Permalänk
Medlem

Akiter omkostnadsbelopp ?

Hej vet ej om jag lyckats sätta ämnet i rätt tråd hitta inget bättre.

Nu till saken omkostnadsbelopp ska man ju skriva i när man deklarera men står så konstigt tycker jag på skatteverket hemsida

Läste någon stans att någon trodde att det var vad man köpt aktien inklusive cortage stämmer det ?

Isf om jag ericsson b kostar 10 kr styck och jag har 10 st och cortaget är totalt 5 för dessa är omkostnadsbeloppet 105 kr har jag fattat rätt då ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låter bekant.

Edit. Det står ganska tydligt i skatteverkets information tycker jag.

Det blir vad du totalt har betalat för aktierna. Med reservation för när ombildningar har gjorts. Typ split, nyemission osv. Då har du en lite krångligare beräkning framför dig.

Känner du inte till inköpspriset och/eller courtaget blir det en annan femma.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Aktier, som det heter till att börja med.

Du kan finna mer att läsa i detalj här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omkost...

Samt några år gammal men beskrivande ändå: http://www.dn.se/chattar/chattarkiv/sa-deklarerar-du-dina-var...

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Låter bekant.

Edit. Det står ganska tydligt i skatteverkets information tycker jag.

Det blir vad du totalt har betalat för aktierna. Med reservation för när ombildningar har gjorts. Typ split, nyemission osv. Då har du en lite krångligare beräkning framför dig.

Känner du inte till inköpspriset och/eller courtaget blir det en annan femma.

a men då var det ju rätt då tack

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hej vet ej om jag lyckats sätta ämnet i rätt tråd hitta inget bättre.

Nu till saken omkostnadsbelopp ska man ju skriva i när man deklarera men står så konstigt tycker jag på skatteverket hemsida

Läste någon stans att någon trodde att det var vad man köpt aktien inklusive cortage stämmer det ?

Isf om jag ericsson b kostar 10 kr styck och jag har 10 st och cortaget är totalt 5 för dessa är omkostnadsbeloppet 105 kr har jag fattat rätt då ?

Öppna ISK?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Öppna ISK?

Jo jag har akiter där med men det var innan jag fixade isk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Öppna ISK?

Har som sakt isk med men skattas det även om man inte säljer på deklartionen eller är det enbart vid försäljning.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har som sakt isk med men skattas det även om man inte säljer på deklartionen eller är det enbart vid försäljning.

jag har 7 olika isk-konton, uppdelat efter risk för att lättare kunna se hur investeringarna går.
Du slipper deklarera och du skattar per år i en så kallad schablonbeskattning. nu när räntor är låga är det, det bästa konton.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är omkostnadsbelopp det enda man behöver deklarera?
För vinst & förlust redovisar väl banken, eller?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har som sakt isk med men skattas det även om man inte säljer på deklartionen eller är det enbart vid försäljning.

Hela grejen med ett ISK är ju att du SLIPPER skatta för köp och försäljning, inget mera kvitta förluster mot vinster osv. Schablonskatten kommer förtryckt på deklarationen.

Skrivet av kwame:

Är omkostnadsbelopp det enda man behöver deklarera?
För vinst & förlust redovisar väl banken, eller?

Ja i princip. Vanligtvis går det till så att din bank (eller förvaringsinstitut) rapporterar till skatteverket att du sålt aktier, hur många och till vilken kurs. Skatteverket ber då dig att fylla i en K4-blankett där du ska specificera vad du betalade för de aktier du sålt. På samma blankett följer du flödet och räknar även fram eventuell vinst/förlust du gjort på affären.
Banken vet ju inte alltid vilken vinst du gjort, aktierna kan ju ha blivit överförda från annan bank, eller tillkommit i din ägo genom ett arv exempelvis. Så banken redovisar bara din försäljning.

Ibland kan det ju vara så att man inte vet vad man köpte aktierna för. Banken sparar bara uppgifterna i 10år vanligtvis, så är det exempelvis ärvda aktier, eller aktier man köpt för länge sedan och inte har kvar avräkningsnotan för. Ja då finns det även en schablonmetod för att räkna fram omkostnaden. Då har jag för mig att man sätter omkostnaden till 20% av summan du sålde för. Detta kan ju ha både för- och nackdelar beroende på hur stor verklig vinst man gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S