virus på telefon (android z3c) [LÖST]

Permalänk
Medlem

virus på telefon (android z3c) [LÖST]

sedan en månad tillbaka har jag haft dessa problem på min telefon, när jag öppnar en hemsida/länk via facebook så kommer liknande popup upp och skickar mig vidare, ibland till bet365 och ibland till någon sida som vill "hjälpa" mig emd mitt virus.

detta händer som sagt oavsett jag öppnar en chrome flik eller om jag öppnar en länk på facebook.

http://38.media.tumblr.com/c68b459b65e32d184620e3bd5337211d/t...

det är olika sidor den länkar till varje gång.

jag har rensat cache, bokmärken och appdata osv osv.

har kört kaspersky, avast, mcafee på telefonen utan resultat.

jag har raderat alla appar jag installerat sedan i julas och jag vet itne riktigt vad jag skall göra åt det, det händer oavsett jag är hemma och kör på nätverket eller om jag kör via mitt 4G

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställning ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

du har troligen inget virus om du inte tryckt ok i rutan.

du laddar troligen ner viruset om du trycker ok.
har sett det dyka upp lite här och var och facebook är väl dagens största hot när det kommer till spridning av virus osv kan jag tro typ dagligen man ser någon i vänlistan som helt plötsligt skickar ett medelade på engelska att de vill visa sina semesterbilder som de "rarat" ner.

lättaste sättet att undvika dessa är att ge fan i att trycka på alla länkar med X test osv som skickas runt via boken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

sedan en månad tillbaka har jag haft dessa problem på min telefon, när jag öppnar en hemsida/länk via facebook så kommer liknande popup upp och skickar mig vidare, ibland till bet365 och ibland till någon sida som vill "hjälpa" mig emd mitt virus.

detta händer som sagt oavsett jag öppnar en chrome flik eller om jag öppnar en länk på facebook.

http://38.media.tumblr.com/c68b459b65e32d184620e3bd5337211d/t...

det är olika sidor den länkar till varje gång.

jag har rensat cache, bokmärken och appdata osv osv.

har kört kaspersky, avast, mcafee på telefonen utan resultat.

jag har raderat alla appar jag installerat sedan i julas och jag vet itne riktigt vad jag skall göra åt det, det händer oavsett jag är hemma och kör på nätverket eller om jag kör via mitt 4G

Händer samma sak ifall du använder en annan webbläsare? Pröva Firefox och skaffa ublock origin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Fabriksåterställning ?

inte ett alternativ i dagsläget.

Skrivet av Rouge of Darkness:

du har troligen inget virus om du inte tryckt ok i rutan.

du laddar troligen ner viruset om du trycker ok.
har sett det dyka upp lite här och var och facebook är väl dagens största hot när det kommer till spridning av virus osv kan jag tro typ dagligen man ser någon i vänlistan som helt plötsligt skickar ett medelade på engelska att de vill visa sina semesterbilder som de "rarat" ner.

lättaste sättet att undvika dessa är att ge fan i att trycka på alla länkar med X test osv som skickas runt via boken

jag har inte tryckt på något men likväl kommer dessa länkar upp ofta när jag skall besöka en hemsida eller googla något.

Skrivet av Kote:

Händer samma sak ifall du använder en annan webbläsare? Pröva Firefox och skaffa ublock origin.

laddar ner firefox as we speak så får jag testa med det ett tag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är ju pop-ups/ads. Klicka inte på dem, eller fliken. Stäng den.

Är det helt slumpmässigt? Eller när du surfar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju pop-ups/ads. Klicka inte på dem, eller fliken. Stäng den.

Är det helt slumpmässigt? Eller när du surfar?

ja.... jag är medveten om att man inte skall klicka.

jag klickar inte...fortfarande.

endast när jag surfar, aldrig annars. just precis blev jag skickat till google play och att ladda ner appen "badoo".

Permalänk
Medlem

Detta är inte virus, utan ads och kan vara nån app som orsakar det. Avintallera appar som du misstänker är boven. Kan vara flera appar också. Testa addon detector om det kan hitta nåt. Eller följ denna lilla guide.:http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/google-android/how-stop-pop-up-ads-on-android-summary-3633127/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

update: oavsett webbläsare så kommer detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

sedan en månad tillbaka har jag haft dessa problem på min telefon, när jag öppnar en hemsida/länk via facebook så kommer liknande popup upp och skickar mig vidare, ibland till bet365 och ibland till någon sida som vill "hjälpa" mig emd mitt virus.

detta händer som sagt oavsett jag öppnar en chrome flik eller om jag öppnar en länk på facebook.

http://38.media.tumblr.com/c68b459b65e32d184620e3bd5337211d/t...

det är olika sidor den länkar till varje gång.

jag har rensat cache, bokmärken och appdata osv osv.

har kört kaspersky, avast, mcafee på telefonen utan resultat.

jag har raderat alla appar jag installerat sedan i julas och jag vet itne riktigt vad jag skall göra åt det, det händer oavsett jag är hemma och kör på nätverket eller om jag kör via mitt 4G

Kan vara så kallade "Air-push" ads. Dessa går att ta bort med diverse "Air-push" detectors.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan vara så kallade "Air-push" ads. Dessa går att ta bort med diverse "Air-push" detectors.

har kört air-push, addons detector, trojan remover osv osv...inget hittar något.

känner att en fabriksåterställning är behövd snart.

Permalänk
Avstängd

Härligt att se, Hade detta fenomen varit på en Iphone så hade det haglat in kommentarer om att byta till Android. att apple är skit etc etc.

Kan du komma på dig att du installerat någon ny app/uppdaterat någon app för ca 1 månad sen?
Kommer detta fenomen upp random eller bara när du är ute och surfar via facebook?
Kör du facebook via appen eller direkt i webläsaren?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Härligt att se, Hade detta fenomen varit på en Iphone så hade det haglat in kommentarer om att byta till Android. att apple är skit etc etc.

Kan du komma på dig att du installerat någon ny app/uppdaterat någon app för ca 1 månad sen?
Kommer detta fenomen upp random eller bara när du är ute och surfar via facebook?
Kör du facebook via appen eller direkt i webläsaren?

inga appar som jag inte litat på, hade väl 2-3 stycken men samtliga togs bort när detta uppkom.

det kommer endast när jag är ute och surfar, men även när jag surfar via webbläsare

så det är inte enbart i facebook-appen.

summa kardemumma:

går jag in på FB-appen och klickar på en länk av tex sweclockers så kan dessa annonser/pop-ups dyka upp.

öppnar jag min webbläsare chrome/firefox och går in på tex sweclockers eller aftonbladet eller vad som helst så kan dessa annonser/pop-ups dyka upp.

har kört air-push detector och den finner inget.

Permalänk
Medlem

Kommer dessa pop-ups när du surfar med 3G/4G eller endast med Wifi hemma? Prova att slå av wifi och surfa endast med 3G/4G. Om det då inte dyker upp något så har din router blivit hackad och någon har lagt till egna DNS uppgifter.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Kommer dessa pop-ups när du surfar med 3G/4G eller endast med Wifi hemma? Prova att slå av wifi och surfa endast med 3G/4G. Om det då inte dyker upp något så har din router blivit hackad och någon har lagt till egna DNS uppgifter.

dyker upp oavsett 3g/4g eller wifi.

Permalänk
Medlem

@pokelia: Ok, då är det bara utesluta hackad router.
Kanske testa då avinstallera en app i taget och se om det löser sig? Kan vara så att en app blivit uppköpt av några fulingar som släppt en taskig uppdatering vilket gör att din telefon beter sig illa.

Verkar som att det är aktivt hela tiden så kolla med någon typ av aktivitetshanterare vad som snurrar i bakgrunden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

@pokelia: Ok, då är det bara utesluta hackad router.
Kanske testa då avinstallera en app i taget och se om det löser sig? Kan vara så att en app blivit uppköpt av några fulingar som släppt en taskig uppdatering vilket gör att din telefon beter sig illa.

Verkar som att det är aktivt hela tiden så kolla med någon typ av aktivitetshanterare vad som snurrar i bakgrunden.

enda apparna jag har kvar nu är whatsapp, snapchat, messenger, facebook och mail-appar.

får se under dagen om det löser sig, gör det inte det får jag dra dem apparna med.

Permalänk
Medlem

LÖSNING:

problrmet försvann inte trots att alla appar förutom facebook, instagram och snapchat.

Tillslut raderade jag facebook och installerade om det, efter detta har jag inte haft ett enda virus sedan i torsdags (3 dagar med kontinuerligt surfande).

Lösningen för mig var att radera facebook hoppas det hjälper andra !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pokelia:

sedan en månad tillbaka har jag haft dessa problem på min telefon, när jag öppnar en hemsida/länk via facebook så kommer liknande popup upp och skickar mig vidare, ibland till bet365 och ibland till någon sida som vill "hjälpa" mig emd mitt virus.

detta händer som sagt oavsett jag öppnar en chrome flik eller om jag öppnar en länk på facebook.

http://38.media.tumblr.com/c68b459b65e32d184620e3bd5337211d/t...

det är olika sidor den länkar till varje gång.

jag har rensat cache, bokmärken och appdata osv osv.

har kört kaspersky, avast, mcafee på telefonen utan resultat.

jag har raderat alla appar jag installerat sedan i julas och jag vet itne riktigt vad jag skall göra åt det, det händer oavsett jag är hemma och kör på nätverket eller om jag kör via mitt 4G

Hade problem med att jag fick pop ups på i princip varje webbsida, men problemet låg i att jag (på något konstigt vis) hade fått adware/virus i routern, inte samma problem som ditt, men jag hade börjat med att återställa telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3