Permalänk
Medlem

Servicetid

Hej!
Har haft ett moderkort på "lagning" hos NoN i över tre veckor nu. De kan inte ge mig något svar när de är klart. Finns de något jag kan göra/säga för att skynda på processen eller är de bara att snällt vänta? Tycker de är trist när andra dyra komponenter ligger löst och "skräpar" och nu när de börjar närma sig fjärde veckan börjar de bli väldigt irriterande.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

ja du netonnet kan ta runt månaden, inge konstigt me såna tider för en butik som inte riktigt är renodlad hobby-pc koncern..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Praxis inom branschen brukar vara att servicetider över 4 veckor inte är OK. Vet inte hur NoN ställer sig till detta. Jag hade kontaktet dem med hänvisning till ditt ärende och frågat vad de hade för praxis, och i vilket skede de 'löser kunden'.

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Detta är ett utdrag från Netonnets supportsida.

Hur kontrollerar jag status på min inlämnade service?
För att ge dig som kund bästa möjliga service har vi ditt ärende under uppföljning. Om inte din service/kontroll är avklarad inom två veckor från mottagandet kommer vi att återkomma till dig med en statusrapport. Vi kommer då att ge dig ett ungefärligt besked när ditt ärende kommer att vara klart. Därefter fortsätter vi följa upp ditt ärende så att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt. Med andra ord så behöver inte du kontakta oss. Vi kontaktar istället dig (via telefon, e-post, brev eller SMS).

I övrigt så gäller 30 dagars tid vid reperation men du borde ju ha fått status redan tycker jag,ring till din serviceverkstad och kolla.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Hej!
Har haft ett moderkort på "lagning" hos NoN i över tre veckor nu. De kan inte ge mig något svar när de är klart. Finns de något jag kan göra/säga för att skynda på processen eller är de bara att snällt vänta? Tycker de är trist när andra dyra komponenter ligger löst och "skräpar" och nu när de börjar närma sig fjärde veckan börjar de bli väldigt irriterande.

Ska inte vara allt för lång tid heller, ger ett urklipp ur KKöpL men vad som anses som skälig tid är definitionsfråga.

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text

Vad för fel är det på moderkortet?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

ja du netonnet kan ta runt månaden, inge konstigt me såna tider för en butik som inte riktigt är renodlad hobby-pc koncern..

Tråkigt.. har valt NoN för att jag bor någorlunda nära deras lagershop och tänkte att om något skulle hända slipper jag allt krångel med att skicka tillbaka grejer osv..

Skrivet av MoNkeY-05:

Praxis inom branschen brukar vara att servicetider över 4 veckor inte är OK. Vet inte hur NoN ställer sig till detta. Jag hade kontaktet dem med hänvisning till ditt ärende och frågat vad de hade för praxis, och i vilket skede de 'löser kunden'.

//Monkey

Har både ringt och mejlat men de säger att de inte kan se mer än att serviceverkstaden tagit emot moderkortet för 3 veckor sedan.

Skrivet av AmdX2:

Detta är ett utdrag från Netonnets supportsida.

Hur kontrollerar jag status på min inlämnade service?
För att ge dig som kund bästa möjliga service har vi ditt ärende under uppföljning. Om inte din service/kontroll är avklarad inom två veckor från mottagandet kommer vi att återkomma till dig med en statusrapport. Vi kommer då att ge dig ett ungefärligt besked när ditt ärende kommer att vara klart. Därefter fortsätter vi följa upp ditt ärende så att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt. Med andra ord så behöver inte du kontakta oss. Vi kontaktar istället dig (via telefon, e-post, brev eller SMS).

I övrigt så gäller 30 dagars tid vid reperation men du borde ju ha fått status redan tycker jag,ring till din serviceverkstad och kolla.

Fick sms för snart två veckor sedan "Din service/kontroll är ännu ej klar" - Ja no shit tänkte jag. Så inte mycket till svar där.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ska inte vara allt för lång tid heller, ger ett urklipp ur KKöpL men vad som anses som skälig tid är definitionsfråga.

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text

Vad för fel är det på moderkortet?

30 dagar är rimlig tid, sen kan man ju enkelt kontakta dem för svar mm.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Tråkigt.. har valt NoN för att jag bor någorlunda nära deras lagershop och tänkte att om något skulle hända slipper jag allt krångel med att skicka tillbaka grejer osv..

Har både ringt och mejlat men de säger att de inte kan se mer än att serviceverkstaden tagit emot moderkortet för 3 veckor sedan.

Fick sms för snart två veckor sedan "Din service/kontroll är ännu ej klar" - Ja no shit tänkte jag. Så inte mycket till svar där. Tråkigt med tanke på att moderkortet inte är mer än 1 månad gammalt. Snart varit på service längre än ja själv haft de i min ägo..

Ring direkt till din serviceverkstad och prata med dem.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Vad för fel är det på moderkortet?

Gick inte att ändra inställningar i BIOS utan att de blev boot failure. Kunde tex inte ändra boot-order på mina hårddiskar utan att de blev bootfail. Upptäckte problemet när jag skulle överklocka processorn. Började med en lätt överklockning till 3.8ghz men de funkade inte sen arbetade jag mig neråt. Slutade med att jag hade -100mhz men fick ändå boot failure.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Ring direkt till din serviceverkstad och prata med dem.

Hur vet jag vilken serviceverkstad det är?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Hur vet jag vilken serviceverkstad det är?

Det måste du ju ha fått info om, dem kontaktade väl dig ?

Edit:ring netonnet och fråga vart du kan ringa för mer info.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare kontakt med NetOnNet löste sig allt på ett mycket smidigt sätt!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti