Permalänk

Köpråd, OLED eller LED?

Hej!

Hade tänkt köpa mig en tv till min nya lägenhet, problemet är att jag inte vet om man ska satsa på en 1080p OLED eller en 4k LED. Vad tycker ni? Har länkat två som jag är intresserad av. Tar gärna emot tips om andra tvapparater också (maxbudget 15k).

LED: https://m.prisjakt.nu/product/3288648

OLED: https://m.prisjakt.nu/product/3266845

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finnas alltså inget som heter "LED-TV", utan vad det handlar om är gammal vanlig LCD-teknik som sedan ett par år tillbaka använder lysdioder (LED) som ljuskälla. Äldre modeller använde lysrörsteknik, vanligtvis CCFL för att belysa panelen. Nu kör alla lysdioder.

Det finns i grunden två LCD-tekniker att välja mellan på TV-apparater. IPS-paneler och VA-paneler. De senare ger sämre betraktningsvinklar (blaskigare bild sedda från sidan) men ger högre kontrastförhållande i rätt vinkel. En del tillverkare kör uteslutande med den ena eller andra tekniken (LG kör IPS, Samsung kör VA) medan andra tillverkare blandar i olika modellserier. Det är inte alltid uppenbart vilka TV-apparater som kör vilken panelteknik.

OLED, för närvarande främst från LG i TV-sammanhang är däremot en helt annan typ av teknik med helt andra egenskaper än LCD-apparater.

Som brukligt handlar det inte så mycket om att välja en viss teknisk detalj, utan att välja en produkt som passar dina ändamål. Jämför med att köpa en ny bil. Det blir inte helt rätt om man tänker i termer av "...ska jag köpa en V6-motor eller rak 6:a?" , utan man tänker på det större perspektivet. Försök tänka på samma sak med TV-apparater. Vad ska du ha den till?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det finnas alltså inget som heter "LED-TV", utan vad det handlar om är gammal vanlig LCD-teknik som sedan ett par år tillbaka använder lysdioder (LED) som ljuskälla. Äldre modeller använde lysrörsteknik, vanligtvis CCFL för att belysa panelen. Nu kör alla lysdioder.

Det finns i grunden två LCD-tekniker att välja mellan på TV-apparater. IPS-paneler och VA-paneler. De senare ger sämre betraktningsvinklar (blaskigare bild sedda från sidan) men ger högre kontrastförhållande i rätt vinkel. En del tillverkare kör uteslutande med den ena eller andra tekniken (LG kör IPS, Samsung kör VA) medan andra tillverkare blandar i olika modellserier. Det är inte alltid uppenbart vilka TV-apparater som kör vilken panelteknik.

OLED, för närvarande främst från LG i TV-sammanhang är däremot en helt annan typ av teknik med helt andra egenskaper än LCD-apparater.

Som brukligt handlar det inte så mycket om att välja en viss teknisk detalj, utan att välja en produkt som passar dina ändamål. Jämför med att köpa en ny bil. Det blir inte helt rätt om man tänker i termer av "...ska jag köpa en V6-motor eller rak 6:a?" , utan man tänker på det större perspektivet. Försök tänka på samma sak med TV-apparater. Vad ska du ha den till?

Tack för den fina förklaringen!
Jag kommer att använda tv:n främst för att kolla filmer/serier men det blir också en del spelande. Både på pc och xbox. Jag är ett stort fan av oled paneler då jag alltid kör med samsung telefoner. Men jag undrar lite hur 1080p paneler står sig i framtiden mot en 4k. Vad jag har läst har samsungen en "nano crystal" teknik som också ska göra färgerna bättre, men står det något mot en oled?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Om det står mellan de två så OLED!!!"="==)!(=)/!("# Utan att tveka, nog med att den är "välvd" men bilden är enastående. Vilket avstånd sitter du på? Jag bryr mig verkligen inte om min 1080p skärm på 3 meters avstånd. 4k är OP på det avståndet, skulle jag säga.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

OLED lätt. på 55" ser man knappt skillnad på 720p och 1080p, jag har svårt och se om jag kör 720p eller 1080p-material på min 65" plasma om bitraten är tillräckligt hög.

Permalänk
Avstängd

Så som jag förstått det så är den stora fördelen med Oled teknik att varje pixel kan släckas ner. Vilket innebär att svärtan blir betydligt bättre kontrastmässigt när man tittar på tv. Personligen så hade jag valt 4 K framför oled I dagsläget då jag tror man har mer kul med en tv med högre pixeltäthet för framtida sändningar som visar filmer i 4k och även i streamat material. Prismässigt så sparar du även ett par kronor på Samsung modellen..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Som andra sagt. OLED är det självklara valet om du vill ha bra bildkvalité. Om du sitter mer än 2 meter från TV'n kommer du inte direkt märka någon skillnad på 1080p och 2160p, än mindre på 3-4 meters avstånd.
Sen finns det ju knappt 4k material, och absolut inte tillräckligt för att överväga LCD > OLED panel. Det som finns är väl ett fåtal filmer på blu-ray, som även kräver en inte så billig spelare, eller några enstaka du kan ladda ner på illegala vägar.. Det är ju knappast som om alla tv-serier osv drar nytta av 4k heller. Inte ens Netflix med deras "4k" är speciellt attraktivt då de inte har speciellt hög bitrate.
Jag menar i dagsläget så sänds väl inte ens en enda tv-kanal i 1080p, och inte ens en majoritet i 720p? Så att ta steget till 4k lär väl ta ett decennier.

Listan kan bli väldigt lång, men du förstår nog poängen.

Testade själv en ny 4k 55" "led" skärm hemma. Efter ett par dagar åkte den ner i kartongen igen, det var i princip ingen skillnad i bildkvalité på den helt nya TVn för 13000kr och min gamla 55" LCD från 2009 som då kostade 8000kr.
Det var även då jag insåg att 4k bara är trams i dagsläget, när 4k är standard så är din TV ändå uråldrig, och att jag aldrig skulle få för mig att köpa en vanlig LCD-TV igen.

OLED är framtiden.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Neonodia:

Så som jag förstått det så är den stora fördelen med Oled teknik att varje pixel kan släckas ner. Vilket innebär att svärtan blir betydligt bättre kontrastmässigt när man tittar på tv. Personligen så hade jag valt 4 K framför oled I dagsläget då jag tror man har mer kul med en tv med högre pixeltäthet för framtida sändningar som visar filmer i 4k och även i streamat material. Prismässigt så sparar du även ett par kronor på Samsung modellen..

Och när man släcker ned rummet för lite myskväll så bländas man av svarta partier... nja... kör OLED.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

INte med en bra kalibrerad LED.

Självklart så bör det vara skillnad, Men så stor tror jag inte. Kan inte uttala mig direkt om skillnad då jag endast kollat i showrum på affärer.

Jag har för övrigt 65" så 4 k är kanske bättre valet på 65"+ tv

Skrivet av XHI:

Och när man släcker ned rummet för lite myskväll så bländas man av svarta partier... nja... kör OLED.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

INte med en bra kalibrerad LED.

Du kan inte kalibrera bort bakgrundsbelysningen på LCD-paneler, du kan dra ner brightness till 0. Men hur kul bild blir det, haha.

Skrivet av Neonodia:

Jag har för övrigt 65" så 4 k är kanske bättre valet på 65"+ tv

Säg 100"+ kanske. Har kört 720p på 77" i flera år innan jag gick över till 1080p 65". För filmer så är upplösning inte alls, färgdjup och svärta är dock allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphone.ninja:

Du kan inte kalibrera bort bakgrundsbelysningen på LCD-paneler, du kan dra ner brightness till 0. Men hur kul bild blir det, haha.

Eller hur.. LCD är ett skämt jämfört med OLED.

Permalänk
Medlem

Kolla i affären, köp ifrån Elgiganten där du får prova hemma.
OLED är mycket mer likt Plasma med svärta/färger m.m, men inte helt utan barnsjukdomar.

Ska du titta på sport så är LED att föredra, men för det mesta annat OLED som gäller!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Neonodia:

INte med en bra kalibrerad LED.

Självklart så bör det vara skillnad, Men så stor tror jag inte. Kan inte uttala mig direkt om skillnad då jag endast kollat i showrum på affärer.

Jag skulle säga med många andra i ryggen att det är markant skillnad på OLED och LCD, även om de blivit enormt mycket bättre på svärta med tiden. Checka denna:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

@Alexjak96 Funderat något mer?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kör på OLED, kommer ändå ta 5-ish år inna 4k material blir någon slags standard

Permalänk
Medlem

Har inte de tidiga versionerna av OLED enorma problem? Var väl först med typ 960 som det började bli bättre, screen tearing bla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Alla LCD har ju enorma problem med bildkvaliten. De har aldrig blivit bra. Jag skulle säga astronomiska problem med att fixa uniform bild med vettig kontrast och smearfri med rörliga bilder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Oj, det där var inget dåligt pris för en 55-tums OLED-skärm. Skulle själv välja OLED-skärmen utan ett dugg tvekan. 4K är visserligen aktuellt men ändå inte för att det helt enkelt finns för lite 4K-material och det kommer att vara brist på sådant i ett flertal år framåt. Det mesta du kommer att se på 4K-skärmen kommer att vara 1080p, uppskalat till 4K. Därför spelar upplösningen i detta fall inte en så stor roll.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Okej, tack för alla tips! Det får nog bli OLED tv:n. Jag prioriterar hellre bildkvalitet framför upplösning, och eftersom det verkar var en sådan brist på 4k material så får 1080p duga! Tyckte också att priset var bra, men är det någon annan här som har den tv:n som kan skriva lite om hur den är?