Permalänk
Avstängd

cryptoware och linux

Även om jag aldrig klickar på emaillänkar, virusskannar alla nedladdade arkiv innan jag öppnar dem, har adblock och noscript, har backup på frånkopplad usb-disk i skafferiet och en till hos mamma, blir jag lite paranoid nu när 4:e generationens cryptoware härjar. Tänk om de lägger in en "tidsinställd bomb" så att jag själv infekterar mina backupdiskar innan jag upptäcker att moderdatorn blivit attackerad??

Så frågan om det är värt ansträngningen att byta till linux poppar upp igen.

Linux är ju generellt sett säkrare än Windows till sin uppbyggnad avseende oönskade intrång och sånt, även om jag inte riktigt förstår varför. Betyder detta att saker som dagens avancerade cryptowares inte kan kryptera en linux dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Även om jag aldrig klickar på emaillänkar, virusskannar alla nedladdade arkiv innan jag öppnar dem, har adblock och noscript, har backup på frånkopplad usb-disk i skafferiet och en till hos mamma, blir jag lite paranoid nu när 4:e generationens cryptoware härjar. Tänk om de lägger in en "tidsinställd bomb" så att jag själv infekterar mina backupdiskar innan jag upptäcker att moderdatorn blivit attackerad??

Så frågan om det är värt ansträngningen att byta till linux poppar upp igen.

Linux är ju generellt sett säkrare än Windows till sin uppbyggnad avseende oönskade intrång och sånt, även om jag inte riktigt förstår varför. Betyder detta att saker som dagens avancerade cryptowares inte kan kryptera en linux dator?

Hittar man sårbarhet så lär den utnyttjas. Just cryptoware så hittar du att exempelvis servrar med Magento eCommerce mjukvaran kunde attackeras.

Fördelen med Linux är att du har en mindre gemensam nämnare för alla installationer då de oftast kör så barebone det bara går där bara nödvändiga program är installerade. Detta gör att det är en mindre attackvektor. Öppen källkod har också överlag bättre kod och förlitar sig inte på "security by obscurity" men det är ingen silver bullet det heller då om du som användare blint skriver in sudo lösenordet så hjälper inget säkerhetssystem dig.

Men jag skulle säga att det är lägre chans att få ett cryptoware eller annat viruspå Linux än Windows, speciellt om du håller dig till REPO och distro ekosystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.