Permalänk
Medlem

Intel i5, 6600k skylake 3,5 ghz

Tjena, min processor blir 100 grader enligt ett antal program, vid stress test, samt även när jag spelar så varnade real temp, och även msi's egna program att datorn var 100 grader, jag trodde inte detta var sant, så jag kände på processorn på baksidan, och den var förbannat varm. Jo jag har aldrig haft detta problem tidigare, jag har precis köpt ny utrustning för några månader sedan, ca 3 månader sen.

Och det har alltid fungerat klockrent, jag har dock aldrig tagit tempen på cpu'n, jag fick för mig idéen när jag överklockade den i bios, från 3,5 ghz till 4,0 ghz. Och då krånglade skiten, men grejen är att med intel turbo boost så kan man uppnå 3,9 ghz, så det borde absolut inte vara någon skillnad på 3,9 och 4,0 för kylningens skull menar jag.

Och sedan testade jag att klocka ner den till 3,5 igen (orginal) fortfarande samma problem, men fläktarna går för fullt, ingen varm luft kommer ut någonstans. Då sa polaren att det lär vara kylpastan som är kass, då var jag och köpte detta och tog bort den gamla ifrån vatten kylningen och denna gången så satt jag det direkt på processorn. Men vid realtemp's test så blir den ändå 100 grader vid stress test genom prime95.

När jag kör MSI(R) Intel(R) Extreme Tuning Utility, då uppnår den max 83 grader, vid ett stress test på 5 minuter.

Men vid spel så varnar datorn, och processorn blir ju förbannat varm... Vad kan man göra??

Min utrustning:

Moderkort: MSI z170a gaming m7
ram: ddr4 hyper x fury 16 gb
grafik: geforce 970 gtx 4 gb ddr5
hårddisk: vanlig hdd 500 gb
kylare: crosshair h60 vatten kylning
, och utöver vatten kylningen så har jag 4 fläktar i datorn, 120 samt 140 fläktar.

Väldigt tacksam för svar. asap! Mvh Alex!

Permalänk
Medlem

Skyddsplasten som sitter på vattenkylarens block har du också tagit bort?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd

ptja, din H60 är ju inte bättre än en Evo 212 så om du överklockar på auto allt så matas cpun säkerligen med 1,35V.

Eller så är din pump död i kylblocket.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

skyddsplasten är borta svar ja, här är testet som jag gjorde nyss.

(TESTET)

Permalänk
Medlem

Dem på komplett tyckte att en h55 skulle räcka, då tog jag en h60 i stället, som ligger på 4500 rpm, det borde räcka gott och väl, så jävla dålig kan den inte vara!

(CPU-Z) utan något test alls.

realtemp test

Permalänk

om inte pumpen lagt av tycker jag allt det låter som att kylaren inte sitter som den ska,använt bakre fästet ordentligt?kletat på massa pasta eller ett vanligt korn?har du kvar orginal kylarn hade jag nog provat den och se hur dina värden blir till att börja med.
lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter stadigt, har försökt "ruckla" på den, och den sitter som den ska, bakre fästet är ditsatt och sitter där, de går inte sätta på något annat sätt. Jag fick inte med någon annan kylare, det som är problemet, men det verkar ju nästan som att kylaren är problemet, för datorn ökar ju fläktarnas hastighet när jag kör tester.

hur vet man om pumpen är trasig då? fläkten snurrar som den ska i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucken1:

Tjena, min processor blir 100 grader enligt ett antal program, vid stress test, samt även när jag spelar så varnade real temp, och även msi's egna program att datorn var 100 grader, jag trodde inte detta var sant, så jag kände på processorn på baksidan, och den var förbannat varm. Jo jag har aldrig haft detta problem tidigare, jag har precis köpt ny utrustning för några månader sedan, ca 3 månader sen.

Och det har alltid fungerat klockrent, jag har dock aldrig tagit tempen på cpu'n, jag fick för mig idéen när jag överklockade den i bios, från 3,5 ghz till 4,0 ghz. Och då krånglade skiten, men grejen är att med intel turbo boost så kan man uppnå 3,9 ghz, så det borde absolut inte vara någon skillnad på 3,9 och 4,0 för kylningens skull menar jag.

Och sedan testade jag att klocka ner den till 3,5 igen (orginal) fortfarande samma problem, men fläktarna går för fullt, ingen varm luft kommer ut någonstans. Då sa polaren att det lär vara kylpastan som är kass, då var jag och köpte detta och tog bort den gamla ifrån vatten kylningen och denna gången så satt jag det direkt på processorn. Men vid realtemp's test så blir den ändå 100 grader vid stress test genom prime95.

När jag kör MSI(R) Intel(R) Extreme Tuning Utility, då uppnår den max 83 grader, vid ett stress test på 5 minuter.

Men vid spel så varnar datorn, och processorn blir ju förbannat varm... Vad kan man göra??

Min utrustning:

Moderkort: MSI z170a gaming m7
ram: ddr4 hyper x fury 16 gb
grafik: geforce 970 gtx 4 gb ddr5
hårddisk: vanlig hdd 500 gb
kylare: crosshair h60 vatten kylning
, och utöver vatten kylningen så har jag 4 fläktar i datorn, 120 samt 140 fläktar.

Väldigt tacksam för svar. asap! Mvh Alex!

jag har några gissningar:
1. Din pump till h60 får inte ström (ska vara MAX och ingen fläktkurva)
2. Du har monterat bakplåten till h60 upp och ner.. Se här

sitter själv på 6600k och maxar ut på runt 75c under dom värsta spel sessionerna med h60 v2
EDIT: Prime95 är puckat, stressa med spel istället är mitt tips

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Oki, jag har ju som sagt satt pumpen då, på cpu fan 1, och fläkten har jag satt på cpu fan 2, och det där fästet gick bara sätta på ett sätt har jag för mig, för att det skulle passa, då den är likadan hur du än sätter den, och på mitt moderkort så har jag som små "batteri" kretsar eller va fan de är, som sitter precis bredvid processorn.

som du ser här.

det kan ju vara så att den vilar där emot, så att den inte fäster riktigt.. men det är oerhört långsökt, eftersom jag har flyttat kylaren så långt det går åt ena hållet.

Och som sagt den har ju dem där "Skruvarna" som gör så att själva "ramen" runt processorn, gör så att den kommer upp lite grann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucken1:

Oki, jag har ju som sagt satt pumpen då, på cpu fan 1, och fläkten har jag satt på cpu fan 2, och det där fästet gick bara sätta på ett sätt har jag för mig, för att det skulle passa, då den är likadan hur du än sätter den, och på mitt moderkort så har jag som små "batteri" kretsar eller va fan de är, som sitter precis bredvid processorn.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/htbjvqflscsyx/ som du ser här.

det kan ju vara så att den vilar där emot, så att den inte fäster riktigt.. men det är oerhört långsökt, eftersom jag har flyttat kylaren så långt det går åt ena hållet.

Och som sagt den har ju dem där "Skruvarna" som gör så att själva "ramen" runt processorn, gör så att den kommer upp lite grann.

Jag har själv ett z170-a som jag tror är nästan identiska till utseendet runtom CPU, mitt h60 v2 hade inga problem alls med att det var saker i vägen.

Skrivet av mucken1:

Oki, jag har ju som sagt satt pumpen då, på cpu fan 1

Glid ner i bios och ställ din CPU FAN #1 på full on.. Pumpen ska gå på maxvarv hela tiden är det tänkt med h60

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

har du kollat bios så du inte har nån fan speed control på cpu?!

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Jag har kollat fästet bakom moderkortet, och det är monterat som den bilden som du länkade där.

Fläkten går på fullt, jag har stängt av den där speedfan control grejen, och den är på 100%, jag testade att byta utag nu också, och då snurrar fortfarande fläkten som är kopplad till pumpen, jag kände även på kablarna som går från pumpen till fläkten, och dem vibrerar lite granna. Så pumpen kan ej vara död.

Jag gjorde ett stress test med msi (intel) programmet, där uppnådde jag en temp mellan 62-72 grader.

Jag ska testa spela cs go, det är där skiten har jävlats för mig.

Permalänk
Medlem

Efter ett tag spelandes så uppnådde jag 83 som max temp. Men som sagt den sänks ju när man tabbar ur, försöker logga med realtemp, men den loggas ju inte... Men jag satt även en varning vid 95 grader på cpun, och jag fick aldrig något meddelande om att den var så varm, så det är ju definitivt en förbättring, men frågan är om 83 verkligen är ok, för en sådan utrustning som jag har.

Permalänk
Medlem

86 grader, uppnår jag med MSI(R) Intel(R) Extreme Tuning Utility(när jag bänkar den. eller vad man ska säga), och även när jag spelar är det likvärdigt.. Vad kan det vara? kylningen lär de inte vara något fel på då det enbart är 26-27 grader i datorn, samt att pumpen går, den ligger på 4500 rpm, och slangarna och de vibrerar eller vad man ska säga.

Permalänk

nåt fel måste det vara me kylningen,och tills du har bekräftat 100% att pumpen är ok hade jag nog köpt en billig luftkylare och provat om problemet kvarstår.
lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

1. hur mycket kylpasta har du applicerat ? (riskorn)
2. Får den ström/ fläkten går som den ska ?
3. Rätt ditsatt ?
4. Testa byta strömkontakt ?

Dom fel jag kan tänka på
kan säga att om inte detta funkkar returnera kylaren och alternativt byt till en luftkylare ?
Har en i5 3570k i 4,4ghz med noctua nh-d14 och under tyngre spelande ligger den på runt 60-70grader/ idle på 35-40grader

Permalänk
Medlem

Kylpastan är så den täcker hela, och jag har dragit ut den så den är slät, så det är inte överflödigt med pasta, jag har testat att byta från cpu fan 1 till 2an också, i fall ena utaget var kasst, men det hjälpte inte, den verkar vara korrekt ditsatt!

Men en grej som jag har funderat på, msi gaming m7's bios, det finns ju galet mycket inställningar å grejjer där, kan det vara något som knasar där? Eftersom jag har den senaste uppdateringen av bios, så kanske något har ändrats, som en extra funktion dvs, eller om det är något som ska vara på eller av?

Jag ska testa en zalman kylare i morgon, luftkyld, och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Jag testade att aktivera smart fan, på vattenkylningen, som man inte skulle göra, mot alla odds!

Nu fungerar det, stadiga 65 grader efter ett gaming pass och ett stress test!

Smart fan skulle vara aktiverat... Så sjukt simpelt egentligen, men nu vet ni det, i alla fall på msi korten.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre corsair h60 på en äldre dator och där engång efter längre stillestånd ville inte pumpen pumpa runt ordentligt.
Det blev varmt men sen efter några försök hördes ett riktigt "slurp" ljud och det lät som cirkulationen gick igång ordentligt.
Sen var tempen normal.
Precis som om kylarvätsian i kylaren klumpat sig.
Samma effekt man kan få i en bil och pajja kylningen om man blandar olika glykoler så det blir beläggning.
Jag undrar vad som cirkulerar runt i dessa kylare, gammal spillglykol kanske ; )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@mucken1: Angående kylpastan så är det inte så man ska göra. Du ska använda riskorns-metoden, alltså lägga en klick i storlek av ett riskorn, max en ärta, och sen bara montera kylaren. Du ska inte själv smeta ut den.

Eftersom temperaturen sjönk kraftigt när du aktiverade smartfan så har inte den kontakten du kopplat in pumpen i körts till 100%. Jag sitter själv på ett MSI-kort, 970 gaming, och jag misstänker det finns liknande inställningar när det gäller fläktarna. Antingen kan man ställa in i manuellt läge där man kan reglera hastigheten från 0% till 100% där varje steg är 12,5%. Man kan också välja automatiskt läge där den följer en temperaturkurva man själv kan göra. Förmodligen så är temperaturkurvan för dig inställd så att den vid en viss temperatur är högre än den manuella.

För att komma till inställningarna för fläktarna trycker du på "Hardware monitor" i bios. Välj sedan manuellt läge på cpu fan 1 och kör fullt ös.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Oki, jag har hört så sjukt mycket grejer om den här pastan, gör så, gör så, gör så, så jag gjorde som min polare sa till mig, han har byggt datorer sedan windows 95, jo jag har kört den på 100%, jag har den på 100% i bios och även 100% på msi commando center, det programet, eller rättare sagt, jag hade det. Nu funkar allt som en klocka, inget hackar, utan allt flyter på.

Men jag förstår vad du säger, och jag har testat det där, konstigt nog så var det enbart när den är på smart mod, då fungerar allt.

Jag har även konfigurerat den där smart fan nivån.

Men nu när jag har smart fan så är den på 4500rpm, förut när jag inte hade smart fan aktiverat så var den på 4500 rpm också, kan någon förklara det?

Cpun arbetar exakt lika mycket med smart fan mod aktiverat som avaktiverat, men när den är aktiverad så blir inte processorn 95 grader.... utan då blir den endast 65 vid hög belastning.

Permalänk

@mucken1: Inget illa menat mot din kompis, men det finns politiker som jobbat i 50 år och fortfarande har fel
Skämt åsido, i stort sett alla säger faktiskt att riskorns-metoden är den som gäller, att kylaren själv får trycka ut kylpastan. Det finns flera anledningar till detta men bland annat är det för att det inte ska bli några luftbubblor/luftfickor. Om man själv smetar ut pastan så finns det inte tillräckligt mycket pasta för att den ska kunna tryckas utåt av kylaren och därmed inga luftbubblor ska uppstå. Har man dock en liten klick som trycks ihop platt och utåt så kan det inte uppstå några luftbubblor.

En annan orsak till att inte smeta ut pastan själv är att den lilla pasta som ändå kommer tryckas utåt av kylaren kommer hamna utanför processorns kontaktyta, till och med på moderkortet om man har otur, och det är ju självklart inget man vill. Har man riktig otur så kan det kortsluta, även om det är ovanligt.
Skiljer det något temperaturmässigt? Nej inte nämnvärt, det gjordes en test här på Sweclockers bland annat. Men när man ändå lägger på kylpasta så kan man göra det het rätt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!