Nybörjare på Linux & gpu passthrough

Permalänk

Nybörjare på Linux & gpu passthrough

Hej!

Är en totalt nybörjare på Linux så hoppas ni har förståelse för det

Har nyligen installerat Ubuntu Mate på min htpc, älskar det verkligen! Skulle gärna gå över till det helt på min speldator med, men där går man ju bet på en hel del spel. T.ex. Battlefield 4 & Black ops 3.

Går absolut att köra en dualboot men hade varit fantatiskt att bara köra Linux som main-os. Har ni några erfarenheter utav gpu passthrough? Har försökt läsa en hel del på denna länk: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3lno0t/gpu_pas...

Specs på speldator:

i5 4460
GIGABYTE GA-B85M-DS3H-A
GTX 970
8gb ram

Har läst mig till att utrustningen måste stödja VT-d. Och det gör det vad jag kan läsa mig till. (kan givetvis ha helt fel här).

För mig som är totalt nybörjare så känns detta som en mil lång guide och förstår inte många % utav det. Speciellt allt som ska skrivas i terminalen. Skulle detta vara svårt/omöjligt att få till för en linux-nybörjare? Hade ju varit underbart om det fanns ett script som gjorde detta på några tryck, även om det är Linux vi pratar om så vore det fint om fler kunde ta del utav tekniken utan att vara en guru.

Om jag tolkat det rätt så ska man alltså kunna köra GTX 970 i en VM och den inbyggda grafiken dedikerad till Linux. Och på detta sätt kunna få ut 90-95% av prestandan. Hade en sådan här lösning varit enkel/smidig så hade man ju förespråkat det till väldigt många.

Tacksam för svar!
Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

Kör du linux direkt på datorn? Eller körde du dualboot? Om du kör windows men vill Linux i en vm, så rekommenderar jag vmware workstation. Deras system för GPU passthrough verkar vara det bästa just nu. Har inte testat att spela spel men 3D acc funkar iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Enligt den här guiden så går det bara med AMD-kort =( Vet inte alls om det stämmer men du kan ju kolla den guiden som han lagt upp.
https://www.youtube.com/watch?v=16dbAUrtMX4

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Enligt den här guiden så går det bara med AMD-kort =( Vet inte alls om det stämmer men du kan ju kolla den guiden som han lagt upp.
https://www.youtube.com/watch?v=16dbAUrtMX4

Guiderna jag funnit på reddit etc så ska det fungera fint även med nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Kör du linux direkt på datorn? Eller körde du dualboot? Om du kör windows men vill Linux i en vm, så rekommenderar jag vmware workstation. Deras system för GPU passthrough verkar vara det bästa just nu. Har inte testat att spela spel men 3D acc funkar iaf.

Just nu kör jag bara renodlat windows på speldatorn. Okej, men frågan är ju om det inte blir en rejäl delay och prestanda förlust mot väldigt krävande spel? Guiden är ju enormt invecklad för mig iallafall

Permalänk
Medlem

@michelsson:
Det är inget du kan ersätta Windows med, tyvärr. Hade det funkat bra så hade jag använt windows i vmware workstation också för att spela. Spel är det enda som gör att jag inte gått över helt till Linux.

Tror du kan ladda hem workstation och prova gratis i några dagar. Testa för dig själv. Tror det är det bästa

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@michelsson:
Det är inget du kan ersätta Windows med, tyvärr. Hade det funkat bra så hade jag använt windows i vmware workstation också för att spela. Spel är det enda som gör att jag inte gått över helt till Linux.

Tror du kan ladda hem workstation och prova gratis i några dagar. Testa för dig själv. Tror det är det bästa

Men enligt guiden om man har den utrustning som krävs och kör ett dedikerat grafikkort mot VM och t.ex. det inbyggda mot linux som är main-os så borde det ju gå? Enligt guiden så får man en prestandaförlust på ~5% om man får till allt. Men som sagt, det verkar ju inte det minsta enkelt dock. (iaf inte för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av michelsson:

Men enligt guiden om man har den utrustning som krävs och kör ett dedikerat grafikkort mot VM och t.ex. det inbyggda mot linux som är main-os så borde det ju gå? Enligt guiden så får man en prestandaförlust på ~5% om man får till allt. Men som sagt, det verkar ju inte det minsta enkelt dock. (iaf inte för mig).

Ja, det är invecklat vad jag förstått det som och man kan nog inte vara helnybörjare på Linux. Jag har inte gett mig på det ännu (har också Nvidia) men tänkte att det skulle bli ett projekt längre fram. Vill gå över helt till Linux på stora datorn men eftersom man mest spelar med den så har det inte varit ett alternativ ännu.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara enkelt Om du inte känner dig helt säker på hur du ska göra så skippa det. Eller om du har en dator till som du kan mecka med utan att det gör nått ifall det slutar fungera. Oavsett så är det bra om du har en dator till ifall den inte startar och du behöver googla lite

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av anemic:

Ja, det är invecklat vad jag förstått det som och man kan nog inte vara helnybörjare på Linux. Jag har inte gett mig på det ännu (har också Nvidia) men tänkte att det skulle bli ett projekt längre fram. Vill gå över helt till Linux på stora datorn men eftersom man mest spelar med den så har det inte varit ett alternativ ännu.

Okej, ja jag håller med dig på den punkten. Skulle vara fantastiskt om detta gick. Speciellt om det gick att få till smidigt/enkelt.

Skrivet av fragwolf:

Det ska inte vara enkelt Om du inte känner dig helt säker på hur du ska göra så skippa det. Eller om du har en dator till som du kan mecka med utan att det gör nått ifall det slutar fungera. Oavsett så är det bra om du har en dator till ifall den inte startar och du behöver googla lite

Nej det verkar inte som det Läste först om det här en sväng: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1406546-gaming-entusias... . Därav blev jag nyfiken och googlade fram mer info på reddit. Ja du har nog rätt i det!

Permalänk

Du läser fel guide. Den här passar bättre till Debian eller Ubuntu https://wiki.debian.org/VGAPassthrough .
Som synes så fungerar det även med nvidias kort som _inte_ stöder passthrough.

Guide i korthet. Se till att inbyggda grafiken är default. Lägg till intel_iommu=on i /etc/default/grub på GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= raden. Kör 'sudo update-grub'
Avinstallera eventuella nvidia drivrutiner. Använd vfio drivrutinen med rätt parametrar istället i linux. Starta kvm med -device vfio-pci blablabla argument så den hittar grafikkortet.
Lycka till.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill avråda någon från linux men vad gör du på din dator förutom att spela som du tänker använda linux till för passthrough innebär ju att du fortfarande kör windows bara virtualiserat

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Du läser fel guide. Den här passar bättre till Debian eller Ubuntu https://wiki.debian.org/VGAPassthrough .
Som synes så fungerar det även med nvidias kort som _inte_ stöder passthrough.

Guide i korthet. Se till att inbyggda grafiken är default. Lägg till intel_iommu=on i /etc/default/grub på GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= raden. Kör 'sudo update-grub'
Avinstallera eventuella nvidia drivrutiner. Använd vfio drivrutinen med rätt parametrar istället i linux. Starta kvm med -device vfio-pci blablabla argument så den hittar grafikkortet.
Lycka till.

Tack för svar! känns väldigt avancerat för mig, men ska iaf läsa på

Tack. Ja, känns nog lite väl avancerat för mig. Men ska läsa på.

Skrivet av aluser:

Inte för att jag vill avråda någon från linux men vad gör du på din dator förutom att spela som du tänker använda linux till för passthrough innebär ju att du fortfarande kör windows bara virtualiserat

Jag gör väl egentligen helt vanliga saker, surfar, youtube, plex media server etc etc. Bara att jag tycker Linux är snabbare, snyggare och får en hela tiden att vilja lära sig mer. Skulle vara skönt att köra som main-os. Men får nog köra en dualboot tillsvidare eller dylikt Tack för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat om dina spel funkar genom Wine?

Kollade lite snabbt och nej. Tex BF4 funkar inte.
Annars är det ju lite inne nu och fler och fler spel på Steam går att spela även på Linux.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du kollat om dina spel funkar genom Wine?

Kollade lite snabbt och nej. Tex BF4 funkar inte.
Annars är det ju lite inne nu och fler och fler spel på Steam går att spela även på Linux.

Verkar inte som att de nyaste/tyngre titlarna ej fungerar (kanske beror på directx?). Spelar även Bad Company 2 & Red Orchestra 2 och det verkar ska lira under Wine. Får hålla utkik över spel på Steam och Wine Schysst att du kikade.

Permalänk
Medlem

PlayOnLinux är ett trevligt program som löser inställningarna till wine åt en för de flesta spel.

Jag skulle rekommendera att du kör linux löst i ett år eller regelbundet i ett halvår innan du ger dig in i att ordna passthrough. Det är ett ganska tufft projekt med manuell ändring av bootloader inställningar, blacklisting av kernel moduler och många chanser att förstöra sin installation. Däremot är det mycket lättare på Debian baserade operativsystem än på andra distros. Det är även ett bra sätt att lära sig Linux mm.

Ett motargument till att ha passthrough i ditt fall är att du har Ubuntu. Ubuntu är det linux distro som har bäst spelstöd i sig. Steam fungerar utmärkt på det och GOG.com har flera hundra spel, även finare RPG spel, som körs bra på det. PlayOnLinux fungerar som bäst på Ubuntu därtill. Även så har du "endast" fyra kärnor. Det kanske inte är helt hållbart för VM beroende på viritualiseringstekniken (jag vet inte specifikt men det är något jag funderar på för egen del). Prova att spela lite i linux. Det fungerar riktigt bra för mig med de flesta spelen (De som inte fungerar saknar filer som endast finns i Ubuntu...........).

Min plan för min dator (jag har nu openSUSE Leap i dualboot med Win 7) är att jag ska installera ArchLinux med passthrough till Windows. Det är dock ett stort projekt som jag sparar till i sommar. Jag funderar även på att göra det på en egen SSD för att inte riskera att förstöra det jag har.

Om du väljer att göra det just nu så önskar jag dig lycka till. Se till att du inte har något viktigt på hårddisken

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Finns en tråd i Arch forumet, https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=162768 Tror Wikin har också något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.