AMD tillkännager Radeon Pro Duo – dubbelt upp med Fiji för VR-utvecklare

Permalänk
Medlem

Tillkännagivandet kan ju handla om mycket, bland annat att också komma ut med en egen nyhet samtidigt som Nvidia pratar om en tidigare release. Det handlar nog mindre om att "mäta penis" och mer om vanlig konkurrens.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BlackBird:

@Dinoman Så bra att du troligen inte ens kan köpa det då Som sagt - det är en utvecklingsplattform. Dessa är svindyra oftast, och tillverkas i små serier.

Kostade inte en utvecklarvariant av PS4'an femsiffrigt med när det begav sig? Tror de är vana att betala. Är inte värre än för andra saker som är riktade mot företag. Se på Adobe's prissättning till exempel. Eller Microsofts server-OS. Och det är ändå "bara" mjukvara. Är det ett verktyg för att tjäna pengar kostar det oftast pengar. Speciellt här där det är rätt dyra komponenter till att börja med.

Jag ska erkänna att jag inte läste artikeln ordentligt. Missade hela det faktum att det är för utvecklare och inte till konsument. Kan glömma vad jag sa ovan.

Sen så kan jag meddela farbrorn att jag visst hade haft råd med ett Duo Pro om jag så hade velat men som sagt det hade jag inte eftersom det hade varit billigare med två Fury X kort istället.

Skrivet av Tumnus:

Menar att allt är relativt och dessa kort är inte menade att säljas i kvanitet. Och jo. Det är en penismätartävlig. Iallafall om man ska tro Nvidia och AMD.

Nej, som sagt, jag missade hela det faktum att det var utvecklarvariant så då kommer priset spela mindre roll faktiskt. Trodde det var en konsumentmodell.

Sen förstår jag inte vad argumentet att en konkurrent har en ännu mer idiotiskt prissatt modell gör att detta vansinniga priset är bättre. Som sagt. Två enkla Fury X billigare än ett Duo Pro. Hur många VR-utvecklare sitter med mini-itx chassin och enorm platsbrist? Dom lär ju sitta på rätt feta workstations med gott om plats.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Kort med dubbla GPUer brukar kosta mycket. Ett pris på ungefär kostnaden för två kort med den GPU som används är vanligt och rimligt. Återstår att se vad kortet kostar när sen lanseras. Priserna kommer, som vanligt, sjunka med tiden.

De som inte fattade att ett dual Fiji-baserat kort skulle kosta femsiffrigt med tanke på vad single Fiji kostade har rätt dålig koll på prissättning på grafikkort.

Något jag undrar är hur det ser ut med double precision exempelvis. Om det är en Pro produkt och riktar sig mot utvecklare så borde det kunna se bra ut på denna punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingår brandsläckare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag ska erkänna att jag inte läste artikeln ordentligt. Missade hela det faktum att det är för utvecklare och inte till konsument. Kan glömma vad jag sa ovan.

Sen så kan jag meddela farbrorn att jag visst hade haft råd med ett Duo Pro om jag så hade velat men som sagt det hade jag inte eftersom det hade varit billigare med två Fury X kort istället.

Nej, som sagt, jag missade hela det faktum att det var utvecklarvariant så då kommer priset spela mindre roll faktiskt. Trodde det var en konsumentmodell.

Sen förstår jag inte vad argumentet att en konkurrent har en ännu mer idiotiskt prissatt modell gör att detta vansinniga priset är bättre. Som sagt. Två enkla Fury X billigare än ett Duo Pro. Hur många VR-utvecklare sitter med mini-itx chassin och enorm platsbrist? Dom lär ju sitta på rätt feta workstations med gott om plats.

Två separata kort har alltid och kommer alltid att vara billigare än denna sorts lösningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Två separata kort har alltid och kommer alltid att vara billigare än denna sorts lösningar.

Nja, 295X2 var billigare än 2x 290X runt årsskiftet 2014/2015. Sedan igen i juni 2015, men då hade ju 300-serien kommit så vet inte om det är så tillförlitligt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt gulligt ut, svider dock i plånboken

Permalänk
Medlem

Att lansera detta kort, ett kort från en generation ifrån den nya generations grafikkort från Polaris.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Något jag undrar är hur det ser ut med double precision exempelvis. Om det är en Pro produkt och riktar sig mot utvecklare så borde det kunna se bra ut på denna punkt.

Fiji är 1/16 FP64 Native, så det ligger riktigt, riktigt dåligt till på den biten.
GK110, Hawaii och Tahiti kommer vara betydligt bättre.
(Inte så illa som Maxwell)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Två separata kort har alltid och kommer alltid att vara billigare än denna sorts lösningar.

3870 X2 = 449$
3870 = 269$

4870 X2 = 550$
4870 = 299$

6970 = 369$
6990 = 699$

7970 = 549$
7990 = 999$

R9 290x = 549$
R9 295x2 = 1 449$

Som det ser ut så är hela, att ta ut mer betalt för dubbelmackan som ett väldigt nutida påfund. När det sedan kommer till R9 295x2 så fick man ju faktiskt AIO-vattenkylning som bonus för att köpa ett R9 295x2 vilket är en fördel över dubbla R9 290x.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hoppas att det snart bir ett test av värdens snabbaste grafikkort Radeon Pro Duo här på Sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Biffigt

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kewlt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt