Varför arbeta i sverige? [Varför inte söka jobb utanför Sverige?]

Permalänk
Inaktiv

Varför arbeta i sverige? [Varför inte söka jobb utanför Sverige?]

Hej, troligtvis de flesta av er på forumet som har arbete arbetar i sverige och min fråga är kort och gott varför?

Jag har prövat på och arbetat i Norge, där har man 37,5h slappa arbetstimmar i veckan. På många platser struntar man i alla raster och går istället hem tidigare från jobbet.
Arbetsklimatet som senior systemutvecklare ansåg jag var bättre, mycket lugnare på alla sätt och vis. Man behövde heller inte tänka på dumheter som att ta med mat till jobbet, utan på bättre platser i Norge får man varje dag gratis lunch på jobbet. Denna lunch påminner om sådan frukost finare restauranger har, alltså finare ostar, korvar, pålägg mackor, ägg, gratäng etc.

Skulle man jobba över 2,5h en dag så har man rätt att beställa mat till jobbet, viket bruka för företaget gå på runt 150kr/person. (dyrare mat i Norge, men deras 140kr pizzor är också finare än vara 70kr)
Detta innebar att jag under min tid i Norge inte behövde köpa mat för egna pengar en enda vardag. Lägg därtill småsaker som bättre lön, vettiga politiker, bättre samhällsklimat etc.

Av min tid som senior systemutvecklare i Norge så var allt bara positivt och jag kommer självklart att lämna sverige så fort som jag får ordning på vissa saker.

Nå min fråga till er som fortfarande jobbar i sverige är varför gör ni detta? Handlar det enbart om att ni är födda här, kamrater, släktingar som bor här eller finns det fördelar med att arbeta i sverige?

§3.1/rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Har familj med småbarn.
Och jag är nöjd med min livssituation

Därav jag inte ser någon poäng för mig att flytta utomlands för att jobba oavsett yrke.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

kamrater, släktingar som bor här

Känns som ganska bra anledningar till att bo kvar i Sverige i mitt tycke men vi är väl alla olika. Jag känner verkligen inte att jag skulle vilja flytta utomlands iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag vill också flytta utomlands, men av helt andra anledningar. Jag är framförallt less på klimatet och vill till sydligare breddgrader! Men jag vill också ut och se världen och prova på nya saker.
Jag jobbade 9 månader i USA, främst i Arizona och Utah, tillsammans med National Park Service i olika nationalparker. Att byta skrivbordet mot att jobba utomhus på en plats som Grand Canyon var fantastiskt, men tyvärr är det inte helt enkelt att flytta till USA.
I höst tänker jag sätta mig på ett plan till Australien och bo där ett par år.

Efter det vet jag inte, men jag tänker väl fortsätta såhär tills jag hittar något som jag trivs med på en plats jag tycker om och sen försöka slå mig ner där. Jag har inget större sug att binda mig till Stockholm eller Sverige. Inte än så länge i alla fall!

Det är svårt att lämna familj och vänner, men i slutändan känner jag att jag måste få vara lite självisk för det är ju trots allt mitt liv och jag vill vara lycklig under mina år på denna planet!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Tanken av att jobba i t.ex Norge låter spännande, dock har jag väldigt svårt med att höra vad de säger. Ännu värre är det med danska.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflect:

Tanken av att jobba i t.ex Norge låter spännande, dock har jag väldigt svårt med att höra vad de säger. Ännu värre är det med danska.

Danmark som land gillar jag likaså invånarna, den dagen då de börjar prata svenska engelska drar jag dit. Tills vidare hamnar landet långt ner då jag ej förstår ett skvatt av vad de säger.

Skrivet av Toivo83:

Har familj med småbarn.
Och jag är nöjd med min livssituation

Därav jag inte ser någon poäng för mig att flytta utomlands för att jobba oavsett yrke.

Jag tror det är det vanligaste, men många som mig har ändå fått flytta ifrån mina hemtrakter för jobb. Så om man bor 20 mil ifrån inom samma land eller kanske 30mil ifrån i norge är sak samma.

Skrivet av thethieme:

Jag vill också flytta utomlands, men av helt andra anledningar. Jag är framförallt less på klimatet och vill till sydligare breddgrader! Men jag vill också ut och se världen och prova på nya saker.
Jag jobbade 9 månader i USA, främst i Arizona och Utah, tillsammans med National Park Service i olika nationalparker. Att byta skrivbordet mot att jobba utomhus på en plats som Grand Canyon var fantastiskt, men tyvärr är det inte helt enkelt att flytta till USA.
I höst tänker jag sätta mig på ett plan till Australien och bo där ett par år.

Efter det vet jag inte, men jag tänker väl fortsätta såhär tills jag hittar något som jag trivs med på en plats jag tycker om och sen försöka slå mig ner där. Jag har inget större sug att binda mig till Stockholm eller Sverige. Inte än så länge i alla fall!

Det är svårt att lämna familj och vänner, men i slutändan känner jag att jag måste få vara lite självisk för det är ju trots allt mitt liv och jag vill vara lycklig under mina år på denna planet!

Ja det finns otroligt många länder, Norge som jag provade på är bara en stenkast bort, man kan använda exakt samma språk och skillnaden på jobben är typ kortare arbetsdagar, lugnare tempo, mindre krav och mer vila och så runt 15 000kr extra i månaden i lön.
Artikeln nedanför är gammal, men en vettig systemutvecklare i Norge tjänar runt 60 000kr/månaden. http://computersweden.idg.se/2.9741/1.410742/lonen-i-norge-58...

Skrivet av joakim99:

Jag antar att du inte bodde i Oslo?

Nej, Oslo ska vara översvärmade av en massa svennar m.m har jag hört.
Hur det är i norge skiljer sig var man är och jobbar.
Dessa saker med 37,5h i veckan är dock standard, likaså gratis lunch på större arbetsplatser för personer med bättre jobb, likaså att man har rätt att köpa mat på företagets bekostnad etc.

Jag var i en liten byhåla, men alla såg ut och må så bra där. Jag har varit på väldigt många byhålor i sverige att jämföra med.

Urspårning/off topic
Permalänk
Entusiast
Skrivet av reflect:

Tanken av att jobba i t.ex Norge låter spännande, dock har jag väldigt svårt med att höra vad de säger. Ännu värre är det med danska.

Antagligen pratar man mycket engelska på högkvalificerade arbetsplatser. Eller åtminstone är det tillsammans med norska ett av de officiella språken på arbetsplatsen. Kan man ju hoppas iallafall.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Själv vill jag till Spanien, hittar jag ett jobb flyttar jag direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Antagligen pratar man mycket engelska på högkvalificerade arbetsplatser. Eller åtminstone är det tillsammans med norska ett av de officiella språken på arbetsplatsen. Kan man ju hoppas iallafall.

Beror på helt var man jobbar. Riktigt stora företag så är det nog engelska som gäller, på arbetsplatsen som jag var på så var det svenska och norska, för min egen del tänkte jag ej på om det var svenska eller norska som kollegan pratade.
Folk reagerade inte ens på att man pratade svenska eller var svensk, då det är så många svenskar som jobbar i norge.

Skrivet av Danzle:

Själv vill jag till Spanien, hittar jag ett jobb flyttar jag direkt.

Spainen fint land, god mat, bra klimat. Arbetsmarknaden är väl dock extremt dålig?
Att komma som utlänning och söka jobb där tror jag ej är det lättaste.

Permalänk
Entusiast

Hur som helst, norrmän misstycker alltså inte om man går runt och pladdrar på svenska? Känner du att de verkar förstå oss bättre än vi förstår dem? @anon159643
Eller vänjer man sig fort vid norska? För jag förstår verkligen inte mycket av vad våra grannar säger.

Off topic/urspårning
Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Spainen fint land, god mat, bra klimat. Arbetsmarknaden är väl dock extremt dålig?
Att komma som utlänning och söka jobb där tror jag ej är det lättaste.

Precis det är problemet. Börjat plugga Spanska i alla fall, borde hjälpa något.

Permalänk
Inaktiv

Skulle kunna tänka mig att flytta utomlands och arbeta, men har småbarn så det lär inte bli på många år isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Själv vill jag till Spanien, hittar jag ett jobb flyttar jag direkt.

Skrivet av Danzle:

Precis det är problemet. Börjat plugga Spanska i alla fall, borde hjälpa något.

Har avlägsen släkt i Spanien, båda föräldrarna i hushållet blev av med sina jobb för 3-4 år sedan och barnen är tonåringar så de kan inte jobba än eftersom de går i skolan. Nu tar de vilka småjobb som de kan komma över. Ska lägga till att de hade det ganska väl ställt innan det, de tillhörde medelklassen i alla fall. Hoppas att du har mer tur än dem, kanske en mer passande utbildning.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

För i Sverige är det häftigt att betala skatt.

Seriöst så bor jag fortfarande i Sverige på grund av min familj. Jag kommer definitivt att lämna Sverige innan jag pensionerar mig. Tvivlar starkt att jag kommer kunna leva säkert på pensionen här hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Hur som helst, norrmän misstycker alltså inte om man går runt och pladdrar på svenska? Känner du att de verkar förstå oss bättre än vi förstår dem? @Johan86c
Eller vänjer man sig fort vid norska? För jag förstår verkligen inte mycket av vad våra grannar säger.

De bryr sig inte ett dugg såvida man ej pratar skånska, "lappländska", eller liknande.

Det finns några enstaka ord som man bör lära sig, t.ex.var det strul på en server och jag skickade ut ett meddelande till hela kontoret att jag har åtgärdat felet genom svenske knappen.
-Svenske knappen betyder att starta om datorn och de använder detta uttryck jämnt, extra coolt är det när en svensk använder ordet.

Urspårning/off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja det finns otroligt många länder, Norge som jag provade på är bara en stenkast bort, man kan använda exakt samma språk och skillnaden på jobben är typ kortare arbetsdagar, lugnare tempo, mindre krav och mer vila och så runt 15 000kr extra i månaden i lön.
Artikeln nedanför är gammal, men en vettig systemutvecklare i Norge tjänar runt 60 000kr/månaden. http://computersweden.idg.se/2.9741/1.410742/lonen-i-norge-58...

Nu är det ju som alltid farligt att endast titta på bruttolön och inget annat. I Silicon valley/NYC kan man dra in över $150k brutto i årslön men sen är levnadskostnaderna så höga att du ändå inte vinner något på det i slutändan om du vill bo drägligt.

Det vore mer intressant att titta på inkomst efter skatt, korrigerat för levnadskostnader. Jag har sett en del sådana undersökningar för USA där mindre high-tech-orter som Boulder, Colorado och Raleigh, NC brukar komma på topp. Men jag har inte sett något sådant för Europa.

Men med det sagt har jag också funderat på att jobba i Norge. Jag har fysik/datavetenskapsbakgrund och har konsultat en del i Sverige. Har du något råd till hur man tar sig in på bäst sätt på arbetsmarknaden i Norge?

EDIT: Kom på lite frågor om Norge: Är du egenkonsult i Sverige kan du rätt lätt dra in bra mycket mer än som anställd i nettoinkomst. Är det utbrett även i Norge med egenkonsulter och är det liknande ekonomiska fördelar där av att vara konsult? Funkar det att ha svenskt AB eller vill de jobba mot norska bolag?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

"Varför arbeta i sverige? " Behöver du inte, bli en bidragstagare istället och njut så länge det varar. När staten är kk och inga bidrag kommer längre så skaffar du ett jobb, eller flyttar utomlands och jobbar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

"Varför arbeta i sverige? " Behöver du inte, bli en bidragstagare istället och njut så länge det varar. När staten är kk och inga bidrag kommer längre så skaffar du ett jobb.

Finns det människor som mår psykiskt bra av att leva på bidrag? Det stör mig något enormt, när folk som verkligen BEHÖVER bidrag blir enormt lidande (t ex min flickvän som är kroniskt sjuk och är lika sjuk som någons sista vecka i cancer, år efter år). Hon mår förjävligt för att hon inte kan arbeta, utbilda sig etc.

Att ligga på soffan alla dagar i veckan är bland det värsta man kan göra, imo.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har inte gjort det dom senaste 20 åren så jag vet inte.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gräs-Mannen:

Nu är det ju som alltid farligt att endast titta på bruttolön och inget annat. I Silicon valley/NYC kan man dra in över $150k brutto i årslön men sen är levnadskostnaderna så höga att du ändå inte vinner något på det i slutändan om du vill bo drägligt.

Det vore mer intressant att titta på inkomst efter skatt, korrigerat för levnadskostnader. Jag har sett en del sådana undersökningar för USA där mindre high-tech-orter som Boulder, Colorado och Raleigh, NC brukar komma på topp. Men jag har inte sett något sådant för Europa.

Men med det sagt har jag också funderat på att jobba i Norge. Jag har fysik/datavetenskapsbakgrund och har konsultat en del i Sverige. Har du något råd till hur man tar sig in på bäst sätt på arbetsmarknaden i Norge?

För min del så var det ett företag i Norge som hade akut brist på en viss kompetens, de sökte hela Norge kunde ej få tag på någon som ej var fullbokad till typ nyår och fick söka bredare.
Då kom de i kontakt med ett företag som jag jobbade emot i sverige och jag fick förfrågan om jag ville pröva på att jobba i Norge? Så jag har arbetat ett bra tag i Norge under deras arbetsvillkor och blev behandlad som vilken anställd som helst, förutom att jag hade svensk lön och jag fick gratis bo på ett fint hotell..

Den chansen jag fick var riktigt bra, jag tror dock få kan få en sådan chans, det skulle nog mer vara läkare, sjuksköterskor etc. -Jag hade extremt tur, då jag kunde något inom IT som alla vettiga IT- människor inte kan..

Annars jag jobbar rätt mycket emot norrmän, men det beror på vilket företag man jobbar emot och jag tror att det är svårt att påverka.-Att jobba emot norrmän är inget jag har valt, det bara blev så...

Så för de flesta tror jag det är att söka norska jobb, om man är riktigt duktig skulle man dock kanske kunna styra lite, men det är svårt.

Angående kostnader i norge så är jag också nyfiken på detta och nyfiken på om någon som har varit riktigt anställd kan berätta om sitt liv.
Det jag beskriv under mitt första inlägg är enbart vad jag upplevde genom en kortare tid som prova på, jag frågade dock om det var likadant på fler ställen och de sa att det var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå min fråga till er som fortfarande jobbar i sverige är varför gör ni detta? Handlar det enbart om att ni är födda här, kamrater, släktingar som bor här eller finns det fördelar med att arbeta i sverige?

Jag jobbar inte i Sverige men bor ganska nära så jag svarar ändå I ditt inlägg låter allt positivt men är det verkligen så lätt att få ett shysst jobb i Norge om man är ung, fattig, måste hitta lägenhet, måste hitta jobb osv. För att man ska ta sig till Norge (där allt är mycket dyrare) behöver man kapital och en plan som klickar perfekt, annars är man i knipa. Sen har ju Norge sin olja och vill inte vara med i EU och dela rikedomarna o:

Jag tror de flesta stannar i skandinaviska länder för det är så omständligt att flytta till ett annat land med kraven ovan.

Permalänk
Medlem

Har fru och 2barn samt ett 3:e på väg, så jag kommer nog att hålla mig i sverige oxå för att vi för ca 2 år sedan köpte hus. Sen att jag inte gillar politiken är inget som gör att jag kommer att flytta även om jag så skulle vilja.

Sen förstår jag självklart om folk vill flytta utomlands och jobba osv och då tycker jag inte heller att det är något fel med det

Off topic/urspårning
Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Jag jobbar inte i Sverige men bor ganska nära så jag svarar ändå I ditt inlägg låter allt positivt men är det verkligen så lätt att få ett shysst jobb i Norge om man är ung, fattig, måste hitta lägenhet, måste hitta jobb osv. För att man ska ta sig till Norge (där allt är mycket dyrare) behöver man kapital och en plan som klickar perfekt, annars är man i knipa. Sen har ju Norge sin olja och vill inte vara med i EU och dela rikedomarna o:

Jag tror de flesta stannar i skandinaviska länder för det är så omständligt att flytta till ett annat land med kraven ovan.

Norge har varit superbra för alla som söker dit för att arbeta, med superbra så syftar jag på deras chanser att få schyssta jobb. Alltså först fixar man ett jobb i Norge sedan flyttar man dit, folk som gör tvärt om har inte alltid haft det lika bra.

Nu är det en oljekris i norge och lite utför, annars har enkla jobb varit enkla att få i norge. Jag vet folk som har hållit på med fiskrens, hängt upp kycklingar på något slakteri, arbetat som asfaltarbetare etc med riktig bra lön.

Hur enkelt det är att fixa lägenhet vet jag ej, många svenskar på sommaren sover på camping. Och detta med att söka sommarjobb i norge kan vara en smart ide för många svenskar.

Kommer man dock upp till lite finare jobb och man har erfarenhet så är norge riktigt bra på de flesta områden.

Permalänk
Medlem

Jag är halvnorsk med norsk dubbelmedborgarskap men jag kan då säga att jag absolut inte skulle vilja bo i Norge trots att mer än halva min släkt bor där..

Dålig fiberutbyggnad och urusla vägar är bara några av miljoner skäl. Norge är visserligen fint land men att flytta ditt bara för yrkes skull kan jag tycka är udda. Sen verkar inte många känna till att tiggeri faktiskt är förbjudet i Norge om kommunen själva väljer att tillämpa lagen. Bergen, Norges näst största stad har valt att inte förbjuda tiggeriet och där finns det rejält många tiggare som dessutom försöker ge sig på en.

Enda fördelen med att bo i Norge är att man får bättre lön men då ska man ju samtidigt tillägga att det är betydligt dyrare att bo där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej, troligtvis de flesta av er på forumet som har arbete arbetar i sverige och min fråga är kort och gott varför?

Jag har prövat på och arbetat i Norge, där har man 37,5h slappa arbetstimmar i veckan. På många platser struntar man i alla raster och går istället hem tidigare från jobbet.
Arbetsklimatet som senior systemutvecklare ansåg jag var bättre, mycket lugnare på alla sätt och vis. Man behövde heller inte tänka på dumheter som att ta med mat till jobbet, utan på bättre platser i Norge får man varje dag gratis lunch på jobbet. Denna lunch påminner om sådan frukost finare restauranger har, alltså finare ostar, korvar, pålägg mackor, ägg, gratäng etc.

Skulle man jobba över 2,5h en dag så har man rätt att beställa mat till jobbet, viket bruka för företaget gå på runt 150kr/person. (dyrare mat i Norge, men deras 140kr pizzor är också finare än vara 70kr)
Detta innebar att jag under min tid i Norge inte behövde köpa mat för egna pengar en enda vardag. Lägg därtill småsaker som bättre lön, vettiga politiker, bättre samhällsklimat etc.

Av min tid som senior systemutvecklare i Norge så var allt bara positivt och jag kommer självklart att lämna sverige så fort som jag får ordning på vissa saker.

Nå min fråga till er som fortfarande jobbar i sverige är varför gör ni detta? Handlar det enbart om att ni är födda här, kamrater, släktingar som bor här eller finns det fördelar med att arbeta i sverige?

Norge? Den enda anledningen till att jobba i Norge är att dra in stålar under kort tid och möjligtvis uppleva storslagen natur. Nått annat finns inte. Sista DDR-staten. Sämre sjukvård, sociala förmåner som föräldraledighet mm och sämre boendestandard.
Jag har levt och arbetat flera år i Köpenhamn samt bott i flera omgångar i England pga studier. Det var kul när jag var yngre. Saknar inte Köpenhamn ett dugg, även om jag då tyckte det var skoj. England och framförallt London åker jag ofta till. Men att leva där med familj? Aldrig! Det jag dock saknar här hemma är ett varmare klimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Norge? Den enda anledningen till att jobba i Norge är att dra in stålar under kort tid och möjligtvis uppleva storslagen natur. Nått annat finns inte. Sista DDR-staten. Sämre sjukvård, sociala förmåner som föräldraledighet mm och sämre boendestandard.
Jag har levt och arbetat flera år i Köpenhamn samt bott i flera omgångar i England pga studier. Det var kul när jag var yngre. Saknar inte Köpenhamn ett dugg, även om jag då tyckte det var skoj. England och framförallt London åker jag ofta till. Men att leva där med familj? Aldrig! Det jag dock saknar här hemma är ett varmare klimat.

Har exakt samma bild, jag som är halvnorsk..
Alla svenskar verkar ju tro att Norge är ett fantastisk land att bo i men det är ju lika falsk om amerikanare och utlänningar tycker att det är skithäftigt att man är från Sverige fast vi svenskar inte tycker att det är nåt märkvärdigt överhuvudtaget.

Nu kanske jag kan låta väldigt skeptisk mot Norge men det är jag absolut inte men folk verkar ju ha en väldigt överdrivet positiv syn på Norge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poeman:

Sämre sjukvård, sociala förmåner som föräldraledighet mm och sämre boendestandard.

Jättebra påpekande, dessa kanske stämmer, jag vet ej. Men om de gör detta så är det argument för att stanna som man får väga emot de andra.

Något jag tycke var trist med Norge var för mycket berg, vägarna blev hur krokiga som helst och många hus stod i sluttningar.

Skrivet av Cenorida:

Dålig fiberutbyggnad och urusla vägar är bara några av miljoner skäl. Norge är visserligen fint land men att flytta ditt bara för yrkes skull kan jag tycka är udda.

Dessa berg, vad jag har hört hjälper dock staten till med bredband och det går framåt ej lika snabbt som i sverige. Ett måste är dock vid eventuell flytt att se till så att man ej bosätter sig dumt.
Angående arbetsliv så är det för många i princip hela deras liv, då de gör samma saker hela tiden. Då får arbetslivet en stor betydelse.

Skrivet av Cenorida:

Har exakt samma bild, jag som är halvnorsk..
Alla svenskar verkar ju tro att Norge är ett fantastisk land att bo i men det är ju lika falsk om amerikanare och utlänningar tycker att det är skithäftigt att man är från Sverige fast vi svenskar inte tycker att det är nåt märkvärdigt överhuvudtaget.

Nu kanske jag kan låta väldigt skeptisk mot Norge men det är jag absolut inte men folk verkar ju ha en väldigt överdrivet positiv syn på Norge.

Som sagt jättebra att dessa nackdelar kommer fram så folk får ett så korrekt uppfattning som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag sökte jobb i Norge förut som arbetare på oljerigg. Hade gärna velat jobba ihop en hög pengar där i ett par år för att sedan återvända till Svergie.

Anledningen till att jag ibte helt vill lämna Sverige är att jag har alla vänner och släktingar här.jag kan namnen på gatorna. Jag kan språket. Jag älskar gnaget. Massa saker som betyder mer än hög lön och lunch på jobbet.

Off topic/urspårning
Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jättebra påpekande, dessa kanske stämmer, jag vet ej. Men om de gör detta så är det argument för att stanna som man får väga emot de andra.

Något jag tycke var trist med Norge var för mycket berg, vägarna blev hur krokiga som helst och många hus stod i sluttningar.

Dessa berg, vad jag har hört hjälper dock staten till med bredband och det går framåt ej lika snabbt som i sverige. Ett måste är dock vid eventuell flytt att se till så att man ej bosätter sig dumt.
Angående arbetsliv så är det för många i princip hela deras liv, då de gör samma saker hela tiden. Då får arbetslivet en stor betydelse.

Fiberutbyggnaden i Norge går mycket långsammare men det beror dels på att norrmän inte förstår nyttan av fiber och marknadsföringen om fiber är inte lika explosiv som här. Dessutom bor betydligt fler i Norge på glesbygden vilket gör det svårare, bor man i städer är den siffran betydligt bättre men ändå inte i närheten av lika hög som i Sverige.

Rent ekonomisk är Norge inte så väldigt mycket rikare än Sverige, det är mest tack vare den berömda Oljefonden som Norge har en sån hög BNP per capita men då kan man ju tillägga att det enbart Norska medborgare som få ta del av dessa pengar och alltså inga invandrade svenskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Finns det människor som mår psykiskt bra av att leva på bidrag? Det stör mig något enormt, när folk som verkligen BEHÖVER bidrag blir enormt lidande (t ex min flickvän som är kroniskt sjuk och är lika sjuk som någons sista vecka i cancer, år efter år). Hon mår förjävligt för att hon inte kan arbeta, utbilda sig etc.

Att ligga på soffan alla dagar i veckan är bland det värsta man kan göra, imo.

Jag förstår dig, skulle bara vara ironisk, jag har en kronisk sjuk fru och sjukdomen heter MS, dock är det dyra benandlingar 12 st per år och kostar årlingen 160 tusen för lite medicin i drop, får tacka sjukvården för den.