Köpa RPi och ha som webbserver?

Permalänk
Medlem

Köpa RPi och ha som webbserver?

Hej alla trevliga sweclockers. Är sugen just nu på att köpa mig en RPi och använda som webbserver, då jag inte vill ha så mycket skit med hemsidor på min vanliga dator Tanken är att jag ska kunna använda PHP och MYSQL på den..

Någon som har lite tips på vad jag borde köpa / tänka på?

Anledningen att jag vill ha en RPi är att den inte tar sån plats så man kan lägga den var som helst

Permalänk
Medlem

Finns en del guider för det på tuben eller google. Det ska inte vara några problem. Såvida du inte har någon stor sida med mycket förfrågningar. Men för att ha hemma å mecka med så är det inga problem. Ett bra SD-kort är ingen nackdel som är snabbt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

webmin är underbart, och det är inte speciellt svårt att göra configs till php, sql osv om man läser guider som finns på nätet noggrant

Permalänk
Medlem

du behöver köpa en paj.
förslagsvis köper du ett skal med.
installera valfri dist, förslagsvis en du hittar guide till efter att du googlat "Raspberry pi webbserver installationsguide"

Permalänk

Jag var i samma tankar som du, jag köpte en och det finns guider för allt!
Själv kör jag nu en server och accesspunkt för mobilen och surfplattan via pajen
Helt enklt väldigt kul förutatt att man gillar att mecka med olika filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Hej alla trevliga sweclockers. Är sugen just nu på att köpa mig en RPi och använda som webbserver, då jag inte vill ha så mycket skit med hemsidor på min vanliga dator Tanken är att jag ska kunna använda PHP och MYSQL på den..

Någon som har lite tips på vad jag borde köpa / tänka på?

Anledningen att jag vill ha en RPi är att den inte tar sån plats så man kan lägga den var som helst

https://arkos.io
Tror du kommer gilla detta OS'et till RPI ... Du kan genom webbgränsnitt och minimala kunskaper hosta din site och övervaka din lilla server

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället