Xbox One får stöd för crossplay

Permalänk
Melding Plague

Xbox One får stöd för crossplay

Microsoft inleder GDC 2016 med att öppna upp för flerspelarstöd mellan Xbox One och andra spelplattformar, vilket innebär att bollen nu ligger på Sonys och Nintendos planhalva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas de får med sig konkurrenterna på tåget!
Det går alldeles utmärkt att spela mot varandra med helt olika PCs från olika generationer och med olika kontroller. Däremot är det i nuläget omöjligt med två väldigt lika konsoller med liknande kontroller...

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Dator: HAF 912 Advanced | Asus Z97-E | i7 4790@3.6GHz | GTX 980 4GB | Corsair Vengeance 16 GB (2x8) 1600MHz | Kingston SSDNow 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB (7200 RPM) | Cooler Master G650M | Windows 8.1 |
Skärm: 2 st Asus VG248QE 144Hz |
Tillbehör: Corsair Gaming K95 RGB Cherry MX Red | Kingston HyperX Cloud II | Logitech G502 Proteus Spectrum |
Övrigt: Samsung Galaxy S7 Edge | iPad Air | Macbook Air | Samsung Galaxy Tab S2 9.7 | Samsung Gear 2 | Xbox 360 | Xbox One | Playstation 4 | Wii U | New Nintendo 3DS XL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Låter bra

Precis det låter bra, sen återstår resten att se.

Permalänk
Medlem

Varför verkar alla vilja ha något slags svar från Sony? Dom har redan en öppen inställning till crossplay och har aldrig stoppat utvecklare baserat på vad dom vill använda för onlinelösning eller servrar. Man behöver inte ens PS+ för online på PS4 om utvecklaren vill köra sina egna servrar (som FF14) och flera spel har redan crossplay med PC. Däremot förstår jag inte riktigt vad MS menar med "Of course, it’s up to game developers to support this feature, and Xbox Live players will always have the option of choosing to play only with other Xbox Live players.". Betyder det att utvecklare alltid måste ha stöd för endast Xbox-lobbys eller nåt?

Fake edit: Nintendo online :lol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Varför verkar alla vilja ha något slags svar från Sony? Dom har redan en öppen inställning till crossplay och har aldrig stoppat utvecklare baserat på vad dom vill använda för onlinelösning eller servrar. Man behöver inte ens PS+ för online på PS4 om utvecklaren vill köra sina egna servrar (som FF14) och flera spel har redan crossplay med PC. Däremot förstår jag inte riktigt vad MS menar med "Of course, it’s up to game developers to support this feature, and Xbox Live players will always have the option of choosing to play only with other Xbox Live players.". Betyder det att utvecklare alltid måste ha stöd för endast Xbox-lobbys eller nåt?

Fake edit: Nintendo online :lol

Som jag ser det så verkar det gälla någon form av inställning där du kan aktivt välja om du vill bara spela med Xbox One användare eller över andra plattformar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varför verkar alla vilja ha något slags svar från Sony? Dom har redan en öppen inställning till crossplay och har aldrig stoppat utvecklare baserat på vad dom vill använda för onlinelösning eller servrar. Man behöver inte ens PS+ för online på PS4 om utvecklaren vill köra sina egna servrar (som FF14) och flera spel har redan crossplay med PC. Däremot förstår jag inte riktigt vad MS menar med "Of course, it’s up to game developers to support this feature, and Xbox Live players will always have the option of choosing to play only with other Xbox Live players.". Betyder det att utvecklare alltid måste ha stöd för endast Xbox-lobbys eller nåt?

Fake edit: Nintendo online :lol

Skillnaden är att Microsoft nu verkar ha stöd för detta rent infrastrukturmässigt och från Xbox Ones egen programvara - på andra plattformar (och för FFXIV som du nämner) så har spelutvecklaren själv fått stå för större delen av det jobbet.

Crossplay mot PC funkar ju dessutom i spel som just FFXIV som har global cooldown och förhållandevis höga responstider. Att spela FFXIV på Xbox One skulle jag inte ha något emot då jag ändå spelar med en Xbox One-handkontroll på PC men FPS och liknande lär vi nog aldrig se crossplatform mellan konsol och PC. De gånger det har testats så har världens bästa konsolspelare blivit helt demolerade av mediokra PC-spelare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det kan inte bara vara jag som läste "Xbox One får stöd för cosplay".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Skillnaden är att Microsoft nu verkar ha stöd för detta rent infrastrukturmässigt och från Xbox Ones egen programvara - på andra plattformar (och för FFXIV som du nämner) så har spelutvecklaren själv fått stå för större delen av det jobbet.

Crossplay mot PC funkar ju dessutom i spel som just FFXIV som har global cooldown och förhållandevis höga responstider. Att spela FFXIV på Xbox One skulle jag inte ha något emot då jag ändå spelar med en Xbox One-handkontroll på PC men FPS och liknande lär vi nog aldrig se crossplatform mellan konsol och PC. De gånger det har testats så har världens bästa konsolspelare blivit helt demolerade av mediokra PC-spelare.

Tror mer på roliga CoOp spel och sportspel m.m. där kontrollerna inte spelar så stor roll. Portal 2 var ett bra exempel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Och så börjas det igen...

Något speciellt jag börjar? Och igen??
Det är ingen flame war/PC vs. konsolldiskussion jag försöker starta. Jag kommenterade bara att konsoller har lite enkla saker att implementera som skulle underlätta för oss spelare!

Permalänk
Medlem

Fan det har vart fart här på Sweclockers på sista tiden!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Skillnaden är att Microsoft nu verkar ha stöd för detta rent infrastrukturmässigt och från Xbox Ones egen programvara - på andra plattformar (och för FFXIV som du nämner) så har spelutvecklaren själv fått stå för större delen av det jobbet.

Crossplay mot PC funkar ju dessutom i spel som just FFXIV som har global cooldown och förhållandevis höga responstider. Att spela FFXIV på Xbox One skulle jag inte ha något emot då jag ändå spelar med en Xbox One-handkontroll på PC men FPS och liknande lär vi nog aldrig se crossplatform mellan konsol och PC. De gånger det har testats så har världens bästa konsolspelare blivit helt demolerade av mediokra PC-spelare.

Håller med. FPS är nog ingen höjdare. Men många spel vore skoj att lira tillsammans med bekanta med annan hårdvara. Åtminstone spela lite fifa mellan PC- PS4, Xbone, NX, kanske PS3/360 vore skoj. Ännu bättre om det även fungerat med 3DS vid vissa spel

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är trevligt då det lyfter en artificiell nedlåsning, och ni som följt mina inlägg genom åren vet kanske att jag inte gillar när tillverkare begränsar funktioner på konstgjord väg. Härligt för alla som föredrar multiplayer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Hoppas inte de kräver att utgivarna måste låsa sig till Windows Store på PC om de vill inkludera detta. Ett monopol-drag av MS i sådana fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som jag ser det så verkar det gälla någon form av inställning där du kan aktivt välja om du vill bara spela med Xbox One användare eller över andra plattformar.

Isf finns det ju ingen ursäkt för att inte implementera crossplay även för FPS. Om jag bara vill spela med polare som alla har PC så ska väl jag kunna välja det.

Skrivet av Arzei:

Skillnaden är att Microsoft nu verkar ha stöd för detta rent infrastrukturmässigt och från Xbox Ones egen programvara - på andra plattformar (och för FFXIV som du nämner) så har spelutvecklaren själv fått stå för större delen av det jobbet.

Crossplay mot PC funkar ju dessutom i spel som just FFXIV som har global cooldown och förhållandevis höga responstider. Att spela FFXIV på Xbox One skulle jag inte ha något emot då jag ändå spelar med en Xbox One-handkontroll på PC men FPS och liknande lär vi nog aldrig se crossplatform mellan konsol och PC. De gånger det har testats så har världens bästa konsolspelare blivit helt demolerade av mediokra PC-spelare.

Tycker ändå det borde gå att lösa så att dom som vill spela med kontroll och med PC-spelare kan få göra det. Alla mina polare spelar endast PC och jag spelar mest konsol, varför skulle jag inte kunna få välja att spela med dom på samma sätt som jag kan välja att spela med kontroll om jag kör med dom på PC. Dessutom kanske utvecklare nu kan bli bättre på att implementera M/KB support på konsolerna för dom som vill ha det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Isf finns det ju ingen ursäkt för att inte implementera crossplay även för FPS. Om jag bara vill spela med polare som alla har PC så ska väl jag kunna välja det.

Ser inte varför det inte skulle gå att göra. Det är ju i grund och botten samma sorts servrar det handlar om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Man kan redan nu att ställa in i Rocket League(PS4/PC) ifall man vill inaktivera crossplay, detta går även i Street Fighter 5(PS4/PC). Jag tycker dock det är tråkigt att ge användarna möjligheten för man ser ju redan nu hur konsol spelarna skyller crossplay lagg på PC användare och tvärt om när det i själva verket har med nätkoden att göra och att om det laggar så kan det lagga även PC mot PC och PS4 mot PS4.

Mer crossplay åt folket men skippa valmöjligheten som bara får folk att gnälla på den andra sidan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ja du kan ju spela redan med ps4 användare med rocket league, men du kan inte "invite him/her to the party". Det du kan göra är väl göra en privat match och ge inbjudan dock.

Permalänk
Medlem

Crossplay mellan PC och konsoler på FPS som t.ex. Battlefield och CoD hade ju varit väldigt kul!
#PCGamer

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

Sony har ju alltid varit öppna för det. Microsoft som inte varit så då borde ju det sista hindret vara borta. ja förutom att det kanske är svårare att implementera då.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Jag har väntat på detta i så många år. Slippa köpa en Xbox eller ett Playstation bara för att polarna inte har en bra PC nog för att kunna spela med en. Jag tvivlar dock starkt på att Nintendo skulle ingå i något sådant samarbete. Sony möjligtvis, speciellt nu när de sitter med den starkare konsolen.

Permalänk

Att lägga det i Sonys och de andra företagens knän är ju bara löjligt!
Sägs ju inget om server- och nätverksansvar.
Kommer Microsoft stå för trafiken mellan plattformarna får är det ju himla admirabelt, men det här känns ju bara som "Cross-platform-washing" där de framställer sig själva med öppna armar, utan att ta något egentligt ansvar.
Vi får se utspelet helt enkelt

Permalänk
Medlem

vore skitkul, det borde hålla livslängden på vissa spel mycket längre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas dock inte på crossplay mellan några konsol och PC spel överhuvudtaget!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hoppas på:

Destiny mellan PS och Xbox så jag kan lira med mina polare som sitter på xbox från min PS4

Division mellan PS och Windows så jag kan lira med mina polare på PS från min PC

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hoppas dock inte på crossplay mellan några konsol och PC spel överhuvudtaget!

Varför?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Tänkte inte tillföra något nämnvärt till diskussionen mer än att ge 2 rediga tummar upp för Rocket League. Helvete vad roligt spel, är helt fast! Har ni inte testat så prova på. Easy to play, hard to master!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Jag är skeptisk. Hoppas inte de kräver att utgivarna måste låsa sig till Windows Store på PC om de vill inkludera detta. Ett monopol-drag av MS i sådana fall.

En stor del i denna nyheten är att i t ex Rocket League så ska xbone spelare kunna spela tillsammans med steam spelare. Så inget win10 app tjafs behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det borde ju inte vara några problem med crossplay i FPS egentligen. Vad som behövs är att man filtreras beroende på vilken kontrollmetod man använder.

Skrivet av lassekongo83:

Jag är skeptisk. Hoppas inte de kräver att utgivarna måste låsa sig till Windows Store på PC om de vill inkludera detta. Ett monopol-drag av MS i sådana fall.

Det tror jag säkert
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_extend_and_extinguis...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian