa en vid sidan av min nuvarande U2515H.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag skrev i tråden för dagens fynd, men kastar in en kommentar här också.
Hur är QA på dessa skärmar jämte mot PG278Q? Enligt denna tråd så verkar en drös levererade skärmar ha problem. Komplett har REA, därav frågan, funderar nämligen på att köpa en vid sidan av min nuvarande U2515H.

Jag chansade och beställde en igår från komplett. Alla som har problem skriver ju gärna av sig i forum vilket är bra. Det är samtidigt väldigt många som får en OK skärm och inte skriver det kan jag tänka mig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frull3:

Jag chansade och beställde en igår från komplett. Alla som har problem skriver ju gärna av sig i forum vilket är bra. Det är samtidigt väldigt många som får en OK skärm och inte skriver det kan jag tänka mig

Självklart, men då är frågan också, hur många är det som faktiskt blir nöjda?
Av tidigare erfarenheter på Asus skärmar så känns de väldigt plastiga i övrigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Nanae:
Ser inte så farligt ut om det ser ut som det gör på kamera.
Själv beställde jag en från komplett. Hoppas inte den har större problem.

Undrar varför komplett inte har den i sitt sortiment längre?

Permalänk

@Salleee: Mailade komplett och fick svaret att dom har sålt alldeles för många utav PG279Q under "Super weekend".
Därav har dom tagit bort den ur sortimentet.
Så jag gjorde en beställning på webhallen. Hoppas man har tur på lotteriet

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Roligt att höra att folk köper skärmarna. Jag la min order i fredags då hade de +50 i lager.
Skickad idag.

Permalänk
Medlem

Fick min i måndags från Komplett med lite Glow uppe i högra hörnet som syns med svart bakgrund och 100% Brightness. En död pixel som jag inte lägger märke till vid vanligt bruk .
January 2016 batch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Fick min i måndags från Komplett med lite Glow uppe i högra hörnet som syns med svart bakgrund och 100% Brightness. En död pixel som jag inte lägger märke till vid vanligt bruk .
January 2016 batch.

Jag har precis skickat tillbaka min andra skärm nu, båda har haft extrem IPS glow i nedre högra hörnet, samt viss lbl i övre högra. Funderar på om det är värt att testa ett tredje exemplar, det blir en del jobb med allt skickande och kånkande med paket.

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk

Fick min skärm idag, mycket glow tyvärr nere till höger. Kändes inte okej..
Ingen backlight bleed dock och inga döda pixlar.
Bilden är tagen med 80 i brightness på skärmen i mörkt rum med helsvart bild.
Men som tidigare påpekat, de ser betydligt värre ut med kameran än med mänskliga ögat.
Januari 2016 batch.

Har alltid haft TN paneler innan och de verkar som dessa AHVA-paneler kommer mer eller mindre ha dessa sjukdomar än så länge. Ska testa mer sen när jag har tid, med spel

*EDIT*
Har spelat lite Rise of the Tomb raider. Enda gången jag ser glowen är i loading screen där de är totalt mörk bild som visas. Annars i spelet är skärmen underbar.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Ja hade BLBn bara synts när skärmen var svart på nån loadingscreen då och då så hade jag accepterat det. Men på mina ex. så syntes det igenom som gula färgförändringar till "vanlig" bild. No way Jose.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ASUS börjat uppmärksamma problem med BLB och överflödig IPS-glow?

Har väntat med att köpa ny gamingskärm då folk verkar ha stora problem med sina och framför allt gäller det PG279Q. Det verkar som att de som köpte Acer XB271HU är lite mer nöjda, i alla fall baserat på Neweggs-recensioner. Anledningen till att jag skriver är att jag läst recensioner på flera ställen som hyllar skärmen medan vanliga användare är oroväckande missnöjda. Många skickar tillbaka sina skärmar fram och tillbaka, en process som jag vet av personlig erfarenhet är riktigt jobbig, och hade det inte varit för detta hade jag redan köpt en. Känns däremot som lotto just nu och jag har inte lirat Bingolotto sedan Loket.

ASUS verkar dock ha uppmärksammat detta problem för nu har de börjat svara på folks recensioner på Newegg där betyget i majoritet är lägre än 3. Justin (ASUS) skriver bland annat:

[].. All NEW PG279Q monitors sold in North America must now pass the same inspection, so these problems should not be a problem anymore. If your unit qualifies, we might be able to do an exchange for you. ..[]

Vad tror ni, gäller detta oss i Europa också? Eller vill de bara lugna ner sin största marknad (vilket jag antar är USA)? Letar lite i deras ROG-forum men har inte hittat någon "pressrelease" om det ännu. Hur som helst är det bra då det finns så många missnöjda kunder. Jag vet att man inte kan förvänta sig perfekt kvalité, särskilt angående IPS-paneler och deras medföljande glow, men deras QC har varit undermålig om jag går efter folks upplevelser.

Om jag hittar någon info om att detta även gäller Europa så ska jag försöka få tag i en nytillverkad skärm då priset är rätt lockande. Annars får jag chansa på en XB271HU (trots dess fot som är riktigt tacky imo) då de verkar lite säkrare kvalitétsmässigt.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Har väntat med att köpa ny gamingskärm då folk verkar ha stora problem med sina och framför allt gäller det PG279Q. Det verkar som att de som köpte Acer XB271HU är lite mer nöjda, i alla fall baserat på Neweggs-recensioner. Anledningen till att jag skriver är att jag läst recensioner på flera ställen som hyllar skärmen medan vanliga användare är oroväckande missnöjda. Många skickar tillbaka sina skärmar fram och tillbaka, en process som jag vet av personlig erfarenhet är riktigt jobbig, och hade det inte varit för detta hade jag redan köpt en. Känns däremot som lotto just nu och jag har inte lirat Bingolotto sedan Loket.

ASUS verkar dock ha uppmärksammat detta problem för nu har de börjat svara på folks recensioner på Newegg där betyget i majoritet är lägre än 3. Justin (ASUS) skriver bland annat:

[].. All NEW PG279Q monitors sold in North America must now pass the same inspection, so these problems should not be a problem anymore. If your unit qualifies, we might be able to do an exchange for you. ..[]

Vad tror ni, gäller detta oss i Europa också? Eller vill de bara lugna ner sin största marknad (vilket jag antar är USA)? Letar lite i deras ROG-forum men har inte hittat någon "pressrelease" om det ännu. Hur som helst är det bra då det finns så många missnöjda kunder. Jag vet att man inte kan förvänta sig perfekt kvalité, särskilt angående IPS-paneler och deras medföljande glow, men deras QC har varit undermålig om jag går efter folks upplevelser.

Om jag hittar någon info om att detta även gäller Europa så ska jag försöka få tag i en nytillverkad skärm då priset är rätt lockande. Annars får jag chansa på en XB271HU (trots dess fot som är riktigt tacky imo) då de verkar lite säkrare kvalitétsmässigt.

Här är artikeln från Asus.

http://pcdiy.asus.com/2016/03/on-backlight-bleed-with-the-rog...

Gäller bara North America, så Asus skiter alltså i resten av sina kunder. Dom svarar inte på varför Europa inte är inkluderat. Dessutom måste dom väl ha nånstans att skicka panelerna som inte klarar av denna utökade QC i USA. Min gissning, resten av världen.

Allt skriker bara "damage control" från Asus, vilket får motsatt effekt i resten av världen antar jag. Mitt förslag, håll dig borta från Asus i framtiden, och köp Acer skärmen istället, den verkar ha lite bättre monteringsprocess av panelen i skärmen, vilket minskar back light bleed. Är fortfarande ett lotteri, dock.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm förra veckan. Tror jag fick ett ganska bra exemplar, inga konstiga eller låsta pixlar och endast lite blb nere i högra hörnet där kontrollerna är. I övrigt svart. Det nere i högra hörnet tänker man inte på när man använder datorn, syns bara mot svart bakgrund när man jämför. Tror jag behåller denna.

Permalänk
Medlem

Jag tror Asus har lärt sig lite av sina misstag med denna skärmen.. Ja testade ju själv denna skärmen och bytte en gång tillochmed. Men fick bara skräp.. Däremot kör jag på Asus nya 34" 21:9 skärm nu och den är mycket bättre med blb och ips glow! Det verkar dessutom vara mycket färre som får dåliga exemplar..
Har haft en 4k ips skärm från Asus som jag sålde nyss. Den hade i stort sett ingen ips glow alls eller blb. Inga av skärmarna har haft andra problem heller utan det var bara 279q skärmen som hade kraftiga glows..
Har även haft flera Asus grafikkort och andra prylar från dom som alla gjort bra intryck.. Så att dissa Asus helt tycker jag inte man ska göra pga ett felsteg.. Frågan är mer hur man gör i framtiden efter misstag... Och än så länge ser det bra ut imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Här är artikeln från Asus.

http://pcdiy.asus.com/2016/03/on-backlight-bleed-with-the-rog...

Gäller bara North America, så Asus skiter alltså i resten av sina kunder. Dom svarar inte på varför Europa inte är inkluderat. Dessutom måste dom väl ha nånstans att skicka panelerna som inte klarar av denna utökade QC i USA. Min gissning, resten av världen.

Allt skriker bara "damage control" från Asus, vilket får motsatt effekt i resten av världen antar jag. Mitt förslag, håll dig borta från Asus i framtiden, och köp Acer skärmen istället, den verkar ha lite bättre monteringsprocess av panelen i skärmen, vilket minskar back light bleed. Är fortfarande ett lotteri, dock.

Typiskt, är det för att vi i norden mest knyter näven i fickan eller klagar på forum som i Asus ögon är för små för att bry sig om? Nä skämt åsido, om de inte engagerar sig att ha bättre kontroll även i Sverige så finns det egentligen ingen anledning för mig att ge mig in i ett lotteri när Acern tydligen har snäppet bättre chans att vara bra.

Skrivet av Nima2001:

Jag tror Asus har lärt sig lite av sina misstag med denna skärmen.. Ja testade ju själv denna skärmen och bytte en gång tillochmed. Men fick bara skräp.. Däremot kör jag på Asus nya 34" 21:9 skärm nu och den är mycket bättre med blb och ips glow! Det verkar dessutom vara mycket färre som får dåliga exemplar..
Har haft en 4k ips skärm från Asus som jag sålde nyss. Den hade i stort sett ingen ips glow alls eller blb. Inga av skärmarna har haft andra problem heller utan det var bara 279q skärmen som hade kraftiga glows..
Har även haft flera Asus grafikkort och andra prylar från dom som alla gjort bra intryck.. Så att dissa Asus helt tycker jag inte man ska göra pga ett felsteg.. Frågan är mer hur man gör i framtiden efter misstag... Och än så länge ser det bra ut imo

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har och har köpt många grejer av Asus genom tiderna. Moderkort, grafikkort (GTX 670 som var fantastisk), router, trådlösa nätverkskort osv. Asus är inte på något sätt dåliga men bevisligen har de problem med sina Swift-skärmar PG278Q samt PG279Q. Rent överlag betyder inte det att jag kommer dissa deras produkter helt och hållet men de här två kommer jag troligtvis hoppa över. De trampa lite snett de här gångerna helt enkelt. Får se om de kommer hinna ut med en ny skärm innan jag bestämt mig för vad jag vill ha men det tror jag inte själv på.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG