Windows 7/8.1 får förlängt stöd för Skylake

Permalänk
Melding Plague

Windows 7/8.1 får förlängt stöd för Skylake

När Microsoft gick ut med att Intels Skylake-processorer enbart skulle stödas fullt ut i Windows 10 skapade det mycket irritation. Nu backar företaget med förlängt stöd för äldre versioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju bra antar jag, dock om man kör på Windows ser jag inte varför man inte uppdaterat till Windows 10 än.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju extremt kontroversiellt men om det är så att dom kan fokusera på en plattform och bevisa att den faktiskt är stabilare med nyare hårdvara så ser jag bara det som något positivt, dock så är Windows 10 i dagsläget inte svaret och gud vad jag önskar att pro och enterprise windows 10 var mycket mer fritt från det vanliga App tramset och "övervakningen"...

Att dom sätter ett slutdatum och håller det är inget problem men ge f*n i att uppdatera hela OS:et genom windows update... so much pain.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Som väl är så säljs ju t ex Lenovos Skylake burkar, såsom T460, med Windows 7. Deras kunder vill dårakt inte ha 10:an, det är helt klart.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Permalänk
Medlem

Trams. Varför ska de ge stöd för ny hårdvara i gammal mjukvara när man kan uppdatera gratis?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Eller så låter man användarna själva avgöra vilket OS dom ska köra. Alla OS slutar ju underhållas förr eller senare så det här är inget nytt i sig.
Det som är nytt är Microsofts aggressiva taktik att tjata på användarna med "påminnelser" och "erbjudanden" som inte går att bli av med på något enkelt sätt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

ser ingen anledning till att uppdatera till windows 10 när 7an funkar kanon

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Fast nu är sådana här utspel från Microsoft riktat mot företagsmarknaden, inte hemanvändare. Tillverkare får fortfarande sälja datorer nedgraderade, och företag med volymlicens får fortfarande nedgradera operativet på datorer med W10-licens. De vanliga användarna flyttas snart över även om de inte gjort det, men det finns fortfarande massor saker inom det området som inte fungerar med W10, inklusive en del saker som aldrig kommer fungera med W10 – men som kan fortsätta användas till 14 januari 2020. Microsoft kommer inte sluta med support och underhåll innan dess för W7.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Och hur gör företag med en flotta på över 10.000 datorer som ska hålla deras krav på säkerhet och stabilitet? Kanske inte akn byta över en natt. Dessutom kanske alla inte vill uppdatera sig. Vi som är insatta har inga som helst problem med att göra det. Men för de som inte har intresset eller kunskapen så är det en helt annan sak.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hurra... Varför ge folk fler anledningar att stanna kvar på gammalt skräp. Bättre för alla om alla kör det senaste så slipper program och spelutvecklare testa för så många kombinationer av hård och mjukvara.

Personligen rör detta dock mig inte i ryggen då jag kommer köra ZEN som min nästa processor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Man betalar microsoft för stödet.

Permalänk
Inaktiv

Ett exempel. Jag uppdaterade till 10an för ett par veckor sedan. En produkt från Autodesk slutade då att fungera. Denna applikation var Inventor Fusion 2013. Det var en unik produkt som var gratis men som Autodesk lagt ner (gratisvarianten). 2013 känns ju ändå rätt modernt och efter letande på nätet verkade det som att den inte ens gick i Windows 8.
Efter ett par timmar med trixande och googlande att försöka få igång den formaterade jag hellre datorn och retirerade till 7an. Flera sidor verifierade att det var nästintill omöjligt.
Något som många här verkar glömma när dom skriker att "det är bara att uppdatera" är att det finns fler program än de senaste spelen som är intressanta för både företagskunder och hemma användare. Därav många som inte anser att det är värt risken att uppdatera när 7an går såpass bra som den gör. Som företag kan man sitta med skitdyra programsviter och kanske inte har ekonomin att "bara" byta OS om deras utvecklingsverktyg kostar 100.000 tals kronor att byta/uppdatera.

Permalänk

Jag begriper då inte varför man har en dator med Skylake cpu och inte vill ha Windows 10.
Att det finns användare med speciell programvara och företag med väldigt stor pc-park som är tveksamma till Windows 10 kan jag förstå men Skylake sitter väl än så länge mest i privatanvändares datorer även om de kan användas både för jobb och spel.
Sedan jag på en av mina datorer fick Tech preview och jag gick med i Windows Insider Program för ett år sedan har jag bara positiva erfarenheter av Windows 10. Sedan kommersiella releasen i somras har jag kört Windows 10 Pro på alla mina datorer och är mycket nöjd.
Intressant är dock vad som händer med den fria uppgraderingen för Windows 7 och 8.1 om nu stödet för Skylake förlängs till juli 2018. Kommer Microsoft att förlänga tiden för fri uppgradering för att inte i onödan bromsa upp migrationen till Windows 10 som redan börjar gå trögt?
(Sedan tidigare kommer Windows 7 få kritiska uppdateringar fram till dess att plattformens officiella stöd upphör i januari 2020, och Windows 8.1 får detsamma fram till 2023).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Ett exempel. Jag uppdaterade till 10an för ett par veckor sedan. En produkt från Autodesk slutade då att fungera. Denna applikation var Inventor Fusion 2013. Det var en unik produkt som var gratis men som Autodesk lagt ner (gratisvarianten). 2013 känns ju ändå rätt modernt och efter letande på nätet verkade det som att den inte ens gick i Windows 8.
Efter ett par timmar med trixande och googlande att försöka få igång den formaterade jag hellre datorn och retirerade till 7an. Flera sidor verifierade att det var nästintill omöjligt.
Något som många här verkar glömma när dom skriker att "det är bara att uppdatera" är att det finns fler program än de senaste spelen som är intressanta för både företagskunder och hemma användare. Därav många som inte anser att det är värt risken att uppdatera när 7an går såpass bra som den gör. Som företag kan man sitta med skitdyra programsviter och kanske inte har ekonomin att "bara" byta OS om deras utvecklingsverktyg kostar 100.000 tals kronor att byta/uppdatera.

Jo men varför ska Microsoft ge support på sina gamla produkter enbart för att det finns företag som ej finns längre eller ej fixar sina produkter till Windows 10??

Samma sak när XP kom och programvara från 98 tiden ej fungerare .. XP till Win 7 samma sak där..Man får räkna med sånt helt enkelt.MEN inte längre med Windows 10 eftersom det är det sista Windows som släpps och kommer enbart optimeras men kommer vara likadant i grunden.

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Så egentligen är det den största anledningen till att uppgradera till Windows 10 och alla program man köper/testar kommer alltid fungera

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Eller så låter man användarna själva avgöra vilket OS dom ska köra. Alla OS slutar ju underhållas förr eller senare så det här är inget nytt i sig.
Det som är nytt är Microsofts aggressiva taktik att tjata på användarna med "påminnelser" och "erbjudanden" som inte går att bli av med på något enkelt sätt.

Vilka påminnelser? Jag har inte sett en enda trots jag använder Windows 7, och lätt att bli av med är det visst, men du kan inte heller uppdatera på Windows Update efter det

Windows 10 kan för den delen stoppa upp ett finger där bak om dom vill för min del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jaha det var ju bra men kommer ändå inte använda mig utav Skylake för den sakens skull. Tänker då mest på frysbuggen som kommer med Skylake. Kör hellre vidare på stabila Haswell Refresh + Windows 8.1. 10:an kan man stoppa upp där solen inte skiner.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Det finns inte alltid även om företagen finns kvar. Dessutom kan det handla om sånt som drivare till en industriell maskinpark för tiotals miljoner, eller dyr telekomutrustning. Den byter du inte när du har flera år support av operativet kvar. Du har ingen nytta av en dator som inte kan prata med exempelvis maskinerna du behöver styra. Köper ett företag in en skylake-burk med W7 idag så är stor risk att både operativet och datorn är ersatt innan 14 jan 2020 vilket som dessutom, de som inte har något specialfall kommer uppgradera mjukvara och operativsystem, och Microsoft får inte direkt mindre att göra för att ni uppmanar folk att inte köra deras supportade operativsystem. De flesta säkerhetsuppdateringarna kommer också gälla W10 i vilket fall som helst då kodbasen till stor del är den samma.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av fermia:

Jo men varför ska Microsoft ge support på sina gamla produkter enbart för att det finns företag som ej finns längre eller ej fixar sina produkter till Windows 10??

Samma sak när XP kom och programvara från 98 tiden ej fungerare .. XP till Win 7 samma sak där..Man får räkna med sånt helt enkelt.MEN inte längre med Windows 10 eftersom det är det sista Windows som släpps och kommer enbart optimeras men kommer vara likadant i grunden.

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Så egentligen är det den största anledningen till att uppgradera till Windows 10 och alla program man köper/testar kommer alltid fungera

För att Microsoft får grova pengar för att ge support och för att det finns saker som är svin dyrt att bytta hårdvaran i för att uppgradera os. Och win 10 har en del buggar som inte är allt för roliga för företag att handskas med.

http://fortune.com/2015/06/24/navy-microsoft-windows-xp/

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilka påminnelser? Jag har inte sett en enda trots jag använder Windows 7, och lätt att bli av med är det visst, men du kan inte heller uppdatera på Windows Update efter det

Windows 10 kan för den delen stoppa upp ett finger där bak om dom vill för min del

"Lätt att bli av med" är för mig att jag kryssar i en ruta där det står "fråga inte igen".
Att köra diverse hack eller stänga av Windows Update och därigenom missa uppdateringar är inte ett alternativ.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Windows 10 är bättre säger du?
Det glömde bort mitt ljudkort i htpc:n
Vissa programvaror måste installeras 2 gånger innan de fungerar (startar inte annars)
För att inte tala om övervakningen

Aldrig varit med om detta tidigare, och då har jag kört allt från Win3.11 till Windows 10, inklusive 2003 server och NT, Vista, RT, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Är upp till var och en, jag gör det inte just på pga lathet och framtida uppgraderingar av hårdvara, tar allt i den stöten imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt då windows 10 nyss har släpps och det inte ännu är så stabilt så att alla vågar gå över till detta, men det beror lite på vad man gör vid datorn. Jag vet många nya datorer som köps än idag där de väljer windows 7 som plattform. Detta med att folk idag väljer windows 7 som plattform för nya datorer vill de såklart få bort genom att skrämma folk med "tomma hot".

Till er som har svårt att förstå varför inte bara uppgradera så är det inte så enkelt, det kan vara uppemot hundratals olika program från olika tillverkare som ska samarbeta, även om man skulle få nya versioner så kostar det fruktansvärt mycket. Jag själv var med och uppgraderade en Windows server 2003 maskin till Server 2012 Datacenter och det gick på runt 50 miljoner. (svindyra program, visst dyr hårdvara men otroligt mycket uppgraderingsarbete)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

"Lätt att bli av med" är för mig att jag kryssar i en ruta där det står "fråga inte igen".
Att köra diverse hack eller stänga av Windows Update och därigenom missa uppdateringar är inte ett alternativ.

Jag använder nedan reghack och får uppdateringar.

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx] "DisableGwx"=dword:00000001

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

"Lätt att bli av med" är för mig att jag kryssar i en ruta där det står "fråga inte igen".
Att köra diverse hack eller stänga av Windows Update och därigenom missa uppdateringar är inte ett alternativ.

Jag kör det här programmet efter att någon annan på Sweclockers berättade om det.
http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/GWX-...

Men att bara ändra en rad i registret verkar onekligen enklare...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag begriper då inte varför man har en dator med Skylake cpu och inte vill ha Windows 10.
Att det finns användare med speciell programvara och företag med väldigt stor pc-park som är tveksamma till Windows 10 kan jag förstå men Skylake sitter väl än så länge mest i privatanvändares datorer även om de kan användas både för jobb och spel.
Sedan jag på en av mina datorer fick Tech preview och jag gick med i Windows Insider Program för ett år sedan har jag bara positiva erfarenheter av Windows 10. Sedan kommersiella releasen i somras har jag kört Windows 10 Pro på alla mina datorer och är mycket nöjd.
Intressant är dock vad som händer med den fria uppgraderingen för Windows 7 och 8.1 om nu stödet för Skylake förlängs till juli 2018. Kommer Microsoft att förlänga tiden för fri uppgradering för att inte i onödan bromsa upp migrationen till Windows 10 som redan börjar gå trögt?
(Sedan tidigare kommer Windows 7 få kritiska uppdateringar fram till dess att plattformens officiella stöd upphör i januari 2020, och Windows 8.1 får detsamma fram till 2023).

På mitt jobb kör vi Windows 7 på alla datorer. Och det är nog många andra företag som också gör fortfarande.

På mitt förra var XP 32-bitars företagsstandarden, detta för att det användes programvara som inte fanns till Win 7, 8

Att uppgradera på sin hemdator är inte samma sak som för ett stort företag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

Det är ju bra antar jag, dock om man kör på Windows ser jag inte varför man inte uppdaterat till Windows 10 än.

Rena gaming rig brukar ju ha bättre prestanda i win 7. Så säg att man sitter på en budget build med säg.. en skylake i3, och ett äldre GTX 760, då kanske man ändå inte vill uppgradera för att DX12 spelen som är den enda fördelen för gamers i Win 10 brukar kraven för GPU vara högre än vad man klarar av ändå. Så länge det finns anledningar att stanna vid Win 7 eller 8.1 så kommer inte alla uppgradera till win 10, plus att Microsoft är lite för pushy med Windows 10 för att jag personligen ska våga lita på dom helt och hållet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Hade windows 10 varit en så pass klar uppgradering från 7 eller 8 som vissa i tråden påstår hade det här inte varit ett problem. Det här handlar inte om att "microsoft slösar något" på en gammal platform, det är en platform som fortfarande används av miljontals och så länge platformer duger och kan i vissa fall ge bättre prestanda för vissa ändamål kommer den användas.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Microsoft får inte betalt för att förlänga stödet - Microsoft tvingas till det för att användarna helt sonika INTE VILL köra in 10:an och om MS vill tjäna pengar på nya OS i nya datorer så får de helt sonika förlänga stödet för annars köper ingen nytt, ty de vill ha 7:an även i sin nya dator. Får de inte det så behåller de den gamla och då tjänar MS inga licenspengar.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Tack för tipset!

Sen tycker jag gott att Microsoft kunde löst det snyggare. Kunskapsnivån här på forumet är nog avsevärt mycket högre än genomsnittet.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W