Permalänk
Avstängd

Kanalfläkt, helt tyst

Jag har en kamin i vardagsrummet och när jag eldar i den så blir det en helt underbar värme i det rummet.
Skulle vara trevligt att få ut denna värme i resten av huset med någon form av kanalfläkt eller liknande uppe i taket. Vill att den ska vara temperaturstyrd (vill att den ska gå igång när tempen är runt 23 grader uppe i taket) och mer eller mindre helt tyst då tv:n och matbordet är i närheten. Ska gärna gå på 230v så jag kan ansluta den till vanligt uttag.
Då den kommer att vara synlig så bör den vara rätt diskret och vit då tak och väggär vitt där jag tänkt sätta den.
Någon här som har koll på sådant och kan komma med ett bra förslag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en kamin i vardagsrummet och när jag eldar i den så blir det en helt underbar värme i det rummet.
Skulle vara trevligt att få ut denna värme i resten av huset med någon form av kanalfläkt eller liknande uppe i taket. Vill att den ska vara temperaturstyrd (vill att den ska gå igång när tempen är runt 23 grader uppe i taket) och mer eller mindre helt tyst då tv:n och matbordet är i närheten. Ska gärna gå på 230v så jag kan ansluta den till vanligt uttag.
Då den kommer att vara synlig så bör den vara rätt diskret och vit då tak och väggär vitt där jag tänkt sätta den.
Någon här som har koll på sådant och kan komma med ett bra förslag?

Jag tror att denna fläkt från Fresh är vad du söker.
http://www.fresh.se/sv/vaermeflyttare/intellivent-celsius-vae...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Den såg helt rätt ut men kanske inte så snygg då jag tycärr inte ska flytta värmen genom någon vägg utan endast längs kaminen uppe i taket. Har lite halvöppen planlösning skulle man kunna säga.
Baksidan av skorsten är mot kök och framsidan är mot vardagsrum så uppe i taket längs med skorstenen skulle jag vilja sätta upp den. Skulle gärna vilja ha ett fyrkantigt rör och annars får man väl helt enkelt snickra något eget med röret invändigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur det ser ut hos dig.

Kan man lösa det med en vanligt fläkt, typ:

Permalänk
Avstängd

Hej,
Den typen fungerar inte då jag har en kamininsats och den blir på tok för varm för den typen av fläkt. Då jag nyligen köpt kaminen så ska jag faktiskt ändå få en sån fläkt, var något erbjudande även om den som sagt inte funkar för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Borde inte en helt vanlig takfläkt fungera? Den kan du ju ställa på låga varv, men den kommer ändå flytta mycket luft eftersom fläktarna ofta är ca 1m i diameter?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olaeli:

Borde inte en helt vanlig takfläkt fungera? Den kan du ju ställa på låga varv, men den kommer ändå flytta mycket luft eftersom fläktarna ofta är ca 1m i diameter?

En takfläkt känns mer som att den flyttar värmen mellan våningar, jag vill flytta sidledes. Får heller inte riktigt plats med en sån takfäkt mellan vardagsrum och kök, skulle se väldigt konstigt ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

En takfläkt känns mer som att den flyttar värmen mellan våningar, jag vill flytta sidledes. Får heller inte riktigt plats med en sån takfäkt mellan vardagsrum och kök, skulle se väldigt konstigt ut.

Har du öppen planlösning så går ju värmen upp i vilket fall som helst.
Din beskrivning är lite svår att förstå, iaf för mig, haha.
Men sitter fläkten i en låda bakom skorstenen, hur ska den då flytta luft??
Det bästa vore ju om du hade en fläkt som blåste direkt på skorstenen så du fick bort mer värme på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En takfläkt känns mer som att den flyttar värmen mellan våningar, jag vill flytta sidledes. Får heller inte riktigt plats med en sån takfäkt mellan vardagsrum och kök, skulle se väldigt konstigt ut.

Mja, har du ingen trappa eller uppgång precis där fläkten är så kommer den ju att sprida värmen i sidled.
Beroende på om du ställer in den som tryckande eller sugande.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd

Ska försöka förklara hur min planlösning ser ut.
Man kommer in i en hall som på alla hus. Rakt fram så ser man då murstocken från sidan. Rakt fram lött till vänster så är det vardagsrum och rakt fram lätt till höger så är matplatsen. Ä liksom murstock och lite annat teglat som avgränsar dessa rum.
Min tanke är då att sätta en kanalfläkt längs kanten på murstocken rakt fram från hallen, kortsidan alltså och även avgräsaren mellan rummen.
Ifrån matplatsen så går det sen två halvtrappor, en upp och en ner till bodel respektive gillestuga. Med en kanalfäkt så är tanken att värmen från kaminen och vardagsrummet ska spridas mot matdel, kök, bodel och gillestuga. På detta sätt så borde jag kunna värma upp en stor del av huset men kaminen är tanken.
Har även beställt termostater till alla elemnet från danfoss link så min tanke är att med kamin och element på halvfart ska det räcka.
En bra besparing är tanken.

Hoppas det gick att förstå denna beskrivning. Annars får jag försöka fixa fram ett foto över planlösningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10