Beställt till fel adress.

Permalänk
Medlem

Beställt till fel adress.

Hallå.

Gjorde en beställning för ca 500:- från England igår, och uppdaterade då min adress till min nya eftersom jag flyttade för ca 10 månader sen. Troligtvis glömde jag spara eller något för nu dagen efter när jag kollade mailet igen så stod min gamla adress som Shipping Address.

Så vad ska jag göra nu? Det är ju ingen idé att ringa för paketet har redan lämnat företaget. Skulle dom försöka få ner det i brevinkastet så finns ju inte mitt namn på den adressen, och någon AVI kan jag ju inte få.

Ska jag helt enkelt bara vänta och sen ringa svenska posten när paketet borde vara framme?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Är det långt ifrån ditt gamla hus.
Annars kan du bara informera ägerna där.
Ev 500kr kan ju vara så att du köpte något som går till postombud. dvs inte direkt till huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Är det långt ifrån ditt gamla hus.
Annars kan du bara informera ägerna där.
Ev 500kr kan ju vara så att du köpte något som går till postombud. dvs inte direkt till huset

Det är lägenhetshus. Så länge det inte står mitt efternamn på någon av dörrarna så bör ju inte brevbäraren lägga det i någon där. Förhoppningsvis går det ju till postombud men då får jag ju ingen AVI.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

skickas det som ett brev så kommer det hamna på adressen det skickas till oavsett namn på dörren, (kan ju bo 10st i en lägenhet och allas namn står inte på dörren)

skickas det däremot som paket så borde adressen gå ändra även efter paketet är skickat (så fort det kommit till sverige?)

så hur är det skickat?

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget.

Vänta inte och hoppas att det kommer lösa sig automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

skickas det som ett brev så kommer det hamna på adressen det skickas till oavsett namn på dörren, (kan ju bo 10st i en lägenhet och allas namn står inte på dörren)

skickas det däremot som paket så borde adressen gå ändra även efter paketet är skickat (så fort det kommit till sverige?)

så hur är det skickat?

Jo fast dom kan ju inte bara lägga ner brevet i en randomdörr om det står mitt namn på brevet men inte finns någon med det namnet på adessen?
Jag vet inte om det är skickat som brev eller paket, letar men hittar inget om det.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kontakta företaget.

Vänta inte och hoppas att det kommer lösa sig automatiskt.

Jag gjorde det precis och dom kunde inte göra någonting sa dom.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Beställde du eftersändning av post när du flyttade? I så fall ska det inte vara några problem, då post som skickas inom 12 månader till din förra adress kommer att få en liten fin klisterlapp med din nya adress på och levereras dit du bor nu.

Huruvida det gäller paket vet jag faktiskt inte, men kan ju hända att posten kontrollerar det också.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Beställde du eftersändning av post när du flyttade? I så fall ska det inte vara några problem, då post som skickas inom 12 månader till din förra adress kommer att få en liten fin klisterlapp med din nya adress på och levereras dit du bor nu.

Huruvida det gäller paket vet jag faktiskt inte, men kan ju hända att posten kontrollerar det också.

Jag beställde eftersändning, men den gäller väl bara 6 månader och dessutom gäller den inte paket

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Gjorde en beställning för ca 500:- från England igår, och uppdaterade då min adress till min nya eftersom jag flyttade för ca 10 månader sen. Troligtvis glömde jag spara eller något för nu dagen efter när jag kollade mailet igen så stod min gamla adress som Shipping Address.

Så vad ska jag göra nu? Det är ju ingen idé att ringa för paketet har redan lämnat företaget. Skulle dom försöka få ner det i brevinkastet så finns ju inte mitt namn på den adressen, och någon AVI kan jag ju inte få.

Ska jag helt enkelt bara vänta och sen ringa svenska posten när paketet borde vara framme?

Gjorde du någon form av eftersändning när du flyttade? I så fall kommer paketet eftersändas till dig när de märker att det är ditt. Det gäller ett år från dagen du valde att den nya adressen skulle börja gälla.

Eftersändning av post innebär att Adressändring i samarbete med alla postoperatörer vidarebefordrar det som adresserats till din gamla adress till den nya adressen under 12 månader.

Det där betyder att allt som skickas till den adressen i ditt namn ska eftersändas oavsett om det är paket eller brev.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att kontakta de som ska ta emot paketet, d.v.s. Posten. Annars kan du kanske kontakta de som bor i lägenheten.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Gjorde du någon form av eftersändning när du flyttade? I så fall kommer paketet eftersändas till dig när de märker att det är ditt. Det gäller ett år från dagen du valde att den nya adressen skulle börja gälla.

Japp jag valde eftersändning av post.

Skrivet av Xaid:

Det bästa är väl att kontakta de som ska ta emot paketet, d.v.s. Posten. Annars kan du kanske kontakta de som bor i lägenheten.

Mjo men då får jag prata med alla på adressen, alltså typ 10 lägenheter eftersom mitt namn inte står någonstans.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag beställde eftersändning, men den gäller väl bara 6 månader och dessutom gäller den inte paket

Eftersändning gäller i ett år, d.v.s 12 månader.
Men om det är paket du har beställt så kan det kanske vara lite mer knivigt.

Vet du vilken speditör som kör ut ditt paket, typ DHL eller liknande?
Du kan alltid prova att ringa dit om du har ett Kolli-ID och se om de kan styra om paketet till rätt adress eller utlämningsställe.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av fax110:

skickas det som ett brev så kommer det hamna på adressen det skickas till oavsett namn på dörren, (kan ju bo 10st i en lägenhet och allas namn står inte på dörren)

skickas det däremot som paket så borde adressen gå ändra även efter paketet är skickat (så fort det kommit till sverige?)

så hur är det skickat?

Man får inte bara dumpa posten i random dörr om man inte vet att adressaten finns där. Det händer med jämna mellnrum att det kommer saker som inte borde komma i dörrarna men det betyder inte att man får. Finns personen inte i registerna och inte står på dörren (papperslapp funkar också) eller märks på något annat vis att den finns där så ska man inte stoppa in det. Man sparar brevet några dar för säkerhets skull och sedan går det retur avsändaren som okänd om det inte finns info om att det är tidigare hyresgäst så man kan veta vad man ska göra med det sedan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Eftersändning gäller i ett år, d.v.s 12 månader.
Men om det är paket du har beställt så kan det kanske vara lite mer knivigt.

Vet du vilken speditör som kör ut ditt paket, typ DHL eller liknande?
Du kan alltid prova att ringa dit om du har ett Kolli-ID och se om de kan styra om paketet till rätt adress eller utlämningsställe.

Står ingen info om vilken speditör det är, men jag har beställt därifrån förut och vill minnas att det var DHL då. Får ringa dom när paketet är registrerat och ivägkört och se om dom kan hjälpa mig.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban: Så tänkte jag med, men brevbäraren delade ändå ut mitt paket till helt fel namn.. Tror han/hon gick på lägenhetsnummer och sket i resten. Var en SSD från komplett i vadderat kuvert.

Kan med andra ord vara läge att, om det är lämpligt, informera dom som bor där nu.

Permalänk
Medlem

Paket eftersänds inte även om man har adressändring. Så blev jag av med en Blu-raybox jag beställt från England för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

@Jerban: Så tänkte jag med, men brevbäraren delade ändå ut mitt paket till helt fel namn.. Tror han/hon gick på lägenhetsnummer och sket i resten. Var en SSD från komplett i vadderat kuvert.

Kan med andra ord vara läge att, om det är lämpligt, informera dom som bor där nu.

Jo jag ska skriva ett fint litet brev och posta till alla som bor där för säkerhetsskull tänkte jag

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att DHL har register på paket som de ska motta för att leverera. Det är bäst att ringa så snart som möjligt. Det är väldigt underligt om de inte kan hjälpa dig redan nu :P.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag kan tänka mig att DHL har register på paket som de ska motta för att leverera. Det är bäst att ringa så snart som möjligt. Det är väldigt underligt om de inte kan hjälpa dig redan nu :P.

Japp jag ska kontakta dom first thing tomorow.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Pappersavin brukar oftast hamna på namntavlan i porten om dom inte hittar mottagarens dörr i porten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, Du behöver bara de 4 sista siffrorna i kollinummer och ditt leg för att kunna hämta ut ditt paket hos posten :). Så om du kan spåra ditt paket så borde du ganska lätt kunna se när det är framme hos ditt postombud. mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Man får inte bara dumpa posten i random dörr om man inte vet att adressaten finns där. Det händer med jämna mellnrum att det kommer saker som inte borde komma i dörrarna men det betyder inte att man får. Finns personen inte i registerna och inte står på dörren (papperslapp funkar också) eller märks på något annat vis att den finns där så ska man inte stoppa in det. Man sparar brevet några dar för säkerhets skull och sedan går det retur avsändaren som okänd om det inte finns info om att det är tidigare hyresgäst så man kan veta vad man ska göra med det sedan...

Vad man får vet jag inte men jag har både fått brev och paket till mig som inte är till mig. t.ex. alla "jobbpapper" 4-5st kuvert från ett jobb jag hade där man måste blandat ihop adresserna så jag fick en annan killes brev skickade till mig med min adress och hans namn på, posten hade gjort ett frågetecken på breven och lagt dom i lådan, har även vart med om exakt samma sak som nedan 1 gång så även om det du säger så tror jag inte det följs så bra tyvärr.

Skrivet av Swing3r:

@Jerban: Så tänkte jag med, men brevbäraren delade ändå ut mitt paket till helt fel namn.. Tror han/hon gick på lägenhetsnummer och sket i resten. Var en SSD från komplett i vadderat kuvert.

Kan med andra ord vara läge att, om det är lämpligt, informera dom som bor där nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

skickas det som ett brev så kommer det hamna på adressen det skickas till oavsett namn på dörren, (kan ju bo 10st i en lägenhet och allas namn står inte på dörren)

skickas det däremot som paket så borde adressen gå ändra även efter paketet är skickat (så fort det kommit till sverige?)

så hur är det skickat?

säg att adressen på paketet är:

sven svensson
svengatan 1
11111 stockholm

det finns ingen svensson i huset dock
vilken av alla dörrar ska brevbäraren lägga posten i?
klart den inte lägger posten i en dörr där namnet inte matchar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

säg att adressen på paketet är:

sven svensson
svengatan 1
11111 stockholm

det finns ingen svensson i huset dock
vilken av alla dörrar ska brevbäraren lägga posten i?
klart den inte lägger posten i en dörr där namnet inte matchar

det ska stå lägenhetsnummer, vilket är det man går efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

säg att adressen på paketet är:

sven svensson
svengatan 1
11111 stockholm

det finns ingen svensson i huset dock
vilken av alla dörrar ska brevbäraren lägga posten i?
klart den inte lägger posten i en dörr där namnet inte matchar

Av erfarenhet så lägger våran brevbärare det i första lägenheten i trappen (sista dom kommer till, då dom ofta tar hissen upp och lägger i post på-vägen ner). Vet detta för jag bor i en den lägenhet...
...och de finns säkert andra som gör annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det ska stå lägenhetsnummer, vilket är det man går efter.

står dock inte alltid det. om jag skickar ett brev till min farmor så skriver jag inte det. finns flera gånger när jag får saker från företag då det inte heller står

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

står dock inte alltid det. om jag skickar ett brev till min farmor så skriver jag inte det. finns flera gånger när jag får saker från företag då det inte heller står

nej, jag vet att det är ganska mycket slarv från alla håll gällande post. egentligen behövs lägenhetsnummer. att man ska leverera till anders karlsson och hittar "A. Karlsson" på en dörr är egentligen inte tillräckligt, kan mycket väl vara albert karlsson som bor där inne. sedan lär postombudet leverera det ändå i det fallet, i synnerhet om det är ett ovanligt efternamn. en regel jag fick lära mig var att om jag inte var 99% säker på att det var rätt så skulle jag skicka tillbaka det istället. post är känsligt även om det inte alltid behandlas så, man vet inte vad som är i brevet.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att namnet inte är något dem kollar på.

Har beställt en hel del prylar till min nuvarande temporära bostad i mitt namn och adressen.

Mitt namn står inte på brevlådan, endast adressen. paketen har dykt upp som dem ska.

har kört med UPS, posten och DHL.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Förra året fick jag någon annans post 8 ggr. I mitt fall har brevbäraren hela två lådor bredvid varandra att göra fel på och totalt 8 längs en drygt kilometer lång väg. Posten har störtdykt i kvalitet senaste åren så ta absolut inget för givet, speciellt inte att PostNord ska göra rätt även om du skriver rätt uppgifter.

DHL har jag bara beställt till ombud senaste åren, men innan de så fick jag ibland diskutera med förarna som inte ville köra ut trots att tjänsten ingick, utan försökte föreslå att de skulle dumpa paketet på nån kiosk längs E4an.

Dock är DHL överlägset snabbast för närvarande. Paket kommer ofta redan nästa dag, till en håla i Västernorrland, från både Göteborg och Stockholm, extremt imponerande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro