Vad är en rimlig lön att begära.

Permalänk
Medlem

Vad är en rimlig lön att begära.

Hej, imorgon ska jag besöka en pizzeria som jag har ansökt till ett jobb hos, det finns en god chans att jag får jobbet men jag undrar vad som skulle vara en rimlig ungefärlig lön. Min huvuduppgift kommer vara att jobba i kassan och ta emot beställningar och mindre sysslor när det inte finns något annat att göra. Jag studerar på halvfart så jag kommer jobba lite under dagarna men främst efter skolan och på helger om jag får jobbet. Så vad tror ni är rimligt att begära, vill inte lägga mig för högt men jag vill inte häller bli grundlurad.

Permalänk

Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

105+semesterersättning

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Hur gammal är du?

Jag är 19 år gammal.

Permalänk
Medlem

Är du medlem i facket? Antar det är HRF? Prova fråga dem. Tror jobbet kallas för restaurangbiträde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är du medlem i facket? Antar det är HRF? Prova fråga dem. Tror jobbet kallas för restaurangbiträde.

Jag är inte medlem i facket och detta är mitt första riktiga jobb, förutom sommarjobb i några år.

Permalänk
Inaktiv

Skulle tro att du har väldigt liten chans att "begära" någon lön. Tar du inte lönen de erbjuder finns det nog många andra lika bra kandidater som tar lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle tro att du har väldigt liten chans att "begära" någon lön. Tar du inte lönen de erbjuder finns det nog många andra lika bra kandidater som tar lönen.

Det kan ju ändå vara värt att fundera på vad man har för skamgräns, dvs hur lågt bud från arbetsgivaren som man kan acceptera (dvs om de inte har kollektivavtal). Erbjuder de en väldigt låg lön så är det inte reko folk helt enkelt. Då vill man inte ha med dom att göra om man inte verkligen måste ha en inkomst för att försörja sin katt och sina barn.

Permalänk
Medlem

Om du är med i facket eller inte spelar inte så stor roll. Är företaget med i facket så kommer du hamna runt 110kr men är han inte fackansluten så kan du nog räkna med att ligga runt 80-85kr kanske någon krona mer om du har tur. Du kommer med all sannolikhet inte ha någon ob på kvällar och helger heller.

Men det bra är att man får lite pengar vid sidan om studierna.

Permalänk
Avstängd

Pizzerior brukar väl ha 80% av sin arbetskraft från arbetsförmedlingen på bidrag eller folk som jobbar svart så du kan nog inte lägga dig för högt

Sedan så lär du dig hur kassan fungerar och bemöta kunder vilket kan va bra om du söker liknande jobb senare i livet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det kan ju ändå vara värt att fundera på vad man har för skamgräns, dvs hur lågt bud från arbetsgivaren som man kan acceptera (dvs om de inte har kollektivavtal). Erbjuder de en väldigt låg lön så är det inte reko folk helt enkelt. Då vill man inte ha med dom att göra om man inte verkligen måste ha en inkomst för att försörja sin katt och sina barn.

Givetvis är det så! Bra att du tog med det också, mitt inlägg kanske lät lite negativt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle tro att du har väldigt liten chans att "begära" någon lön. Tar du inte lönen de erbjuder finns det nog många andra lika bra kandidater som tar lönen.

Håller med. Sätt dig in i arbetsgivarens sits. Varför ska dom betala mer för samma jobb? Endast om du gör jobbet bättre än någon annan tjänar dom på det. Tjänar dom på det så kan dom betala mer för att behålla dig. Inget konstigt med det.

Det här verkar inte bli ditt permanenta jobb, det vet dom också. Det är en extrainkomst. Jobba bra och se till att du får bra omdöme av din arbetsgivare. Det är verkligen något att sikta på. Att ha ett fint CV att visa upp med bra referenser är guld värt för framtida jobb. Fokusera inte på lönen nu. Ni kan prata om det och så kan du fråga hur det ser ut med möjligheter på lönesidan. Men det kan du göra samband med utvärderingar och målsättningar som ni pratar om...om ni pratar om det alls.

Du får för det första se till att du får jobbet och sen att du jobbar bra. Är din arbetsgivare en bra arbetsgivare lyssnar personen på dig och ger dig en chans att argumentera för din sak. Är det inte en bra arbetsgivare så är det upp till dig om det är värt besväret att fortsätta där eller ej. Gör inget dumt bara, om det blir ett avslut så gör det snyggt. Tänk på din egen framtid och vad som ska ta dig framåt. Ta ingen skit men sköt dig och var ödmjuk och lyssna på dom som verkar veta vad dom snackar om. Byt jobb om det inte känns bra...det finns många jobb för dom som sköter sig bra. Se det här som en chans att förbereda dig för framtiden där du blir bättre än dina konkurrenter. Det betalar sig framöver.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

du får ju tänka som student hade du nog spenderat 3000kr på pizza i månaden och kan nu få det gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle tro att du har väldigt liten chans att "begära" någon lön. Tar du inte lönen de erbjuder finns det nog många andra lika bra kandidater som tar lönen.

Skrivet av Olegh:

Det kan ju ändå vara värt att fundera på vad man har för skamgräns, dvs hur lågt bud från arbetsgivaren som man kan acceptera (dvs om de inte har kollektivavtal). Erbjuder de en väldigt låg lön så är det inte reko folk helt enkelt. Då vill man inte ha med dom att göra om man inte verkligen måste ha en inkomst för att försörja sin katt och sina barn.

Begära kanske är fel ord men jag vill ju att det faktiskt ska kännas värt den del av min fritid och jobbet jag gör.

Permalänk

du kan ju alltid kolla med facket iaf? annars kan du ju kolla med andra pizza resturanger o fråga vad de har för snittlön då vet du på ett ungefär. men om de är ditt första jobb så är de inte så lätt o kräva vad som helst

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat, jag kommer nog försöka hamna runt 70-80 och se det här som ett sätt att dryga ut kassan och skaffa lite erfarenhet istället för som en riktig inkomstkälla.

Permalänk
Medlem

http://www.hrf.net/din-lon
96:80kr timmen. Detta är vad kollektivavtalsansluta arbetsgivare betalar. Se det som en riktlinje.
Du skall även få 12% semesterersättning på lönen enligt lag.

Permalänk
Medlem

Om du talar med Facket, kommer du få till 99% få svaret att du ska ha iallfall minimilön enligt avtal, resten är upp till dig själv och arbetsgivaren och bestämma och dom skiter i det fullständigt mer eller mindre.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz