Sony Playstation VR prissätts – släpps lagom till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation VR prissätts – släpps lagom till julhandeln

Speljätten Sony tar bladet från munnen och avslöjar att Playstation VR kommer senare än väntat, men även att VR-headsetet blir mycket billigare än PC-rivalerna Oculus Rift och HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att Sony verkligen gör mycket rätt här!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Känns som att Sony verkligen gör mycket rätt här!

Prislappen känns inte rätt, när du behöver en massa extra saker på en produkt. Man närmar sig ju $500 pris med alla tillbehör, och detta ska vara en "enklare produkt" vs occulus, som trots allt inte är så långt borta i pris.

Permalänk
Medlem

120hz console masterrace?

Förväntade mig ett pris på 499€ faktiskt. Blir lätt ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det här kompenserar Sony med genom att OLED-panelen klarar 120 Hz och inte bara 90 Hz som PC-alternativen.

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Helt klart ett lite mer begåvat pris jämfört med Oculus och Vive.

Stora fördelen är väl såklart att man klarar sig fint med en konsol för ca 3000 kr. Vilket annars bara skulle räcka till grafikkortet i PC:n.

Permalänk
Medlem

Tja, är ju både bra och dåligt här, men priset kan man (sett till konkurrenterna) inte klaga på. Kan ju köpa ett helt paket med basenhet och allt för samma summa som PC versionerna kostar, och då har jag inte räknat med all hårdvara som jag kommer att behöva uppgradera....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Folk är snabba med att klaga på produkten. Vad sägs om att vänta till recensionerna kommer då det visar sig om den suger eller ej?
Vad jag har läst så har psvr imponerat på många som testat, varit bättre än oculus DK2 samt de mobila lösningarna. Det skulle inte jag säga vara allt för dåligt med tanke på den begränsade hårdvaran de har att arbeta med.

Permalänk
Medlem

Vettigt att utelämna "Move" som många redan har. Blir bara att mängder av kunder köper dubbelt annars.

EDIT: Om inte Occulus/Vive/"annat dyrt master-race alternativ" imponerat tillräckligt på mig till vintern (då nya dator skall köpas) kan det nog bli denna som en interimslösning tills Gen2 kommer av förstnämnda varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Risk för att man skapar lite motionsickness med en sådan setup. Om Playstationet "skapar" egna frames finns det risk med mini-hickups. Hoppas att man har tänkt på det.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Jag ser en risk med alla dessa fragmenterade plattformar. I fallet PS VR vet inte utvecklarna om användarna har en kamera eller om de har Move-kontroller, när det gäller Rift vet inte utvecklarna om användarna har Touch-kontroller eller inte. Detta kan vara problematiskt, då risken blir att det blir den minsta gemensamma nämnaren som blir det gällande.

Ovanstående är skälet till att jag kommer satsa på Vive, men jag hoppas naturligtvis att det inte blir några problem. Ingen tjänar på det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Ren spekulation från din sida att spelen inte renderas i 120 fps och förmodligen något som kommer variera från spel till spel.
Oavsett så har PSVR stöd för att spelet renderas i 120 eller t.ex. 90.

Permalänk
Medlem

Är ju rätt meningslöst att kasta specs på varandra när 99,5% inte har testat VR och inte har någon aning om vad det innebär i praktiken.

Själv har jag redan en Move och om recensionerna av detta verkar lovande och det kommer nåt intressant spel så blir det nog ett köp i vuxenjulklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz
Mest säljsnack alltså.

Nej det är inte mest säljsnack eftersom hög refresh-rate i displayen är nära nog ett måste för VR. Att jämföra med tv-apparaters trixande är inte en helt lyckad liknelse.

Och ja, blir nog iaf en handfull titlar som dessutom renderas i 120 Hz. Battlefront lär inte vara en av dem dock.

Skrivet av undelete:

Risk för att man skapar lite motionsickness med en sådan setup. Om Playstationet "skapar" egna frames finns det risk med mini-hickups. Hoppas att man har tänkt på det.

PS "skapar" inte egna frames, den flyttar (med huvudrörelserna som indata) renderade frames över displayytan. Ser inte hur det ska bli "hickups" av det. Själva syftet med funktionen är ju att bl.a. minska motion sickness så ja, det har de nog tänkt på.

Skrivet av Thursday:

Jag ser en risk med alla dessa fragmenterade plattformar. I fallet PS VR vet inte utvecklarna om användarna har en kamera eller om de har Move-kontroller, när det gäller Rift vet inte utvecklarna om användarna har Touch-kontroller eller inte. Detta kan vara problematiskt, då risken blir att det blir den minsta gemensamma nämnaren som blir det gällande.

Camera vet utvecklarna att PS VR ägarna har eftersom det är ett måste (ja Sony måste givetvis ta fram ett paket där en sådan ingår - personligen tycker jag det är en megamiss om de inte kan erbjuda ett komplett paket för "399").

Håller med om kontrollerna dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Absolut! Det har de flesta konsolerna klarat av väldigt länge. Det är inte konsolens hårdvara som sätter fpsgränsen på 60 utan det är hur tungdrivet spelet är som avgör detta och vanligvis har spelskaparna för konsoler valt att lägga grafiken på en nivå där hårdvaran klarar av att generera just 30 eller 60 fps.
Om man nu ska utveckla spel för VR och FPSkraven är högre så kan man anpassa grafikkraven i spelet efter detta och därmed uppnå högre framerate.
De två hårdvarubegränsningarna man faktiskt måste ta hänsyn till är hur mycket data som kan föras över i HDMIkabeln och hur snabbt bildvisaren (TV eller VRheadset) kan presentera bilderna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Folk är snabba med att klaga på produkten. Vad sägs om att vänta till recensionerna kommer då det visar sig om den suger eller ej?
Vad jag har läst så har psvr imponerat på många som testat, varit bättre än oculus DK2 samt de mobila lösningarna. Det skulle inte jag säga vara allt för dåligt med tanke på den begränsade hårdvaran de har att arbeta med.

Faust det där med förväntan har ju en hel del med saken att göra, förväntar man sig skit av psvr när man provar den, men den är helt okej, så verkar den ju bra.

Förväntade man sig gudariket när man provade DK2, och man tyckte den var okej, så verkar den ju dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Sony är den enda VR headsetet som faktiskt använder sig av subpixlar, vilket kommer ge dom en ganska så stor fördel gentemot konkurrenterna när det gäller just skärpa. När det gäller just pixlar så är det just denna produkt du kommer se dom minst med.

Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Vilken fps ett spel körs i har enbart med hur grafiskt tungt ett spel är, det går att göra ett spel som inte alls är speciellt tungt och lätt köra det i flera hundra FPS på en PS4.

Med det sagt så kräver Sony att spelen kör i MINST 90, annars får de inte sälja spelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sony är den enda VR headsetet som faktiskt använder sig av subpixlar,

RGB subpixlar menar du. Subpixlar har (typ) alla displayer.

Citat:

Med det sagt så kräver Sony att spelen kör i MINST 90, annars får de inte sälja spelen.

Minst 60 fps är det som gäller.

Vi får se hur det blir i praktiken men det finns skäl att anta att de kommer jobba/trycka hårt på att titlarna renderas i exakt 60, 90 eller 120 Hz. Inget annat.

Permalänk
Medlem

@ipac: Hmm, jag tänkte mig att något borde funka utan kameran, men nu när du säger det så verkar den vara ett krav. Riktigt märkligt drag att inte skicka med den då.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det här med att konsoler bara är att "koppla in och köra" är inte riktigt sant längre (även om man bortser från div systemuppdateringar som inte sällan behöver göras).

Ser framför mig hur det snurrar i den tekniskt efterblivne pappans huvud när lille Johnny står där och tjatar otåligt på julafton. Extra grinigt blir det när det upptäcks att paketet inte innehåller nån Camera, då rinner jul-nubbarna ner fort...

Permalänk
Medlem

Inte särskilt intresserad av VR men om jag bestämmer mig för att köpa och testa blir det denna. Billigare och jag slipper böka med eventuella inställningar på min PC.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

@ipac: Hmm, jag tänkte mig att något borde funka utan kameran, men nu när du säger det så verkar den vara ett krav. Riktigt märkligt drag att inte skicka med den då.

Det hela är lite knepigt.

Faktum är att PS4 Camera har sålt överraskande bra (miljon++, tydligen). Att då inte erbjuda ett paket utan Camera vore att stöta sig med dessa "trogna" Sony-ägare.

Samtidigt är det förstås idiotiskt att ett konsol-tillbehör säljs under förutsättningen att kunden även köper ett annat tillbehör för att det första tillbehöret ska funka.

Så minst två paket mer eller mindre behövs. Upp till Sony att verkligen lyckas med att kommunicera vad som krävs för att få uppleva PS VR.

Och väl där så kommer det väl ändå finnas kunder som goes:"va? behöver man köpa den där PS4 burken oxå? va ju ingen som sa..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Nej, de kommer att interpolera frames.

Permalänk
Avstängd

Men, ögat ser ju inte mer än 24FPS och allt över 720P är slöseri med pixlar.

Nämen...100 graders synvinkel låter för lite...kommer att kännas som att ha på sig ögonlappar..Speciellt när det sitter så nära ögonen.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, de kommer att interpolera frames.

Nej det kommer de inte.

Däremot kommer de alltid re-projicera frames. Oavsett renderingsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, min exakta tanke. PS Camera ligger på 549-599 kr i snitt. Sedan börjar vi med 3999 kr för VR:n och lägg till Move Controllers som krävs för "kompletta upplevelsen" och att spelen ser ut som PS3-spel gör det hela inte så lockande.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Kanon att de släpper den löst men borde kanske göra ett paket för de som inte har move eller kameran. Inte speciellt sugen på vr måste jag säga men slår det väl ut och man får testa så kanske det blir ett köp.
Och självklart kommer ju PC kicka ass i vr gentemot PS4 men det är som att jämföra en Fiat Panda mot en Mclaren F1. Skiljer en del i både pris och prestanda.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke här att PSVR inte inkluderar playstation kameran (som ger headsetet positional tracking) eller nån move-kontroller (som en del spel använder sig utav)

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM