Smartphone med bra täckning

Permalänk
Medlem

Smartphone med bra täckning

Tänker köpa en ny smartphone inom dom närmsta månaderna och jag kollar på recensioner och läser tester men ingen nämner täckning. Jag har just nu en Galaxy s4 med bedrövlig täckning här på landet. Vet ni om några smartphones med bra täckning, finns det ens?
Varför diskuteras det så lite om problemet? Är det något tekniskt kunnig som kan förklara vad problemet är?

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

@who84
Täckningen har väldigt lite med din telefon att göra.
Täckningen beror på din operatör, på landet välj Telia.

Permalänk
Medlem

Har telia och det är fruktansvärd skillnad mellan smartphones och gamla mobiler.@Falcon:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Har telia och det är fruktansvärd skillnad mellan smartphones och gamla mobiler.@Falcon:

Ok.

Permalänk
Medlem

Är inte helt hundra men de gamla telefonerna går väll på annat nät? Om det ens finns kvar? GSM medans smartphones idag går på 3G /4G nätet.

En bättre operatör är vad du behöver.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Är inte helt hundra men de gamla telefonerna går väll på annat nät? Om det ens finns kvar? GSM medans smartphones idag går på 3G /4G nätet.

En bättre operatör är vad du behöver.

Är det så gamla telefoner så är det nog snarare NMT TS syftar på.

Typ så

Permalänk
Inaktiv

Testa kör in en custom rom och se om det hjälper, på min Samsung galxy Trend Plus så gjorde det mycket. Både snabbheten och bättre mottagning.

Vill du testa ny operatör så testa Vimla, halva priset i 3 månader sedan kan du säga upp det om du inte är nöjd. Du kan ju även stänga av 4G om du har det och låta den ansluta på 3G/2G.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är ute på landet, men i Stockholm med omnejd så kan jag iaf bara säga att Telia är skräp vad gäller täckning.
Har Telia på företagsluren och Comviq på privata, har i princip konstant full 4G mottagning med Comviq medans jag oftast ligger på 1-2 "pluppar" och ibland till och med trillar ner på 3G med Telia, har provat Telia simet i min privata lur men samma där och ser samma fenomen hos mina kollegor.
Fattar inte hur en såpass stor operatör kan ha så dålig täckning i våran huvudstad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

@who84
Täckningen har väldigt lite med din telefon att göra.
Täckningen beror på din operatör, på landet välj Telia.

Av egen erfarenhet så skulle jag påstå att täckningen i många fall helt beror på telefonen.

För på något annat sätt kan jag inte förklara varierande signal mellan olika telefoner när man använder samma simkort.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om det berodde på att Sambon bytte från en Lumia 920 till en LG Nexus 5X eller om det var bytet från dyra telia till billiga Vimla. Men nu kan hon använda sin mobil på sin arbetsplats omgärdad av eternitplattor.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Tänker köpa en ny smartphone inom dom närmsta månaderna och jag kollar på recensioner och läser tester men ingen nämner täckning. Jag har just nu en Galaxy s4 med bedrövlig täckning här på landet. Vet ni om några smartphones med bra täckning, finns det ens?
Varför diskuteras det så lite om problemet? Är det något tekniskt kunnig som kan förklara vad problemet är?

Sök efter telefoner som har dubbla antenner.

Permalänk
Medlem

Hade också en s4 tidigare. Märkte skillnad på den och Sony jobbmobilen (till den sistnämndas fördel).

Här en z5 idag, och upplever inte de täckningsproblem hemma som jag hade förr och som sambon har med sin s4 (att det är svårt att komma fram ibland).
Provade en lumia 950 också, och just täckningen var väl kanske det mest positiva jag kunde säga om den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju mycket som kan påverka täckningen och man får nog testa sig fram för att reda ut vad problemet är.

- Täckningen kan vara bra i köket men kass i resten av huset/bostaden. Är det lika illa överallt? Blir det bättre om du åker iväg någonstans?
- Det kan vara antennen i din telefon som är dålig/trasig.
- Man kan testa att flasha in ett nytt modem - om man vågar och vill.
- Radioskugga
- Är det på samma nät du testar signalstyrkan (2G/3G)? Hur avgör du om det är bra eller dålig täckning? Är det genom att titta på "plupparna"? Olika tillverkade har olika gränser för hur man visar "pluppar". Nokia kanske har 5 pluppar vid -80 dBm när Samsung har det vid -50 dBm (bara ett exempel).
- Testa att mäta din dBm (signalstyrka) i din Samsung-telefon och se vad du får för värde. Den bör ligga mellan -45 dBm och -100 dBm. Helst så högt som möjligt, vanligt verkar vara mellan -60 dBm och -80 dBm.

Vet inte hur man mäter i gamla lurar men i Android-lurar kan man hitta det under "Om telefonen" och "Nät" (eller liknande). Sitter själv på -83 dBm utanför Stockholm, men sitter omringad utav stora byggnader, så det svajar lite.

Ser att det blev lite rörigt, men jag jobbar bland annat med teknisk support åt MVNO's, så jag har fått felsöka och fråga mig fram om detta ett par gånger.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Tänker köpa en ny smartphone inom dom närmsta månaderna och jag kollar på recensioner och läser tester men ingen nämner täckning. Jag har just nu en Galaxy s4 med bedrövlig täckning här på landet. Vet ni om några smartphones med bra täckning, finns det ens?
Varför diskuteras det så lite om problemet? Är det något tekniskt kunnig som kan förklara vad problemet är?

Huawei P8 har kanske den bästa mottagningen av de vanliga mobilerna och ser dessutom ganska bra ut

Permalänk
Medlem

Telia är ju faktiskt inte alltid bäst på täckning på landet.
Beroende på var man är så har jag ofta oförskämt bra resultat med Telenor.
Tycker jämt jag har en plupp mer än tjejens tele2. Max pluppar i Sigtuna mot telias 1-2 (inte landet men visar rätt bra fenomenet med radio skugga )
Kör en drive med några kontantkort och prova dig fram om du inte har en polare som kan hälsa på med andra abb.
*3001#12345#* för att få full info om kanal etc på en iphone, Samsung verkar ha gjort sitt bästa att rensa bort sina field test prylar :/

Permalänk
Medlem

Såg att den kostade 3000kr nu, hur bra är batteriet?@Sp0de:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Såg att den kostade 3000kr nu, hur bra är batteriet?@Sp0de:

Huawei har satsat stenhårt på täckningsbiten och det är faktiskt en klar skillnad mot många andra telefoner. Själv skulle jag gått på Honor 7 istället för P8. Samma antennteknik, men större batteri (2680 vs 3100 mAh) samt en riktigt trevlig fingeravtrycksläsare. P8 har dock bättre kamera med optisk bildstabilisering och RGBW-sensor som ger bättre bilder i framför allt dålig belysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Är Honor 6 vettig?@El1min4tor:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Är Honor 6 vettig?@El1min4tor:

Vet inte vilken prisnivå den ligger på just nu, men sambon har en och hon är mycket nöjd.

Dock tappar du den nya antenntekniken som introducerades med P8 och sen även dök upp i Honor 7. Du tappar fingeravtrycksläsaren, får en enklare kamera och avsevärt mycket lägre byggkvalitet. Prestandan är det dock verkligen inga fel på med 3GB RAM samt åttakärnig propp med ganska bra krut i.

Är bättre täckning än genomsnittstelefonen viktigt går Honor 6 bort direkt oavsett prislapp. Är du okej med "normal" täckning så beror det helt på prisskillnaden. Då kan bara du avgöra vilken som är mest prisvärd.

Säg gärna till om du har fler frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Stort tack för informationen. Ska helt klart bevaka honor 7@El1min4tor:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Det finns ju mycket som kan påverka täckningen och man får nog testa sig fram för att reda ut vad problemet är.

- Täckningen kan vara bra i köket men kass i resten av huset/bostaden. Är det lika illa överallt? Blir det bättre om du åker iväg någonstans?
- Det kan vara antennen i din telefon som är dålig/trasig.
- Man kan testa att flasha in ett nytt modem - om man vågar och vill.
- Radioskugga
- Är det på samma nät du testar signalstyrkan (2G/3G)? Hur avgör du om det är bra eller dålig täckning? Är det genom att titta på "plupparna"? Olika tillverkade har olika gränser för hur man visar "pluppar". Nokia kanske har 5 pluppar vid -80 dBm när Samsung har det vid -50 dBm (bara ett exempel).
- Testa att mäta din dBm (signalstyrka) i din Samsung-telefon och se vad du får för värde. Den bör ligga mellan -45 dBm och -100 dBm. Helst så högt som möjligt, vanligt verkar vara mellan -60 dBm och -80 dBm.

Vet inte hur man mäter i gamla lurar men i Android-lurar kan man hitta det under "Om telefonen" och "Nät" (eller liknande). Sitter själv på -83 dBm utanför Stockholm, men sitter omringad utav stora byggnader, så det svajar lite.

Ser att det blev lite rörigt, men jag jobbar bland annat med teknisk support åt MVNO's, så jag har fått felsöka och fråga mig fram om detta ett par gånger.

På det kollo jag var på så kan man ha allt från -90dBm till -120dBm så att säga att täckningen inte är den bästa där är en underdrift

Skrivet av Spiffman:

Telia är ju faktiskt inte alltid bäst på täckning på landet.
Beroende på var man är så har jag ofta oförskämt bra resultat med Telenor.
Tycker jämt jag har en plupp mer än tjejens tele2. Max pluppar i Sigtuna mot telias 1-2 (inte landet men visar rätt bra fenomenet med radio skugga )
Kör en drive med några kontantkort och prova dig fram om du inte har en polare som kan hälsa på med andra abb.
*3001#12345#* för att få full info om kanal etc på en iphone, Samsung verkar ha gjort sitt bästa att rensa bort sina field test prylar :/

Det håller jag med dig om angående Telia. På det kollot jag var på i 10 år så hade Telia sämst täckning, o det var på landet. Sedan bara ren information till dig, Tele2 och Telenor bygger 4G tillsammans och har slagit ihop sitt 2G nät, dock så visar olika telefoner olika mycket gällande täcknings pluppar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av who84:

Såg att den kostade 3000kr nu, hur bra är batteriet?@Sp0de:

Precis som nämns i tråden fungerar Honor 7 bra också och den har större batteri, gillar dock känslan i P8 mera. Tyvärr har jag inte någon av dessa själv eftersom jag kör med Dual-Sim och de hade inte de frekvensband jag behövde. Kör med en LG G4 själv.

Min bror har haft båda och han gillar P8 mera, men det var absolut inget fel på Honor 7. P8 andas mera "premium" om man säger så. BRa mobil till bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Precis som nämns i tråden fungerar Honor 7 bra också och den har större batteri, gillar dock känslan i P8 mera. Tyvärr har jag inte någon av dessa själv eftersom jag kör med Dual-Sim och de hade inte de frekvensband jag behövde. Kör med en LG G4 själv.

Min bror har haft båda och han gillar P8 mera, men det var absolut inget fel på Honor 7. P8 andas mera "premium" om man säger så. BRa mobil till bra pris

Bra information!

Undrar dock varför du uteslöt Honor 7 pga. Dual-sim då den kör dual-sim och så vitt jag vet stödjer den även alla svenska band - dock är det GSM som gäller på ena kortet och 4G/3G/GSM som gäller på andra kortet. Var det detta som fick dig att avstå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Bra information!

Undrar dock varför du uteslöt Honor 7 pga. Dual-sim då den kör dual-sim och så vitt jag vet stödjer den även alla svenska band - dock är det GSM som gäller på ena kortet och 4G/3G/GSM som gäller på andra kortet. Var det detta som fick dig att avstå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt för mitt ofullständiga svar, hade bråttom då det skrevs!
Jag ville också ha minneskortsplats och tyvärr så är andra simkortsplatsen på många modeller antingen för sim eller minneskort
Behöver endast data på ena kortet så det är inte ett problem, går att ställa in vilken kortplats som skall använda data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Bra information!

Undrar dock varför du uteslöt Honor 7 pga. Dual-sim då den kör dual-sim och så vitt jag vet stödjer den även alla svenska band - dock är det GSM som gäller på ena kortet och 4G/3G/GSM som gäller på andra kortet. Var det detta som fick dig att avstå?

Skickades från m.sweclockers.com

Se nedan angående GSM/3G/4G

Skrivet av Sp0de:

Ber om ursäkt för mitt ofullständiga svar, hade bråttom då det skrevs!
Jag ville också ha minneskortsplats och tyvärr så är andra simkortsplatsen på många modeller antingen för sim eller minneskort
Behöver endast data på ena kortet så det är inte ett problem, går att ställa in vilken kortplats som skall använda data.

Dock så är det ett problem här i Sverige för kunder som använder 3 (o andra operatörer som använder 3s nät, bland annat WiFog o Hallon). Dessa kan inte välja att bara använda 3 som samtal o SMS, då 3 inte har något 2G nät, så måste man välja att använda datatrafiken från 3 SIM-kortet, annars fungerar det inte alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig