Permalänk

Bästa möjliga 120mm closed loop?

Behöver en closed loop kylare till min 6700k, jag ska inte överklocka men behöver få ner temperaturerna i chassit då min nuvarande luftkylare bara vispar runt luften och ökar tempen på allt annat. vilken har den bästa prestandan utan att låta allt för mycket? har datorn i vardagsrummet och det här chassit:

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Behöver en closed loop kylare till min 6700k, jag ska inte överklocka men behöver få ner temperaturerna i chassit då min nuvarande luftkylare bara vispar runt luften och ökar tempen på allt annat. vilken har den bästa prestandan utan att låta allt för mycket? har datorn i vardagsrummet och det här chassit:

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Tack på förhand!

Hmm skulle nog nästan hellre satsat på den största luftkylaren du kan få tag i som passar, sen skapa ett bra luftflöde med resterande fläktar så kylflänsen får andas lite. superb kylförmåga, och antagligen ljudlöst om du ställer in fläktarna i BIOS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308879/noctua-nh-u9s?utm_source=...
Den valde jag för kompisen, jättetrevlig kylare. Jag har för dåliga erfarenheter av AIOs för att rekomendera dem. Samt att de är väldigt dyra för dess prestanda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Man ska endast välja AIO's om man absolut inte har något annat val...vilket är väldigt sällan då det finns LP luftkylare som är sjukt bra.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Oftast inte alltid så presterar en luftkylare bättre och är i många fall tystare. Det är min erfarenhet, köp ex en NH-D14/15

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köp en luftkylare, modell större. Typ -> "https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s#specs"
Rikta den så läktarna blåser bakåt, montera sedan en fläkt bak i chassit som suger ut luften som CPU kylaren blåser åt det hållet. Problemet löst!

Inte ofta jag föreslår luftkylning, men i ditt fall låter det som rätt väg att gå.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Behöver en closed loop kylare till min 6700k, jag ska inte överklocka men behöver få ner temperaturerna i chassit då min nuvarande luftkylare bara vispar runt luften och ökar tempen på allt annat. vilken har den bästa prestandan utan att låta allt för mycket? har datorn i vardagsrummet och det här chassit:

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Tack på förhand!

Vet inte riktigt vad du gör med din burk men min setup funkar bra för mig i alla fall. Vad har du mera för grejer i chassit?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Oftast inte alltid så presterar en luftkylare bättre och är i många fall tystare. Det är min erfarenhet, köp ex en NH-D14/15

Skrivet av Turbonisse:

Köp en luftkylare, modell större. Typ -> "https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s#specs"
Rikta den så läktarna blåser bakåt, montera sedan en fläkt bak i chassit som suger ut luften som CPU kylaren blåser åt det hållet. Problemet löst!

Inte ofta jag föreslår luftkylning, men i ditt fall låter det som rätt väg att gå.

Han har en Node 605. 125mm är maxhöjden. Alltså u9s är det högsta som går in. Så de större noctua gå inte in på långa vägar

För att förtydliga mitt tidigare inlägg. Den u9s satt också i en node 605. 55 grader i aida64 utan så mycket som ett ljud

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Behöver en closed loop kylare till min 6700k, jag ska inte överklocka men behöver få ner temperaturerna i chassit då min nuvarande luftkylare bara vispar runt luften och ökar tempen på allt annat. vilken har den bästa prestandan utan att låta allt för mycket? har datorn i vardagsrummet och det här chassit:

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Tack på förhand!

Kör själv en h60v2 med en noctua fläkt på och min 6600k @ 4.6Ghz går aldrig över 65c och är knäpptyst

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Han har en Node 605. 125mm är maxhöjden. Alltså u9s är det högsta som går in. Så de större noctua gå inte in på långa vägar

För att förtydliga mitt tidigare inlägg. Den u9s satt också i en node 605. 55 grader i aida64 utan så mycket som ett ljud

Ahhh, missade det. I så fall kör på u9s

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Han har en Node 605. 125mm är maxhöjden. Alltså u9s är det högsta som går in. Så de större noctua gå inte in på långa vägar

För att förtydliga mitt tidigare inlägg. Den u9s satt också i en node 605. 55 grader i aida64 utan så mycket som ett ljud

Ja u9s eller som i mitt fall NH-L12 borde vara riktigt bra val för ett Node 605. Jag kör bara med en enda chassifläkt som placerats i chassihålet närmast cpu för att dra ut luften som går upp genom cpu kylaren. Behövs mera kylning så sätt en fläkt till borta vid platsen för den optiska läsaren. Jag kör en hel del film streaming på burken och använder cpuns inbyggda grafikkrets för en del spelande. Jag stör mig definitivt mera på oljudet från ikeas lågenergilampor än från datorn. Lägger jag örat på chassit så är det fortfarande i mina öron i princip ljudlöst.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB