Permalänk
Medlem

köpråd ny tv

har haft en panasonic, hade probem med bilden o efter mycket om o men så har jag fått köpet hävt
nu ska jag välja en ny tv, o eftersom den butiken jag köpt den på gått med på en deal utöver det vanliga så har jag inget öppet köp på den nya, men det går nog att lösa oavsett

åkte ut till elgiganten o kollade in ett par tv-apparater, säljaren rek denna:
Sony 55'' 3D Smart LED-TV KD-55X8505CBAE

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD55X8505CBAE/s...

någon som har erfarenhet av denna tvn eller Sonys tv apparater generellt?

Permalänk
Medlem

Har 2st sony, är nöjd. Mina är W, så den X som du länkar till är bättre. Sony använder bra paneler jmf med samsung som är sämre, enligt folk i branschen som har insyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blofeld:
hur e det om du kollar sport? hänger bilden med? o blir det bra kvalite?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du skickar in, digitalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@spik3n Jag håller inte riktigt med Blofeld. X är inte alltid bättre än W, och Sony använder inte "bra paneler jämfört med Samsung". Ofta använder de just en samsung-panel.

Sony-apparaterna har haft lite problem med clouding på en del modeller, hur känslig är du? För ifall butiken kommer vara extra hårda mot dig så kan det bli en sur situation ifall du vill byta den p.g.a. clouding.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Blofeld:
viaplay och boxer

Permalänk
Medlem

@Rydisen:

jag sa faktiskt att jag var sugen på en samsung 8 serie, som är 4000 kr dyrare, säljaren tyckte dock att jag skulle välja sony tvn, för det var 4000kr för samma prestande, eller iaf väldigt väldigt liten skillnad.. kunde inte se ngn clouding i butik...
får kolla noggrannare imorgon

ska försöka det med öppet köp o prova hemma o se om den fungerar bra

Permalänk
Medlem

@spik3n: Kör på Samsungs 8005, SUHD ger riktigt go bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@spik3n Jag håller inte riktigt med Blofeld. X är inte alltid bättre än W, och Sony använder inte "bra paneler jämfört med Samsung". Ofta använder de just en samsung-panel.

Sony-apparaterna har haft lite problem med clouding på en del modeller, hur känslig är du? För ifall butiken kommer vara extra hårda mot dig så kan det bli en sur situation ifall du vill byta den p.g.a. clouding.

1. Sonys paneler och tekniker är bättre än Samsungs (om vi inte pratar värstingmodeller). Nej de använder sig inte utav en samsung-panel.

2. Elgiganten byter tillbaka clouding/bleeding osv. Så TS; kör på!

Permalänk
Medlem

@spik3n: Att du inte ser clouding i butik är inte så konstigt, SÅ stora problem har nästan ingen TV.

8-serien är för övrigt bra mycket vassare än Sony-TVn du har kollat på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

1. Sonys paneler och tekniker är bättre än Samsungs (om vi inte pratar värstingmodeller).

Länka gärna till en artikel som stödjer detta, det är något jag inte har hört förut!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Skulle jag handla en ny tv idag skulle det absolut bli en Oled

Permalänk
Avstängd

Många pratar om sony och gnäller på samsung men kollar man de senaste testerna så är det ofta samsung i topp. Är alla testare helt inkompetenta eller är det något annat. Det är inte direkt många sony i dessa tester. Mer samsung, panasonic och LG.

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/platt_tv.html

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Spik3n jag har en Samsung (UE48**5 tror jag det var, alltså 5 serien antar jag faktiskt) bilden är bra, sportläget är rätt så bra det med ända jag har problem med är mjukvaran, modellen är ju faktiskt inte så gammal och skype har upphört i support vilket för mig säger att snart åker resterande appar med, vilket är extremt tråkigt..
Hade jag tittat på något dyrare hade jag kollat väldigt mycket på mjukvaran och satsat på en Android TV modell mest pga appstödet, jag använder idag Canaldigital GO och på denna TVn finns det ingen app, vad jag förstått det som ska det gå att använda vanliga android appar till Android TV..
Cmore har app men inte mer vilket är väldigt tråkigt!
Så kolla på Display och mjukvara är mitt tips, men sedan går det inte att komma ifrån att bland annat samsung gör bra skärmar, mjukvara är dock inte deras grej!
Hoppas det inte blev allt för rörigt och att det hjälper lite!

Edit det var visst, UE48J6275SU alltså verkar det vara 6serien..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Länka gärna till en artikel som stödjer detta, det är något jag inte har hört förut!

Jag har insyn i branschen och vet att han har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag har insyn i branschen och vet att han har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske du kan länka en artikel som stödjer ditt påstående!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Då kanske du kan länka en artikel som stödjer ditt påstående!

Min källa är annan än en artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Min källa är annan än en artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad exakt är din källa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Vad exakt är din källa?

Som sagt, folk i branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Som sagt, folk i branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha då vet man

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Länka gärna till en artikel som stödjer detta, det är något jag inte har hört förut!

Svårt att länka till en utbildning hos Sony, men jag kan försöka. Dock kan du väl googla själv, om du är kunnig nog för en så avancerad sak!

Permalänk
Medlem

Samsung har riktigt bra paneler skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Svårt att länka till en utbildning hos Sony, men jag kan försöka. Dock kan du väl googla själv, om du är kunnig nog för en så avancerad sak!

Det är precis därför jag frågar, jag hittar nämligen inget som styrker det du säger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Xaph:

Du använder alltså Sonys utbildningsmaterial som de använder i syfte att öka deras försäljning, som din källa?

Okej, då kontrar jag med Samsungs utbildningsportal Samsung+, där Samsung givetvis också påstår att de är bäst på allt.

Permalänk

Sony bravia 65w955b har jag och den är extremt bra då den är bakbelyst led och ips panel tex

Permalänk
Medlem

Kör LG UHD och är grymt nöjd, väljer LG då de har ips paneler. Säkert fler som har det men vet då ej vilka. IPS ger överlägset bäst färger speciellt efter hårdvarukalibrering men kanske inte bäst svärta, löses till viss del med lokal dimming och inte skyhög bakgrundsbelysning.

Edit*
Kanske inte IPS paneler på alla men troligtvis de bättre/mer påkostade LG...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Bildexpert 📺

Sony har inte haft en egen TV-tillverkning i egna fabriker på flera år, utan de lägger ut det på entreprenad. Det betyder att panelerna, särskilt i mellanlass och budgetmodeller, kan komma från olika tillverkare, inklusive Samsung.

Men de konstruerar fortfarande sina egna apparater och egna kretsar och egen bildbehandling. Och de gör det rätt bra i många fall. Det kan man inte ta i från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Du är dummare än en get.. Det var ju exakt så jag sa! Eller..? Argumentera inte om du inte kan det, adjö.

Ni är alla lika tramsiga. Ingen som helst poäng i att hålla på att säga att tillverkare x är bättre än y, speciellt inte inom detta område, går absolut inte att uttala sig så generellt. Ska ni jämföra och avgöra vad som är bäst så ställ modell mot modell. För den delen tillverkar inte ens Sony sina paneler själva längre vilket gör det ännu tramsigare utan köper in dom från tex sharp och lg (osäker om de använder samsung längre, men tror de använt paneler från dom tidigare).

TS, kolla recensioner och ta den bästa du hittar inom din budget och strunta i vilket märke det står på TV:n. Angående 55X8505 så tycker jag personligen de har lite för dålig kontrast (är IPS-Panel på den modellen så svärtan är lite sådär), men det är lite av smaksak, alla paneltyper har sina för och nackdelar men generellt gillar jag VA-paneler bättre då jag ändå aldrig ser på TV hemma från någon extrem vinkel så de dåliga betraktningsvinklarna som alla VA-paneler har gör inte så mycket.

Permalänk
Bildexpert 📺

@knoxz: IPS-panel i sig själv är ingen garanti för "överlägsna färger" oavsett kalibreringsmetod. Finns gott om exempel på produkter med såväl VA-panel som IPS-panel vilka kan nå färgkorrekta nivåer. Men det handlar om hur hela produkten är konstruerad, inte vilken panelteknik som används.

Permalänk
Medlem

haha "insyn i branschen" är ett hett tips!

nej men ärligt, det är bara o åka o klämma o känna o titta och sen välja utifrån det, jag kikade på sony, samsung, lg, panasonic, osv men köpte mig tillsist en samsung 7505 på rea och är mycket nöjd. Visst det finns antydan till clouding i väldigt mörka scener men det fanns det på alla tv-apparater i min prisklass.

jag gick på prestanda per krona och sonyn som var mitt andra val var ca 4000kr dyrare och jag kände inte att det var värt det då jag inte kunde uppleva att den var 4000kr bättre.

så åk o titta och kläm, prova inställningar, appar, och allt där till och läs recensioner! lycka till!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro