Razer inleder leveranserna av grafikdockan Core för Stealth Blade i april

Permalänk
Melding Plague

Razer inleder leveranserna av grafikdockan Core för Stealth Blade i april

Den första officiella grafikkortsdockan för Intel Thunderbolt anländer i april, och först ut är Razer med Core som är särskild ämnad Ultrabook-datorn Blade Stealth.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort åt folket!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Mycket spännande att köpa nu...

Skulle väldigt gärna köpa en laptop med en schysst i7a och slänga in mitt 980Ti i en låda!

Permalänk
Medlem

Ganska liten marknad detta riktar sig åt? Bärbara datorer med mobilitet i första rum som när man kommer hem kommer skall leverera rejält med gpu prestanda.
Känns inte som dockan (gpu exkluderad) får kosta allt för mycket för att det skall bli någon större vinning av enheten.
Eller skall man ta med den och skärm i en separat väska när man reser? För jag antar att man måste ha en skärm kopplad till det externa grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket begränsas grafikkortets prestanda med endast 4 banor

Permalänk
Medlem

Fölljer det med ett grafikkort med dockan? Annars känns 500 dollar väldigt dyrt...

Permalänk
Snusfri

Tror priserna kommer att sjunka när det kommer fler kabinett på marknaden.

Riktigt intressant segment dock, du har en laptop som du använder på jobbet, i skolan osv som du enkelt kopplar in till ett extern grafikkort hemma på skrivbordet när du vill spela lite tyngre spel.

Skulle gärna vilja se detta ihope med en docka som laddar laptopen och som man har extern skärm, mus, tangentbord och ljud inkopplat till, det skulle bli en riktigt smidig lösning.

En sådan lösning skulle nog kunna få tillverkarna att satsa på ett standardiserat gränssnitt som man kopplar ihop laptopen och dockan med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha något fyrkärnigt i datorn. Tänk lenovo t440p med detta...mums. Fast jag vill ha den ryktade lenovo thinkpad retro oh detta. Det hade varit sååååå ultimat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@anon81912

Eller hur, det är den perfekta setup:en om man inte är hardcore hårdvaruentusiast!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Ganska liten marknad detta riktar sig åt? Bärbara datorer med mobilitet i första rum som när man kommer hem kommer skall leverera rejält med gpu prestanda.
Känns inte som dockan (gpu exkluderad) får kosta allt för mycket för att det skall bli någon större vinning av enheten.
Eller skall man ta med den och skärm i en separat väska när man reser? För jag antar att man måste ha en skärm kopplad till det externa grafikkortet?

Fullkomligt obegripligt. Vad fan skulle man släpa på en bildskärm för?

Grafikdockan är främst tänkt att användas tillsammans med bärbara datorer. Många tar med datorn till jobbet eller skolan och då slipper de ha en speldstor hemma utan kan ha grafikkortsdockan vid skrivbordet. Om de väljer att använda en extern skärm hemma eller inte spelar ingen som helst roll. Lösningen fungerar oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ganska liten marknad detta riktar sig åt? Bärbara datorer med mobilitet i första rum som när man kommer hem kommer skall leverera rejält med gpu prestanda.

Ser att vi skulle ha nytta av en sådan här lösning på jobbet.

Kraftfull grafik när man sitter och CADar på jobbet, men fortfarande en lätt dator när man är ute på möten.

Permalänk
Sötast

Härligt pris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santrik:

@Killbom

Eller hur, det är den perfekta setup:en om man inte är hardcore hårdvaruentusiast!

Det fungerar väl utmärkt för hardcore entusiaster? Chysst laptop + dockan + bästa grafikkortet + fet skärm + VR stuff. Vet inte vad totalsumman kommer hamna på men det är nog för "hardcore" för 99% av alla på forumet.

Jag vill mest kunna sitta hemma och spela spel / utveckla / trolla på samma dator som jag tar med mig. Nu har jag 2 och det är ju tradigt att behöva hålla alla appar och inställningar i synk.

Permalänk

@THB: Finns faktiskt något som uppfyller alla dessa kriterier redan: MSI GS30. Enda skillnaden att överföringen inte sker via Thunderbolt utan via PCI-gränssnittet och att datorn kopplas in fysiskt i en specifik grafikkortsdocka.

Så Razers lösning är smidigare (då du har laptopen kopplad med en kabel och kan bestämma vart den skall stå - msi lösning är datorn inkoplad i en docka och du kan inte använda vare sig skärm eller tangentbord.) men hos msi å är det en fullvärdig 4 kärnig med HT som sitter i laptopen...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Intressant om crossfire/Sli funkade med detta om man redan har en hyffsad GPU/APU i Laptopen redan. Synd bara att 4 banors begränsningen skulle slöa ned det så mkt. Men men nästas thunderbolt eller USB specs kanske det går med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om man sätter i ett bra grafikkort i den lär det ju hållas tillbaka av att det bara är en lågt klockad tvåkärnig processor. Och hur bra håller dessa U modeller sina turbofrekvenser? Den borde i och för sig hålla den lite bättre med tanke på att den integrerade gpun slipper jobba.
Men detta blir nog intressant med framtida mobila processorer från AMD och Intel med 4 eller fler kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Högt pris inledningsvis men kommer såklart sjunka med tiden. Speciellt när fler tillverkare släpper produkter. Ett pris på 2000kr, kanske lägre ändå, borde inte vara helt orimligt.

Jag är fortfarande sugen och detta är något jag vill se att mina framtida datorer är kompatibla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar inte köpa saker som ser ut så där vanligtvis... men tyckte faktiskt finishen på demonstrationsexemplaret var läcker.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Är det en nystandard över thunderbolt3, eller kommer andra datorer än razors vara redo för detta? Tex Dells xps15 som har en thunderbolt 3 över usb c kontakt.

Permalänk
Medlem

Kan man installera framtida grafikkort serier eller måste man då byta ut hela paketet då ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar hända grejer inom detta område

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kan man installera framtida grafikkort serier eller måste man då byta ut hela paketet då ??

"Finessen kräver dock stöd i mjukvara från AMD och Nvidia. Kompatibla grafikkort är därför i dagsläget begränsat till Radeon R9 290X, R9 290, R9 290, R9 Nano, R9 Fury och hela 300-serien. För Nvidias del handlar det om Geforce GTX 750, GTX 750 Ti, GTX 950 eller bättre." Så jag tror det hänger på om AMD eller Nvidia fortsätter stödja det men det borde de ju göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har varit riktigt sugen på detta, fast om priset på 5000kr stämmer så köper jag hellre en liten skitdator för ca 3k till skolarbete och en stationär dator för ca 12k för spel, än att köpa en bra bärbar dator för 8-10k, dockan för 5k och ett grafikkort för ca 3,5k.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Jag tror det här framför allt blir perfekt för arbetsdatorer. Som det är nu får man ju välja på att antingen släpa med sig ett härke till blyklump när man ska på kundmöte eller vill jobba hemma, eller ta allt besvär med att ha två jobbdatorer.

Permalänk
Medlem

Känns som om detta kan öppna upp en ny kategori laptops.
4 kärniga CPUer, Större SSD (för spellagring) och rätt kontakter (för GPU och mus/tangentbord rent av). Säkert med val av skärm mellan 4k och 1080 beroende på huruvida konsumenterna vill ha extern skärm eller inte.

Men det måste ju bli billigt. Så pass billigt att det inte är ngt snack om att det är smartare att köra laptop plus docka mot stationär.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fullkomligt obegripligt. Vad fan skulle man släpa på en bildskärm för?

Grafikdockan är främst tänkt att användas tillsammans med bärbara datorer. Många tar med datorn till jobbet eller skolan och då slipper de ha en speldstor hemma utan kan ha grafikkortsdockan vid skrivbordet. Om de väljer att använda en extern skärm hemma eller inte spelar ingen som helst roll. Lösningen fungerar oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var mer frågor jag ställde. Säger inte att det är en dålig produkt eller något sådant. Ställer mig däremot tveksam till hur många som egentligen kommer att skaffa sig dockan med tanke på prislappen och det egentliga användningsområdet.
Grejen blir att har man plats för dockan hemma och priset på dockan är så högt att ett mini itx system med samma eller bättre prestanda (utan GPU) kosta likvärdigt med pengar som bara dockan kostar. Då känns det inte längre som en självklar enhet i min värld. Att spela på en 15" skärm eller mindre som de mobila datorerna ändå brukar ha ger ju inte heller någon jätte spelupplevelse, antar därför att man kommer välja en extern skärm och koppla den till hemma.
Själv skulle ja nog då hellre gå på linjen som @qscqdzeax nedan skrev. Blir ju dock inte jätte många användare av det. Sedan vet jag många av mina konsult vänner som cadar som byter sina datorer ganska ofta till riktiga CPU monster för att hålla prestandan så hög som möjligt. Då räcker inte en bärbara I7a så långt
Eller att folk på resande fot med tillgång till hotellrum etc kanske har med sig enheten i en väska eller dyligt och kan koppla upp sig på kvällarna till. Inte heller här ser jag en massiv försäljningssucce.

Skrivet av qscwdzeax:

Ser att vi skulle ha nytta av en sådan här lösning på jobbet.

Kraftfull grafik när man sitter och CADar på jobbet, men fortfarande en lätt dator när man är ute på möten.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Stealthen är så billig, dom krämar ut överpriset på dockan ist. Beprövad rakhyvelstrategi 500$ för ett 500W nätagg och en USB-docka... Hoppas det kan dyka upp lite konkurrerande produkter snart.

Skrivet av Triton242:

Det var mer frågor jag ställde. Säger inte att det är en dålig produkt eller något sådant. Ställer mig däremot tveksam till hur många som egentligen kommer att skaffa sig dockan med tanke på prislappen och det egentliga användningsområdet.
Grejen blir att har man plats för dockan hemma och priset på dockan är så högt att ett mini itx system med samma eller bättre prestanda (utan GPU) kosta likvärdigt med pengar som bara dockan kostar. Då känns det inte längre som en självklar enhet i min värld. Att spela på en 15" skärm eller mindre som de mobila datorerna ändå brukar ha ger ju inte heller någon jätte spelupplevelse, antar därför att man kommer välja en extern skärm och koppla den till hemma.

Kan vi slippa såna här meningslösa argument, tror dom flesta på det här forumet kan bygga sin egen stationära och vet priset på det. Meningen här är FORMFAKTORN. Du kan inte plocka ihop och bygga din egen laptop. Tror du underskattar marknaden för mängden människor som vill kunna spela hemma men gärna har en smidig laptop som dom kan ta med sig till skolan, jobbet, polaren, landstället etc. och samtidigt inte behöva migrera data fram och tillbaka och all hassle det är att ha två datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror priserna kommer att sjunka när det kommer fler kabinett på marknaden.

Riktigt intressant segment dock, du har en laptop som du använder på jobbet, i skolan osv som du enkelt kopplar in till ett extern grafikkort hemma på skrivbordet när du vill spela lite tyngre spel.

Skulle gärna vilja se detta ihope med en docka som laddar laptopen och som man har extern skärm, mus, tangentbord och ljud inkopplat till, det skulle bli en riktigt smidig lösning.

En sådan lösning skulle nog kunna få tillverkarna att satsa på ett standardiserat gränssnitt som man kopplar ihop laptopen och dockan med.

Jag vill ha det för redigering! Laptop klarar att sköta själva redigeringen on the fly vilket är skönt, men skulle vara helt underbart att slippa de långa renderingstiderna! tänk att kunna fixa allt, spara projektet. Komma hem plugga in grafikkortet och låta den ta en stor del av belastningen.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Inte konstigt att Stealthen är så billig, dom krämar ut överpriset på dockan ist. Beprövad rakhyvelstrategi 500$ för ett 500W nätagg och en USB-docka... Hoppas det kan dyka upp lite konkurrerande produkter snart.

Kan vi slippa såna här meningslösa argument, tror dom flesta på det här forumet kan bygga sin egen stationära och vet priset på det. Meningen här är FORMFAKTORN. Du kan inte plocka ihop och bygga din egen laptop. Tror du underskattar marknaden för mängden människor som vill kunna spela hemma men gärna har en smidig laptop som dom kan ta med sig till skolan, jobbet, polaren, landstället etc. och samtidigt inte behöva migrera data fram och tillbaka och all hassle det är att ha två datorer.

Det är en diskussion om vad folk tycker, tänker och resonerar. Det är inte svårare än så, kan man inte svara på ett civiliserat sätt kanske man inte skall svara alls.
Ser inte varför det är menlöst heller.
Problemet är att dockan kostar alldeles åt helvete för mycket pengar. Så mycket pengar att man har råd med både bärbar dator och min-itx system hemma med "snarlik" storlek och bättre prestanda istället för att köpa dockan.
Alltså försvinner vissa scenarion för produkten bort pga dess prislapp.

Permalänk
Inaktiv

Varför är den så dyr? Är det inte bara ett chassi med en thunderboltkoppling? Det borde väl bara kosta typ en tusenlapp?
Eller har jag missförstått helt vad det här är?