Permalänk
Medlem

Köpråd filmskärm

Hejsan!

Sitter idag med en TV som sekundär skärm och den är snäppet för stor för mig så jag skulle helst vilja köpa en 30-40" datorskärm. Skärmen kommer inte användas till någon gaming utan endast till surfande på t.ex. Facebook, Youtube, Sweclockers samt filmtittande (Netflix, Crunchyroll, Youtube, HBO Nordic). Detta nämner jag då jag har haft en 4k TV som allt blev superlitet på om man inte skalade bilden. När man skalade så tyckte jag att det blev pixligt och så vill jag inte ha det.

Är lite sugen på 21:9 formaten. Det säger dom ska vara bra för filmtittande, antar att det är 1440p jag ska satsa på också om jag inte vill skala upp allt i Windows.

Har tittat på denna skärmen:
https://www.komplett.se/product/830232/datorutrustning/bildsk...

Men har ni några bättre förslag är jag väldigt tacksam.

Budget: Helst under 10 000:-

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Vad har du för källmaterial till dina filmer? Det mesta materialet idag är trots allt som mest 1080p. Då blir en 1440 skärm bara onödig skalning.

21:9 1080p är så mycket standard det går att få... vilket är bra för priset! För film är du inte heller lika kräsen med responstid som gamers är... vilket också är fint för priset Du behöver inte heller 144hz uppdateringsfrekvens.

Så kolla på IPS skärmar med bra färgbalans (kolla lite recensioner). Dell borde ha många intressanta alternativ och oftast mycke skärm för pengarna (om man inte är 144hz gamer o dylikt).

www.tftcentral.co.uk/ är en bra sida för information om respektive skärm du är intresserad av.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt spår!

Skulle kolla på VA skärmar också. Bra svärta är väldigt viktigt speciellt för film. Kolla också på hur kurvade de är. jag har en Acer Predator Z35 2000 CR 35" och det känns nog som att jag chansa rätt. Skaffa en med mer kurvning än de som mestadels kör det av estetiska skäl.

1440p hade ju vart trevligt men det är ju det där med skalningen men slår 4K så sitter man månne med fel panel.

Hursom haver formatet är helt överlägset det jag kört tidigare. Bildkvalitetsmässigt så är min referens 51" samsung D7005 plasma. Jag borde verkligen inte gilla den här skärmen så mycket jag gör. Det har ingenting med bildkvaliten för den kommer upp kort i alla jämförelser. Det har helt att göra med formatet, kurvningen och kanske den lite högre horisontella upplösningen som gör att jag kan sitta bra nära bekvämt. känns som man är redo att bara dyka in i skeendet.

Plasman har man suttit en meter ifrån men jag har aldrig fått samma upplevelse från den. Testat med 50" W6 på cockpit på 80 cm håll men det ger inte heller samma upplevelse. Jag hade verkligen inte förväntat mig detta tog mig totalt på sängen jag köpte monitorn för spel och normalt sett ganska kräsen gällande bildkvalitet. Den är inte hemsk på något sätt helt okej färger och svärta för LCD och haft tur har närmast ingen BLB. Lite väl mycket smearing i rörliga bilder möjligen men åh andra sidan har jag inte ägt en LCD som hanterar detta bra så det är något du helst inte ska lägga någon vikt på när du försöker se film på LCD.

Finns ett ganska stort aber dock men det har kanske mer med min Acer Z35 att göra. Kör jag netflix får jag svarta ramar runtom det går inte zooma ut bilden då sådan funktion saknas på tvn. Kanske går att lösa på något annat sätt? Har samma problem med bluray spelare som förväntar sig att vi sitter med 16:9 eller 4:3 skärmar. Kör man full så stretchar de bara horisontellt inte vertikalt. Kör du via dator så finns det lösningar dock för bluray och digitalt nedladdade filer om inte din tv i fråga har en smart lösning på detta inbyggt. Så försök googla detta på de 21:9 skärmar du är nyfiken på vilka inställningsmöjligheter som finns.

Då du inte har krav på G-sync eller något borde du kunna hitta något vettigt bra mycket billigare än Z35an. Och hittar du en som låter dig zooma ut bilden så är det ett starkt försäljningsargument också. För jag är där nu att jag inte vill se film på plasman någonsin längre om det går att undvika.

Kurvad 35" är bio specialdesignad just för dig. Värdelös för de som sitter vid sidan om dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad har du för källmaterial till dina filmer? Det mesta materialet idag är trots allt som mest 1080p. Då blir en 1440 skärm bara onödig skalning.

21:9 1080p är så mycket standard det går att få... vilket är bra för priset! För film är du inte heller lika kräsen med responstid som gamers är... vilket också är fint för priset Du behöver inte heller 144hz uppdateringsfrekvens.

Så kolla på IPS skärmar med bra färgbalans (kolla lite recensioner). Dell borde ha många intressanta alternativ och oftast mycke skärm för pengarna (om man inte är 144hz gamer o dylikt).

www.tftcentral.co.uk/ är en bra sida för information om respektive skärm du är intresserad av.

Jag nämnde i tråden att källmaterialet kommer vara streaming från Netflix, HBO Nordic, Youtube, Crunchyroll etc. Kanske någon nerladdad blu-ray film i framtiden. För att få bäst bild på det materialet är det då en 21:9 1080p skärm jag ska satsa på istället för 21:9 1440p.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 29", 21:9, 1080p skärm. Kvalitetsmässigt är jag mycket nöjd, men precis som du har jag sneglat lite på 1440p/4K curved.

21:9-formatet är inte alltid idealt. När jag köpte min skärm valde jag utifrån tre punkter. Här är de problem jag stött på:

-Produktivitet. Det går alldeles utmärkt att sätta två fönster bredvid varandra, men upplösningen drar ner det hela lite. Ofta när man tex läser och skriver samtidigt skulle man velat ha lite mer höjd. Alltså mycket hellre en 21:9 1440p (eller kanske tom 16:9)

-Spel. 21:9 är fantastiskt till vissa typer av spel. Fps, bilspel etc. Det stöds dock inte alltid inom många genrer och då får man hålla på och leta moddar och hacks för att få det snyggt, speciellt till äldre titlar.

-Film. Jag tänkte att det skulle vara det perfekta filmformatet, vilket det till viss del är, men en del nyare filmer (vad jag sett) släpps som 16:9 varianter och då är 21:9 svårt att få tag på. Äldre filmer är givetvis också oftare 16:9 än inte. Man ska även tänka på att 1080p-material är anpassat till 16:9-formatet, så de 1080 pixlarna inkluderar alltså de svarta barsen. Upplösningen 1080p 16:9 blir då snarare ~820p 21:9. Det ser riktigt bra ut ändå dock.

Så egentligen är det mesta negativa relaterat till att 21:9-formatet är ovanligt. Jag vill gå upp i upplösning inom nåt år eller så, beroende på vad som händer med priserna, men är osäker på om jag väljer 1440p 21:9 eller 4K 16:9 då. Jag hade faktiskt gärna sett en ultrawide monitor med ~3840x1640 eller liknande upplösning. Lite udda kanske, men det är ju alltså 4K fast utan bars