Fördelar vs nackdelar 60 fps i Dark Souls 1

Permalänk

Fördelar vs nackdelar 60 fps i Dark Souls 1

Hej ! Tänkte spela igenom (försöka) Dark Souls 1 till pc och undrar om man ska använda dsfixen eller ej?
Vad är fördelarna vs nackdelarna med patchen?
Blir spelet mer lätspelat eller svårare ?
Tack
Lars J

Permalänk
Medlem

Det finns vissa risker med att göra det, eftersom spelet inte är gjort att köras i 60 FPS.

Citat:

in some instances, collision detection may fail. Avoid sliding down ladders

Har du dock enbart tänkt att spela offline så skulle jag prova det, jag kan inte minnas att jag märkte av några problem sist jag använde det. Det går även att öka upplösningen spelet renderas i och även slå på lite mer grafiska effekter, vilket gör att det ser bättre ut.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det finns vissa risker med att göra det, eftersom spelet inte är gjort att köras i 60 FPS.

Har du dock enbart tänkt att spela offline så skulle jag prova det, jag kan inte minnas att jag märkte av några problem sist jag använde det. Det går även att öka upplösningen spelet renderas i och även slå på lite mer grafiska effekter, vilket gör att det ser bättre ut.

Ja just , tror ja läst det där om att åka igenom golvet någonstans tidigare samt att hoppen blir kortare eller nåt ?
Roligt att kunna slå på lite effekter också .
Fungerar patchen på steam ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Fungerar patchen på steam ?

Ja, den senaste versionen av DSfix fungerar enbart med Steam-varianten. Jag tror inte att den gamla GFWL-versionen ens startar längre, men jag kan minnas fel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag har 98 timmar i DS1, och har kört med dsfix hela tiden. Precis som föregående talare stötte jag aldrig på några konstigheter.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Ja, den senaste versionen av DSfix fungerar enbart med Steam-varianten. Jag tror inte att den gamla GFWL-versionen ens startar längre, men jag kan minnas fel.

Skrivet av Poppu-chan:

Jag har 98 timmar i DS1, och har kört med dsfix hela tiden. Precis som föregående talare stötte jag aldrig på några konstigheter.

Toppen!
Blir att testa dsfixen då!
Tackar!
Lars J Mandel

Permalänk

Du hoppar och rullar kortare, eftersom animationer är bundna till "frameraten" så avbryts rullningar och hopp innan dem egentligen är klara. Att undvika attacker är fortfarande inga problem du förflyttas bara en kortare sträcka än det är tänkt, men att klara vissa hopp blir asevärt svårare.
Men DSfix går att låsa till 30 respektive 60 "on-the-fly" i spelet med hjälp av backsteg/backspace så det går att ändra när det väl behövs.

Klart en bättre upplevelse på 60 hur som, jag kan inte spela på 30 längre trots att jag investera över 400 timmar i PS3 versionen, tur att både DS2 och kommande DS3 fixar det utan hjälp utifrån

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99: Hmm... Fast nu blir jag osäker på om jag verkligen körde 60 FPS. Kikade nyss i min dsfix.ini, och där var unlockFPS inte påslaget av någon anledning. Kanske jag hörde samma rykten som dig och inte vågade slå på det?

Men hursomhelst är det helt klart värt att köra dsfix, låst frame rate eller ej, bara för att fixa den interna renderingsupplösningen. Det var det jag minns att jag främst skaffade fixen för. Ser verkligen ut som apa annars.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av fRostmirE:

Du hoppar och rullar kortare, eftersom animationer är bundna till "frameraten" så avbryts rullningar och hopp innan dem egentligen är klara. Att undvika attacker är fortfarande inga problem du förflyttas bara en kortare sträcka än det är tänkt, men att klara vissa hopp blir asevärt svårare.
Men DSfix går att låsa till 30 respektive 60 "on-the-fly" i spelet med hjälp av backsteg/backspace så det går att ändra när det väl behövs.

Klart en bättre upplevelse på 60 hur som, jag kan inte spela på 30 längre trots att jag investera över 400 timmar i PS3 versionen, tur att både DS2 och kommande DS3 fixar det utan hjälp utifrån

Måste testa patchen har bara spelat med 30fps tidigare , skall bli intressant O se hur det flyter på , låser nog fpsen vid 60 om det går eftersom monitorn bara har 60hz

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Måste testa patchen har bara spelat med 30fps tidigare , skall bli intressant O se hur det flyter på , låser nog fpsen vid 60 om det går eftersom monitorn bara har 60hz

Allt flyter definitivt på mer naturligt, sätter man gränsen högre än 60Hz däremot får man en väldigt dålig upplevelse med diverse buggar så det är den gyllene gränsen. Men som sagt, det finns ju några nackdelar, men fördelarna i själva spelupplevelsen väger upp. Bara komma ihåg att ändra till 30 när du ska göra några svåra/långa hopp så klarar du dig fint sen

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Skrivet av fRostmirE:

Allt flyter definitivt på mer naturligt, sätter man gränsen högre än 60Hz däremot får man en väldigt dålig upplevelse med diverse buggar så det är den gyllene gränsen. Men som sagt, det finns ju några nackdelar, men fördelarna i själva spelupplevelsen väger upp. Bara komma ihåg att ändra till 30 när du ska göra några svåra/långa hopp så klarar du dig fint sen

Det var nyttig info , tack ska du ha !
Nu ska man bara få tid /ork till att sätta sig oxå
Lars J M

Permalänk

Testade patchen idag ! Äntligen kan man köra med 1080p
Och 60 fps vilken skillnad det gjorde !
Nu gäller det bara att bestämma vilken build man skall köra och vilka stats som är viktigast att levla opp .
Tack
Lars J