Rise of the Tomb Raider får DirectX 12-stöd

Permalänk
Medlem

DX11: 73fps
DX12: 69fps

2500K, 16GB, GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

DX11: 73fps
DX12: 69fps

2500K, 16GB, GTX970

Tack!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det smider på ett pissoptimus.. vad spelar denna uppgradering för roll? Ge os vulcan eller gtfo!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ingen crossfire med DX12 :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

980 Ti SLI, 3770k @ 4.6GHz. DX12.

:/

edit: SLI deaktiverat:

Vet inte om jag ska vara arg på mig själv, min dator, nvidia eller spelet.

edit igen:

DX12 deaktiverat med SLI:

DX12 deaktiverat, SLI deaktiverat:

Bättre men fortfarande kasst.

Får väl vara arg på DX12 antar jag

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Spelet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

SLI fungerar inte vad jag har läst med DX12 i detta spelet.

No SLI. No CF. It's All Tears.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av Vulkan-stöd under Linux.

Det behövs konkurrens till Windows-plattformen. Det gynnar alla i slutändan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag körde testet själv,

DirectX 11

DirectX 12

System:
Core i7 3770k @ stock (3,7ghz)
16gb DDR3 1600mhz (4x4)
GTX Titan Black @ hyffsad OC

Settings:
2560x1440 @ Medium/High (Custom preset), max 120fps

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Knappt någon skillnad mellan 2500k och 6600k. 32nm vs 14nm. 6600k har lite högre IPC. Finns ingenting som 6600k gör som inte 2500k klarar av.

AVX2, DDR4, stöd för 64GB RAM gentemot 32GB & mellan ~25% till 60% snabbare beroende på applikation. (om t. Ex. Grafikkortet inte är flaskhalsen. 25% är däremot bra mycket vanligare än 60%, räknar även inte med AVX2 där.) Sedan stödjer 6600k pcie 3.0 vilket är mycket trevligt om man gör mer än att bara spela. Så det har skett utveckling (räknar inte med dem för moderkorten) och viss skillnad bör kunna ses i mätresultaten om än kanske inte den största. Vet inte hur det är med detta spelet men det förra tomb raider spelet var otroligt oberoende utav cpu val.

Störst skillnad har däremot definitivt setts på HT, någonting både 2500k och 6600k saknar i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nån på Nvidia har ju verkligen en hard-on för ambient occlusion. Hur många olika tekniker behöver vi egentligen för att fejka raytracing?

Mer on topic så är det här rätt trevligt. Som vanligt får man väl vänta ett tag innan Crossfire/SLI fungerar som det ska, men DX12 är aldrig fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Jag testade i söndags, intrycket jag fick var rätt dåligt men likt vad alla andra också verkar få.

Då jag har problem med att FPS är låst oavsett grafikinställningar så hoppades jag att DX12 skulle lösa problemet. Men icke. Rätt udda när jag har 30-60 FPS med typ 2 fps bättre med lägre inställningar när jag kör spelet/testet med low och high. Något flaskar rejält.

Skrivet av SCORPIUS:

@010721: Detta är varför jag avskyr Steam, Windows Store och alla andra jävla tjänster som blir knutna till ett spel.

Dom har fördelar ja. Men fan.. Kan vi inte få installera ett spel utan dessa styggelser och sen få välja om vi vill starta spelen osv i dessa tjänster?

Den enda riktigt bra i mitt tycke är just GOG. Helt DRM-fri, stödjer Windows, OSX och Linux-baserade operativsystem. Dåligt med AAA dock men kan hända att det kommer. No Mans Sky släpps där snart (lite osäker på om det ens är AAA men kostar som dessa).

Jag registrerade mig alldeles i början så har sett hur tjänsten utvecklats. I början var fokus gamla spel, restaurerade så de fungerade på moderna datorer oxh just DRM-fritt. Under åren har utbudet breddats och idag släpps knappt några gamla spel. Bara nytt, samma utbud som Steam, förutom AAA, och att allt är DRM-fritt.

Jag önskar att de stora utgivarna var intresserade av att släppa sina stortitlar på tjänsten men fortfarande extremt trögt. Men i en era där spelbranschen går mot ännu hårdare DRM (Denuvo) så är risken rätt liten kanske.

Som vanligt röstar vi med plånboken. Minskar försäljningen på exempelvis Steam då kunderna köper samma spel på GOG kommer det ge ganska starka signaler om vad marknaden vill.
Och som sagt, nästan allt nytt som inte är AAA, dyker upp samtidigt på GOG och Steam idag. GOG har till och med en Early Access variant. Samt fungerande kundtjänst och vettiga returmöjligheter. Något Steam inte direkt har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Knappt någon skillnad mellan 2500k och 6600k. 32nm vs 14nm. 6600k har lite högre IPC. Finns ingenting som 6600k gör som inte 2500k klarar av.

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Permalänk

DX12 har EXTREMT hög potential.
Det finns hur mycket godis som helst att hämta när man ger grafikkortet möjligheten att utföra mer jobb självständigt utan det eviga bollandet fram och tebax mellan CPU och GPU.

En av sakerna som kommer kunna åtnjutas när DX12 används korrekt är tex att backgrundsprocesser från OS'et inte behöver orsaka "spikes" i rendering/fps, på samma sätt. Dessutom kan många matematiska algoritmer effektiviseras. Grafikkortet har all data tillgängliga för att utnyttja resurserna korrekt, och kan därmed korta ner vissa operationer markant, som annars hade krävt bollning mellan CPU och GPU, och därför väljer man att inte använda dessa optimeringar med tidigare DX-versioner. Dessutom kommer vi kunna se radikalt förändrade och "okonventionella" sätt att skapa grafiska effekter. Sätt som annars inte hade synkat bra om allt skulle bollas mellan CPU och GPU.
Sånt som tidigare endast setts på Arkadmaskiner och Spelkonsoler, men med PC'ns grafikkraft kommer detta kunna tas till nästa nivå.

Detta Tomb Raider test visar bara hur en hybridmotor kan se ut i ett tidigt stadie. Det blir därför väldigt bristfälligt. Man har helt hoppat över dom mest essentiella byggstenarna för en bra DX12 motor, och endast lagt till det mest grundläggande stödet, medans motorn ärvt det mesta från DX11.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Gav en prestandavinst för lägsta FPS med 1055T + GTX670 @1080P (medium/high manuella inställningar)

DX11:
Mountain Peak: 57,84FPS (MIN 28.27 max 107.37)
Syria: 55.72 FPS (MIN 33.19 max 91.26)
Valley: 57 (min 18.69, Max 69.49)
Totalt snitt: 56,94FPS

DX12:
Mountain Peak: 58,43 (min 29,68 mac 85,87)
Syria: 55.72 FPS (MIN 31.81 max 85.10)
Valley: 57.88 (min 34,21, Max 70.44)
Totalt: 57,16

Framför allt en stor skillnad i Valley delen. Men MAX-fps blir lidande av någon anledning, kanske för att fler saker läggs över på CPU-kärnor som inte riktigt hänger med. Men hellre högre min-fps i detta fallet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Gav en prestandavinst för lägsta FPS med 1055T + GTX670 @1080P (medium/high manuella inställningar)

DX11:
Mountain Peak: 57,84FPS (MIN 28.27 max 107.37)
Syria: 55.72 FPS (MIN 33.19 max 91.26)
Valley: 57 (min 18.69, Max 69.49)
Totalt snitt: 56,94FPS

DX12:
Mountain Peak: 58,43 (min 29,68 mac 85,87)
Syria: 55.72 FPS (MIN 31.81 max 85.10)
Valley: 57.88 (min 34,21, Max 70.44)
Totalt: 57,16

Framför allt en stor skillnad i Valley delen. Men MAX-fps blir lidande av någon anledning, kanske för att fler saker läggs över på CPU-kärnor som inte riktigt hänger med. Men hellre högre min-fps i detta fallet.

Intressant!
En hel del med RoTR:s DX12 verkar ha en del att önska, men det är inte så tokigt som det kan verka när man bara tittar på prestanda med en stark CPU.
Såg även att Hitman gav en hel del, även för Nvidia i DX12, om man testar mot en lite klenare CPU, tex min FX8350.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |