Sony avslöjar paketpris för Playstation VR med Camera, Move-kontroller och spel

Permalänk
Melding Plague

Sony avslöjar paketpris för Playstation VR med Camera, Move-kontroller och spel

För den som inte äger Playstation Camera eller Move-spelkontroller sedan tidigare syr Sony ihop ett paketpris för Playstation VR, där det dessutom ingår ett spelpaket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte skulle sålt min Ps4 förra året trots allt xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Avsevärt billigare än resterande konkurrenter, sen att det kanske inte är exakt samma "HD" upplevelse tror jag inte kommer bocka för att det är Sony som kommer gå vinnande ur vr-striden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Jag hade helt glömt bort att PS4 hade wii-motes, kommer det ens ut spel som stödjer dem längre?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag tror Sony kommer gå segrande ur första rundan VR. Bra prissatt och genomtänkt.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Om någon mot all förmodan lyckas göra VR till en kommersiell succé så är det Sony i så fall. Men jag tror i bästa fall resultatet blir mediokert. Det är fortfarande förhållandevis dyrt och spelen är medelmåttiga både grafikmässigt och upplevelsemässigt. Alla minns väl 3D-TV och hur det gick?

https://www.rockpapershotgun.com/2015/06/17/editorial-why-vr-...

Permalänk
Medlem

Tror inte på det här, det är för dyrt. Alltså det är ju billigt om man ser till konkurrenterna, men vem ska köpa det här? Är målgruppen entusiasterna? För dåliga speccs till för dyrt pris (har man redan datorn är de inte så mycket billigare än konkurrenterna)
Är det någon slags bred front, familje VR de är ute efter, ungefär som WII sålde med rörelsekontroll? DÅ är det också för dyrt? Svårt att få barnfamiljerna att köpa ett tillbehör som kostar som två basenheter.
Jag tror att priset måste ned drastiskt innan detta kommer att slå till PS4....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Årets julklapp? Fasiken vad glad man skulle blivit som grabb om det här låg under granen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Pris lite i överkant för att jag ska köpa, men det var ungefär vad jag hade förväntat mig. Då det trots allt är en ny produkt.
Troligtvis följer PSVR prisutvecklingen som själva konsollen hade, mao kring 3-4000kr ett/två år efter launch. Då tror jag att det kommer att etablera sig mer, förutsatt att det kommer intressanta spel.

Permalänk
Medlem

För dyrt? Totalpris 8k för konsol och VR. Även om upplevelsen inte är lika som HTC vive etc så är detta halva priset. Sony gör bra här. Även om detta inte pushar teknologin så är ju upplevelsen väldigt "mind blowing" när man aldrig testat VR förut. Jag hoppas det blir en succé, då kommer det vidareutvecklas på alla fronter och priser kommer att gå ned. Lycka till sony!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Man får det man betalar för.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmos92:

För dyrt? Totalpris 8k för konsol och VR. Även om upplevelsen inte är lika som HTC vive etc så är detta halva priset. Sony gör bra här. Även om detta inte pushar teknologin så är ju upplevelsen väldigt "mind blowing" när man aldrig testat VR förut. Jag hoppas det blir en succé, då kommer det vidareutvecklas på alla fronter och priser kommer att gå ned. Lycka till sony!

Denna lösning riktar sig nog främst redan till de som har ps4an.

Men 5000kr är för mycket, för min egen del är rummet jag har tvn i så fruktansvärt liten så det finns ingen plats åt några Move-kontroller som man kan vifta med. Och köpa lägenhet för att spela VR blir dör dyrt.

Nu när VR både blir billigare och vanligare borde det bli vanligare att man kan spela det på spelställen. Liksom jag skulle lugnt betala 1500kr för att få spela riktigt grym VR en hel dag, sedan kan jag vänta i ett år tills nästa gång.

Permalänk
Medlem

Nästan samma pris som "riktig" VR, finns ingen större anledning att köpa den för detta pris och få en underlägsen upplevelse...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nästan samma pris som "riktig" VR, finns ingen större anledning att köpa den för detta pris och få en underlägsen upplevelse...

Nästan är väl att ta i då PSVR går på 5k jämfört med näst billigaste alternativet som går på nästan 7k utan kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag hade helt glömt bort att PS4 hade wii-motes, kommer det ens ut spel som stödjer dem längre?

Nej, men det lär det bli ändring på nu när PSVR släpps.

Sony kommer definitivt att vinna första omgången. PS4 är redan billigare än en dator som är VR-ready, och headsetet i sig är också billigare. Prislappen kommer vara avgörande under första generationen. Sen så tror jag att spelutbudet kommer vara bättre då Sony har resurser för att själva kunna utveckla massvis med spel plus många trådar att dra i inom spelbranschen och kan säkert få många tredjepartsutvecklare att utveckla exklusivt för dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Nej, men det lär det bli ändring på nu när PSVR släpps.

Sony kommer definitivt att vinna första omgången. PS4 är redan billigare än en dator som är VR-ready, och headsetet i sig är också billigare. Prislappen kommer vara avgörande under första generationen. Sen så tror jag att spelutbudet kommer vara bättre då Sony har resurser för att själva kunna utveckla massvis med spel plus många trådar att dra i inom spelbranschen och kan säkert få många tredjepartsutvecklare att utveckla exklusivt för dem.

Det beror väl helt på hur bra deras VR är också, visst är dem billigare än konkurrenterna men det kan också bli Virtual Boy 2.0 över det hela och om det kostar 5k så är det ändå en väldigt stor investering som jag inte tror tillräckligt många kommer göra på en gång. Du låter väldigt säker men jag väntar nog fan med förutspå hur detta går.

Om VR floppar så grattis till Sony som floppar mindre då eller?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

All makt åt Sony, vår befriare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det beror väl helt på hur bra deras VR är också, visst är dem billigare än konkurrenterna men det kan också bli Virtual Boy 2.0 över det hela och om det kostar 5k så är det ändå en väldigt stor investering som jag inte tror tillräckligt många kommer göra på en gång. Du låter väldigt säker men jag väntar nog fan med förutspå hur detta går.

Om VR floppar så grattis till Sony som floppar mindre då eller?

Av det jag har hört så ska den vara riktigt bra. Något sämre tracking än Rift och Vive, men kommer i stället ha bättre skärpa, trots lägre upplösning, tack vare sin RGB-pixeluppsättning. Tracking är något man kan jobba runt som speldesigner, t.ex. genom att ge spelet ett lugnare tempo, och detta är konsolutvecklare redan väldigt kunniga på. Man kan nog se PSVR som en DK2 med bättre bild.

Något som många heller inte tycks vet om Rift och Vive är att båda har en over-render på 40% för att undvika att bilden blir förvrängd, vilket innebär att 2160x1200, som redan är en tung upplösning att rendera för de flesta, helt plötsligt blir 3024x1680 att rendera. Så det där med 2160x1200 är sanning med definition. Det är vad displayen har för upplösning, men att spelen kommer renderas i 3024x1680 är det väldigt tyst om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Man får det man betalar för.

Absolut och i det här fallet, fantastiskt mycket för pengarna
Är det så att man inte än nöjd med PS VR och anser att konkurrenterna kommer med vassare prylar (vilket de i princip inte har), så kan man ju ändå vara glad för att Sony pressar ned priset.

Men 22'a Mars? Var det inte lansering till hösten/vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Nästan är väl att ta i då PSVR går på 5k jämfört med näst billigaste alternativet som går på nästan 7k utan kontroller.

Det är alldeles för nära i pris för det man får.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det finns ingen "VR-strid" och inget "VR-race", vad som finns är VR. Vad som kommer hända är att tekniken som sådan kommer slå, och sedan kommer det finnas en rad aktörer på marknaden. De headset som säljs tjänar leverantörerna inga pengar på, vad de tjänar på är innehåll, och när tekniken sprids säljs också mer innehåll.

PSVR kommer säkerligen vara riktigt bra, och ge en mycket bra upplevelse. Det finns inga skäl att tro något annat. Visst, trackingen har väl ungefär samma begränsningar som trackingen till Oculus Rift, men detta är fortfarande väldigt ny teknik.

Säljer tekniken vinner vi konsumenter, eftersom vi alla får bättre hårdvara till lägre pris, så enkelt är det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Vad som kommer hända är att tekniken som sådan kommer slå

Var köpte du din spåkula nånstans? Historien talar snarare för ännu ett fiasko (är väl tredje gången nu under de senaste 30 åren man försöker lansera VR kommersiellt). Det kommer bli en nischprodukt på sin höjd. Jag har inte hittat ett enda jämförbart tillbehör till en konsol som blivit en succé. Alla har blivit nischprodukter som sålt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Var köpte du din spåkula nånstans? Historien talar snarare för ännu ett fiasko (är väl tredje gången nu under de senaste 30 åren man försöker lansera VR kommersiellt). Det kommer bli en nischprodukt på sin höjd. Jag har inte hittat ett enda jämförbart tillbehör till en konsol som blivit en succé. Alla har blivit nischprodukter som sålt dåligt.

Nja, skillnaden denna gång är att det har gått många år sedan något nytt kom. Jaa, det har väl stått still sedan 3D-TV kom och försvann. Marknaden vill ha något nytt och häftigt. Bara det att Sony, Microsoft, Facebook, HTC och Valve satsar pengar, betyder att VR är här för att stanna. Det har skrivits/testats/stötts och blötts, presenterats flera versioner av prototyper samt filats på tekniken i 3-4 år nu. Kanske denna generations prylar inte kommer att vara i var-mans-ägo, men det kommer inte floppa!

Däremot kommer vi om 20 år skratta, när vi tittar på gamla videoklipp där man satt som ett ufo med gigantiska slalombrillor. Precis samma som att vi idag skrattar åt 20 år gammal teknik.

Man kan jämföra det med spelkonsoler i början av 80-talet. Alla företag hoppade på vågen, men marknaden blev mättad och tekniken/hårdvaran utdaterad. Men det stod inte på förrän det började snurra igen och spelkonsolerna kom igen för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Sony som kommer gå vinnande ur vr-striden.

Njjaaee, HTC är bäst,Oculus Rift är tvåa samt att HTC är teknologisk vinnare tillsammans med Valve. Teknologi? Nej, så enkelt är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Njjaaee, HTC är bäst,Oculus Rift är tvåa samt att HTC är teknologisk vinnare tillsammans med Valve. Teknologi? Nej, så enkelt är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade inte på vilken teknik som är bäst, för där ligger Sony lite efter på vad som erbjuds.
Utan jag syftade mer på vilket som kommer få störst genomslag och sälja mest då Sony har ett brett kundunderlag till att börja med. Plus att dom ligger ca 3000:- billigare från start.
Det här är ju bara min personliga åsikt och behöver således inte spegla verkligheten: jag tycker att framför allt Occulus och HTC riktar sig till rena vr entusiaster, dvs folk som har testat det innan och som verkligen är insatta i vr världen med allt vad det innebär. Medans Sony riktar in sig mot "vanliga" människor, som kanske vill prova på vr mest som en kul grej utan att det för den delen kostar allt för mycket.

Nog för att hela vr marknaden i sig är nischad, men det känns som att det kanske kommer kosta mer än det smakar för dom som använder sig av antingen Occulus Rift eller HTC Vive, medans Sony (förhoppningsvis) kommer kunna leverera en lösning som inte kostar som en normal dator (ca).
Vi får se vad tiden har att utvisa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Viceroy: Historiskt sett har läget inte varit i närheten av vad det är nu. Tekniken är fullt kapabel och mogen samt att utvecklarna står bakom den. 15 000 HTC Vive förbokades under de första tio minuterna efter att förbokningarna öppnat, man behöver knappast en spåkula för att inse vad som händer. Rift kommer ha 30+ titlar vid launch och Vive kommer ha 50+ titlar, stödet är enormt helt enkelt. Tror du att denna lansering kan liknas vid tidigare försök vet du helt enkelt inte vad du pratar om.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det är alldeles för nära i pris för det man får.

Det återstår väl att se? Har du inte testat hårdvaran kanske du inte borde vara så snabb med att kasta skit på den, bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Dom som tycker att det är för dyrt bör tänka på att det inte är gratis att starta tillverkningen, gjuttformarna är inte gratis, det är ju en nytt "löpande band" som måste skapas.
Förstår att dom lanserar det för det pris dom göra för att få igen lite pengar sedan lär priset nog sjunka för hårdvaran i sig kan inte kosta så mycket. S7'ans skärm kostar runt 55$ o den är 1440p, så denna kan inte kosta skjortan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

Det återstår väl att se? Har du inte testat hårdvaran kanske du inte borde vara så snabb med att kasta skit på den, bara en tanke...

Ja det återstår att se, kanske en konsol slår en PC, vem vet?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja det återstår att se, kanske en konsol slår en PC, vem vet?

Va?! Säger du att en konsol inte slår en PC?!?! Nej nu blir jag ledsen, det hade jag ju trott hela tiden...

Vad jag menade var att vi inte vet om PSVR kommer att producera en acceptabel upplevelse.