Permalänk

Alltele

Hejsan sweclockers. Vårt wifi här hemma har spårat ur totalt. Ena sekunden så fungerar det andra sekunden så försvinner det helt och håller och är borta i 2-3 minuter varje gång. Riktigt störande då man inte kan göra någonting. När vi tar kontakt med Alltele som är leverantör så rycker dom bara på axlarna och säger vi vet inte vad problemet är och dom verkar inte så engagerade i att försöka fixa det. Någon som har haft detta problemet förr som kan relatera och hjälpa? Kanske finns ett sätt o lösa det på själv??

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

Hejsan sweclockers. Vårt wifi här hemma har spårat ur totalt. Ena sekunden så fungerar det andra sekunden så försvinner det helt och håller och är borta i 2-3 minuter varje gång. Riktigt störande då man inte kan göra någonting. När vi tar kontakt med Alltele som är leverantör så rycker dom bara på axlarna och säger vi vet inte vad problemet är och dom verkar inte så engagerade i att försöka fixa det. Någon som har haft detta problemet förr som kan relatera och hjälpa? Kanske finns ett sätt o lösa det på själv??

Köpt egen router? isåfall ligger inte skyldigheten i felsökning hos Alltele förrän du testat en garanterat fungerande router.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

fungerar vanliga trådade nätet?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

@Oliver91: Har nya grejer, Router : Netgear r6300 och modem : Netgear DM111P v2

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

fungerar vanliga trådade nätet?

Nope samma sak där, kommer och går hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Oliver91: Har nya grejer, Router : Netgear r6300 och modem : Netgear DM111P v2

Modem? Alltele erbjuder väl bara fiber och jag behöver då inte något modem för mitt fiber, har du inget jack i väggen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Oliver91: kör via telejacket, blir så ute i skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Oliver91: kör via telejacket, blir så ute i skogen

Hmm.. och det är deras modem? koppla upp dig enbart mot modemet och skippar routern, om problemet kvarstår och det är deras modem så är de ju bara att ligga på dem tills de fixar det...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. och det är deras modem? koppla upp dig enbart mot modemet och skippar routern, om problemet kvarstår och det är deras modem så är de ju bara att ligga på dem tills de fixar det...

problemet kvarstår. Ska tilläggas att när internet försvinner och man felsöker så får man inte upp något felmeddelande och ikonen nere i höger hörn ser ut som den ska. Jag går själv nätverksteknik som utbildning i skolan men detta är över min ambitionsnivå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

problemet kvarstår. Ska tilläggas att när internet försvinner och man felsöker så får man inte upp något felmeddelande och ikonen nere i höger hörn ser ut som den ska. Jag går själv nätverksteknik som utbildning i skolan men detta är över min ambitionsnivå..

Men det är deras modem som du hyr? om de är ditt egna så kommer de skylla på att felet ligger hos dig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Oliver91: Vi har köpt nya produkter 3 gånger redan pga att dom sagt att det ligger på oss. Vi får inte ens ut den hastighet vi betalar för när vi väl får det att fungera. Betalar för 24 men vi får ut absolut max 14. Allt har fungerat klockrent ett par veckor tills i förgår då det började hoppa ur hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Oliver91: Vi har köpt nya produkter 3 gånger redan pga att dom sagt att det ligger på oss. Vi får inte ens ut den hastighet vi betalar för när vi väl får det att fungera. Betalar för 24 men vi får ut absolut max 14. Allt har fungerat klockrent ett par veckor tills i förgår då det började hoppa ur hela tiden.

det är det som är problemet med Alltele, de är välkända för att vara den absolut sämsta leverantören på marknaden.. tror det är lättare att byta än att fortsätta krångla med dom tyvärr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det är det som är problemet med Alltele, de är välkända för att vara den absolut sämsta leverantören på marknaden.. tror det är lättare att byta än att fortsätta krångla med dom tyvärr

Du sa det! Vi är inte riktigt nöjda med dom heller men med tanke på att vi bor i ute i skogen så är dom de ända leverantörerna vi kan ha då inga andra har köpt in sig på ledningen här ute tragiskt nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

problemet kvarstår. Ska tilläggas att när internet försvinner och man felsöker så får man inte upp något felmeddelande och ikonen nere i höger hörn ser ut som den ska. Jag går själv nätverksteknik som utbildning i skolan men detta är över min ambitionsnivå..

Är felet i datorn du använder för att ta emot Internet, t.ex. har du testat olika datorer.

Jag har AllTele och de är absolut ointresserade av att rätta till fel. Jag kör genom stadsnät och betalar för 10MBit/sek men har aldrig någonsin nått upp till 10 MBit. Förr hade jag Servanet och där låg man ofta lite över den betalda hastigheten. Jag får vara glad om jag ligger över 9. Igår låg den på 3 ett tag. När jag ville att de skulle kolla upp problemet ville de att jag skulle något köra något slags program som skulle hålla min dator uppkopplad mot dem så att deras tekniker kunde mäta uppkopplingen på min dator. Kändes ganska otrevligt och efter några dagar utan att det hände något eller jag hörde från dem stängde jag av skiten.

En lösning kan vara att skaffa en annan leverantör om du kan

Permalänk

@AMD-Hippie: Testat på 3 olika datorer samt 4 mobiler. Slutsatsen av allt detta är att AllTele helt enkelt är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@AMD-Hippie: Testat på 3 olika datorer samt 4 mobiler. Slutsatsen av allt detta är att AllTele helt enkelt är skit.

En orealistisk men humoristisk lösning skulle vara att köpa några kilometer kabel från alibaba.com, koppla in i datorn hemma och sedan knalla iväg med kabeln till någon bättre internetleverantör och be dem snäll att sätta in kabeln i deras servrar . 3 km fiberoptik kabel kostar bara sådär 12 tusen kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Oliver91: Vi har köpt nya produkter 3 gånger redan pga att dom sagt att det ligger på oss. Vi får inte ens ut den hastighet vi betalar för när vi väl får det att fungera. Betalar för 24 men vi får ut absolut max 14. Allt har fungerat klockrent ett par veckor tills i förgår då det började hoppa ur hela tiden.

Det är så ADSL tekniken fungerar. Du får hastigheten beroende på ditt avstånd till telestation. Du betalar för "upp till 24".

Att du tappar signalen då och då kan bero på att de har satt just en 24Mbit profil men avståndet är för långt. Då försöker ditt modem synka upp i 24Mbit och när du belastar linjen så hoppar signalen ut för den inte klarar så hög hastighet på ert avstånd. Sen efter par minuter kommer signalen tillbaka.

Ring till AllTele och be dem sätta dig på en lägre profil helst tolerant(felkorrigering). T.ex. en 16Mbit profil.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag har kanske missat något, men vad har Alltele med ditt Wi-Fi att göra? Så länge Alltele kan leverera ADSL till dig på rätt sätt har de väl inget med din router att göra? Eller har Alltele levererat routern också?

Felanmäl om uppkopplingen inte fungerar, men prata inte med dem om ditt Wi-Fi - i så fall tror de att du har något fel på din router. Koppla datorn rätt mot modemet och beskriv vad som händer (eller vad som inte händer).

Får du ingen hjälp så måste du kanske byta operatör.

OT: Kommunen jag jobbar på hade upphandlat telefoni med Alltele för ett par år sedan. Det slutade i tidningsrubriker och ren katastrof.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när alltele köpte upp boxers ADSL.med boxer hade jag problemfritt 24Mbit i över ett år. Dagen då alltele tog över började problemen. Tappade nätverk 2-3sek lite då o då, gick inte att spela online då jag blev utkickad. Ringde dom en gång i veckan för att få dom att göra något. De påstod att de fixade problemet och det kunde vara bra i 3-4 dagar. Sen va det igång.. Ovanpå detta höjde dom min månadsavgift från 249 till 369 trotts jag hade avtal på 24 mån.. Tydligen kunde dom göra så om jag fick rätten att säga upp det och skippa uppsägningstid.. Hade inga andra alternativ men blev tillslut så trött på det hela att jag sa upp det, vilket dom försökte vägra mig att göra för jag var bunden 24mån.. Många omkopplingar till diverse "chefer" så fick jag tillslut säga upp det.. Det jag vill ha sagt är att min erfarenhet av alltele är att de är ett riktigt skitföretag som fullkomligt skiter i sina kunder. Skulle aldrig vilja ha med dom att göra igen. Kan du välja nån annan, gör det. Går det inte via ADSL undersök 3g/4g-spåret

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

haft alltele tidigare,värdelös support och var tog sin lilla tid och bli av med dom.

totalt värdelösa på hjälpa till när det skulle felsökas.

Fick lite suckande i telen när jag ringde,visade sig vara något strul i stationen när allt blev klart.
Har aldrig varit med om företag man verkligen måste tjata på för att dom ens ska fundera på kolla upp å lösa.

Kommer iaf aldrig mer välja.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

haft alltele tidigare,värdelös support och var tog sin lilla tid och bli av med dom.

totalt värdelösa på hjälpa till när det skulle felsökas.

Fick lite suckande i telen när jag ringde,visade sig vara något strul i stationen när allt blev klart.
Har aldrig varit med om företag man verkligen måste tjata på för att dom ens ska fundera på kolla upp å lösa.

Kommer iaf aldrig mer välja.

sitter med alltele nu gratis ett år på grund av nyindraget fiber, allt nytt grejer och så pendlar mellan 500-700 mbit i bästa fall mot bredbandskollen, (upptill 1000) iofs duger det och så, varit i kontakt med dem när det strulade också nån gång.

efter gratisåret blir det garanterat byte.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

sitter med alltele nu gratis ett år på grund av nyindraget fiber, allt nytt grejer och så pendlar mellan 500-700 mbit i bästa fall mot bredbandskollen, (upptill 1000) iofs duger det och så, varit i kontakt med dem när det strulade också nån gång.

efter gratisåret blir det garanterat byte.

Om de är gratis kan man inte klaga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Sickly: fått ut mellan 20-22 innan så varför skulle det bli så stor skillnad helt plötsligt? Haft samma lina i ett par år och det har aldrig vart detta problemet. Händer dock ganska ofta att DNS servern inte svarar och då ligger internet nere i 1-2 dagar.

Permalänk

@AMD-Hippie: Det är ju också ett alternativ XD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av askmyrenn:

Problem....

Har du kontrollerat om lanet fungerar som det ska, kan du kommunicera i lanet eller inte när det är problem med internetaccessen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.